Arrows har bl.a. testet noget nyt elektronik, men det har foregået i bilen fra sidste år. Rapporter derfra fortæller, at man har gjort fremskridt hver dag, og at de ændringer man foretager, reagerer som forventet. Dette skulle være de sidste test i sidste års bil, inden man begynder at teste i den ny A21 med Supertec-motoren. Man har samtidig endnu engang haft Mark Webber til at teste, så noget indikerer, at han overtager pladsen fra Takagi.
Jordan er også i gang med deres test, og det man tester er nye komponenter og forskellige tekniske systemer. De har ifølge HHF ikke kørt flat-out endnu, det sker først senere, når de tager til Barcelona for at teste der. Men endnu har der, ifølge HHF, ikke været nogle problemer, så de er faktisk godt på vej. Man havde ellers startet test en uge før end tidligere beregnet, for at imødekomme eventuelle problemer, men alt er forløbet godt.
Det betyder at Alex Zanardi, som ventet, ikke vil køre for BMW Williams i den kommende sæson. Denne beslutning er truffet efter en vanskelig 1999 sæson for både Williams og Zanardi.
Hvorvidt BMW har haft en finger med i spillet, melder pressemeddelsen ikke noget om, men rygterne har længe gået på at BMW ikke har ønsket at Zanardi var en del af BMW williams teamet i 2000.
Selv siger Jenson Button: "Naturligvis må vi arbejde meget hårdt med min træning og der er altid ting vi ikke gør i F3 som for eksempel pitstoppene. Men jeg tror, at set fra et fartmæssigt synspunkt, er jeg næsten ved målet. Teamet har gjort en stor indsats for at få mig til at føle mig hjemme og som en formel 1-kører." Men mens Button jubler ryster mere erfarne folk på hovedet. Også Jackie Stewart er enig med Jody Scheckter i at Button er for ung og uerfaren. Og hans mening er til gengæld ikke farvet af en konkurrerende søn i samme klasse: "Jeg synes det er dejligt for ham, jeg kan godt lide knægten, jeg synes han er mægtig flink fyr, men jeg mener bare det er for tidligt for ham. Det har intet at gøre med evner eller endda intellekt. Du er nødt til at lære såvel livet som motorsporten at kende, og formel 1 er langt fra det bedste sted at lære om livet." Stewarts kritik er snarere rette mod Williams: " Det har ingen betydning for Frank (Williams) hvis hans team bruger ham som et hvilket som et hvilket som helst andet team ville bruge en person, for så derefter, hvis nødvendigt, skille sig af med ham. Og der er masser af bevis for at dette sker i alle former for racerteams."
Hvem end der så får det sæde ved siden af Ralf Schumacher må i hvert fald indstille sig på at det bliver en 'én-års-fornøjelse'. I 2001 arriverer Juan Pablo Montoya til teamet og ved mindre Ralf Scumacher har besluttet sig til at udnytte sin opadgående stjerne i f1-hierakiet til skifte til et andet team, vil der være en kører for meget hos Williams det år. Det er bestemt en meget indviklet affære og vender konstant tilbage til spørgsmålet: "Hvad er det Williams vil?" - og naturligvis: "Hvorfor vælger de ikke Tom?"
René Christensen
Afsløringen foregik i Terminal 4, Heathrow-lufthavnen i England under overværelse af Sir Stirling Moss og Pedro de la Rosa. Arrows havde også stillet en bil til rådighed. Melbourne grand prix-ledelse havde så til gengæld medbragt en håndfuld grid-piger til mediebegivenheden. Australiens Grand Prix afholdes i weekenden d. 9.- 12. marts.
BMW Williams teamet vil arbejde målrettet på at få løst problemet og teamet vil forsætte testprogrammet over weekenden.
Hurtigst under dagens test var endnu engang David Coulthard med en tid på 1:22.08
Renault der trak sig ud af Formel 1 i 1997 er interesseret i et comeback, hvilket ikke kommer som en overraskelse. "Renault viser stor interesse i at vende tilbage," siger Benetton og har også udtalt: "Vi har det teknologiske potentiale i noget tid, selvom det ikke er blevet omsat i resultater." Den sidste udtalelse kan næppe højne Rocco Benettons karakter som leder af et Formel 1-team. 'Vi har mulighederne - men ikke resultaterne' - det er da rent spild. Hvorfor er det gået så dårligt? Hvad er det der er galt med teamet siden det ikke kan omsætte det i resultater? Som leder af et Formel 1-team skal man jo netop bruge de ressourcer der er - ellers har man ikke brugt potentiale fuldt ud.
Reanualt har dog ikke udtalt sig på det seneste og selvom Benetton mest af alt forsøger at presse Renault tilbage til Formel 1, er der også andre teams som kan have Renaults interesse - for eksempel Prost-teamet. Derudover kan Renault så måske ærgre sig over at de trak sig ud på det forkerte tidspunkt - for hvor motorgiganter efterhånden styrer showet skal Renault nu til at begynde forfra - og så har mærker som Mercedes, BMW, Honda og Jaguar overhalet Renault!
"Jeg kan ikke se Eddie vinde noget løb i år," siger Moss kontant. Briten følger fortsat med i Formel 1-sporten og forudser at sæsonen 2000 bliver meget lige - men at det ikke bliver med Jaguar som aktør med fremme. "Det faktum at vi har et Jaguar-team er godt for britisk grand prix-løb, men vi kan ikke forvente for meget af dem i deres første sæson," mener Sir Moss. Han peger også på Irvines rolle og mener ikke at Irvine har den fornødne erfaring til at bygge et nyt team op fra bunden.
Hvem vinder VM 2000? Hvis Moss skal vælge så bliver det Michael Schumacher. "Schumacher er så meget bedre end de andre. Der er ikke nogen hurtigere kører - han er denne genrations Fangio," siger Moss der om nogen anden kendte til Fangio som en stor kører. Moss glæder sig til sæsonen - og peger blandt andet på Jordan-teamet som en outsider - men ifølge Moss bliver sæsonen 2000 husket for at det endelig blev til et mesterskab for Ferrari og deres førstekører.
For at Michelin kan komme i gang med arbejdet skal der testes - og der skal afholdes mange private tests. Derfor har de "lånt" en Williams FW21 med BMW-motor til at teste i år, ligesom Bridgestone i sin tid lavede mange tests i en udtjent Ligier-racer. Ifølge Michelin har de fået lov til at leje raceren til en reduceret pris.
"Vi har fundet en del ting at rette, vi ikke umiddelbart havde forventet, men vi relativt tilfredse med den nye R1." Jackie Stewart fortsatte: "Der er udført betydelige ændringer i R1, men man kan ikke se dem, da de alle vedrører konstruktionen inde bag karosseriet. Men der er tilstrækkelig med forbedringer til at opnå hvad vi forventer."
Tja, det er jo en tilpas forblommet udtalelse, men på den anden side har begge holdets kørere tidligere udtalt sig positivt om R1, og især motorens forbedrede karakteristik. Under sit tidligere navn Stewart-Ford opnåede team'et i 1999 en fornem 4. plads i konstruktørernes VM, og Jackie Stewart håber (beskedent) blot på at forbedre dette til en 3. plads i den forestående sæson.
"At forvente mere end det ville være overmodigt, i betragtning af hvor relativt nystartet holdet er. Og jeg tænker ikke blot under det nuværende navn, Jaguar. Hvis vi virkelig skulle klare os bedre end det, ville vi have opnået helt utrolige resultater på kun 4 år."
Men dertil er at sige, at dengang de to Stewart'er lancerede deres eget team, udtalte de ambitionen om at vinde VM indenfor de første 5 år. Man må næsten tro, at der gemmes et eller andet under 'kattedyrets skind'. Hvad man da også kan få fornemmelsen af, set i lyset af de gode testresultater i vinterens løb. F.eks. satte Johnny Herbert hurtigste tid på 3.-dagen i Barcelona. Muligvis på en billig baggrund eftersom Williams tester unge talenter med dårligt materiel, ligesom Benetton havde tekniske problemer, men alligevel. Stabilt materiel er i hvert fald en helt grundlæggende forudsætning.
Johnny Herbert var hurtigst mens hans arbejdsgiver, Jackie Stewart så på. Toer blev Fisichella der dog havde en hel del tekniske problemer, da italieneren fik problemer med hydraulikken. Fisichella kørte i 1999-raceren, mens den nye 2000-racer blev kørt af Wurz - der dog kun fik 4. omgange i den nye racer!
Button slap bedst fra BMWs første test dag i Barcelona - men den nu 20-årige kører fik ikke mange omgange - igen var der masser af problemer med raceren. Det samme gjorde sig også gældende for Junquiera der fik en håndfuld omgange. De to kørere er klar igen i dag - hvis materiellet så holder...
Testtider fra Barcelona, onsdag den 19. januar 2000
Kører | Team | Bedste tid |
Johnny Herbert | Jaguar | 1:22,79 |
Giancarlo Fisichella | Benetton-Playlife | 1:23,96 |
Jenson Button | BMW-Williams | 1:24,13 |
Bruno Junquiera | BMW-Williams | 1:25,22 |
Alexander Wurz | Benetton-Playlife | 1:27,17 |
Som bekendt støtter Telefonica deres landsmand Marc Gene, men de har også andre store interesser i hvem der får det andet sæde. Her er der nu meget der tyder på at det bliver Norberto Fontana og dette begrundes med Telefonicas seneste økonomiske dispositioner. Telefonica står overfor opkøb af latinamerikanske teleselskaber og finansverdenen venter at de køber ind for godt 150 mia. kr. i Latinamerika - blandt andet med Argentina som det vigtigste område. Dermed får de fuld kontrol over teleselskaber i Sydamerika - og bringer dem op som det 6. største selskab Og med en så stor investering kan det meget vel være en god ide at vælge en argentinsk kører - Norberto Fontana. Telefonica køber sig nemlig ikke ind i noget brasiliansk selskab i denne omgang, så hvis valget falder på Max Wilson bør dette ud fra et økonomisk-reklamemæssigt synspunkt, være meget overraskende.
Teamet kommer til at anvende den nuværende Ford motor som omdøbes til Fondmetal - endnu en Minardi-sponsor - og udvikles hos teamet. Til dette følger folk fra Cosworth til fortsat udvikling. Det ventes at Minardi offentliggør andenkøreren inden månedens udgang.
Raceren har fået navnet EJ10 efter team boss Eddie Jordan, og fordi det er teamets 10. sæson i formel-1.