Barrichello mistede herredømmet over Ferrari raceren på vej ind i sving 12.
Raceren slog ind i og over barrieren, og testen blev afbrudt i 40 minutter.
Rubens Barrichello selv kom intet til ved uheldet, og en talsmand fra Ferrari teamet oplyser at de regner med at Barrichello fortsætter testen i løbet af eftermiddagen.
BAR og Williams dominerer nu testen på Valencia banen. Begge var fredag repræsenteret med 3 biler hver. Derudover testede Toyota og Minardi også. Testarbejdet var dog ikke uden problemer for alle.
BAR testede med 2½ bil. På grund af nogle mekaniske problemer havde Jacques Villeneuve ikke mulighed for at køre om formiddagen. Både Villeneuve og Olivier Panis skulle teste i den nye 004. Anthony Davidson testede i 003 hybriden. Arbejdet med den nye bil skrider godt frem. Både formiddag og eftermiddag var Panis anden hurtigst efter Ralf Schumacher. JV blev fjerde hurtigst selvom han kun kørte om eftermiddagen. Efter fredagens test var hele teamet tilfreds. Alle gav udtryk for at der sket store fremskridt. Dog mangler man at køre endnu flere kilometer med den nye motor. Anthony Davidson testede det nye bremsesystem i 003 hybriden, og har fundet flere ting der skal forbedres inden det bliver endeligt indbygget i 004.
Minardi testede for sidste gang i denne omgang. Nu tager man hjem og evaluerer de indsamlede data. Ledelsen vil også kikke lidt på hvordan aspiranterne til det ledige sæde, har klaret sig. Christijan Albers og Mark Webber var igen i bilerne fredag. Minardi har ikke ry for at sætte de hurtigste tider, det var heller ikke tilfældet fredag. Mark Webber havde nogle små elektriske problemer med bilen. Albers lavede test af ændringer på chassiset. Desuden testede Mark Webber en meget ændret gearkasse som Minardi måske vil bruge i fremtiden. Allerede i næste uge går det igen løs på Misano banen. Efter planen vil denne test vare i 2 dage og kørerne bliver Alex Yoong og Mark Webber. Mark Webber får masser af testtid. Bliver han mon den nye kører i teamet?
Toyota sluttede deres test efter at have testet 10 dage i træk. Men det er ikke slut. Allerede i næste uge testes der igen på Paul Ricard og ugen efter tager man igen til Barcelona. Fredag udførte Toyota en mindre dæktest for Michelin. Toyota har i ugens løb udført et omfattende testprogram af den nye bil. Da det er teamets første rigtige Grand Prix bil, vil man teste bilen igennem bedst muligt inden man begynder på de mere krævende tilpasninger. Allerede nu har man dog lavet enkelte aerodynamiske ændringer som er blevet testet i Valencia. Langsomt bliver tiderne bedre og bedre.
Williams testede primært BMW motoren som har gjort livet lidt vanskeligt for teamet de seneste dage. Men noget tyder på at man er ved at have styr på problemerne. Ralf Schumacher var hurtigst hele dagen igennem. Antonio Pizzonia og Marc Gene testede udover motoren også nogle af de elektriske ting. Bl.a. blev launch kontrollen testet. At der var noget i den der skulle rettes fandt Marc Gene ud af i løbet af eftermiddagen da bilen stoppede midt på banen.
De næste dage vil kun BAR og Williams teste på Valencia banen. De andre teams evaluerer deres testdata og forbereder sig på de kommende tests. Nye dele skal produceres, ændringer skal beregnes og foretages. Der er travlhed indtil sæsonstarten.
Men der er ikke tale om en ny racer. MP4-17'eren er en videreudvikling af sidste års racer, der så også dengang var bygget op fra bunden, hvorfor det ikke har været hensigtsmæssigt at starte forfra igen. Der er selvfølgelig lavet en del forbedringer under huden. Af de mere synlige er frontophænget blevet forbedret og dele af racerens bagdel er også blevet ændret. Aerodynamisk er der også fundet lidt mere efter arbejde i vindtunnel.
På motorsiden kommer Mercedes med en ny og stærkere motor, FO110M som den kaldes, og derudover har McLaren skiftet Bridgestone ud med Michelin i et forsøg på at differentiere sig i forhold til Ferrari. I den kommende tid skal teamet så til at teste den nye racer, og det sker i Barcelona hvor teamets tre kørere - udover Coulthard og Raikkonen er det testkøreren Alexander Wurz - får lov til at prøve raceren.
Sådan ser den ud - den ligner sig selv fra 2001
(Foto: McLaren-Mercedes)
Som altid er der lidt kommentarer med til raceren. "McLaren-Mercedes er meget optimistiske for de udfordringer der ligger foran os i 2002-sæsonen, efter at have gennemført et omfattende og positivt udviklingsprogram under vinterens testforbud," siger Ron Dennis, teamchef hos McLaren. I år satser de på at komme så tidligt i gang med testarbejdet, så de kan reducere de mange fejl der typisk har været for teamet i de første 4-5 løb i sæsonen. "Vi præsenterer raceren så tidligt i forsæsonen for at optimere mulighederne for at arbejde på banen for at sikre os at vi er helt forberedte til den nye sæson og det store mål for hele teamet: at kæmpe om VM," siger han videre om målsætningerne.
Norbert Haug, Mercedes-bossen fortalte at teamet og Mercedes har arbejdet længe på projektet til 2002, og de ser frem til at komme i gang med de første tests. "Nu skal hele teamet få det bedste ud af de seks uger der er foran os, forud for årets første grand prix, til dels at teste raceren og motoren," siger Haug der må håbe på at teamets mange tekniske problemer kan elimineres bedre end det skete sidste år. Den nye motor er bygget helt op fra bunden og er derfor ikke en videreudvikling på sidste års motor! Dermed er der fare for at motorproblemer ikke er udelukket i starten af sæsonen! Men det vil de kommende ugers tests også vise.
I overblik - her er MP4-17'eren
(Foto: McLaren-Mercedes)
(Foto: McLaren-Mercedes) |
I 2001-sæsonen blev han nummer 2 i mesterskabet, men kunne ikke matche Michael Schumacher. Men som Coulthard har været på banen med de sidste par år, så er dette år hans - den er hørt før. Og mon ikke den kommer igen?
(Foto: McLaren-Mercedes) |
Nu kommer han også til at vise hvor meget han er værd - og om han er moden nok til at køre for et absolut topteam i blot sit andet år i Formel 1. Ron Dennis har tidligere ikke været særlig vild for at give mindre erfarne kørere en chance i sit team - det er nye toner. Men teamchefen har vist et blødt punkt med hensyn til finske kørere!
(Foto: McLaren-Mercedes) |
Østrigeren kunne ellers føle sig noget overset, efter at teamet valgte at satse på den mindre rutinerede Kimi Raikkonen som Grand Prix-kører i 2002, men han tager altså et år mere som testkører for McLaren, og håber at det bliver et springbræt til et fast sæde i 2003 - måske ikke hos McLaren, men i givet fald for et andet team.
Formiddagens tider:
Plac. | Kører | Team | Tid | Omg. | ||||||||||||
1 | Ralf Schumacher | Williams | 1:12,990 | 80 | ||||||||||||
2 | Olivier Panis | BAR | 1:13,770 | 57 | ||||||||||||
3 | Marc Gene | Williams | 1:14,050 | 38 | ||||||||||||
4 | Antonio Pizzonia | Williams | 1:14,410 | 25 | ||||||||||||
5 | Mika Salo | Toyota | 1:14,830 | 41 | ||||||||||||
6 | Anthony Davidson | BAR | 1:15,100 | 29 | ||||||||||||
7 | Mark Webber | Minardi | 1:17,450 | 18 | ||||||||||||
8 | LIC Den anden og sidste test dag for Scuderia Ferrari Marlboro på Mugello banen blev igen varetaget af Scuderia Ferrari Marlboros nye testkører Luciano Burti. Der var høj solskin fra tidlig morgen og Luciano Burti fortsatte med teste nye dele der var sat på F2001. BKP 18.1.2002 Ferrari-præsentation d. 6.Michael Schumacher kan fremvise sin nye Ferrari til offentligheden i Maranello onsdag d. 6. februar. Ferrari bliver således det sidste større team til at præsentere den nye sæsons racer. Derefter har teamet lidt over to uger til at få pakket sammen inden flyet afgår til Melbourne, Australien, hvor jagten går ind på endnu et par titler.Den jagt ser allerede nu lovende ud. Michael Schumacher skulle ikke vende tilbage til testene før i morgen d. 19, men han var alligevel at finde på Fiorano fem dage før forventet i færd med at slå banerekorden. Forklaringen skulle efter sigende være, at da den firdobbelte verdensmester hørte om den nye models elektroniske tiltag fra Jean Todt, blev han så ivrig efter at prøve dem, at han afkortede ferien med et par dag. CBA Da det endelig så ud som om, at de evindelige rygter om Craig Pollock og hans nært-forestående fyring fra BAR-teamet var ved at dø hen, blev det d. 17. december offentliggjort, at de to parters veje skiltes, og at den tidligere Benetton-leder David Richard overtog Pollocks job. Hvad vil ex-teamchefen nu tage sig til?
Blandt rygterne er det blevet foreslået, at den arbejdsløse Pollock kunne finde en stilling hos Renault. Foreløbig har Pollock dog tænkt sig at slappe af. "Jeg har ingen planer for i år. Jeg vil gerne stå på ski og få mit golfhandicap ned…” drømmer den tidligere skiindstruktør. Men Pollock lyder afgjort ikke som han ville afvise til jobtilbud: ”Renault er et fantastisk firma, og jeg er åben for alt. Men jeg tror, at det er et løst rygte.” Andre rygter vil vide, at Pollock er på vej tilbage til USA og CART-serien, Pollock selv ser ikke ud til at have overvejet muligheden: ”Det er første gang, at jeg hører det rygte. Nu tager jeg mig min tid og tænker over mine muligheder." CBA Fint vejr, tør asfalt. Hvad kan man næsten forlange mere? Egentlig kun at sætte ny banerekord, og det var lige nøjagtig det Kimi Räikkönen gjorde torsdag.Kimi Räikkönen gjorde rent bord torsdag da han satte ny banerekord i Valencia. Han var dog uden konkurrence fra David Coulthard som ikke testede i dag. BAR er ankommet til Valencia banen efter at have testet i Italien. Williams havde igen nogle problemer med den nye BMW motor. BAR testede for første gang på Valencia banen i denne uges test. Teamet mødte op med tre kørere, nemlig de to Grand Prix kørere samt Anthony Davidson. Anthony Davidson kørte i den gamle model og testede nogle nye dele. Olivier Panis og Jacques Villeneuve kørte begge i den nye 004. BAR har fået bil nr. 2 klar. I dag lavede begge et setup på bilerne, og begge var meget begejstrede. Jacques Villeneuve udtrykte at i modsætning til sidste år, så kan man på den nye model mærke når man har lavet nogle justeringer. Jordan havde sine to kørere ude også torsdag. Det var samtidig Jordans sidste dag i Valencia i denne omgang. Begge kørere testede dæk og Takuma Sato testede også bremser. Alligevel var det Fisichella der måtte en tur af banen. Det kostede to timers testtid at få bilen klar igen. I næste uge tager Jordan til Silverstone for at teste der. McLaren var kun repræsenteret af Kimi Räikkönen. Den unge finne gjorde til gengæld rent bord ved at sætte ny banerekord, så den nu lyder på 1:12.118. Igen i dag var det primært dæktest der stod på programmet for McLaren. Nogle specielle Michelin udviklingsdæk skulle afprøves og det var på disse dæk at Räikkönen satte den nye rekord. Minardi havde givet Alex Yoong fri for at han kunne tage hjem og passe nogle pr-opgaver. Det blev i stedet to af kandidaterne til det ledige sæde som skulle teste i stedet. Chistijan Albers og Mark Webber. Mark Webber skyndte sig at henlede opmærksomheden på sig selv, da han kørte i en tid som var lige knap to sekunder hurtigere end teamets hidtil bedste tid i denne uge. Det betød også at forskellen til toppen blev formindsket væsentlig. Ude i den store verden mener mange at Mark Webber er meget tæt på at få kontrakten og det ledige sæde hos Minardi. Toyota forsætter stille og roligt med deres gennemgribende test af deres nye bil. Mika Salo var bag rattet igen torsdag. Nye dele til bilen kommer til næsten hver dag og skal testes. De mange data som bliver indsamlet har allerede vist hvor nogle detaljer kan ændres. Williams havde også torsdag deres tremands hær på banen. Der har et par gange i denne uge været problemer med den nye BMW motor. I dag var ingen undtagelse. Ralf Schumacher som ud over at prøve at køre med henholdsvis briller og kontaktlinser, skulle også teste nogle motorprogrammer. Ikke mindre end tre gange under en løbsdistancetest torsdag stoppede han ude på banen pga. motorproblemer. Marc Gene og Montoya testede dæk og nogle nye dele til bilen. Kimi Räikkönen strålede om kap med solen da han satte ny banerekord. Fisichella tog i dag hjem for at hvile ud. Han sagde inden afgangen fra Valencia at han var meget træt mentalt, men på en dejlig måde. Testen har været hård men meget givende, og Fisichella var meget tilfreds med forløbet. Det var Räikkönen også.
|