Kaster man sig over officielle udtalelser fra BMW kan man altså ikke undgå at se hvem de foretrækker. "Buttion imponerer BMW-Williams-teamet" - en af overskrifterne. En anden: "Button er en fremtidens stjerne" - citat Patrick Head. Yderligere kan man i materialet se at over ¾ af materialet handler om Button - den anden kandidat, Bruno Junqueira nævnes kun sporadisk. "Button har haft en frustrerende dag"; "Button overglad" - andre overskrifter. Men hvad med den anden kører - han har været lige så uheldig? Showet og mikrofonen er givet til Button mens bandet anført af BMW fortsætter "Button über alles!"
Der er tale om en direkte shoot-out. Zanardi er færdig. "Den 19-årige englænder kørte under evaluering af Frank Williams for at beslutte om Button eller den unge brasilianske stjerne, Bruno Junqueira skal køre sammen med Ralf Schumacher i BMW-Williams F1-teamet i år 2000," hvilket er ordene fra BMW. Det er mellem de to valget skal stå - Zanardi har fået sparket!
Når nu den store hyldestmelodi brager ud i medierne, hvorfor skal Williams så bruge endnu en test som et slags alibi? Hvorfor skal man vente til en test i Barcelona? Det er jo Button man vil have!!! Teamet kommer jo ikke til Barcelona med en bedre racer - den er jo næsten ved at rasle fra hinanden - skal det give et bedre billede, en bedre begrundelse til hvorfor Button er blevet valgt? Eller er det blot for at afslutte den øredøvende og efterhånden ulidelige fanfare med en stor finale i Barcelona? Der er en der har fundet ørepropperne frem!!!
Men igen scorer FIA endnu et selvmål - i rækken af mange! For man har netop nedsat fartbegrænsningen i pitten - og dermed ventes det at man vil gå efter så få pitstop som muligt. Hvorfor sidde foran skærmen for at se et pitstop på 10 sekunder - det er immervæk totalt ufedt! Frem med båthornet - det her er bare for meget, Max! Det er simpelt lavmålet!
"Jeg har aldrig set mig selv som værende i hans skygge," siger Ralf om det at være broder til feltets bedste kører. Han har det godt med Michael - de er trods alt brødre, men han er ikke et forbillede for Ralf - det har han i øvrigt aldrig haft. Andre kører som han mener er blandt det bedste: Hakkinen, Villeneuve, Coulthard, Frentzen og så Alesi!
Men et andet område hvor FIA nu sætter fokus er kørernes hjelme. "Vi ønsker at udvikle et helt anderledes niveau når det drejer sig om hjelme - en meget sikre del. Hvordan visiret fungerer og hvordan hele strukturen er, bliver der set meget på," siger Max Mosley. Blandt andet vil man forsøge at finde ud en løsning der gør det lettere at lukke og åbne visiret. Bestemt et vigtigt område som også bør opdateres.
Pat Symonds, Benettons tekniske direktør, siger: " Efter en sæson hvor vi ingen vegne kom næsten uanset hvad vi gjorde, har vi med denne bil startet fra bar bund. Vi kunne ret hurtigt se i begyndelsen af sidste sæson, at det ikke var godt det var vi i gang med, og vi bad chefdesigneren Nick Wirth om at gå i gang med et helt nyt projekt. Han præsenterede så et basisfundament, som vi så har bearbejdet og udviklet siden. Og da Tim Densham kom ind i teamet og supplerede Wirth, skete der væsentlige fremskridt med mange detaljer. Vi har brugt en masse tid i vindtunnelen på fabrikken, for at få det rigtige aerodynamiske design, som skulle være ideelt til næsten alle baner. En anden væsentlig ting som er sket i forhold til sidste år, er at mange af de ting som vi troede var forbedringer, er pillet af bilen igen. Disse gjorde bilen enorm tung, disse er nu fjernet så vi har en meget let og stiv konstruktion. Vi har nu mulighed for at kompensere vægten med balanceklodser, som kan placeres hvor i bilen vi ønsker, og dermed opnå den rigtige balance i bilen, alt efter hvilke baner og hvilket set-up vi skal køre med."
Under præsentationen var der flere spørgsmål om motoren, og om Benetton måske pressede på hos Renault for at få dem tilbage, både til formel 1 og som leverandør til Benetton. Pat Symonds svarede: " Vi har en motor som egentlig er udmærket, det gør ikke så meget hvad der står på ventildækslet, ( læs Playlife, Supertec el. Renault.) Vi har en meget god kontakt til udviklerne, og har opnået at vi i år får en motor der er specielt udviklet til os. Men det vil være glædeligt hvis vi kunne få motorer direkte fra Renault. Jeg har en tro på at de kommer tilbage igen. Vi har et rigtigt godt samarbejde."
Den nye testkører hos Benetton er den 29 årige japaner, Hidetoshi Mitsusada, der kommer fra den japanske formel Nippon serie. Han startede som 11 årig i gokart og er siden stille og roligt avanceret op igennem serierne. Så det er en erfaren kører som er blevet hyret. Og vi kan så sige, at der stadig er en japaner i formel 1, dog ikke som fast kører. Der var ellers ingen, efter at Takagi stoppede hos Arrows.
Med til historien hører dog også, at den ene af de to nye sponsorer, MTCI, er sponsor for HM. MCTI er en japansk internetudbyder med 30 datterselskaber rundt om i verdenen. Og er en af de hurtigst voksende firmaer i Japan.
Den anden nye sponsor er Marconi plc. som har tegnet sig for en fem års kontrakt. Marconi plc. er et kommunikationsselskab, som har specialiseret sig i lyslederteknik. Både Benetton og Marconi glæder sig til det nye samarbejde. Rocco Benetton siger, at man i endnu større omfang vil få gavn af de indsamlede data både under løb og test, idet datastrømmen vil kunne overføres endnu hurtigere end før, og derfor vil være endnu hurtigere tilgængeligt.
Benetton-Playlife havde ikke nogen særlig god dag, Giancarlo Fisichella kørte i B199 model og gennemførte kun 9 omgange, hvor den hurtigste var på 1:25.095.
Alexander Wurz kørte i den nye model B200, og han gennemførte hele 3 omgange, der blev ikke taget nogen tid på hans 3 omgange.
Bedre gik det for Ferrari, de gennemførte 66 omgange, med Michael Schumacher ved rattet.
Der blev testet bremser hele dagen, og efter nogle små problemer med gearkassen, som hurtigt blev ordnet, så begyndte Michael Schumacher at presse bilen. Michael Schumacher bedste tid blev 1:21.010, det var 12/100 dele af et sekund hurtigere end Rubens Barrichello bedste tid, da han var på Barcelona banen og teste for Ferrari.
Testen sluttede kl. 17.30. Idag onsdag vil man forsætte med at teste. Idag skal Rubens Barrichello teste for Ferrari.
"Jeg har et par gange været i kontakt med Frank Williams og BMW's motorsportschef Gerhard Berger efter min test. På de tidspunkter var der ingen officiel fyring af Zanardi - og det er der iøvrigt stadig ikke - men de forklarede, at testen var forløbet til UG. Jeg ville måske høre nærmere, hvis Zanardi stoppede, men skulle bare arbejde videre med mine planer i øvrigt. Jeg skrev herpå kontrakt med Honda i BTCC og Audi Sport omkring løbene i Sebring og på Le Mans. Jeg fornemmede, at Berger arbejdede på at få Jörg Müller i sædet, men efter nytår talte min manager med Frank Williams, der oplyste, at teamet sandsynligvis ville gøre et sats og tage en ung kører...
Min kommentar til dette er kun, at jeg var - og er! - klar. Hvis BMW-Williams napper Button på 19 år, så bliver trenden, at kommende Formel 1-kørere får deres første F1-grandprix før deres sexuelle debut!"
tomkristensen.com
Om søndagen var det egentligt meningen at Ralf Schumacher skulle have testet, men han fik en " fridag ", for at give Button endnu en chance. Bruno Junqueira som er hyret som testkører, havde i løbet weekenden fået kørt en del omgange. Men søndag fik Button så altså chancen og fik virkelig vist, at der potentiale i ham. Som det kan ses af nedenstående skema er det helt gode tider han fik trykket af:
Søndagens testtider fra Jerez: