Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
17.1.2006
 BMW Sauber F1.06 præsenteret
 Er der uro i Schumacher familien?
 
16.1.2006
 Panis meget tilfreds med den nye TF106
 Toyota indsætter "B" version allerede i Monaco
 

Hop til top17.1.2006

BMW Sauber F1.06 præsenteret

BMW Sauber præsenterede i dag deres nye 2006 racer i Valencia. Og som vanligt var det en præsentation med lys og farver og tysk grundighed.

Valencia banen lagde i formiddags bygninger til præsentationen og senere i dag vil den første shakedown af bilen blive kørt på banen. BMW Sauber er fusionen af 2 teams efter at BMW trak sig fra samarbejdet med Williams, og i stedet købte Sauber teamet. De to teams er nu implementeret i hinanden, og efter en travl men effektiv indkøringsfase, så er teamet nu klar og har præsenteret deres ny 2006 racer. Og som tidligere udmeldt fra BMW, så er bilens grundfarve hvid, og måske som følge deraf, med en tydelig markering af teamets sponsorer og samarbejdspartnere.

Dr. Mario Theissen kom i sin præsentationstale ind på overtagelsen af Sauber teamet, og den historie kender alle vist efterhånden. Han kom også ind på besværlighederne med overgangen til V8 motorer. Han nævnte blandt andet, at hvor V10 motorerne kunne være kritiske i området mellem 12.000 og 14.000 omdr.min så er det helt anderledes forhold med V8 motorerne. Vibrationerne i V8 motorerne kommer på en anden måde og dr. Mario Theissen kunne fortælle at man i det forløbne arbejde kunne opleve de voldsomme vibrationer omkring de 16.000 omdr.min og at de faktisk kan forsætte højere op i omdrejningstallet. Det har givet visse problemer i forhold til motorens holdbarhed, men det har BMW fået løst - ifølge Mario Theissen.

Udover at bilen selvfølgelig blev præsenteret, så blev teamets kørere også præsenteret officielt. Udover Jacques Villeneuve som fulgte med i Sauber handlen - takket være hans 2 årige kontrakt - så blev der også budt velkommen til Nick Heidfeld, der tidligere har været hos Sauber. Teamets testkører blev også præsenteret. Som tidligere annonceret er det polakken Robert Kubica, som BMW har lavet aftale med om jobbet som test- og tredjekører i teamet.

Dr. Mario Theissen prøvede i sin tale også at dæmpe forventningerne til teamet. Han sagde blandt andet at det er BMW's første år som selvstændigt team - godt nok med opkøbet af et andet team og ikke mindst erfaringerne herfra. Det betyder at man ikke skal forvente de store resultater det første år. I det første Grand Prix i Bahrain starter man derfor som team på en ottendeplads, hvilket er lig med Saubers slutplacering i 2005. Begge kørere var også på talerstolen, og begge udtrykte for så vidt det samme - nemlig at de glæder sig til at komme i gang med sæsonen, ligesom de ser frem til samarbejdet med BMW. Villeneuve sagde dog også at der nu er kommet større midler til rådighed og dermed en større mulighed for udvikling og fremskridt i teamet.

Alt i alt var BMW stolte af deres nye produkt. Dog vil man gerne nedtone forventningerne i deres første sæson som Formel 1 team. Det er et overgangsår hvor man bruger dele fra Sauber og BMW i alle områder af teamet. Man kan kun give teamet ret i, at når 2007 sæsonen starter, så er man mere lige med andre teams, og man fundet det spor eller den retning man skal udvikle bil og team hen imod. Med andre ord - så er 2006 et overgangsår for BMW Sauber F1 teamet.

PDL  


Hop til top
Er der uro i Schumacher familien?

Ifølge en tysk avis, er der tilsyneladende intern uro mellem de to Schumacher brødre. En uro der kan være startet i Monaco sidste år.

Tilsyneladende er Ralf Schumacher lidt ude med riven efter storebror Michael. I hvert fald antydes der et eller andet i en tysk avis der forleden bragte et interview med Ralf Schumacher. Her citeres Ralf Schumacher for at bebrejde Michael Schumacher for at lægge unødvendigt pres på Ferrari teamet.

Sagen er den at Michael Schumacher har nået en alder af 37 år, og efter denne sæson udløber hans nuværende kontrakt med Ferrari. Michael Schumacher har udtalt, at hvis ikke der er mulighed for at vinde sejre i år, så vil han enten stoppe eller finde et andet team. Den udtalelse mener Ralf Schumacher ikke er nødvendig. Det er at lægge unødvendigt pres på Ferrari.

Men der er sikkert mere bag uroen end det. De to brødre havde en noget uheldig episode i Monaco i sidste sæson, og siden har der ikke været det mest hjertelige forhold mellem de to. Til grund for den tyske avis's formodninger er også at Ralf Schumacher med kort varsel opsagde sit sammenarbejde med manageren Willi Weber, som "tilfældigvis" også er mangeårig manager for storebror Michael. Willi Weber antydede forleden at det kunne være interessant at se Michael Schumacher i Toyota teamet i fremtiden. I den lettere del af pressen har der i det sidste års tid også været flere andre angivelser af en voksende uenighed de to brødre imellem.

PDL  


 

Hop til top16.1.2006

Panis meget tilfreds med den nye TF106

Olivier Panis, nu næsten Formel 1 pensionist, har været med i udviklingen af den nye TF106. Der er kørt masser af testkilometer med et godt resultat.

Olivier Panis har nu næsten trukket sig tilbage fra racerbanerne. Han kan dog stadig ses som en af Toyotas testkørere. På grund af hans enorme erfaring, har Panis været dybt involveret i arbejdet med den nye Toyota. Han var således den første der prøvekørte både motor og bil. Udviklingsarbejdet startede allerede i juli måned på Jerez i Spanien.

Olivier Panis:
"Jeg blev meget glad da Mike Gascoyne og Luca Marmoroni gav mig V8 programmet sidste år. Det var en dejlig forandring i forhold til blot at skulle teste dæk. Og da jeg så resultaterne med den nye bil og den seneste udgave af motoren, blev jeg meget glad."

"De fremskridt som Toyota har lavet er helt utrolige. Den første test med V8'eren i juli var ok, og vi var også i stand til at køre en del omgange med den. Præstationerne var selvfølgelig ikke de samme som med V10'eren, men det er ens for alle. Derfra udviklede vi køreevnerne, som hurtigt skred frem. Nu kører motoren rigtig godt, den er nem at køre og har en god ydeevne og er meget stabil. Allerede fra den første test føltes TF106 meget komplet. Front og bagende arbejder rigtig godt sammen i forhold til sidste års model."

"Generelt set, ser det rigtig godt ud. Jeg er positivt overrasket over det arbejde som hele teamet har udført - både på motorsiden og chassisdelen."

PDL  


Hop til top
Toyota indsætter "B" version allerede i Monaco

Knapt er den nye TF106 blevet præsenteret før Toyota melder ud at en "B" version planlægges indsat i Monacos Grand Prix.

Lørdag præsenterede Toyota deres nye 2006 racer - TF106, men allerede få minutter efter lanceringen, kunne Toyota fortælle at en "B" version ventes klar til at blive anvendt fra og med Monacos Grand Prix.

Toyota præsenterede deres nye racer på en af firmaets fabrikker i Valenciennes i Frankrig i rimeligt ydmyge omgivelser. Og som Mike Gascoyne sagde:

"Vi føler at ideen med at præsentere den nye bil i starten af året, er ved at være gammeldags. Vi har nu valgt at gøre det alligevel, men på den her måde."

"Grundlæggende er en ny model allerede forældet i løbet af ganske få løb, så en ny model er kun ny indtil den næste væsentlige opgradering."

Det er for så vidt hurtigt at Toyota er ude med en "B" version. Modsat kan det så konstateres, at Toyota var de første til at teste 2006 modellen offentligt - næsten - og at det derfor for så vidt ikke er unaturligt at en "B" version derfor vil blive taget i anvendelse forholdsvis hurtigt. Går udviklingen så stærk i Formel 1, siden at man allerede har fundet så væsentlige ændringer at en "B" version skal indsættes så tidligt?

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk