Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
19.1.2004
 Jaguar præsentation
 Ny udfordring for Jaguar
 Verstappen utålmodig
 
15.1.2004
 Annoncerer Jordan sine kørere i næste uge?
 Michael Schumacher i rallybil
 Den ny Sauber er blevet præsenteret
 

Hop til top19.1.2004

Jaguar præsentation

Den ny Jaguar blev præsenteret i Barcelona søndag formiddag.


(Foto: Ford Media)
Som det fjerde team i rækken præsenterede Jaguar i går mandag, deres nye Jaguar R5.
Præsentationen fandt sted på Circuit de Catalunya ikke langt fra Barcelona, og som det efterhånden er skik og brug var det teamets to kører australieren Mark Webber og teamets nye rekrut østrigeren Christian Klien som stod for selve afsløringen.

Forud for præsentationen har der været spekuleret i, hvor meget reklame plads energidrikken Red Bull vil få på den nye Jaguar. Det var jo som bekendt Red Bull som var med til at bane vejen for unge Christian Klien, og der er i gennem længere tid gået rygter om, at selve sponsoratet fra Red Bull skulle præsentere en værdi på mellem 10 og 15 millioner $. Rygterne fik dog til sidst Red Bull`s motorsports rådgiver Dr. Helmut Marko til at komme frem med en korrektion, og det viser sig at beløbet fra Red Bull er langt mindre end først antaget, og skulle ifølge Dr. Helmut Marko kun udgøre ca. 5 millioner $, hvilket kunne pege i retning af at den talentfulde østrigerer har fået sædet i Jaguar teamet på grund af sine evner, og ikke på baggrund af det medfølgende sponsorat fra Red Bull.

Efter afsløringen af Jaguars sidste skud på stammen, blev det da også klart at sponsoratet fra Red Bull er noget begrænset, i det - det kun dækker en lille del på bagvingens endeplader, og et ganske lille mærke på siden af "snuden" begge mærker er en reklame for Red Bulls "Hangar 7", stedet hvor Sauber teamet sidste mandag præsenterede deres nye racer. Det der umiddelbart sprang i øjnene var at bryggeriet Becks tilsyneladende har valgt at reducere deres engagement i Jaguar teamet.

Efter præsentationen kørte Mark Webber nogle omgange på banen, til ære for de fremmødte gæster og de mange pressefolk fra nær og fjern.
Men demonstrationen blev ikke helt den PR begivenhed som teamet havde håbet, idet bilen strandede ude på banen og måttes køre tilbage til piten på en af banes ladvogne.

Den nye R5 er den første Jaguar F1, som er tegnet ud fra et blankt stykke papir, som et led i hvad Jaguar teamet selv kalder "Den nye filosofi", men på trods af det bygger bilen på mange af de erfaringer teamet har gjort sig med forgængeren R4 fra 2003. Den nye R5 stod færdig midt i december og teamet her derfor haft rig lejlighed til at gennemteste mange af de benyttede komponenter, så Jaguar er på nuværende tidspunkt noget længere fremme i deres forberedelser end teamet normalt er vant til.

Den nye Cosworth motor CR6 er i modsætningen til R5 Raceren en direkte videreudvikling af sidste års motor, og man har lagt vægt på at give motoren en længere levetid og motoren er nu konstrueret til at holde til 800 km, så den kan holde en hel Grand Prix weekend, som dette års reglement forskriver. Sidste års version kunne kun præstere mellem 450 og 500 km.

Om forventningerne til den nye Jaguar R5 sagde Tony Purnell (Fords Premier Performance Division) som overser både Jaguar teamet og Cosworth Racing:
"Jeg er meget sikker på at bilen er hurtigere end R4, men jeg nærer også en vis bekymring, for hvis vi har vundet et halvt sekund og alle andre har vundet et, så vil vi befinde os tilbage i feltet, men jeg er sikker på at den er hurtigere."

På nuværende tidspunkt er det svært at se, om Jaguar teamet står stærkere forud for denne sæson end det var tilfældet sidste år, men alt i alt er der noget der tyder på at det er med pil opad for Jaguar i 2004.

CS  


Hop til top
Ny udfordring for Jaguar

Der venter en sæson med mange udfordringer for Jaguar teamet i Formel 1. Udover at skaffe resultater, skal man også fastholde et af sine bedste kort i teamet.

Der har fra flere teams været udtrykt stor interesse for Mark Webber. Mark Webber har tilført Jaguar teamet en god optimisme gennem hans arbejde og indsats i sidste sæson. Det har man bemærket andre steder, og flere har udtrykt interesse i at få Webber til at skifte team. Jaguar får her en opgave, og selvom at Webber er på kontrakt med Jaguar til og med 2005.

De mest interesserede har været Renault og Williams. To teams som enten har ambitioner om at være i toppen, eller at komme helt op. Hos Jaguar erkender man da også at det giver ekstra arbejde for flere grene af teamet.

Tony Purnell, teamchef:
"Alle bliver ved med at sige at Williams vil ringe til os. Det har de ikke gjort."

Tony Purnell vil nødigt af med Mark Webber. "Han bidrager med en god og positiv ånd."

David Pitchford som er Jaguars administrerende direktør, siger at Jaguar som en af sine fornemmeste opgaver har at lave en bil, som kan leve op til Webbers talent. "Kun hvis vi kan det, giver det ingen problemer."

Den store interesse for Mark Webber har han selvfølgelig også selv bemærket. Ved præsentationen af den ny R5 sagde han bl.a. følgende om interessen for ham.

"Det er selvfølgelig rart med de mange klap på skulderen. Men det her spil er så usikkert at jeg ikke er den der vågner op om morgenen og tænker på de store teams. Men indrømmet - vi holder da øje med dem."

PDL  


Hop til top
Verstappen utålmodig

Den hollandske Formel 1 kører vil nu have afgjort hvad den kommende sæson skal bringe, samt ikke mindst om han skal køre for Jordan teamet.

Verstappen der står stærkt økonomisk, ikke mindst takket være opbakning fra Trust og Muermans Group i Holland, har nu gennem sin manager Raymond Vermeulen lagt pres på Eddie Jordan for at få en afgørelse på deres forhandlinger.

Og det ser nu ud til at dette pres nu giver resultat, pålidelige kilder i Formel 1 kredse oplyser at Jordan teamet i morgen skal mødes med Verstappen på Silverstone, for at skrive kontrakten under, og at Jordan's kører konstallation bliver offentliggjort på onsdag.

AN  


 

Hop til top15.1.2004

Annoncerer Jordan sine kørere i næste uge?

Britiske medier mener at Jordan teamet i næste uge vil annoncere hvilke kørere man har valgt at satse på i den kommende sæson.

Flere kørere har været interesseret i et sæde hos Jordan. Jordan har tidligt meldt at der skal betales for disse sæder, men alligevel er der flere interesserede. De største favoritter til et sæde er i øjeblikket tilsyneladende Jos Verstappen, og Nick Heidfeld som blev arbejdsløs da hans kontrakt med Sauber ikke blev forlænget og som angiveligt har lavet en forhåndskontrakt med teamet.

Men andre kørere står lige bagved og lurer. De står stærkt pga. kommercielle interesser. Det drejer sig her om Allan McNish og Ralph Firman. De kommercielle interesser kommer ind i billedet fordi, at Jordan teamets hovedsponsor er Benson & Hedges, som helst ser at der er mindst én britisk kører i teamet. Det er så en vurdering for Eddie Jordan hvad der er mest værd. En eller flere kører der kommer med penge, eller sponsorkroner fra Benson & Hedges.

Jos Verstappen kommer med en god sjat penge fra bl.a. hans egen hovedsponsor Trust. Hvad Nick Heidfeld kan tilbyde er mere hen i det uvisse, men mon ikke at der er en del tyske interesser indblandet. Allan McNish og Ralph Firman står stærkt pga. sponsorpengene fra Benson & Hedges, samt hvad de ellers kan bringe med selv.

Helen Temple, talskvinde hos Jordan:
"Vi har ingen planer om at annoncere nogen kørere i denne uge, men man ved aldrig, måske bliver det ændret. Jos Verstappen var til møde hos Eddie Jordan i mandags og disse samtaler forsætter i denne uge. Vi taler også meget med Nick Heidfeld. Men hvem der evt. skal teste for os i næste uge, behøver ikke nødvendigvis at være de samme som skal køre løbene, men det er en mulighed. Man kan ikke sige at der har været noget førstevalg, men vi har været nogle kørere som der er talt meget med, også fornyeligt."

Flere steder mener man dog at Jos Verstappen bliver en af de faste kørere. Han kan angiveligt bidrage med op i mod £ 10 millioner i sponsorpenge. Et beløb som ikke er til at komme udenom. Mht. Allan McNish står han stærkt fordi han har bl.a. har testerfaring fra Renault sidste år. Benson & Hedges står bag ham og Ralph Firman som en af kørerne. Hvad Ralph Firman kan bidrage med står mere hen i det uvisse. Han var til tider kritiseret for sin indsats i Jordan teamet sidste år.

PDL  


Hop til top
Michael Schumacher i rallybil

Da Michael Schumacher for nyligt holdte sin sædvanlige vinterferie i Norge, fik han en oplevelse for livet. En tur med rallyverdensmesteren gjorde stort indtryk.

Michael Schumacher og rallyverdensmesteren Petter Solberg rendte på hinanden da Michael Schumacher holdte sin sædvanlige vinterferie i Norge. Det blev snakket frem og tilbage og det endte med at Michael Schumacher fik en tur i Solbergs Subaru Impreza WRC - en tur MS sent vil glemme.

Petter Solberg var i gang med en test ved den norsk svenske grænse, og MS fik en god tur i det øde vinterlandskab.

Petter Solberg:
"Michael var her i ca. 3 timer og han elskede det. Han ville vide alt om setuppet og min teknik. Problemet her er bare, at det jeg aldrig har tænkt over min teknik, jeg kører bare. Så kom vi i bilen, og jeg holdte mig ikke tilbage. Mine fødder gik som trommestikker på pedalerne. Det var lidt af en tur - ca. 26 km. Vi havde ingen notater eller noget. Der var nogle gode hoppeture bl.a. og alt skete med hvad bilen kunne ta'. Det blev ikke holdt igen. Han så ud som at han nød det. I hvert fald hoppede han som en gal da han steg ud af bilen."

Nu dukker det sædvanlige spørgsmål op når den slags sker. Vil Petter Solberg blive tilbudt en tur i en Formel 1 bil, evt. i en af de tosædede racere? Andre rallykørere har allerede været omkring Formel 1 for en tur eller en uofficiel test som nogle ynder at kalde det. Bl.a. Colin McRae og Tommy Makinen har prøvet Formel 1 bilerne.

Petter Solberg:
"Jeg vil gerne have en tur i en Formel 1, hvorfor ikke? Men jeg vil også sige at jeg har ingen ønsker om at køre i en formel bil. Jeg blev tilbudt at køre for Renault i 1996, men jeg valgte rally i stedet for. For at være helt ærlig, jeg kan meget bedre li' rally. Formel 1 er ikke lige mig."

Det kan være at David Richards, BAR chefen, vil give ham en tur. David Richards firma, Prodrive, står bag Subarus indsats i rally VM. Om ikke andet vil det være et aktivt rent reklamemæssigt.

PDL  


Hop til top
Den ny Sauber er blevet præsenteret

Det sympatiske Sauber team præsenterede tidligt mandag aften deres nye Sauber Petronas C23. Præsentationen blev afholdt i Salzburg Lufthavn i en lokalitet kaldet Hangar 7, som udgør Red Bulls fashionable "Showroom".

Selve præsentationen, som blev afholdt for 200 indbudte pressefolk og gæster, bød ikke på de store overraskelser. Dog blev præsentationen bragt live over internettet, hvilket gav teamets mange fans en chance for at sidde med helt foran uanset hvor på kloden, de befandt sig.


(Foto: Sauber Petronas)

Den nye Sauber Petronas C23 fremstår som en "look allike" af sidste års Ferrari, hvilket ikke kommer som den store overraskelse. Sauber teamet vil i den forestående sæson køre med den nyeste Ferrari motor samt gearkasse. Normalt er de motorer, som Ferrari leverer til Sauber teamet, en generation ældre end den Ferrari teamet selv kører med, men på grund af ændringer i dette års tekniske reglement, har Ferrari set sig nødsaget til at levere den seneste version af deres motor/gearkasse til det schweiziske team.

Men uanset hvor meget sympati man måtte have for Sauber teamet, så er det efterhånden svært at se teamet som andet end Ferraris junior team, hvilket giver Ferrari en slet skjult, men meget stor, fordel. Ser vi på det ud fra en ren hypotetisk synsvinkel, så kan man godt forstille sig, at Ferrari vil benytte sig af muligheden for at teste forskellige uprøvede komponenter på de motorer, som de leverer til Sauber teamet, og som oven i købet betaler for det.


(Foto: Sauber Petronas)

Hvis hypotesen holder stik, vil det give Ferrari muligheden for at afprøve nye komponenter, selv på et tidspunkt sidst på sæsonen, hvor man normalt ville være lidt tilbageholdende med at afprøve nye komponenter, såfremt man ikke ligger klart foran i point tabellen.

Men spørgsmålet er så:
"Hvad får Peter Sauber og hans team så ud af det?"

Og her er sagen klar. Sauber teamet kører i dag med en af Formel 1 feltets absolut bedste motorer, og det i en tid hvor det ellers er mere end almindeligt svært, at klare sig som privat team uden direkte tilknytning til en af de store bilfabrikker. Og takket være samarbejdet med Ferrari, så har Peter Sauber et stærkt team, med et stort potentiale og med muligheden for at blande sig i top fire i konstruktørernes mesterskab, noget som teamcheferne Paul Stoddart og Eddie Jordan kun svagt tør drømme om.

Det skal nævnes, at den nye Sauber Petronas C23 ikke bestod FIAs crash test, hvilket unægtelig har tilført det schweiziske team et ekstra stress moment.

CS  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk