Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
2.1.1999
 BAR vil være en af de "Fire Store"
 Coulthards erfaringer vil hjælpe i 1999
 Benetton håber på Renault
 Honda får problemer med dækleverancer
 
31.12.1998
 Sir Frank Williams !
 BARe tilbage på banen
 Ralf selvsikker
 Coulthards dagbog
 

Hop til top2.1.1999

BAR vil være en af de "Fire Store"

Det skorter ikke på store ord hos BAR. På onsdag bliver BAR-Supertec præsenteret for verdenspressen, og teamet har allerede en klar målsætning: At blive en af de "Fire Store" i debutsæsonen. "Vi vil slå Williams," er den klare melding fra Jock Clear der følger Villeneuve til BAR og fortsætter som mekaniker for canadieren. Grunden til at de anser det for muligt er at Williams står overfor en mellemsæson inden de påbegynder samarbejdet med BMW, og Clear vil selvfølgelig gøre alt for at slå sit gamle team. Han anser Benetton for at være den skarpeste konkurrent. De to teams har da også en fællesnævner i form af samme motorleverandør - Supertec.

Den kasserede Benetton-boss, Flavio Briatore har også været fremme med store ord om BAR. Italieneren er igen dukket op i Formel 1 efter at han er blevet den store bagmand hos Supertec. Briatore betegner det nye team som meget dynamisk og nyskabende. Samtidig har han også peget på at de er meget aggressive og ikke går af vejen for at ændre reglerne - noget som Briatore også selv blev kendt for i sin tid hos Benetton.

Præsentationen af raceren bliver den første af 1999-racerne, og det ventes at Pollock beslutter sig for at offentliggøre to racere med forskellige cigaretreklamer. Der går yderligere et par uger inden det bliver afgjort om FIAs nye reglement er ulovligt. Det skal en voldgift afgøre indenfor den nærmeste fremtid.

BB  


Hop til top
Coulthards erfaringer vil hjælpe i 1999

Efter et noget blandet år for David Coulthard, hvor han længe lignede et oplagt bud på VM-titlen, kan han nu se tilbage på 1998. Udover hans meget omtalte dagbog, hvor han blandt andet fortæller at Michael Schumacher altid vil have ret, og påpeger at det er en stor svaghed hos ham, har skotten indrømmet at han kan bruge de tæv han har fået i 1998 til noget positivt. Skotten føler at han hele tiden har stået i skyggen af Hakkinen, og at dette især har kunnet ses af at Ron Dennis altid har været Hakkinens mand. "Det var svært i starten da jeg kom til teamet, da der var et særligt venskab mellem Ron og Mika - noget som Ron sagde ikke eksisterede," fortæller Coulthard. Ron Dennis har siden da offentligt indrømmet at have et helt specielt forhold til Hakkinen, men det kan mærkes at Hakkinen er førstemanden i teamet.

Da skotten nåede til det britiske grand prix følte han at han nu var ude af VM-kampen, og derfor valgte han at hjælpe Hakkinen i resten af sæsonen. "Jeg kunne have vundet nogle andre løb og forhindret min holdkammerat i at vinde," indrømmer han. "Men jeg valgte at hjælpe ham." For at hente ind på holdkammeraten vil skotten især forsøge at forbedre sin præstation i kvalifikationen i 1999 - "jeg kan ikke sige at jeg er perfekt til det!" indrømmer han blankt. Han ser imidlertid frem til sæsonen 1999 hvor begge kørere starter på lige fod og med erfaringer fra over 4 sæsoner i Formel 1 hos topteams vil han gå efter titlen i 1999. "Det er din tur til næste år," skulle Hakkinen have sagt til Coulthard som det første efter løbet på Suzuka...

BB  


Hop til top
Benetton håber på Renault

Siden Benettons storhedstid i 1994-95 har teamet været på vej mod en større krise. I VM for konstruktørere måtte teamet finde sig placeret som nummer 5 i 1998. Teamet står derfor overfor endnu en sæson hvor nedturen skal vendes. Forandringer har der været en del af i teamet det seneste år, men på køresiden skulle man være sikret de kommende år. Både Fisichella og Wurz viste i 1998 at de fortjener en plads i teamet. Derimod måtte David Richards tager imod en fyreseddel i midten af sæsonen og tøjfamilien indsatte en af yngre sønner som teamchef. Rocco Benetton satser nu på at gøre Renault mildere stemt for et comeback til Formel 1 og han fornemmer at Renault vender hurtigt tilbage, måske endda i år 2000. "Vi vil have at det bliver os de vælger," siger Benetton. Andre bud på partnere til Renault er Arrows, BAR og muligvis også Jordan, hvis Honda kun vil koncentrere sig om sit eget team. Renault har ikke givet nogen officiel dato for et muligt comeback.
BB  


Hop til top
Honda får problemer med dækleverancer

Bridgestone har udarbejdet deres egen politik i forbindelse med leverancer af dæk til de forskellige teams, efter at de er blevet enerådende i Formel 1. Det er især leverancer til forskellige testsessions som flere teams beklager sig over. Det nye Honda team, der er ved at bygge en ny racer op fra bunden, kan få store problemer med Bridgestone. De kan i værste fald blive presset til at tage til Europa og teste sammen med de andre teams. Det vil besværliggøre deres arbejde, da et nyt team gerne vil teste når de selv finder det nødvendigt. Honda skulle efter sigende være på udkig efter en anden leverandør af dæk til deres tests - og der skulle Goodyear være et godt bud. Mon ikke de har nogle dæk til salg i et 'ophørsudsalg'? 
BB  


 

Hop til top31.12.1998

Sir Frank Williams !

På årets sidste dag kunne Frank Williams finde sit navn på det engelske kongehus' nytårs æresliste, og bliver dermed den eneste nulevende i Formel 1 verdenen med riddertitel. Tidligere er også, nu afdøde, Jack Braham blevet slået til rider. Den 56-årige kørestolsbruger havde selv følgende at sige til udnævnelsen: "Jeg er overrasket og meget glad over at have modtaget denne store ære" Han modtager riddertitelen for indsatsen i motorsporten, og i særdeleshed for F1, der blandt andet hjemførte 2 mesterskaber til de engelske kørere, Nigel Mansell og Damon Hill, medens de stadig kørte for teamet.

Frank Williams tilføjede, at han samtidig er glad for den anerkendelsen af teamets indsats og udbytte i Formel 1,der ligger i modtagelsen af ærestitlen.

Williams teamet startede i det små, og er i dag et "multi million pound " firma med flere hundrede ansatte. Eller som Frank selv tidligere har indrømmet det: " I begyndelsen var der kun mig og kreditorerne" Teamets succeshistorie startede for snart 20 år siden i 1979, da de vandt det første Grand Prix. Fra da af er det stort set gået slag-i-slag med 9 konstruktørers og 6 kørers verdensmesterskaber.

Kritikken af personen Frank Williams har det ikke skottet på for sin hensynsløse behandling af kørererne. Senest har Heinz Harald Frentzen, der forlod teamet ved sæsonens afslutning, været ude med rivejernet: "Frank Williams har dårligt menneskekundskab og kender ikke til at lede de kørere, der kører for ham" . Det lader dog ikke til at påvirke Frank, nu Sir Frank Williams, der havde følgende kommentar til sit omdømme: "Jeg er her ikke på grund af kørerne. Jeg er her for at glæde mig selv og for at få et udkomme. Kørere kommer og går; men teams'ene vil bestå for altid".

I følge mennesker med forstand på den slags ting, har Franks nye ærestitel ladet vente på sig i alt for lang tid. Ironisk nok kom udnævnelsen ved slutningen af den mest skuffende sæson i teamets historie.

KLH  


Hop til top
BARe tilbage på banen

Formel 1 nybegynderen BAR får brug for al den tid de kan få, til at teste deres nye bil, kodenavn BAR 001 - Supertec. Både af hensyn hvordan de enkelte dele; men også hvordan de ansatte arbejder sammen.

" Tid på banen er af afgørende betydning i øjeblikket " udtalte testleder Robert Synge og forsatte: " Teamet har brug at lære hvordan bilen reagerer. Holdarbejde er vitalt for at have succes i Formel 1, og BAR ønsker at forvise sig om, at de ansatte lever op til forventninger. Mandskabet har også brug for at vide, hvordan det arbejder sammen".

Adskillige teams genoptager testarbejdet den 10. Januar og det forventes at Jacques Villeneuve er bag rattet BAR raceren. Han forventer til gengæld testene bliver problemfrie, og de ikke skal genopleve de samme fejl som på Barcelona før jul. Han udtrykte det selv således: "Det er væsentligste er at de ikke sker anden gang og mindst af alt, når vi vender tilbage for at teste i januar"

KLH  


Hop til top
Ralf selvsikker

Ralf Schumacher føler sig sikker på en god 99-sæson efter at have sat hurtigste tid (1:22.03) under Barcelona-testen lige inden jul. Ralfs tid var næsten et sekund hurtigere end David Coulthards tid (1:22.91): "Vi er i gang med vigtige forberedelser til næste år og jeg er lykkelig for at vi har været så hurtige". Kilder fortalte i går at Ralf er meget spændt på den næste test og at han regner med at fortsætte de gode omgangstider. Teamchef Frank Williams mener også at Williams er kommet ud af sin gråzone og at teamet igen er en vinder. Williams mener at de få regelændringer vil hjælpe teamet tilbage til deres gamle VM vinderform. Teamchefen har også store forhåbninger for CART-mesteren Alex Zanardi.
NJ  


Hop til top
Coulthards dagbog

David Coulthard taler i sin nye bog åbent om sine følelser overfor Michael Schumacher; især sammenstødet på Spa, hvor Schumacher kørte op bag i Coulthard og måtte udgå. Selvom Schumacher var meget oprørt lige efter sammenstødet, undskyldte han sin opførsel overfor Coulthard - også for at forhindre at de meget entutiastiske Ferrari-fans skulle prøve at overfalde Coulthard ved det næste grand prix. I bogen skriver David Coulthard at Michael Schumacher har svært ved at anerkende at et uheld også kan være hans egen skyld: "På et tidspunkt spurgte jeg Michael om det var det samme i hans privatliv - at han har ret og andre tager fejl. Han sagde at det ikke var sådan. Michael fortalte at mange af hans problemer er opstået fordi han bliver anset for den bedste kører og folk er misundelige på ham. Jeg fortalte ham at jeg beundrede og respekterede hans evner. Jeg er ikke misundelig på ham - bortset fra hans årsløn", sagde Coulthard
NJ  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk