Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
21.1.2006
 Bernie Ecclestone vil skære i kalenderen
 
20.1.2006
 Jerez test - torsdag
 Valencia test - torsdag
 Aftale om test tæt på at forlise
 KD
 

Hop til top21.1.2006

Bernie Ecclestone vil skære i kalenderen

Efter at have hørt et foredrag holdt af den tidligere Formel 1 læge, Sid Watkins, har Bernie Ecclestone besluttet sig for at skære i antallet af Grand Prixer.

Prof. Dr. Sid Watkins afholdte i forbindelse med biludstillingen i Birmingham et foredrag om sikkerhed. Efter foredraget har Bernie Ecclestone af forskellige årsager tilsyneladende besluttet sig for at vil skære i antallet af Grand Prixer. Det kan meget nemt komme til at gå ud over de europæiske Grand Prixer.

"19 Grand Prixer er for mange. Vi kunne tænke os 17 eller 18 - mindst ét Grand Prix skal skæres væk."

Så kontant var udmeldingen fra Bernie Ecclestone. Man kan så begynde at spekulere i hvilket eller hvilke. I farezonen kan være det belgiske og det tyske Grand Prix. Begge kæmper med dårlig økonomi om end der er iværksat redningsplaner af forskellig art for begge baner og Grand Prixer. Med i spekulationerne er også det engelske Grand Prix. Bernie Ecclestone har ikke lagt skjul på sin manglende begejstring for afviklingen af det engelske Grand Prix i de senere år. Det gør han igen blandt med henvisning til faciliteterne på Silverstone.

"Hvis de ikke ønsker at ombygge og gøre alvor af det og få anlægget op på samme niveau som i den tredje verdens lande, så bliver der ikke noget Grand Prix på Silverstone."

Med i puljen af baner og Grand Prixer i farezonen er også det amerikanske Grand Prix. Ingen kan prale af succes på Indianapolis Motor Speedway i 2005 sæsonen. Det der foregik der, var ikke andet end én testkørsel for Bridgestone bilerne. Om det amerikanske Grand Prix er der dog ingen endelig konklusion fra Bernie Ecclestone andet end:
"For 2007 er svaret - lad os vente og se."

I samme forbindelse udtalte Bernie Ecclestone sig også om et andet muligt exit, nemlig Michael Schumachers mulige stop.

"Jeg vil ikke blive overrasket hvis Michael (Schumacher.red) stopper med udgangen af 2006. Jeg tror at han snart er ved at være træt af at rejse verden rundt."

PDL  


 

Hop til top20.1.2006

Jerez test - torsdag

For anden dag i træk, var det Honda køreren Jenson Button der satte den hurtigste omgangstid i forbindelse med testkørslerne, på den syd spanske bane Jerez.

For at gøre Honda triumfen perfekt, så besatte Hondas nye kører - Rubens Barrichello - anden pladsen, ca. 4/10 sekund efter Button.
Honda teamet var iøvrigt det eneste af Michelin teamne som testede i går.

For Toyota teamet fortsatte de mekaniske problemer fra i onsdags, og flere gang blev testkørslen stoppet på grund af en strandet Toyota racer ude på banen.
Toyota kørerne var dog ikke ene om at bringe de røde flag i brug, begge Williams kørerne - Nico Rosberg og Alexander Wurs - bidrog til lidt ekstra beskæftigelse til banens officials.

Torsdagens tider på Jerez:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1Jenson ButtonHonda1:18,79592
2Rubens BarrichelloHonda1:19,28861
3Ralf SchumacherToyota1:19,37360
4Alexander WurzWilliams1:20,18777
5Nico RosbergWilliams1:20,32349
9Jarno TrulliToyota1:20,3337
AN  


Hop til top
Valencia test - torsdag

Under torsdagens test på Valencia, fik BMW-Sauber teamets canadiske kører Jacques Villeneuve, for første gang chancen for at prøve den helt nye F1.06 racer, der blev præsenteret tidligere på ugen.

De to foregående dage har det været tyskeren Nick Heidfeld der har kørt i F1.06 raceren, men han kørte i går i den Sauber C24B racer om Villeneuve benyttede tirsdag og onsdag.

Villeneuve kørte 76 omgange i F1.06'eren, og sluttede dagen med en bedste tid på 1:12,472, til sammenligning kørte Heidfeld 117 omgange i C24B raceren, og sluttede dagen med tiden 1:12,293.

BMW-Sauber teamet fortsætter deres testkørsler i næste uge, hvor de tester fire dage på Circuit de Catalunya uden for Barcelona.

AN  


Hop til top
Aftale om test tæt på at forlise

I sidste sæson var der en del diskussion og ballade om at testforbuddet ikke blev overholdt - specielt var Ferrari i centrum. En ny aftale bliver måske ikke til noget.

Der har i de seneste år været lavet mange tiltag til at få nedbragt en del af de store og belastende omkostninger i Formel 1. Et af dem har været at nedbringe antallet af testdage henover sæsonen. Det lykkedes næsten sidste år. Næsten fordi Ferrari hævdede ikke at have underskrevet en aftale og derfor testede på livet løs flere steder, men især på deres egen Fiorano bane. En ny aftale for 2006 sæsonen skulle have været klar til underskrivelse, men i øjeblikket tyder meget dog på at der ikke - igen - kan opnås fuld enighed.

Hovedelementet er som tidligere max. 30 dages test i løbet af sæsonen. Men der er ikke enighed om dette. Tilsyneladende er der teams der ikke vil være med i en aftale, så længe Ferrari ikke har skrevet under. Og det endda på trods af at Ferrari for så vidt gerne vil være med i en aftale. En talsmand - selvfølgelig unavngiven - hævder at Ferrari stadig er villige til at diskutere en begrænsning af tests. Ferrari vil dog ikke være med til at begrænse antallet af testdage. Ferrari er mere indstillede på at lave en begrænsning på antallet af testkilometer. En af begrundelserne for dette er - ifølge talsmanden - at Ferrari i de sidste mange år, har investeret store summer på baneanlægget Fiorano, og at disse penge ikke bare skal være spildte.

Ferraris anderledes holdning i forhold til de fleste andre er dog kun ét problem. Et andet er nemlig at i hvert fald 3 teams tilsyneladende har sagt ja til invitation fra arrangørerne af Grand Prixet i Bahrain til at komme til Bahrain for at teste. Problemet her er, at der eksisterer en aftale om ikke at teste uden for Europa - igen for at formindske omkostningerne. Ifølge de foreløbige tilgængelige oplysninger, skulle disse 3 teams være Ferrari, Honda og Scuderia Toro Rosso. Denne test - hvis den bliver gennemført - køres i dagene 13 - 16. februar. De andre teams har angiveligt takket nej foreløbigt til at deltage i denne test. Undskyldningerne for ikke at deltage har været enten af økonomiske grunde eller af logistiske årsager.

Findes der ikke en løsning på problemerne, er der i teorien frit slag til at teste. Spørgsmålet er dog hvor mange der egentligt vil teste mere end de 30 dage, som indgår i det egentlige forslag, og som alle undtagen Ferrari rettede sig efter sidste år. Nick Fry fra Honda udtaler at det ironiske i den nuværende situation er, at de fleste teams har forbedret deres testeffektivitet så meget at de ikke behøver at overskride de 30 dages test. Gør de det alligevel, vil det være med en markant overskridelse af de 30 dage. Og her tænker han nok ikke kun på Ferrari.

PDL  


Hop til top
KD

Lagt på Motorsporten.dk
KD  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk