Sebastien Bourdais vil ikke vente ret meget længere på at Toro Rosso teamet bestemmer sig for hvem der skal have det ledige sæde i Toro Rosso teamet. Kampen om det ledige sæde foregår tilsyneladende mellem netop Sebastien Bourdais og den tidligere Super Aguri kører, Takuma Sato. Sebastien Bourdais ser sig også om efter andre muligheder, men det kniber med at finde ledige og til dels også attraktive sæder.
Sagen er nemlig den for Sebastien Bourdais, at han også har set sig om i USA, hvis det nu skulle glippe med Toro Rosso. Men mulighederne i mulighedernes land er ved at være udtømte. Hans tidligere team i CCWS som nu kører i Indy Car Series, Newman/Haas/Lanigan Racing, har netop annonceret en kører til deres ledige sæde. Team Penske havde også et ledigt sæde, men det er også blevet besat. Tilbage er stort set kun HVM teamet, som stadig mangler en kører.
Det er budskabet fra den japanske bilmastodont Toyota da de i går fremviste deres 2009-racer, TF109 i Køln. Og målsætningen er sat. "Vi ønsker at vinde vores første løb," siger John Howett. Teamet, der kom med i sporten i 2002, har været på podiet, men mangler stadig at betræde det øverste trin. Et mål som står meget højt hos Toyota, da deres ære står på spil. "Der er ingen undskyldninger: vi har chancen for at rykke vores potentiale indtil succes hvis vi gør vores arbejde ordentligt - men det er jo det samme hver sæson," siger Howett.
Teamet fortsætter igen med duoen Trulli og Glock. Et valg som de er meget glade for. "Vi er meget glade for både Jarno og Timo fordi de har den perfekte balance af erfaring og ungdom. Det er meget tilfredsstillende at se den stærke samarbejdsånd mellem de to i sidste sæson og der er ingen tvivl om at det var en vigtig faktor i at vi gjorde fremskridt," siger han videre.
Yderligere har teamet forlænget samarbejdet med hovedsponsoren Panasonic og føler sig fortsat finansielt godt rustet til den fremtidige indsats i Formel 1. I flere sæsoner har netop Toyota været rygtedes til at have det klart største budget.
Nu udestår så flere tests hvor det vil vise sig om TF109 har potentialet som en vinderkombination i 2009.
Sæsonen igennem blev han flere gange slået af Massa som endte med at blive Ferraris bedste kort i VM-kampen. "Sidste sæson var ikke lige det jeg ønskede, men det er fortid nu og vi vil forsøge igen i år," lyder det fra den finske kører der også måtte stå for skud i spekulationer om Ferrari også var hans arbejdsplads i fremtiden.
Han skal, ligesom alle andre, tilpasse sig de nye racere. "Den ser anderledes ud på grund af de nye regler, men efter at have kigget på den et stykke tid vænner man sig til den. Den ser anderledes ud, men ser også god ud. Jeg ser frem til at køre den og se hvordan det går," slutter han.
Sidste år hentede han to sejre.
Den lille brasilianer har fået nogle erfaringer som kan bruges fremover. "Efter at have fået så meget erfaring de sidste seks år, føler jeg mig stærkere, mere erfaren, især efter sidste år hvor det var meget svært i mesterskabet," lyder det fra Massa.
Hvem der bliver hans sværeste rivaler er stadig for tidligt at sige, men han peger på nogle af de samme som der også var fremme i 2008. "Vi forventer at McLaren vil være meget stærke og måske også BMW som virkelig arbejder hårdt og er vokset fra år til år. Måske også Renault, og måske kan vi se nogle andre teams som også vil vise sig stærke," siger han.
Massa står for den første del af testen for Ferrari i den nye F60 racer.
Ferrari vil ikke levere motorer til Ross Brawn og hans ex-Honda team. Det blev slået fast da Ferrari mandag præsenterede deres nye F60 model til 2009 Formel 1 sæsonen. Dermed må ex-Honda teamet lede efter en anden motorleverandør. Talen går nu i stedet for på Mercedes.
Der kører temmelig mange forskelligt lydende rygter om det nedlagte Honda F1 team. Angiveligt har Ross Brawn så godt som bekræftet at Ferrari skulle levere kundemotorer til teamet og dets nye ejer, hvem det så end bliver. Nu har Ferrari sagt nej til dette. I stedet er talen faldet på Mercedes. Egentligt er det vel ganske uvist endnu hvem der bliver motorleverandør. En ting er sikkert - Honda har selv sagt nej.
Også med hensyn til salget flyver det om ørerne med diverse rygter. For ikke så længe siden blev det meddelt at der var 2 - 3 stærkt interesserede købere. Nu lyder tallet på op mod et dusin. Også her er der en ting der er sikkert - David Richards og hans Prodrive er ikke interesseret. Det er de nok, men med de problemer der præger det finansielle rundt omkring, har David Richards sagt nej tak.
Forlydender siger også at lederstaben i teamet, Nick Fry og Ross Brawn m.fl. skulle være interesserede i at overtage teamet. I dette forlydende er der i medierne kommet mange modstridende oplysninger, så rygtet er sikkert mere usandt end sandt.
En ting er dog sandt. Folkene omkring teamet er mere end almindelig optimistiske i deres udmeldinger om et snarligt salg. Afvigelsen her er antallet af seriøse interesserede til teamet. Rent faktisk er situationen vel den samme som da teamet blev lukket - nemlig status quo.
Når Renault præsenterer sin nye R29 d. 19 januar, vil det være med et ændret chassis. FIA kasserede chassiset efter at chassiset ikke bestod prøven. Renault fik 2 anmærkninger der skulle rettes inden chassiset kunne godkendes. Det får dog ikke Renault til at ryste i bukserne. Allerede ved den kommende test og præsentation på den nye Portimao bane i Portugal, er ændringerne gennemført.
Rygter vil vide at hele chassiset blev kasseret, dette er dog ikke bekræftet af Renault. Derimod bekræfter Renault at man vil deltage fuldt ud i pre-sæson testen på Portimao. En talsmand fra Renault siger at man har identificeret problemet og løst det. Så hos Renault er der absolut ingen panik.
Den eneste overraskelse der eventuelt kunne være, er at Honda F1 teamet stadig er på listen. Det skyldes at det kun er Honda Motor Company der har trukket sig fra Formel 1 sporten, mens selve Honda Formel1 teamet endnu ikke har trukket sig ud.
Officiel deltagerliste (foreløbig):
# | Team / Motor | Kørere |
1 | McLaren | Lewis Hamilton |
2 | Mercedes Benz | Heikki Kovalainen |
3 | Ferrari | Kimi Raikkonen |
4 | Ferrari | Felipe Massa |
5 | BMW Sauber | Robert Kubica |
6 | BMW | Nick Heidfeld |
7 | Renault | Fernando Alonso |
8 | Renault | Nelson Piquet Jr. |
9 | Toyota | Jarno Trulli |
10 | Toyota | Timo Glock |
11 | Toro Rosso | Sebastien Buemi |
12 | Ferrari | TBA |
14 | Red Bull | Mark Webber |
15 | Renault | Sebastian Vettel |
16 | Williams | Nico Rosberg |
17 | Toyota | Kasuki Nakajima |
18 | (Honda) | TBA |
19 | (Ferrari ell. Mercedes Benz) | TBA |
20 | Force India | Adrian Sutil |
21 | Mercedes Benz | Giancarlo Fisichella |