Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
21.1.2005
 Midland F1 hyrer folk
 Formel 1 lægen stopper
 
20.1.2005
 Er GPWC død nu?
 DTM kører tilbudt F1 testrolle
 

Hop til top21.1.2005

Midland F1 hyrer folk

Midland F1 ansætter i øjeblikket folk - høj som lav. Gary Anderson er på vej, Mark Smith også tidligere Jordan er på. Nu ansættes der folk på andre pladser også.

Midland F1 med Alex Schnaider i spidsen, ansætter i øjeblikket folk på stort set alle pladser. Gary Anderson er på vej - nogle siger endda at han er blevet ansat. En af hans tidligere kollegaer hos Jordan, Mark Smith, er også på vej til en ansættelse. Men det forsætter også på andre pladser i teamet.

En tidligere rallykører, Christian Geistdorfer er blevet ansat som marketingsdirektør. Den tyske Formel 3 teamejer, Colin Kolles, er blevet ansat som administrerende direktør og teamchef, hvor han skal arbejde sammen med Trevor Carlin, en kollega fra britisk Formel 3, som har fået en stilling som sportslig direktør. Spørgsmålet om et køb af Jordan Grand Prix bliver stadig nedtonet af en repræsentant fra teamet som siger at der endnu ikke er noget på plads i den sag.

PDL  


Hop til top
Formel 1 lægen stopper

Den berømte Formel 1 læge, Sid Watkins, stopper sit virke som den ledende læge i Formel 1. Men derfor er det ikke slut med hans indsats for Formel 1 og anden motorsport.

Sid Watkins, verdens mest berømte motorsportslæge stopper som den ledende læge i Formel 1. Afløseren bliver en anden meget velkvalificeret læge, Gary Hartstein. Gary Hartstein har været Sid Watkins's højre hånd siden 1997 og kan derfor gå direkte ind og afløse Sid Watkins. Nu skal Sid Watkins dog ikke hjem og sidde i lænestolen. FIA har skam fundet et andet job til ham.

Sid Watkins bliver i stedet præsident for et nyoprettet institut inden for FIA. Det bærer navnet "FIA Institute for Motor Sport Safety". I den stilling kan han få yderligere indflydelse på den generelle sikkerhed inden for motorsport generelt, og mon ikke der også falder nogle guldkorn af som mange vil tage imod inden for Formel 1 også.

Sid Watkins blev i sin tid hentet ind for at øge sikkerheden i Formel 1. Manden som hentede Sid Watkins ind, var den daværende Brabham teamejer, Bernie Ecclestone. Mange har siden haft utrolig stor gavn af Sid Watkins viden og ekspertise. Og af nogen kan især Niki Lauda takke Sid Watkins for at han er i live i dag.

PDL  


 

Hop til top20.1.2005

Er GPWC død nu?

Onsdag eftermiddag kom der nogle yderst interessante pressemeddelelser fra henholdsvis FIA, FOM og Ferrari. Indholdet tyder på at GPWC bliver sat alvorligt i skyggen.

FIA, FOM og Ferrari har indgået en aftale om en forlængelse af Concorde aftalen. Den vil nu gælde frem til 2016. Det virker måske lidt som et chok for nogle, meget overraskende for andre, men er måske egentlig en strategisk og god ting for Formel 1 sporten.

Baggrunden for GPWC var at først og fremmest at sikre flere penge til sporten, læs teamene. Derfor blev GPWC stiftet for at tage konkurrencen op med FOM. GPWC har bestået af så godt som alle de store teams med bilfabrikkerne i ryggen, men er efterhånden blevet minimeret i medlemsantal. Fornyeligt trak Ferrari sig ud af samarbejdet. Samtidigt har Ferrari så ført forhandlinger med FOM (Bernie Ecclestone) om hvordan en Concorde aftale kunne forlænges. Resultatet af det arbejde er nu kommet med underskrivelsen af en forlængelse af aftalen.

Meget kan tyde på at der bliver flere penge til først og fremmest Ferrari. Men Bernie Ecclestone lover at der bliver flere penge til alle teams. Til BBC har Bernie Ecclestone bl.a. fortalt, at beløbsfordelingen vil blive sat op til godt $ 500 millioner. Altså i omegnen af små kr. 3 milliarder - afhængig af kursen.

Det har været et af GPWC's hovedpunkter at få sat netop dette beløb op. Der er andre punkter. Ferrari har via sit tidligere medlemskab selvfølgelig haft kendskab til disse punkter, og tilsyneladende er man kommet frem til en form for enighed om mange af disse punkter også. Bernie Ecclestone fortæller også at han jævnligt har været i kontakt med de store teams om udviklingen og også har underrettet dem om forhandlingerne med Ferrari. Bernie Ecclestone fortæller at man har taget godt imod punkterne i aftalen og at teamene tilsyneladende har overvejet hele situationen og affundet sig med forholdene. Hvad har man kunnet opnå og især hvad bliver der til dem selv?

Det skal dog siges at ingen i GPWC i skrivende stund endnu har udtalt sig offentligt om den indgåede aftale mellem FIA, FOM og Ferrari. Det kan meget vel komme. Men uden dog at kende til de nærmere detaljer i aftalens indhold, kan man ud fra de tre pressemeddelelser og Bernie Ecclestones kommentar i første omgang gå ud fra at langt størstedelen af de væsentligste punkter i GPWC's program er opfyldt. Er GPWC ved at gå i sig selv igen?

PDL  


Hop til top
DTM kører tilbudt F1 testrolle

Den unge engelske DTM kører Gary Paffett er en meget eftertragtet herre, som op til denne sæson var blevet tilbudt en plads som 3. kører i et Formel 1 team.

Selv om 24 årige Gary Paffett nok mest er kendt for sin deltagelse i DTM serien, hvor han kører for Mercedes Benz, så har han allerede testet i en Formel 1 racer.
Det skete sidste sæson, hvor han prøvede en MCLaren Mercedes Formel 1 racer en enkelt testdag.

Op til denne sæson blev Gary Paffett tilbudt en plads som test og 3. kører i et Formel 1 team, hvilket er ikke offentliggjort, men han takkede under alle omstændigheder nej til tilbudet:
"Der var tale om en testkontrakt for hele sæsonen, men jeg ønsker ikke kun at teste, for jeg vil vise hvad jeg kan når jeg kører race."

Det forlyder at Gary Paffett igen i år er blevet tilbudt en én dags test hos McLaren Mercedes teamet, som en del af hans arrangenemt med Mercedes i DTM serien.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk