Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
20.1.2004
 Björn Wirdheim i ny Jaguar-test?
 Timo Glock skal teste for Jordan Ford
 Panis ikke truet
 
19.1.2004
 Jaguar præsentation
 Ny udfordring for Jaguar
 Verstappen utålmodig
 

Hop til top20.1.2004

Björn Wirdheim i ny Jaguar-test?

For godt en måned siden var Björn Wirdheim inviteret til en test for Jaguar. Ifølge svenske medier står han igen til en ny test for teamet.

Björn Wirdheim har tidligere været ud at teste i en Formel 1 bil. Det skete for godt en måned siden, nu ser det ud til at han får en ny chance. Angiveligt vil det ske på Valencia banen om godt en uges tid, nemlig d. 26 - 28. januar.

Sagen er den at Jaguar mangler en kører til de frie test om fredagen. Man har gerne villet have anvendt Justin Wilson til dette formål, men han er spærret af det nye reglement, da han har deltaget i mere end 6 Grand Prixer inden for de seneste 2 år.

Jaguar leder nu efter den rette testkører i stedet. Ved præsentationen af den nye R5 fortalte David Pitchford at man hos Jaguar har en liste over mulige emner, en liste som han ikke ville nævne navne fra. Men Björn Wirdheim er tilsyneladende et af de mange emner, og da han tidligere har haft en test i en Formel 1 bil, kender han lidt til arbejdsgangen og ved hvad han går ind til. Problemet for Björn Wirdheim her bliver så at det for ham er en ny bane og en ny bil han skal teste i.

PDL  


Hop til top
Timo Glock skal teste for Jordan Ford

Team Jordan offentliggjorde sent i går eftermiddags, at tyske Timo Glock vil teste for teamet i dag, tirsdag. Testen vil finde sted på Circuit de Catalunya. Den 21-årige Timo Glock sluttede sidste år på en samlet femteplads i den nye Formel 3 Euro serie.

Om den unge tysker udtaler Eddie Jordan: "Timo Glock er det mest lovende talent i Tyskland for øjeblikket, og jeg er glad for, at vi kan tilbyde ham hans første Formel 1 test. Han er kommet hurtigt igennem junior serierne og med gode resultater, og jeg forudser, at han vil gøre sig yderligere bemærket i tysk motorsport."

Om den unge tysker er en reel bejler til et fast sæde lyder i første omgang lidt usandsynligt, men vi har ved tidligere lejligheder set, hvad penge kan gøre.

Det må regnes for næsten sikkert, at Jos Verstappen har sat sig tungt på det ene sæde i Jordan teamet, hvilket kan give problemer for Heidfeld og Glock, i det Benson & Hedges, som er en af Jordan teamets største sponsorer, meget gerne ser en britte i det sidste sæde.

MRR  


Hop til top
Panis ikke truet

Toyota køreren Olivier Panis føler sig ikke truet, af rygtet om at David Coulthard næste sæson skal køre for Toyota teamet.

Der er vedvarende rygter om at David Coulthard næste sæson sandsynligvis skifter over til Toyota teamet.
Coulthard's skifte fra McLaren teamet skyldes at Kimi Raikkonen har fået forlænget sin kontrakt, samt at teamet allerede på nuværende tidspunkt har skrevet kontrakt med den nuværende Willians kører Juan Pablo Montoya.
Dermed bliver Coulthard 'tilovers' hos McLaren.

At der kunne være lidt hold i rygterne, kan kun skyldes at mange mener at Panis med sine 37 år er ved at være for gammel, og at han bør gå på pension fra Formel 1 racing.
Men til Reuters Bureau udtaler Panis følgende:
"Jeg siger det helt klart - jeg trækker mig ikke tilbage. Toyota arbejder nu som et storteam - ligesom Ferrari. Og jeg vil nu se hvad den nye racer kan, den virker meget lovende. Jeg tror på at stabilitet er det vigtigste lige nu, og klarer vi det godt i år, så er jeg sikker på at vi (Toyota og Panis) fortsætter samarbejdet i 2005 sæsonen."

AN  


 

Hop til top19.1.2004

Jaguar præsentation

Den ny Jaguar blev præsenteret i Barcelona søndag formiddag.


(Foto: Ford Media)
Som det fjerde team i rækken præsenterede Jaguar i går mandag, deres nye Jaguar R5.
Præsentationen fandt sted på Circuit de Catalunya ikke langt fra Barcelona, og som det efterhånden er skik og brug var det teamets to kører australieren Mark Webber og teamets nye rekrut østrigeren Christian Klien som stod for selve afsløringen.

Forud for præsentationen har der været spekuleret i, hvor meget reklame plads energidrikken Red Bull vil få på den nye Jaguar. Det var jo som bekendt Red Bull som var med til at bane vejen for unge Christian Klien, og der er i gennem længere tid gået rygter om, at selve sponsoratet fra Red Bull skulle præsentere en værdi på mellem 10 og 15 millioner $. Rygterne fik dog til sidst Red Bull`s motorsports rådgiver Dr. Helmut Marko til at komme frem med en korrektion, og det viser sig at beløbet fra Red Bull er langt mindre end først antaget, og skulle ifølge Dr. Helmut Marko kun udgøre ca. 5 millioner $, hvilket kunne pege i retning af at den talentfulde østrigerer har fået sædet i Jaguar teamet på grund af sine evner, og ikke på baggrund af det medfølgende sponsorat fra Red Bull.

Efter afsløringen af Jaguars sidste skud på stammen, blev det da også klart at sponsoratet fra Red Bull er noget begrænset, i det - det kun dækker en lille del på bagvingens endeplader, og et ganske lille mærke på siden af "snuden" begge mærker er en reklame for Red Bulls "Hangar 7", stedet hvor Sauber teamet sidste mandag præsenterede deres nye racer. Det der umiddelbart sprang i øjnene var at bryggeriet Becks tilsyneladende har valgt at reducere deres engagement i Jaguar teamet.

Efter præsentationen kørte Mark Webber nogle omgange på banen, til ære for de fremmødte gæster og de mange pressefolk fra nær og fjern.
Men demonstrationen blev ikke helt den PR begivenhed som teamet havde håbet, idet bilen strandede ude på banen og måttes køre tilbage til piten på en af banes ladvogne.

Den nye R5 er den første Jaguar F1, som er tegnet ud fra et blankt stykke papir, som et led i hvad Jaguar teamet selv kalder "Den nye filosofi", men på trods af det bygger bilen på mange af de erfaringer teamet har gjort sig med forgængeren R4 fra 2003. Den nye R5 stod færdig midt i december og teamet her derfor haft rig lejlighed til at gennemteste mange af de benyttede komponenter, så Jaguar er på nuværende tidspunkt noget længere fremme i deres forberedelser end teamet normalt er vant til.

Den nye Cosworth motor CR6 er i modsætningen til R5 Raceren en direkte videreudvikling af sidste års motor, og man har lagt vægt på at give motoren en længere levetid og motoren er nu konstrueret til at holde til 800 km, så den kan holde en hel Grand Prix weekend, som dette års reglement forskriver. Sidste års version kunne kun præstere mellem 450 og 500 km.

Om forventningerne til den nye Jaguar R5 sagde Tony Purnell (Fords Premier Performance Division) som overser både Jaguar teamet og Cosworth Racing:
"Jeg er meget sikker på at bilen er hurtigere end R4, men jeg nærer også en vis bekymring, for hvis vi har vundet et halvt sekund og alle andre har vundet et, så vil vi befinde os tilbage i feltet, men jeg er sikker på at den er hurtigere."

På nuværende tidspunkt er det svært at se, om Jaguar teamet står stærkere forud for denne sæson end det var tilfældet sidste år, men alt i alt er der noget der tyder på at det er med pil opad for Jaguar i 2004.

CS  


Hop til top
Ny udfordring for Jaguar

Der venter en sæson med mange udfordringer for Jaguar teamet i Formel 1. Udover at skaffe resultater, skal man også fastholde et af sine bedste kort i teamet.

Der har fra flere teams været udtrykt stor interesse for Mark Webber. Mark Webber har tilført Jaguar teamet en god optimisme gennem hans arbejde og indsats i sidste sæson. Det har man bemærket andre steder, og flere har udtrykt interesse i at få Webber til at skifte team. Jaguar får her en opgave, og selvom at Webber er på kontrakt med Jaguar til og med 2005.

De mest interesserede har været Renault og Williams. To teams som enten har ambitioner om at være i toppen, eller at komme helt op. Hos Jaguar erkender man da også at det giver ekstra arbejde for flere grene af teamet.

Tony Purnell, teamchef:
"Alle bliver ved med at sige at Williams vil ringe til os. Det har de ikke gjort."

Tony Purnell vil nødigt af med Mark Webber. "Han bidrager med en god og positiv ånd."

David Pitchford som er Jaguars administrerende direktør, siger at Jaguar som en af sine fornemmeste opgaver har at lave en bil, som kan leve op til Webbers talent. "Kun hvis vi kan det, giver det ingen problemer."

Den store interesse for Mark Webber har han selvfølgelig også selv bemærket. Ved præsentationen af den ny R5 sagde han bl.a. følgende om interessen for ham.

"Det er selvfølgelig rart med de mange klap på skulderen. Men det her spil er så usikkert at jeg ikke er den der vågner op om morgenen og tænker på de store teams. Men indrømmet - vi holder da øje med dem."

PDL  


Hop til top
Verstappen utålmodig

Den hollandske Formel 1 kører vil nu have afgjort hvad den kommende sæson skal bringe, samt ikke mindst om han skal køre for Jordan teamet.

Verstappen der står stærkt økonomisk, ikke mindst takket være opbakning fra Trust og Muermans Group i Holland, har nu gennem sin manager Raymond Vermeulen lagt pres på Eddie Jordan for at få en afgørelse på deres forhandlinger.

Og det ser nu ud til at dette pres nu giver resultat, pålidelige kilder i Formel 1 kredse oplyser at Jordan teamet i morgen skal mødes med Verstappen på Silverstone, for at skrive kontrakten under, og at Jordan's kører konstallation bliver offentliggjort på onsdag.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk