Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
17.1.2001
 Montoya om sin debut
 Irvine smadrer ny Jaguar
 Giancarlo Fisichella bedste italienske kører
 Coulthard går ind i hotelbranchen
 Hakkinen på banen igen
 2 x mestre mødes
 Ingen problemer hos Prost
 Jerez test - tirsdag
 Hamidy kommer til Jordan
 Hakkinen tilbage i front
 Williams præsentation fastlagt
 
16.1.2001
 Jordan vil tilbage på banen
 Valencia test - Mandag
 Jerez test - Mandag II
 Magny-Cours test - Mandag
 Schumacher glad for traction control
 Jordan præsenteres i dag
 Button glad for Michelin
 

Hop til top17.1.2001

Montoya om sin debut

Juan Pablo Montoya erstatter som bekendt Jenson Button hos Williams BMW, og dette har skabt stor debat om styrkeforholdet mellem de to kørere. Mange mener at det var en stor fejltagelse af Williams at lade Button gå, og Button selv lægger ikke skjul på at han ser det som sin fornemmeste opgave, at slå Williams kørerne. Både Button og Fisichella har været hurtigt ude og erklæret Benetton Renault som Williams hårdeste konkurrent næste sæson, i kampen om at blive det tredje bedste team. Montoya vil uden tvivl blive et forfriskende pust i den for tiden lidt kedelige sport, og Montoya har da også allerede ved et par lejligheder haft verbale slagsmål med holdkammeraten Ralf Schumacher.

David Sears (Montoyas manager):
"Montoya bliver et friskt pust i Formel 1. Han tager ingen gidsler og går lige til sagen. Han vil lade sin kørsel tale hans sag. Det bliver festligt. Der er masser af unge talenter på vej frem, men der er en flaskehals i Formel 1. Nogle af de ældre kørere blokerer sæderne, og der skulle være en "sidste salgsdato" på nogle af de kørere. Vi har behov for at vende tilbage til de dage hvor mænd var mænd, og kørere helte."

David Sears har antydet at kørere som Jean Alesi (36 år) og måske endda Eddie Irvine (35 år) burde lade de unge Formel 1 aspiranter komme til, og selv trække sig tilbage. Juan Pablo Montoya stråler for øjeblikket af selvtillid, og der bliver formentlig hård intern krig mellem ham og Ralf Schumacher. Montoya har under alle omstændigheder selv sørget for et forventningspres, gennem hans meget selvsikre udtalelser. I de vintertests der er blevet kørt indtil videre, har Montoya været særdeles hurtighed, så det skal blive spændende at se om han bliver ved med at slå Ralf Schumacher i de kommende tests. Ligesom Alex Zanardi, kommer Montoya til Formel 1 fra Champ Car serien, og det har gjort at mange (inkl. undertegnede) har været en smule skeptiske overfor Montoyas Formel 1 debut.

Juan Pablo Montoya:
"De 2 år i Champ Car serien har gjort mig til en klogere kører. På ovalerne lærer du at hvis ikke bilen er sat godt nok op, så vil du aldrig blive hurtig. På den måde lærer du at gøre bilen hurtig først, og derefter følge op med dine færdigheder."
Om sit forhold til Ralf Schumacher siger Montoya; "Hvis han (Ralf Schumacher) vil have at vi skal have et godt forhold til hinanden, så får vi det også. Hvis ikke, så får vi det ikke. I øjeblikket synes jeg at vores forhold er rimelig godt, han passer sit arbejde og jeg passer mit. At være en god holdkammerat betyder at du ikke behøver at skjule ting for ham. Alle informationer, alle data vil være der og hvis han gerne vil se dem, har han lov til det.

Montoya har erkendt risikoen ved at gå fra Champ Car til Formel 1, og er klar over at Williams teamets lunte ikke er særlig lang, når det kommer til en evt. fyring af en kører, som vi så det med Zanardi. Montoya er ikke nervøs ved denne tanke, men siger at han forventer at mekanikerne ændrer de ting han beder dem om, og at Frank Williams er åben overfor hans ideer.

Montoya kender faktisk allerede 11 af de 17 baner, han skal stifte nærmere bekendtskab med i 2001 sæsonen. Udover hans Formel 3000 løb, har Montoya nemlig smugtrænet ligesom andre kørere, f.eks Jacques Villeneuve, på computeren. Der bliver gjort flittig brug af diverse racersimulationer når Montoya øver sig.

Juan Pablo Montoya:
"Jeg er lidt af en computernørd. Jeg elsker computerspil. Det giver dig faktisk en ide om, hvor du skal holde dig på banen. I spillene er jeg ret god. Hvis jeg kan køre en racerbil ligesom jeg kører i computerspillene, så vil jeg klare meget fint."

Som de fleste andre kørere har Juan Pablo Montoya også en mening om traction control, som kun mangler nogle få formaliteter i at blive en realitet fra næste sæson. Montoya mener ikke at traction control vil gøre nogen forskel på hvordan han vil klare sig, da han ikke mener det er nogen nævneværdig fordel. Montoya har også testet holdets nye BM

RS  


Hop til top
Irvine smadrer ny Jaguar

Under dagens test på Valencia banen, kørte Eddie Irvine galt i formiddagens test. Uheldet skete i et 'high-speed corner', hvor efter Irvine fortsatte hen over grusfælden og ind i en dækbarriere.

Eddie Irvine er selv uskadt efter uheldet, men hans nye Jaguar R2 er så beskadiget i forpartiet, at den ikke kommer ud at teste mere i denne uge - oplyser teamet.
Raceren er allerede nu på vej tilbage til Jaguars fabrik i Milton Keynes.

"Uheldet skete mens Eddie Irvine var ved at vænne sig til raceren" - oplyser en talsmand for teamet, og hab fortsætter - "Der var ikke tale om en kørerfejl".

Teamet har nu kun en Jaguar R2 til rådighed resten af ugen, og det er planen at Eddie Irvine skal overtage denne racer og teste Michelin dæk.

Team kollega Luciano Burti skal først teste i næste uge, og det både på Silverstone og Barcelona.

AN  


Hop til top
Giancarlo Fisichella bedste italienske kører

For 4. gang i træk, er Benetton køreren Giancarlo Fisichella blevet kåret som den bedste italienske kører i Formel-1. Giancarlo Fisichella, som er født i Rom, deltager for tiden i teamets test arbejde i Valencia.

Giancarlo Fisichella deltog sammen med konen Luna i en ceremoni på Ferraris testbane i Fiorano, hvor præsidenten for det italienske motorsport forbund (CSAI) overrakte Giancarlo Fisichella belønningen.

Andre italienske kørere som blev hædret kan nævnes Emanuele Pirro som er fabrikskører hos Audi. Fabrizio Giovanardi som vandt den europæiske Super Touring Cup serie, og Giorgio Pantano som man håber er fremtidens italienske Formel-1 stjerne.

BKP  


Hop til top
Coulthard går ind i hotelbranchen

David Coulthard er fulgt i Jacques Villeneuves fodspor - sidste år åbenede Jacques Villeneuve en café kæde i Canada - , og har nu startet en forretnings karriere uden for Formel-1.

David Coulthard er nu blevet medejer af et luksushotel i Monaco. Hotellet hedder The Columbus Monaco, og den daglige drift styres af Ken McCulloch.

David Coulthards anden medejer af hotellet er en gruppe forretnings folk fra Malmaison Group.
Udsigten fra hotellet er ud over havnen og prinsesse Graces rosenhave.

Det er meningen at man sammen vil lave en hotelkæde, og man vil starte i Storbritannien og USA

BKP  


Hop til top
Hakkinen på banen igen

Den dobbelte verdensmester Mika Hakkinen er igen på banen for at teste for McLaren Mercedes-Benz teamet. Testen foregår på banen ved Valencia og testen startede i mandags. Mika Hakkinen har ikke kørt en racer siden løbet i Malaysia, som var i oktober måned.

Mika Hakkinen som blev far for første gang i december måned, og som for første gang er tilbage i raceren siden Sepang, kørte sig ind på en 6. plads på sin første testdag i den nye år.
Efter testen sagde Mika Hakkinen " Det er meget dejligt at være tilbage i teamet, og hilse på dem alle sammen.
Første gang jeg hørte om denne test var den dag min søn blev født, og der havde jeg ikke megen lyst til at begynde at køre igen, men nu da jeg er kommet tilbage, så syntes jeg det er dejligt at være her."

BKP  


Hop til top
2 x mestre mødes

Manchester Uniteds fodboldsmestre mødtes tirsdag med Ferraris mestre på Jerez de la Frontera banen , da the Premier League vinderne holdt fri fra træningen, og tog til den spanske bane, for at møde Ferrari teamet.

Lige efter frokost tog Mickael Silvestre, Ryan Giggs, Roy Keane og Andy Cole ud til banen, for at blive vist rundt i Ferrari pitten af testkører Luca Badoer og ingeniøren Massimo Balocchi. De fik bl.a. set hvordan rattet virker, og hvordan en moderne hjelm ser ud indefra med diverse displays.

I dag er det David Beckham og resten af Manchester United truppen som skal på rundtur i Ferrari pitten.

Manchester United truppen er indkvarteret på et hotel få 100 meter fra selve banen, hvor man også har mulighed for at træne fodbold.

BKP  


Hop til top
Ingen problemer hos Prost

Jean Alesi har gennemført 2 dags test i den nye Prost racer AP04, som i år har fået den "gamle" Ferrari motor fra sidste sæson, og testen forløb helt uden problemer - Alain Prost udtrykker stor tilfredshed med den nye racers præstation.

Jean Alesi kørte om mandagen 56 omgange, og om tirsdagen nåede Alesi at køre 63 omgange.
Jean Alesi var meget tilfreds med den måde raceren opførte sig på, og han er også glad for at raceren nu ser ud til at være driftsikker.

Prost brugte sidste år de tunge og svage Peugeot motorer, og teamet var ikke i stand til at score et eneste point. Teamet ser frem til samarbejdet med Ferrari, og håber at det vil bringe nye og bedre tider til teamet.

" Der er sket utroligt store ændringer hos os, siden sæsonen sluttede. Alle i teamet har arbejdet utroligt hårdt for at holde de forskellige tidsplaner. Derfor er det ekstra tilfredsstillende at se at vi nu har en racer der ser ud til at kunne klare mosten.
Det er også dejligt at arbejde sammen med folkene fra Ferrari. De ved lige hvad der skal til for at løfte hele teamet, og vi har allerede et godt samarbejde med dem nu." slutter Alain Prost.

Jean Alesi skal i denne sæson køre sammen med Gaston Mazzacane, som kommer fra Minardi teamet, og med sig tog han også en stor sponsor.

BKP  


Hop til top
Jerez test - tirsdag

BAR teamet fører sig frem på Jerez banen. Mandag var Takuma Sato hurtigst, med Olivier Panis lige efter. I går tirsdag var det Olivier Panis der toppede listen.

BAR kørerne vil åbenbart noget i år. Men det skal lige bemærkes, at de tider som Sato og Panis har sat, er i BAR002 modellen, altså sidste års model. Den er dog modificeret med nye dele, bl.a. er affjedringen ændret meget i forhold til det man brugte sidste år. Jacques Villeneuve var ude for første gang i går. Han tog over for Sato. JV kørte til gengæld i den nye BAR003, men var alt andet end tilfreds med hans første dag i bilen.

Jacques Villeneuve:
”Jeg er meget skuffet, fordi bilen er lidt langsommere end sidste års model, og vi har endnu ikke fundet årsagen til det. Når vi finder ud af grunden, vil bilen helt sikkert blive meget hurtigere. Den er i øjeblikket meget langsom og vanskelig at køre, men vi har nogle ideer om hvad det skyldes, og det vil vi prøve at ændre til i morgen.”

Olivier Panis kørte som tidligere nævnt i sidste års model i en modificeret udgave. Hans primære opgave i går, var at teste et nyt affjedringssystem til den nye model.

