Store dele af asfalten på Circuit de Catalunya banen uden for Barcelona i Spanien er fornyligt blevet fornyet, og det giver nu banen og ikke mindst kørerne store problemer.
I går kørte BAR teamets testkører Anthony Davidson som den første Formel 1 kører på den nye asfalt, og hverken ham eller BAR teamet var tilfredse med den oplevelse:
"Der hvor banen er ny asfalteret kommer olie/tjære op gennem belægningen" - udtaler Anthony Davidson - "måske så skal de gøre belægningen mere ru. Udenfor raceline er banen utrolig glat, hvilket er meget farligt."
Banen var så galt at BAR teamet opnåede de bedste tider på 'intermediates' frem for på slicks, generelt var tiderne næsten 20 sekunder langsommere end ved de tilsvarende testkørsler sidste år.
Derfor kan disse testkørsler slet ikke bruget til evalueringe af hverken de nye racere eller racernes setup i al almindelighed.
Det var planen at BAR, Ferrari, Williams, Sauber, Renault, Red Bull Racing og Toyota skulle have testet på Circuit de Catalunya i dag og fire dage frem, men disse testkørsler er indtil videre aflyst.
Flere af disse teams har nu sat kursen mod Valencia banen, hvor Sauber har testet de sidste tre dage.
Næste test på Circuit de Catalunya er planlagt at skulle køres fra den 28. januar til den 2. februar, og så må man håbe at de har fået løst problemerne med den nye belægning til den tid.
En 95 mand stor delegation fra Ferrari, har været på besøg hos Paven. Paven fik bl.a. overrakt en Ferrari F2004 i skala 1:5En 95 mand stor delegation fra Ferrari, har været på et eksklusivt besøg hos Paven. De 95 personer repræsenterede alle grene af teamet. Mekanikere, designere, ingeniører, kørere osv. Selvfølgelig var Luca di Montezemolo med frue til stede, sammen med Piero Ferrari og hans kone, de tre kørere Schumacher, Barrichello og Luca Badoer.
Der blev holdt forskellige taler og Paven fik overrakt en model af F2004. Så vidt vides den første skala 1:5 af sidste års suveræne bil i Formel 1. Efter mødet med Paven gik Ferrari folket til en fotosession og senere besøgte man et af de berømte kapeller i Vatikanet, hvor man kun Ferrari i dagens anledning havde adgang.