Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
20.1.2007
 BMW Sauber præsentation
 
18.1.2007
 McLaren præsentation
 

Hop til top20.1.2007

BMW Sauber præsentation

Som det fjerde team, kunne BMW Sauber forleden præsentere deres nye bil. BMW Sauber ønsker at bevise at sidste års måske overraskende femteplads, ikke var tilfældig.

Endnu en gang lagde Valencia banen lokaliteter til én præsentation. BMW Sauber har også præsenteret deres nye bil med betegnelsen F1.07. Til forveksling ligner bilen sidste års model, men ser man nærmere på bilen, vil man se at der er store forskelle. Hele fronten er anderledes, men den største forskel er måske at finde i bagenden af bilen. Den er blevet smallere og lavere end sidste sæsons model.


BMW Sauber F1.07
(Foto: BMW Sauber F1)

Mange af de designmæssige ændringer sker som en del af den reglementsændring der gennemført op til 2007 sæsonen. Hvor BMW Saubers 2006 bil var en videreudvikling af Saubers 2005 bil, så er den nye F1.07 én helt ny bil. Det har betydet at der er sket en del ændringer i motorrummet. Men ikke kun her er der sket noget. Som det tilsyneladende sker hos de fleste andre teams, så har BMW Sauber også ændret fronten hvor det først og fremmest er et nyt vingedesign, som man ser. Men indvendig er de største ændringer måske. Ligesom det er tilfældet med de første 3 teams der har præsenteret deres biler, så har BMW Sauber også ændret væsentligt på affjedringen i forenden af bilen.

Det forventes at nu hvor alle skal køre på ens dæk, at det vil være almindeligt at man får dæk med mindre grip. Det betyder større krav til affjedring og aerodynamik. Mario Theissen forventer at alle generelt vil køre med mere downforce i år end i sidste sæson.


BMW Sauber F1.07
(Foto: BMW Sauber F1)

Godt nok erobrede BMW Sauber femtepladsen i teammesterskabet i sidste sæson, men springet op til fjerdepladsen var på over 80 points. Det er meget, og det er man klar over hos BMW Sauber. Alle forbedringer der er foretaget på bilen skal være med til at minimere dette forspring, og allerhelst være med til at kunne køre lige op med de 4 bedste fra sidste sæson. I hvert fald meldes der ud at man er klar hvis chancen byder sig. På kørersiden har man ligesom i den sidste del af sidste sæson, erfaring og talent. Nick Heidfeld og Robert Kubica skal tage sig af løbene, mens tests foretages af Sebastian Vettel og Timo Glock, selvfølgelig med Grand Prix kørerne som deltagere også. Den erfarne Nick Heidfeld kan dog risikere at Robert Kubica vil drille lidt. Begge opnåede en plads på podiet i sidste sæson med hver sin tredjeplads. Kubica kørte som bekendt ikke hele sæsonen, men trådte ind i stedet for Villeneuve, der gik fra teamet efter forskellige kontroverser.


BMW Sauber F1.07
(Foto: BMW Sauber F1)

Mario Theissen venter sig meget af denne kørerkonstellation. Men der hersker heller ingen tvivl om at han forventer sig meget af bilen. Med hans egne ord er strategien den, at 2006 var læreåret - godt nok med en Sauber bil, 2007 er året hvor man har sin egen bil, og skal stabilisere udviklingen og resultaterne og allerhelst nærme sig de øverste teams, hvilket vil sig flere podiepladser. 2008 skal give den eller de første sejre, og 2009 skal man blande sig helt og aldeles i kampen om VM. Og skal Mario Theissen have ret, er det vel i år at den tyske grundighed skal opnå de første af sine egne målsætninger og bevise at man kan.

PDL  


 

Hop til top18.1.2007

McLaren præsentation

En af de mest ventede præsentationer - også herhjemme - er McLarens. Forleden kunne teamet så præsentere deres nye racere og kørere.

Valencia lagde faciliteter til McLarens præsentation. Ikke alene skulle den nye MP4-22 præsenteres, men teamet har også engageret 2 nye kørere, og så er der en ny hovedsponsor. Alt sammen kom igennem præsentationsmøllen i mandags.

Der blev ved præsentation sagt en masse pæne ord, men det væsentlige for de motorsportsinteresserede må være bilen. Gary Paffett som nu starter sit andet år hos Vodafone McLaren Mercedes, som er det nye navn for teamet, mener ganske afgjort, at ud fra det han har været med til i testarbejdet, så er man væsentligt længere fremme end på samme tidspunkt sidste år. Samtidigt føler han at hele pakken er bedre. Ifølge de oplysninger der foreløbigt er frigivet, så startede man faktisk på en del af arbejdet på MP4-22 allerede i slutningen af 2005. Aerodynamikken arbejdes der på hele tiden, men meget tidligt begyndte man på at se nærmere på hvad man kunne gøre ved kobling og gearkasse. Det har tidligere været områder som har gjort det mere end almindelig besværligt at være McLaren kører.


(Foto: McLaren)

Allerede i maj måned 2006 kørte man de første tests i teamets vindtunnel. Allerede på daværende tidspunkt havde de store CAD programmer været i brug. Her på det elektroniske tegnebræt, arbejdede man også med at øge den passive sikkerhed i bilen. Bagenden er således forstærket ligesom selve siddebrønden er forstærket. Desuden har man øget deformationszonerne både foran og bagpå bilen. Bortset fra disse oplysninger har McLaren endnu ikke frigivet ret mange data om bilen. Men nu bliver det travlt. Den første rigtige test med bilen blev kørt i går onsdag, og i næste uge køres den næste test.


(Foto: McLaren)

Både Fernando Alonso og Lewis Hamilton har store forventninger til den kommende sæson. Der var af naturlige årsager stor fokus på begge kørere. Alonso som regerende verdensmester, og som for mange har foretaget et teamskifte som nok ikke er helt logisk. Men hvem ved om han har set rigtigt? Hamilton fordi han er en comin' man i Formel 1. Hamilton sagde blandt andet, han ikke bliver verdensmester de første år, men det er heller ikke det store mål lige nu. Nu gælder det først om at vænne sig til at drømmen er gået i opfyldelse, og så vil han lære af den nye situation han er i. Alonso vil selvfølgelig lære teamet endnu bedre at kende. Det kommer til at ske sammen med de vigtige tests der skal køres inden sæsonen starter for alvor. Forventningerne til sæsonen ville han ikke rigtig ud med, men som han ser den samlede pakke for hans vedkommende, så er der absolut potentiale til at teamet kan være med i toppen, og forhåbentlig med et bedre resultat end i teamets seneste sæson.


(Foto: McLaren)

Den samlede konstellation ser i 2007 således ud: Kørere er Fernando Alonso og Lewis Hamilton, testkørere er Pedro de La Rosa og Gary Paffett. Gary Paffett får desuden lov til at deltage i den tyske DTM serie idet han sandsynligvis ikke får megen testtid i forbindelse med Grand Prix weekenderne. Ny hovedsponsor er Vodafone, der op til denne sæson ikke forlængede sin aftale med en af McLarens store konkurrenter - Ferrari. Som tidligere nævnt er teamets officielle navn i denne sæson: Vodafone McLaren Mercedes.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk