Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
19.1.2000
 Button linet op til sæson for BMW
 Mad Max - Overhalinger er kedelige!
 Ralf ikke i skyggen af Michael
 Compaq til Williams?
 Bedre hjelme på vej
 Ny Benetton præsenteret
 Nye kontrakter hos Benetton
 Barcelona test, dag 2
 
18.1.2000
 "BMW/Williams vil ha´ ungt kød"
 Frustreret test for Jenson Button
 

Hop til top19.1.2000

Button linet op til sæson for BMW

Det er egentlig ved at være lidt for meget - en 19-årig knægt har efterhånden taget hele mediebilledet i Formel 1. Button her - Button der og Button alle vegne! Knægten har efterhånden fået så megen eksponering at det er ved at tage overhånd. Og hvis man nærlæser udtalelser fra BMW og Williams er Button så godt som sikker på at få sædet. Mens de engelske medier brager igennem med Jenson Button - hvad Jody Scheckter mener og hvad farmand Button mener - har BMW linet ret så kraftigt op i den store fanfare der gjalder som en fanfare ved unge Buttons entre til Formel 1.

Kaster man sig over officielle udtalelser fra BMW kan man altså ikke undgå at se hvem de foretrækker. "Buttion imponerer BMW-Williams-teamet" - en af overskrifterne. En anden: "Button er en fremtidens stjerne" - citat Patrick Head. Yderligere kan man i materialet se at over ¾ af materialet handler om Button - den anden kandidat, Bruno Junqueira nævnes kun sporadisk. "Button har haft en frustrerende dag"; "Button overglad" - andre overskrifter. Men hvad med den anden kører - han har været lige så uheldig? Showet og mikrofonen er givet til Button mens bandet anført af BMW fortsætter "Button über alles!"

Der er tale om en direkte shoot-out. Zanardi er færdig. "Den 19-årige englænder kørte under evaluering af Frank Williams for at beslutte om Button eller den unge brasilianske stjerne, Bruno Junqueira skal køre sammen med Ralf Schumacher i BMW-Williams F1-teamet i år 2000," hvilket er ordene fra BMW. Det er mellem de to valget skal stå - Zanardi har fået sparket!

Når nu den store hyldestmelodi brager ud i medierne, hvorfor skal Williams så bruge endnu en test som et slags alibi? Hvorfor skal man vente til en test i Barcelona? Det er jo Button man vil have!!! Teamet kommer jo ikke til Barcelona med en bedre racer - den er jo næsten ved at rasle fra hinanden - skal det give et bedre billede, en bedre begrundelse til hvorfor Button er blevet valgt? Eller er det blot for at afslutte den øredøvende og efterhånden ulidelige fanfare med en stor finale i Barcelona? Der er en der har fundet ørepropperne frem!!!

BB  


Hop til top
Mad Max - Overhalinger er kedelige!

Skal Formel 1 efterhånden skyde sig selv i foden fordi Max Mosley holder så stejlt på sine regler? Det må være konklusionen efter at Mosley har fortalt at han betragter overhalinger som det kedeligste. Hvis det er meningen at Formel 1 skal styres i den retning så er Mosley på vej til at køre sporten helt i sænk. "Det hævdes at der ikke er nok overhalinger i Formel 1 - det er jeg nu ikke sikker på. Jeg husker løb som grand prix'et på Monza i 1971 hvor racerne overhalede hinanden så mange gange at det var helt meningsløst," ord der kommer fra FIA-bossen. Det er helt sikkert ikke en holdning der bakkes op af særlig mange Formel 1-fans! Hvordan man overhovedet kan komme med en sådan udtalelse, er totalt uforstående! Ifølge Mosley er det pitstoppene der gør det interessant!

Men igen scorer FIA endnu et selvmål - i rækken af mange! For man har netop nedsat fartbegrænsningen i pitten - og dermed ventes det at man vil gå efter så få pitstop som muligt. Hvorfor sidde foran skærmen for at se et pitstop på 10 sekunder - det er immervæk totalt ufedt! Frem med båthornet - det her er bare for meget, Max! Det er simpelt lavmålet!

BB  


Hop til top
Ralf ikke i skyggen af Michael

1997 - Ralf Schumacher har været et totalt flop! "Det er vist kun efternavnet der har fået ham i Formel 1," blev der sagt i pressen. Men de følgende år er Ralf udviklet sig til en af de bedre kørere. Men det kan ikke nægtes at han er en Schumacher med stort S - eksempelvis er han langt mere arrogant end Michael er det. Men Ralf føler aldrig at han har stået i skyggen af storebroder Michael. Og de mange historier og teser om Ralfs rolle som en ekstra hjælpekører i Formel 1 for Michael har vist aldrig rigtig slået igennem - en tese som flere journalister ellers har forsøgt at sælge de sidste fire år, uden at den har holdt vand!

"Jeg har aldrig set mig selv som værende i hans skygge," siger Ralf om det at være broder til feltets bedste kører. Han har det godt med Michael - de er trods alt brødre, men han er ikke et forbillede for Ralf - det har han i øvrigt aldrig haft. Andre kører som han mener er blandt det bedste: Hakkinen, Villeneuve, Coulthard, Frentzen og så Alesi!

BB  


Hop til top
Compaq til Williams?

Af en eller anden grund var mange af Williams-folkene under den totalt irrelevante præsentation af 2000-farvevalget udstyret med masser af bærbare Compaq-computere. Rygterne vil vide at der er en aftale på vej mellem de to parter - som Compaq-ejer vil jeg anbefale Williams at tænke mere end en gang over et samarbejde.
BB  


Hop til top
Bedre hjelme på vej

FIA ser i øjeblikket - næsten som altid - på hvordan sikkerheden kan forbedres i Formel 1. Især efter Michael Schumachers ulykke på Silverstone sidste år, har FIA ønsket at forbedre effektiviteten af grusgravene - Schumachers racer blev stort set ikke bremset da hans bremser svigtede. "Det er svært at finde ud at noget som er ideelt under alle forhold," siger Max Mosley og erkender at der er en begrænsning når det drejer sig om sikkerhed.

Men et andet område hvor FIA nu sætter fokus er kørernes hjelme. "Vi ønsker at udvikle et helt anderledes niveau når det drejer sig om hjelme - en meget sikre del. Hvordan visiret fungerer og hvordan hele strukturen er, bliver der set meget på," siger Max Mosley. Blandt andet vil man forsøge at finde ud en løsning der gør det lettere at lukke og åbne visiret. Bestemt et vigtigt område som også bør opdateres.

BB  


Hop til top
Ny Benetton præsenteret

Så blev den nye Benetton præsenteret, og det skete på det catalanske kunstmuseum i Barcelona, under den sædvanlige pomp og pragt. Der er sket væsentlige forbedringer med bilen siden sidste år. Basiskonstruktionen er blevet forenklet, og specielt på det aerodynamiske område har man arbejdet hårdt. Det er tydeligt at se at specielt omkring forenden af bilen er der sket flere forandringer. Næsen ligger lavere, og ophænget til vingerne er designet efter den sænkede næse. Hækvingen har også et lidt anderledes design, men det er sted der bliver tilpasset fra løb til løb. Men har efter sigende også ændret meget på affjedring- og støddæmpergeometrien. Alt i alt ser bilen ud til at være up-to-date, specielt i forhold til tidligere modeller.

Pat Symonds, Benettons tekniske direktør, siger: " Efter en sæson hvor vi ingen vegne kom næsten uanset hvad vi gjorde, har vi med denne bil startet fra bar bund. Vi kunne ret hurtigt se i begyndelsen af sidste sæson, at det ikke var godt det var vi i gang med, og vi bad chefdesigneren Nick Wirth om at gå i gang med et helt nyt projekt. Han præsenterede så et basisfundament, som vi så har bearbejdet og udviklet siden. Og da Tim Densham kom ind i teamet og supplerede Wirth, skete der væsentlige fremskridt med mange detaljer. Vi har brugt en masse tid i vindtunnelen på fabrikken, for at få det rigtige aerodynamiske design, som skulle være ideelt til næsten alle baner. En anden væsentlig ting som er sket i forhold til sidste år, er at mange af de ting som vi troede var forbedringer, er pillet af bilen igen. Disse gjorde bilen enorm tung, disse er nu fjernet så vi har en meget let og stiv konstruktion. Vi har nu mulighed for at kompensere vægten med balanceklodser, som kan placeres hvor i bilen vi ønsker, og dermed opnå den rigtige balance i bilen, alt efter hvilke baner og hvilket set-up vi skal køre med."

Under præsentationen var der flere spørgsmål om motoren, og om Benetton måske pressede på hos Renault for at få dem tilbage, både til formel 1 og som leverandør til Benetton. Pat Symonds svarede: " Vi har en motor som egentlig er udmærket, det gør ikke så meget hvad der står på ventildækslet, ( læs Playlife, Supertec el. Renault.) Vi har en meget god kontakt til udviklerne, og har opnået at vi i år får en motor der er specielt udviklet til os. Men det vil være glædeligt hvis vi kunne få motorer direkte fra Renault. Jeg har en tro på at de kommer tilbage igen. Vi har et rigtigt godt samarbejde."

PDL  


Hop til top
Nye kontrakter hos Benetton

I forbindelse med præsentationen af dette års Benetton, blev der også præsenteret et par andre nye ting. Nemlig en ny testkører og et par nye sponsorer.

Den nye testkører hos Benetton er den 29 årige japaner, Hidetoshi Mitsusada, der kommer fra den japanske formel Nippon serie. Han startede som 11 årig i gokart og er siden stille og roligt avanceret op igennem serierne. Så det er en erfaren kører som er blevet hyret. Og vi kan så sige, at der stadig er en japaner i formel 1, dog ikke som fast kører. Der var ellers ingen, efter at Takagi stoppede hos Arrows.

Med til historien hører dog også, at den ene af de to nye sponsorer, MTCI, er sponsor for HM. MCTI er en japansk internetudbyder med 30 datterselskaber rundt om i verdenen. Og er en af de hurtigst voksende firmaer i Japan.

Den anden nye sponsor er Marconi plc. som har tegnet sig for en fem års kontrakt. Marconi plc. er et kommunikationsselskab, som har specialiseret sig i lyslederteknik. Både Benetton og Marconi glæder sig til det nye samarbejde. Rocco Benetton siger, at man i endnu større omfang vil få gavn af de indsamlede data både under løb og test, idet datastrømmen vil kunne overføres endnu hurtigere end før, og derfor vil være endnu hurtigere tilgængeligt.

PDL  


Hop til top
Barcelona test, dag 2

Dagen startede i flot høj sol, men en del blæst, temp. lå på ca. 10 graders varme og banens temp. var ca. 15 grader varm.

Benetton-Playlife havde ikke nogen særlig god dag, Giancarlo Fisichella kørte i B199 model og gennemførte kun 9 omgange, hvor den hurtigste var på 1:25.095.
Alexander Wurz kørte i den nye model B200, og han gennemførte hele 3 omgange, der blev ikke taget nogen tid på hans 3 omgange.

Bedre gik det for Ferrari, de gennemførte 66 omgange, med Michael Schumacher ved rattet.
Der blev testet bremser hele dagen, og efter nogle små problemer med gearkassen, som hurtigt blev ordnet, så begyndte Michael Schumacher at presse bilen. Michael Schumacher bedste tid blev 1:21.010, det var 12/100 dele af et sekund hurtigere end Rubens Barrichello bedste tid, da han var på Barcelona banen og teste for Ferrari.

Testen sluttede kl. 17.30. Idag onsdag vil man forsætte med at teste. Idag skal Rubens Barrichello teste for Ferrari.

BKP  


 

Hop til top18.1.2000

"BMW/Williams vil ha´ ungt kød"

BMW-Williams tester i øjeblikket de unge stortalenter B. Junqueira (med dejlig støtte fra Petrobras' brasilianske oliemillioner) og J. Button (det store, engelske håb, som hele nationen stadig venter på?) i Jerez og i de følgende dage i Barcelona. Det sidste håb om, at Williams vil give Tom det ledige sæde i 2000-sæsonen, synes således mere spinkelt end Katja Keans sommergarderobe.
Så, hvorfor er du ikke med Tom, specielt efter din fejlfrie test i Magny Cours?

"Jeg har et par gange været i kontakt med Frank Williams og BMW's motorsportschef Gerhard Berger efter min test. På de tidspunkter var der ingen officiel fyring af Zanardi - og det er der iøvrigt stadig ikke - men de forklarede, at testen var forløbet til UG. Jeg ville måske høre nærmere, hvis Zanardi stoppede, men skulle bare arbejde videre med mine planer i øvrigt. Jeg skrev herpå kontrakt med Honda i BTCC og Audi Sport omkring løbene i Sebring og på Le Mans. Jeg fornemmede, at Berger arbejdede på at få Jörg Müller i sædet, men efter nytår talte min manager med Frank Williams, der oplyste, at teamet sandsynligvis ville gøre et sats og tage en ung kører...

Min kommentar til dette er kun, at jeg var - og er! - klar. Hvis BMW-Williams napper Button på 19 år, så bliver trenden, at kommende Formel 1-kørere får deres første F1-grandprix før deres sexuelle debut!"

tomkristensen.com

AN  


Hop til top
Frustreret test for Jenson Button

I den forløbne weekend har BMW Williams testet på Jerez i Spanien, og det var en blandet fornøjelse for alle. Specielt for Jenson Button som skulle vise sit værd, efter at mange har udråbt ham til et stort talent udover det sædvanlige.
Fredag var en meget skidt dag, idet han faktisk ikke fik kørt en ordentlig omgang p.g.a. forskellige problemer med hydrauliske og mekaniske fejl ved bilen.
Lørdag gik det lidt bedre, men der var vejret elendigt, så det gav ikke rigtigt noget, men søndag var bedre. Der var problemerne løst, det viste sig hovedsageligt at være softwarefejl mellem motor og gearkasse, der forårsagede problemerne.

Om søndagen var det egentligt meningen at Ralf Schumacher skulle have testet, men han fik en " fridag ", for at give Button endnu en chance. Bruno Junqueira som er hyret som testkører, havde i løbet weekenden fået kørt en del omgange. Men søndag fik Button så altså chancen og fik virkelig vist, at der potentiale i ham. Som det kan ses af nedenstående skema er det helt gode tider han fik trykket af:

Søndagens testtider fra Jerez:
Plac.KørerTeamTid
1David CoulthardMcLaren1:24,344
2Ricardo ZontaBAR1:24,680
3Johnny HerbertJaguar1:24,785
4Olivier PanisMcLaren1:25,086
5Jenson ButtonWilliams1:25,692
6Pedro DinizSauber1:25,904
PDL  

 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk