Meldingen er kommet den franske avis L'Equipe for øre, efter at Sebastien Buemi har indikeret at der bliver forsinkelser i leverancen fra den engelske fabrik. Det samme gør sig i øvrigt gældende for Toro Rosso som også må forvente at deres racer først bliver klar i marts.
Paul Di Resta og måske også McLaren havde nok håbet på at det var blevet til en plads i Force Indiateamet til skotten, nu hvor de to teams arbejder sammen på det mekaniske område.
'
Men Vijay Mallya der ejer Force India teamet, har slået fast at kørerbesætningen forbliver den samme som i 2008 - altså med Giancarlo Fisichella og Adrian Sutil i Force India racerne.
Paul Di Resta's manager Anthony Davidson, Lewis Hamilton's far, er dog sikker på at han får en plads i Formel 1 i år.
Men det bliver nok 'kun' som test- og reservekører i enten McLaren eller Force India teamne. Hvad der er mere spændende er om det kommer til at påvirke hans deltagelse i DTM mesterskabet.
Det er sikkert og vist at Formel 1 bilerne i 2009 kommer til at se mere anderledes ud end i de seneste sæsoner. Ændrede vinger og placering af disse, samt ingen winglets og andre sjove og underlige tiltag udvendig på bilerne. Det skal nok blive sjovt.
Problemet for flere vil ganske givet være i hvilken retning man skal arbejde hen imod. Alle har ganske givet en løsning, men dur den? Sam Michael, teamchef hos Williams, forudsiger at det bliver lidt af et kopi år i Formel 1. Derfor vil Williams vente længst muligt med at visse deres bil frem. Man vil godt nok præsentere en bil hvilket sker d. 19 januar i Portimau i Portugal. Her vil mindst 3 andre teams også være tilstede med deres nye tiltag.
Sam Michael siger dog at man skal ikke vente en færdig bil fra Williams teamets side. Den bil man viser vil være en speciel præsentationsmodel. Den endelige bil vil først blive vist for offentligheden ved et senere tidspunkt, sandsynligvis ved en af de sidste tests inden sæsonstarten.
BMW Sauber med et foreløbigt 2009 vingedesign
(Foto: BMW Motorsport)
BMW Sauber har allerede vist en hybrid med 2009 vinger, men her skal man ikke regne med at det bliver det endelige design. Der var yderst delte meninger om udseendet af denne udgave. Nogen sagde at den var direkte grim, men det er nok smag og behag.
Sam Michael siger også at udover den næsten sikre kopiering, så vil der blive eksperimenteret rigtig meget i 2009. Aerodynamikken især er væsentligt ændret i forhold til tidligere. En ting er udseendet, noget andet er hvor effektive de forskellige løsninger bliver.
Ideen til et gadeløb i Italien's hovedstad, Rom, er ikke ny. Det er en plan som den tidligere Formel 2 kører Maurizio Flammini har arbejde på i et par år, og han forudser at det kan blive allerede i 2010.
Der er efter Maurizio Flammini mening mange grunde til at lægge løbet Rom, men de to væsentligste årsager er nok:
Personligt tror (og håber) jeg ikke at løbene på Monza stoppes, det er jo en af verdens ældste baner, idet der har været kørt motorløb i Monza park siden 1921.
Maurizio Flammini kørte Formel 2 i årene 1975 og 76, begge år vandt han flere sejre, og sluttede på 6. pladserne i mesterskaberne.
Herefter forsøgte han sig i et enkelt Formel 1 løb, Race of Champions, hvor han stillede op for Williams teamet.
Han forulykkede alvorligt under løbet, og vendte aldrig tilbage til formel racing.
Siden da har han arbejdet som eventpromotor, ligesom han er den ene af bagmændene bag FIM World Superbike Championship, så han har stor erfaring med at arrangere motorløb, og nu er turet måske kommet til et Formel 1 løb i Rom's gader.