BMW Williams teamet vil arbejde målrettet på at få løst problemet og teamet vil forsætte testprogrammet over weekenden.
Hurtigst under dagens test var endnu engang David Coulthard med en tid på 1:22.08
Renault der trak sig ud af Formel 1 i 1997 er interesseret i et comeback, hvilket ikke kommer som en overraskelse. "Renault viser stor interesse i at vende tilbage," siger Benetton og har også udtalt: "Vi har det teknologiske potentiale i noget tid, selvom det ikke er blevet omsat i resultater." Den sidste udtalelse kan næppe højne Rocco Benettons karakter som leder af et Formel 1-team. 'Vi har mulighederne - men ikke resultaterne' - det er da rent spild. Hvorfor er det gået så dårligt? Hvad er det der er galt med teamet siden det ikke kan omsætte det i resultater? Som leder af et Formel 1-team skal man jo netop bruge de ressourcer der er - ellers har man ikke brugt potentiale fuldt ud.
Reanualt har dog ikke udtalt sig på det seneste og selvom Benetton mest af alt forsøger at presse Renault tilbage til Formel 1, er der også andre teams som kan have Renaults interesse - for eksempel Prost-teamet. Derudover kan Renault så måske ærgre sig over at de trak sig ud på det forkerte tidspunkt - for hvor motorgiganter efterhånden styrer showet skal Renault nu til at begynde forfra - og så har mærker som Mercedes, BMW, Honda og Jaguar overhalet Renault!
"Jeg kan ikke se Eddie vinde noget løb i år," siger Moss kontant. Briten følger fortsat med i Formel 1-sporten og forudser at sæsonen 2000 bliver meget lige - men at det ikke bliver med Jaguar som aktør med fremme. "Det faktum at vi har et Jaguar-team er godt for britisk grand prix-løb, men vi kan ikke forvente for meget af dem i deres første sæson," mener Sir Moss. Han peger også på Irvines rolle og mener ikke at Irvine har den fornødne erfaring til at bygge et nyt team op fra bunden.
Hvem vinder VM 2000? Hvis Moss skal vælge så bliver det Michael Schumacher. "Schumacher er så meget bedre end de andre. Der er ikke nogen hurtigere kører - han er denne genrations Fangio," siger Moss der om nogen anden kendte til Fangio som en stor kører. Moss glæder sig til sæsonen - og peger blandt andet på Jordan-teamet som en outsider - men ifølge Moss bliver sæsonen 2000 husket for at det endelig blev til et mesterskab for Ferrari og deres førstekører.
For at Michelin kan komme i gang med arbejdet skal der testes - og der skal afholdes mange private tests. Derfor har de "lånt" en Williams FW21 med BMW-motor til at teste i år, ligesom Bridgestone i sin tid lavede mange tests i en udtjent Ligier-racer. Ifølge Michelin har de fået lov til at leje raceren til en reduceret pris.
"Vi har fundet en del ting at rette, vi ikke umiddelbart havde forventet, men vi relativt tilfredse med den nye R1." Jackie Stewart fortsatte: "Der er udført betydelige ændringer i R1, men man kan ikke se dem, da de alle vedrører konstruktionen inde bag karosseriet. Men der er tilstrækkelig med forbedringer til at opnå hvad vi forventer."
Tja, det er jo en tilpas forblommet udtalelse, men på den anden side har begge holdets kørere tidligere udtalt sig positivt om R1, og især motorens forbedrede karakteristik. Under sit tidligere navn Stewart-Ford opnåede team'et i 1999 en fornem 4. plads i konstruktørernes VM, og Jackie Stewart håber (beskedent) blot på at forbedre dette til en 3. plads i den forestående sæson.
"At forvente mere end det ville være overmodigt, i betragtning af hvor relativt nystartet holdet er. Og jeg tænker ikke blot under det nuværende navn, Jaguar. Hvis vi virkelig skulle klare os bedre end det, ville vi have opnået helt utrolige resultater på kun 4 år."
Men dertil er at sige, at dengang de to Stewart'er lancerede deres eget team, udtalte de ambitionen om at vinde VM indenfor de første 5 år. Man må næsten tro, at der gemmes et eller andet under 'kattedyrets skind'. Hvad man da også kan få fornemmelsen af, set i lyset af de gode testresultater i vinterens løb. F.eks. satte Johnny Herbert hurtigste tid på 3.-dagen i Barcelona. Muligvis på en billig baggrund eftersom Williams tester unge talenter med dårligt materiel, ligesom Benetton havde tekniske problemer, men alligevel. Stabilt materiel er i hvert fald en helt grundlæggende forudsætning.
Johnny Herbert var hurtigst mens hans arbejdsgiver, Jackie Stewart så på. Toer blev Fisichella der dog havde en hel del tekniske problemer, da italieneren fik problemer med hydraulikken. Fisichella kørte i 1999-raceren, mens den nye 2000-racer blev kørt af Wurz - der dog kun fik 4. omgange i den nye racer!
Button slap bedst fra BMWs første test dag i Barcelona - men den nu 20-årige kører fik ikke mange omgange - igen var der masser af problemer med raceren. Det samme gjorde sig også gældende for Junquiera der fik en håndfuld omgange. De to kørere er klar igen i dag - hvis materiellet så holder...
Testtider fra Barcelona, onsdag den 19. januar 2000
Kører | Team | Bedste tid |
Johnny Herbert | Jaguar | 1:22,79 |
Giancarlo Fisichella | Benetton-Playlife | 1:23,96 |
Jenson Button | BMW-Williams | 1:24,13 |
Bruno Junquiera | BMW-Williams | 1:25,22 |
Alexander Wurz | Benetton-Playlife | 1:27,17 |
Som bekendt støtter Telefonica deres landsmand Marc Gene, men de har også andre store interesser i hvem der får det andet sæde. Her er der nu meget der tyder på at det bliver Norberto Fontana og dette begrundes med Telefonicas seneste økonomiske dispositioner. Telefonica står overfor opkøb af latinamerikanske teleselskaber og finansverdenen venter at de køber ind for godt 150 mia. kr. i Latinamerika - blandt andet med Argentina som det vigtigste område. Dermed får de fuld kontrol over teleselskaber i Sydamerika - og bringer dem op som det 6. største selskab Og med en så stor investering kan det meget vel være en god ide at vælge en argentinsk kører - Norberto Fontana. Telefonica køber sig nemlig ikke ind i noget brasiliansk selskab i denne omgang, så hvis valget falder på Max Wilson bør dette ud fra et økonomisk-reklamemæssigt synspunkt, være meget overraskende.
Teamet kommer til at anvende den nuværende Ford motor som omdøbes til Fondmetal - endnu en Minardi-sponsor - og udvikles hos teamet. Til dette følger folk fra Cosworth til fortsat udvikling. Det ventes at Minardi offentliggør andenkøreren inden månedens udgang.
Raceren har fået navnet EJ10 efter team boss Eddie Jordan, og fordi det er teamets 10. sæson i formel-1.
Kaster man sig over officielle udtalelser fra BMW kan man altså ikke undgå at se hvem de foretrækker. "Buttion imponerer BMW-Williams-teamet" - en af overskrifterne. En anden: "Button er en fremtidens stjerne" - citat Patrick Head. Yderligere kan man i materialet se at over ¾ af materialet handler om Button - den anden kandidat, Bruno Junqueira nævnes kun sporadisk. "Button har haft en frustrerende dag"; "Button overglad" - andre overskrifter. Men hvad med den anden kører - han har været lige så uheldig? Showet og mikrofonen er givet til Button mens bandet anført af BMW fortsætter "Button über alles!"
Der er tale om en direkte shoot-out. Zanardi er færdig. "Den 19-årige englænder kørte under evaluering af Frank Williams for at beslutte om Button eller den unge brasilianske stjerne, Bruno Junqueira skal køre sammen med Ralf Schumacher i BMW-Williams F1-teamet i år 2000," hvilket er ordene fra BMW. Det er mellem de to valget skal stå - Zanardi har fået sparket!
Når nu den store hyldestmelodi brager ud i medierne, hvorfor skal Williams så bruge endnu en test som et slags alibi? Hvorfor skal man vente til en test i Barcelona? Det er jo Button man vil have!!! Teamet kommer jo ikke til Barcelona med en bedre racer - den er jo næsten ved at rasle fra hinanden - skal det give et bedre billede, en bedre begrundelse til hvorfor Button er blevet valgt? Eller er det blot for at afslutte den øredøvende og efterhånden ulidelige fanfare med en stor finale i Barcelona? Der er en der har fundet ørepropperne frem!!!
Men igen scorer FIA endnu et selvmål - i rækken af mange! For man har netop nedsat fartbegrænsningen i pitten - og dermed ventes det at man vil gå efter så få pitstop som muligt. Hvorfor sidde foran skærmen for at se et pitstop på 10 sekunder - det er immervæk totalt ufedt! Frem med båthornet - det her er bare for meget, Max! Det er simpelt lavmålet!
"Jeg har aldrig set mig selv som værende i hans skygge," siger Ralf om det at være broder til feltets bedste kører. Han har det godt med Michael - de er trods alt brødre, men han er ikke et forbillede for Ralf - det har han i øvrigt aldrig haft. Andre kører som han mener er blandt det bedste: Hakkinen, Villeneuve, Coulthard, Frentzen og så Alesi!
Men et andet område hvor FIA nu sætter fokus er kørernes hjelme. "Vi ønsker at udvikle et helt anderledes niveau når det drejer sig om hjelme - en meget sikre del. Hvordan visiret fungerer og hvordan hele strukturen er, bliver der set meget på," siger Max Mosley. Blandt andet vil man forsøge at finde ud en løsning der gør det lettere at lukke og åbne visiret. Bestemt et vigtigt område som også bør opdateres.
Pat Symonds, Benettons tekniske direktør, siger: " Efter en sæson hvor vi ingen vegne kom næsten uanset hvad vi gjorde, har vi med denne bil startet fra bar bund. Vi kunne ret hurtigt se i begyndelsen af sidste sæson, at det ikke var godt det var vi i gang med, og vi bad chefdesigneren Nick Wirth om at gå i gang med et helt nyt projekt. Han præsenterede så et basisfundament, som vi så har bearbejdet og udviklet siden. Og da Tim Densham kom ind i teamet og supplerede Wirth, skete der væsentlige fremskridt med mange detaljer. Vi har brugt en masse tid i vindtunnelen på fabrikken, for at få det rigtige aerodynamiske design, som skulle være ideelt til næsten alle baner. En anden væsentlig ting som er sket i forhold til sidste år, er at mange af de ting som vi troede var forbedringer, er pillet af bilen igen. Disse gjorde bilen enorm tung, disse er nu fjernet så vi har en meget let og stiv konstruktion. Vi har nu mulighed for at kompensere vægten med balanceklodser, som kan placeres hvor i bilen vi ønsker, og dermed opnå den rigtige balance i bilen, alt efter hvilke baner og hvilket set-up vi skal køre med."
Under præsentationen var der flere spørgsmål om motoren, og om Benetton måske pressede på hos Renault for at få dem tilbage, både til formel 1 og som leverandør til Benetton. Pat Symonds svarede: " Vi har en motor som egentlig er udmærket, det gør ikke så meget hvad der står på ventildækslet, ( læs Playlife, Supertec el. Renault.) Vi har en meget god kontakt til udviklerne, og har opnået at vi i år får en motor der er specielt udviklet til os. Men det vil være glædeligt hvis vi kunne få motorer direkte fra Renault. Jeg har en tro på at de kommer tilbage igen. Vi har et rigtigt godt samarbejde."
Den nye testkører hos Benetton er den 29 årige japaner, Hidetoshi Mitsusada, der kommer fra den japanske formel Nippon serie. Han startede som 11 årig i gokart og er siden stille og roligt avanceret op igennem serierne. Så det er en erfaren kører som er blevet hyret. Og vi kan så sige, at der stadig er en japaner i formel 1, dog ikke som fast kører. Der var ellers ingen, efter at Takagi stoppede hos Arrows.
Med til historien hører dog også, at den ene af de to nye sponsorer, MTCI, er sponsor for HM. MCTI er en japansk internetudbyder med 30 datterselskaber rundt om i verdenen. Og er en af de hurtigst voksende firmaer i Japan.
Den anden nye sponsor er Marconi plc. som har tegnet sig for en fem års kontrakt. Marconi plc. er et kommunikationsselskab, som har specialiseret sig i lyslederteknik. Både Benetton og Marconi glæder sig til det nye samarbejde. Rocco Benetton siger, at man i endnu større omfang vil få gavn af de indsamlede data både under løb og test, idet datastrømmen vil kunne overføres endnu hurtigere end før, og derfor vil være endnu hurtigere tilgængeligt.
Benetton-Playlife havde ikke nogen særlig god dag, Giancarlo Fisichella kørte i B199 model og gennemførte kun 9 omgange, hvor den hurtigste var på 1:25.095.
Alexander Wurz kørte i den nye model B200, og han gennemførte hele 3 omgange, der blev ikke taget nogen tid på hans 3 omgange.
Bedre gik det for Ferrari, de gennemførte 66 omgange, med Michael Schumacher ved rattet.
Der blev testet bremser hele dagen, og efter nogle små problemer med gearkassen, som hurtigt blev ordnet, så begyndte Michael Schumacher at presse bilen. Michael Schumacher bedste tid blev 1:21.010, det var 12/100 dele af et sekund hurtigere end Rubens Barrichello bedste tid, da han var på Barcelona banen og teste for Ferrari.
Testen sluttede kl. 17.30. Idag onsdag vil man forsætte med at teste. Idag skal Rubens Barrichello teste for Ferrari.