Sauber gjorde store fremskridt ved tirsdagens test. Nick Heidfeld som igen i går var i den nye C20 model, avancerede rent tidsmæssigt i forhold til de andre kørere. Programmet i går var fastsat til at man skulle gennemgå en aerodynamisk test af den nye bil. Sammenligning af data opnået i vindtunnelen og de data man fik indsamlet under testen. De teoretiske data viste sig stort set at holde stik med det man opnåede på banen. Men mon ikke en videre udvikling vil hente noget mere tid. Alt i alt var man meget tilfreds med udbyttet af dagens test. Dog ødelagde Heidfeld næsedelen på den nye racer, da han kom lidt uheldigt over en af kerberne på banen. Man har straks rekvireret en ny fra fabrikken. Onsdag tager teamets anden nye kører, Kimi Raikkonen, over for at teste og lære den nye bil at kende.

Ferrari som var noget uheldige på første dagen, forsatte deres test i går. Og igen kun med Luca Badoer bag rattet. I går havde han to biler til rådighed. Man bruger endnu sidste års model i en modificeret udgave. De to biler i aktion i går, var chassis nr. 201 og 204. Testen i går for Ferrari bestod primært af test af en masse helt nye elektroniske komponenter. Luca Badoer forsætter testen i dag onsdag.

Testtider fra Jerez, tirsdag den 16. janaur 2001

Nr.KørerTeamBedste tidOmg.
1.Olivier PanisBAR-Honda1:22,5172
2.Luca BadoerFerrari1:23,25
PDL  


Hop til top
Hamidy kommer til Jordan

Jordan har fundet en ny teknisk leder. Ganske som ventet bliver det Arrows' tekniske leder Eghbal Hamidy, der skifter til Jordan.

Teamet må dog vente en måneds tid inden han kan tiltræde. Først den 26. februar er han fritstillet fra Arrows. Teamet er meget glade for Hamidys entré. "Eghbal er en aerodynamisk ekspert, og vil være en stor tilgang for teamet. Han bliver en vigtig del af teamets fremtidsprogram," siger teamchef Eddie Jordan.

Tim Holloway, der har været forfremmet for en kort tid, da Mike Gascoyne gik til Benetton, er glad for nyheden. "Han er virkelig et talent, og vi ser frem til at få hans viden med i teamet," siger Holloway.

BB  


Hop til top
Hakkinen tilbage i front

På den anden testdag i Valencia lagde den tilbagevendte Mika Hakkinen sig i spidsen, hvor han med et stort forspring satte de andre kørere tilbage.

Finnens bedste tid lød på 1:14,63, hvilket var over 1 sekund bedre end alle andre grand prix-kørere. Tiden blev sat i MP4-15K-raceren som er en 2000/2001-racer. Alexander Wurz forsøgte dog at hægte sig på, og sluttede dagen som nummer 2, og er måske nu ved at falde lidt bedre til i raceren. Juan Pablo Montoya sluttede dagen som nummer 3 som bedste Michelin-mand. Jenson Button fik lidt flere omgange end i mandags, men måtte blot tage til takke med 9. pladsen. Jaguar havde også begge mand i aktion - her sluttede Eddie Irvine som nr. 4 mens Burti måtte tage sidstepladsen.

Testen fortsætter i dag.

Testtider fra Valencia, tirsdag den 16. januar 2001

Nr.KørerTeamBedste tidOmg.
1.Mika HakkinenMcLaren-Mercedes1:14,6370
2.Alexander WurzMcLaren-Mercedes1:15,1857
3.Juan Pablo MontoyaWilliams-BMW1:15,7387
4.Eddie IrvineJaguar-Cosworth1:16,1967
5.Giancarlo FisichellaBenetton-Renault1:16,3018
-Ralf SchumacherWilliams-BMW
BB  


Hop til top
Williams præsentation fastlagt

Williams præsenterer deres nye racer lørdag den 27. januar. Teamet følger trenden med mindre pompøse præsentationer.

Den nye FW23 Williams-BMW bliver således præsenteret for pressen på Silverstone. Efter den officielle præsentation kører teamet en shakedown på Silverstone-banen inden det går videre til test i Spanien.

BB  


 

Hop til top16.1.2001

Jordan vil tilbage på banen

Sidste års pomp og pragt, var i år blevet udskiftet til fordel for en meget ydmyg præsentation. Jordan havde ikke så meget at glæde sig over efter deres stor opsatte show sidste år – måske er dette starten til en bedre sæson.

Teamet er inde i en svær tid, hvor der bliver trukket kraftigt i flere topfolk, og således har teamet mistet meget vigtige topfolk såsom Mike Gascoyne, Mark Smith, Sam Michael og mange flere. Men nu vil teamet tilbage på banen igen. Her er det at Honda vil være et vigtigt bidrag. "Honda har en lang og succesfuld Formel 1-historie, og vi har fået et stort ansvar for at give mere til den historie," sagde teamchef Eddie Jordan ved præsentationen af EJ11.

Honda tror også på at det vil blive en succes. "Jordan er et stærkt og solidt team, som har en god chassis-teknologi og erfaring. Derfor vil Jordan i samarbejde med Honda-motoren blive en god kombination," siger Takefumi Hosaka fra Honda. Han peger på at Honda satser på to heste for at få succes. "Vores mål i 2001 er at have et Honda-team i top-3 i konstruktørernes mesterskab, og vi vil også gerne have en Honda-kører til at stå øverst på podiet," siger Hosaka om målsætningerne for 2001 – både for Jordan og BAR som japanerne også har et tæt samarbejde med.

De to kørere har dog forskellig forventning. "Jeg tror virkelig at Jordan er fremtidens team. Vores mål er at fortsætte sådan som vi sluttede i 1999," siger Heinz-Harald Frentzen der i 1999 var den helt store helt. I 2000 har det dog været holdbarheden der har været akilleshælen for teamet. "Når vi får en holdbar racer, er der ingen grund til at tro vi ikke kan få succes igen. Forhåbentlig har vi forbedret raceren på alle områder," siger tyskeren der også tror på at Hondas entre vil løfte teamet op.


Jordan er klar til kamp efter en kedelig 2000-sæson

Jarno Trulli forsøger at dæmpe forventningerne, som nok var lidt for høje i 2000. "Jeg ville ikke længere sætte nogle mål, men vi viste sidste år at vi nogle gange kunne gøre det godt. I år har vi en bedre motor. Jeg tror at vi bør kvalificere os i forreste række flere gange og være tættere på Ferrari og McLaren end vi var sidste år. Det er hårdt, men det er muligt," siger Trulli.

BB  


Hop til top
Valencia test - Mandag

Flere teams er på Valencia banen i denne uge for at teste. Forberedelserne til den kommende sæson er intensiveret, alle har travlt.

Benetton har teamets to kørere med, Jenson Button og Giancarlo Fisichella, som for øvrigt havde fødselsdag i går, var begge på banen. Fisichella arbejde mest med at udvikle nogle elektroniske tiltag for at få dem tilpasset til bilen. Om eftermiddagen blev det ikke til så meget for Fisichella pga. vejret, men fik dog lige prøvet nogle nye regnvejrsdæk fra Michelin. Jenson Button arbejde med at sætte bilen op, og fik også øvet starter. Men fordi der opstod en fejl i bilen, fik Button ikke ret meget ud af dagen. Pga. af vejret og føret på banen havde begge kørere fornøjelsen af at køre af banen, dog uden at der skete noget.

Arrows teamet er også på Valencia banen. Det er de med en prototype eller udviklingsmodel af A21 modellen. Men teamet var ligesom de andre ramt af det dårlige vejr i området, regn det meste af dagen. I første omgang testede man de dæk der var mulige at teste, først regnvejrsdæk og senere de rillede dæk, da det begyndte at tørre op. Teknikerne fra Asiatec havde travlt med at følge hvordan motoren reagerede. Noget tyder på at Asiatec har fundet et eller andet i motoren som Peugeot ikke kunne. I hvert fald toppede Verstappen tidstabellen for dagens test da dagen var omme.

