Fiorano lagde omgivelser til præsentationen af Ferraris nye F2007. I forhold til F248 - sidste års model - er der foretaget mange modifikationer. Designet er meget kraftigt revideret. Men også det mekaniske er ændret. Næsedelen på bilen er ændret. Det har betydet at man også måtte ændre frontaffjedringen væsentligt - alt sammen i aerodynamikkens hellige navn. Det er dog ikke sket på bekostning af det køredynamiske, som sandsynligvis også er blevet forbedret.
F2007
(Foto: Ferrari)
Men det er ikke det eneste der er ændret. Begynder man at kigge nærmere, kan man se at sidekasserne - eller sidepods om man vil - har fået en ny form. Kølesystemet er ændret og derfor også disse ændringer på sidekasserne, der udover en ny formgivning også har fået nye åbninger ovenpå så den brugte køleluft kan komme væk. Også indtaget til indsugningsluften til motoren er ændret.
F2007
(Foto: Ferrari)
Akselafstanden er også blevet øget, gearkassen lægger stadig på langs, men er blevet udstyret med et endnu hurtigere gearskiftesystem. Ferrari pointerer at baghjulsaffjedringen ikke er ændret ret meget, men at det er et af de områder man vil fokusere yderligere på i løbet af sæsonen. Det kunne tyde på at Ferrari har fundet på et eller andet som dog ikke er klar til brug endnu, men som vil komme i løbet af foråret. Alt i alt betyder ændringerne at F2007 vejer knapt 10 kg mere end F248 fra 2006.
F2007
(Foto: Ferrari)
Mandag kørte Felipe Massa så de første omgange med bilen. Det blev i alt til 39 omgange på Fiorano hvor han kørte på den lange udgave af banen. Hurtigste omgang var på 58,360 sekunder og blev sat allerede på 10 omgang. Kilder antyder at langt af de fleste af omgange faktisk var under de 59 sekunder.
Felipe Massa sagde efter testen at udover at han var utålmodig efter at prøve den nye bil, så føltes den simpelthen pragtfuld. Især det man har lavet med frontaffjedringen var en markant forbedring. Massa udtrykte også at han glæder sig til at teste endnu mere i bilen, da han kan mærke en masse forandringer til det bedre. Og netop at teste bliver der mulighed for i næste uge, hvor Massa skal teste på Mugello. Det ventes også at Kimi Raikkonen vil teste her. Han udtrykte dog at han ikke var sikker på hvornår han skal teste F2007 for første gang.
Fredag præsenterede Toyota deres nye 2007 model - også kaldet TF107. Det skete i udstillingsområdet - altså byens store kommercielle center, Expo XXI. Straks fra starten af præsentationen, som var fyldt med de sædvanlige taler, blev der fra talerstolen meldt ud fra teamchef Tsutomu Tomita, at der er et eneste mål med denne bil, nemlig teamets første sejr. I Toyota Motorsport er der sket visse forandringer hen over vinteren. Alt sammen med det formål at styrke den indre organisation. Man kan vist roligt fastslå at Toyota i de 4 år som mærket har deltaget i Formel 1, ikke har haft den store succes, men det skal blandt andet en ændret organisation gøre noget ved.
(Foto: Toyota F1)
Kørerne blev selvfølgelig også præsenteret, ligesom de også havde hver deres taletid. Ralf Schumacher sagde blandt andet, at man i første omgang har som målsætning at øge stabiliteten og holdbarheden væsentligt. Det skal være med til at løfte teamet højere op. RS betonede også at Toyota for så vidt er det eneste team der ikke undergår de store forandringer. Kørerne er de samme, motoren er den samme, man bruger samme dæk og så videre. RS nævnte også at han er faldet rigtig godt til i teamet, og nu betragter det som sit andet hjem.
(Foto: Toyota F1)Jarno Trulli sagde blandt andet at 2006 var en stor skuffelse, både for teamet og især ham selv. JT mener at han nu er kommet sig over skuffelsen og igen kan se fremad. Det har både han selv og især teamet brug for nu. De mange småfejl som opstod løbende i 2006 sæsonen har man lært af.
(Foto: Toyota F1)
Toyota chefen John Howett kom ind på at man nu har dannet en ledelsesgruppe på 3 personer som skal lede - og tage ansvar - for teamets strategi, ledelse og udvikling. Derfra gik han over til at tale om TF107 om hvilken han blandt sagde at der faktisk er tale om en helt ny bil. Der er ingen dele fra TF106 som er ført med over. Alt er nyt eller ændret så meget så man ikke kan tale om genbrug. Nogle af de områder der har været arkilleshæle i 2006, har man arbejdet utrolig meget med. Gennem 2006 var der problemer med det aerodynamiske, med affjedringen og med gearskiftet. Disse områder er udviklet og forbedret. Desuden er bilen totalt ændret. Hvor TF106 faktisk var en videreudvikling, er denne helt ny. På TF106 brugte man det tomme område som "ledigt" efter at motoren blev kortere ved overgangen fra V10 til V8 motorer, til større tanke til både olie og brændstof. TF107 har fået flyttet motoren frem i bilen, samtidig med at en nyudviklet gearkasse er blevet længere. Målet har dog stadig været at få lavet plads til større brændstoftanke. Allerede nu tænkes der pitstopstrategi. Der blev selvfølgeligt nævnt en masse andre ting. Men der skal ikke være nogen tvivl om at Toyota mener det alvorligt, når de siger at målet er at vinde. Først Grand Prix sejr(e) dernæst VM.
David Richards og hans Prodrive F1 team ventes inden for 2 til 3 mdr. at kunne offentliggøre hvem teamets partnere bliver. I næste sæson bliver det som bekendt muligt både at anvende kundemotorer og ikke mindst kundechassiser. Og det er en mulighed som David Richards vil benytte sig af. Den nye regel som først træder i kraft ved årsskiftet til 2008, gør det muligt at benytte andre teams chassiser - om end at det ikke bliver sidste ny udgave.
På udstillingen Autosport International i Birmingham, lagde David Richards heller ikke skjul på at det er den mulighed som Prodrive vil anvende i debutåret. Allerede på Autosport International blev Prodrive sat i forbindelse med McLaren. Altså med McLaren som leverandør - eller partner om man vil - af chassiset og måske endda også motor.
"Jeg håber på at det bliver inden for ca. 3 mdr. at vi kan offentliggøre dette. Og lige efter, måske endda lidt før, afhængig af omstændighederne, kan vi begynde at offentliggøre andre vigtige elementer."
Et af disse elementer kunne være kørerne. Allerede nu gættes der på at McLarens Gary Paffett kunne være et af emnerne. Med udsigten til ikke at få nogen særlig stor rolle hos McLaren i år, er Gary Paffett tilsyneladende blevet "parkeret" i en 2006 Mercedes DTM racer. Jamie Green som er fabrikskører for Mercedes, siger at Gary Paffett tager 2007 som en form for pause år, men at Paffett kun er fokuseret på én ting - nemlig Formel 1. Selvom der måske ikke er den store fokus på Prodrives Formel 1 indsats i lille Danmark, så følges det tæt i især England. Måske Prodrive kan overraske på flere områder.