Jaguar havde forventet sig mere af testen, men vejret ramte også dem. Irvine og Burti var begge på banen. Irvine med fokus på test af dæk, hvilket foregik i en R1B, og Burti i den nye R2, for at gennemgå et planlagt testprogram. Men pga. vejret kom man ikke igennem det planlagte program. Efter dagens test var Burti da heller ikke helt tilfreds: "Det er vanskeligt at sige noget om, hvor god bilen er, fordi banen var meget våd og glat i dag. Motoren synes at være helt ok, men for hele bilen er det vanskeligt at sige noget endnu, vi skal have tørvejr for at kan vurdere det."

For McLaren var det en blandet fornøjelse. Mika Hakkinen var tilbage efter en forlænget ferie eller barselsorlov. Og det nød han, men teamet var plaget af det dårlige vejr ligesom alle andre. Hakkinen og Wurz kørte begge i MP4-15K modellen til testen mandag. Bilen var udstyret med den nye Mercedes motor. Men ikke ret meget af det planlagte testprogram blev gennemført. Hakkinen var decideret uheldig, da en mekanisk fejl i bilen gjorde at testen for en stund blev afbrudt, fejlen forårsagede at testen fik rødt flag for en stund indtil bilen blev fjernet fra banen. Ellers var meldingen fra Hakkinen den, at han var glad for at være tilbage. Skemaet for testprogrammet havde han fået dagen efter, at Erja havde født parrets første barn, det passede ikke lige Hakkinen, men nu er han glad for at være tilbage.

Dagens tider:
Plac.KørerTeamTidDæk
1Jos VerstappenArrows1:18,30Bridgestone
PDL  


Hop til top
Jerez test - Mandag II

På Jerez banen tester BAR, Sauber og Ferrari. BAR har overrasket positivt den første dag, da den nye testkører, Takuma Sato, satte de mere etablerede navne på plads.

Ferrari, som i første omgang kun havde Luca Badoer på banen var uheldige. En hydraulisk fejl satte en stopper for testen ret hurtigt. Badoer kørte i 2000 modellen, men med modificeringer fra 2001 modellen indbygget. Det var planlagt at de nye ting skulle testes, samt at man ville have gennemført en større dæktest, men det satte den hydrauliske fejl en stopper for.

Sauber er også ude for at teste. For Nick Heidfeld var det en speciel oplevelse. Han blev sat i den nye C20, og den første opgave for teamet, var at få bilen justeret ind efter banen, og ligeledes gøre sig fortrolig med bilen. Derudover testede man de nye aerodynamiske dele, som selvfølgelig er tilpasset de nye regler udstukket af FIA. Heidfeld forsætter testen tirsdag, Kimi Raikkonen tager over på onsdag.

Nr.KørerTeamBedste tidOmg.
1.Takuma SatoBAR-Honda1:22,862
2.Olivier PanisBAR-Honda1:23,544
3.Luca BadoerFerrari1:23,969
4.Nick HeidfeldSauber-Petronas1:25,516

15. januar 2001 - Sato hurtigst i gammel racer

PDL  


Hop til top
Magny-Cours test - Mandag

Prost teamet har henlagt deres første test i år til "hjemmebanen" på Magny-Cours. Testen er en shakedown test på den nye AP04.

Prost teamet er på Magny-Cours for at lave shakedown test på den nye AP04, og det sker med en del forventninger, idet man i år kører med Ferrari, som afløser for den ikke så succesrige Peugeot motor. Mandagens test må have været en kold fornøjelse for Jean Alesi, idet temperaturen i området ligner de danske, altså lige omkring frysepunktet.

Testen er en to dages test, teamet er på Magny-Cours mandag og tirsdag, og kun Alesi er bag rattet. I næste uge tager teamet til Barcelona, hvor også teamets nye testkører, Gaston Mazzacane, vil deltage. Mon ikke man i teamet har fundet ny inspiration til den kommende sæson. Ny bil, nye kørere, ny motor og ny kapital. I hvert fald var man i teamet tilfredse med forløbet efter den første dag.

Alain Prost:
"Det er kun en shakedown, men indtil nu er tingene forløbet fint. Jean var i bilen i dag, og vil også være det i morgen. Det er første gang at bilen kører overhovedet, så vi er tilfredse."

Jean Alesi:
"Bilen føltes fra starten rigtig god, det var rart at kunne køre en masse omgange uden nogen problemer."

Bilen vil første gang kunne komme i sammenligning med andre ved testen i næste uge i Barcelona.

PDL  


Hop til top
Schumacher glad for traction control

Michael Schumacher er, modsat flere af hans kolleger, meget godt tilfreds med at traction control vender tilbage i Formel 1.

Det meget omdiskuterede forslag er endnu ikke 100% godkendt, men mangler således kun principgodkendelsen, der vil finde sted i februar. Alle teams har indstillet sig på at traction control vender tilbage - flere teams tror endda på at flere tekniske forbud bliver ophævet. Verdensmesteren mener at det vil være til fordel for sporten. "Jeg tror ikke det vil være til ulempe for de bedre kørere. På nogle områder er racerne rene kompromisser og kan ikke køres til grænsen. Med elektronikken er det muligt at gå til grænsen, hvilket er noget jeg foretrækker," siger tyskeren.

Dermed er han tilfreds med at traction control vender tilbage siden det i 1994 blev forbudt. Forslaget har givet mange delte meninger - Barrichello er slet ikke fan af den nye elektronik, og det rygtedes at Ferrari af princip også er modstander, og vil forsøge at få FIA til at droppe forslaget. Men hvad nu, når Schumacher gerne vil have det...

Artikel - Et skridt frem og et tilbage?

BB  


Hop til top
Jordan præsenteres i dag

Jordans nye EJ11-racer bliver præsenteret for offentligheden i dag, når de på fabrikken ved Silverstone fremviser deres forhåbentlig bedre racer end i 2000.

Straks efter præsentationen kravler teamet i arbejdstøjet for at køre den første shakedown - og ikke mindst for at fotograferne får et par skud i kassen. Udover den nye Honda-motor, kan den nye Jorden EJ11 præsenteres med en 7-trins gearkasse, som især Jarno Trulli har ønsket. Klokken 12.30 bliver den nye racer fremvist og det kan følges live på nettet ved at klikke her

BB  


Hop til top
Button glad for Michelin

I den forløbne uge har Benetton teamet været på Jerez og teste. Det skete primært i B200 udviklingsbilen, tilsat en del nye ting fra den nye bil.

Men ikke nok med det, man brugte også anledningen til at prøve at blive fortrolige med de nye Michelin dæk. Og Jenson Button var virkelig imponeret over det nye mærke.

"Det hele synes at være godt nok. Vi har haft nogle få dages tests i sidste års bil med dette års nye motor. Vi har lavet store fremskridt hver gang vi har været ude. Michelin har virkelig imponeret mig. Hver gang vi har været ude, har vi fået et helt nyt dæk, som har været markant bedre. Selvfølgelig skal der arbejdes med at kunne gennemføre en løbsdistance, jeg er virkelig glad for det jeg har opnået indtil nu."

Sidste år var Jenson Button den yngste debutant med superlicens. I år får han konkurrence af en hans tidligere rivaler, Kimi Raikkonen. Og selv om Jenson Button kun har et års erfaring i Formel 1, har han allerede nogle gode råd til Raikkonen.

"Jeg har sagt til ham, at han skal passe på og være meget opmærksom, det her er hårdere end man tror. Jeg ved at Kimi er meget hurtig og meget talentfuld, fordi jeg kørte mod ham i gokart. Han har klaret det strålende i Formel Renault, men det var med det bedste team og i den bedste bil - jeg ved ikke om det vil give ham problemer. Hvis han kan klare det med den smule erfaring, som han har opnået der, så er det godt, men Formel 3 var der hvor jeg lærte næsten alt om mekanik og aerodynamik. Det var der hvor jeg fik al min erfaring inden jeg kom i Formel 1."

Med til historien hører, at Kimi Raikkonens løbserfaring er ca. halv så stor som Jenson Buttons. Raikkonen har valgt at springe over nogle klasser som ellers kunne give ham noget erfaring - der iblandt Formel 3.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk