Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
22.1.1999
 Lauda: Schumacher på vej væk
 
21.1.1999
 Tuero kvitter Formel 1
 Dækmonopol i F1 er ikke et ønskebarn.
 Biaggi tester F300
 Sauber C19
 

Hop til top22.1.1999

Lauda: Schumacher på vej væk

Den tidligere verdensmester Niki Lauda har i de seneste måneder kritiseret Ferrari for ikke at levere racere der er gode nok til at vinde VM og holdt teametbossen Jean Todt ansvarlig for det. Der skal her lige tilføjes at Lauda og Todt ikke rigtig har været perlevenner, så det er måske især der skoen trykker. Nu forudser østrigeren at teamets absolutte topkører Michael Schumacher måske vil søge andre græsgange hvis det viser sig at Ferrari'en er skyld i at han ikke vinder sin tredje VM-titel i 1999 og han spår at det derefter bliver mere end almindelig svært for teamet at nå tilbage til toppen af Formel 1. Hovedpersonen for disse udtalelser, Michael Schumacher har dog bekræftet at han fortsat har tiltro til at teamet kan levere en god racer, selvom han mener at der er chancer for at sæsonen 1999 måske bliver en gentagelse af den forgangne sæson - men at det bliver i mere lige materiel. Som eventuelle outsidere til sejre i enkelte løb ser han Williams og Jordan som den værste trussel, men ikke i det samlede VM-regnskab.
BB  


 

Hop til top21.1.1999

Tuero kvitter Formel 1

Kun 6 uger før starten på den nye Formel 1 sæson, skal det italienske Minardi team til at se sig om efter en ny kører. Torsdag eftermiddag bekendtgjorde Esteban Tuero sin tilbagetrækning fra motorsportsverdenens top. I flg. Tuero's manager Eduardo Ramirez udtalelser til det statslige argentinske efterretningsagentur, er racekørerens beslutning begrundet i personlige årsager.

Den 20 årige Argentiner debuterede i Formel 1 sidste år, ikke på grund af forudgående resultater, men på grund af en medbragte fed tegnebog, der bl. a. overbeviste teamejer Giancarlo Minardi. Det gik desværre ud over danske Tom Kristensen, der ellers var på tale til teamet.

Minardi modtog Tueros beslutning med beklagelse, og vil nu muligvis ansætte spanieren Marc Gene i stedet

KLH  


Hop til top
Dækmonopol i F1 er ikke et ønskebarn.

Det har siden forrige vinter været klart, at det japanske dækfirma, Bridgestone, ikke ønskede at Good Year skulle forlade Formel 1 ved udgangen af 1998. Bridgestone begrundede sit ønske med, at konkurrencen var sund for alle. Men den amerikanske dæk gigant stod fast på sin beslutning. Men nye udtalelser i et internt interview med Bridgestones sportsdirektør, Hiroshi Yasukawa, kunne bringe tankerne hen imod, at det måske ikke så meget var den sunde konkurrence, som lå til baggrund for Bridgestones udtalelser den gang, men derimod frygten for de stærkt øgede udgifter, som et dækmonopol i Formel 1 betyder. Yasukawa sagde i interviewet, som blev udsendt d. 20. Januar, at Bridgestone i samarbejde med FIA har udarbejdet et forslag, der går ud på, at der kun vil være 50 testdage til rådighed til hvert team, fordelt ligeligt med 25 dage til general tests på bestemte baner og 25 dage til privat tests på de to baner FIA har udpeget til hvert enkelt team. Og han tilføjede, at der ifølge forslaget kun vil være 200 dæk til rådighed pr. team til de 50 dage. I 1998 stillede Bridgestone 3 forskellige regnvejrsdæk til rådighed. Det tal vil Bridgestone gerne have reduceret til 2 i 1999, men denne beslutning er endnu ikke taget. Yasukawa blev senere i interviewet spurgt, om nogle teams vil blive bedt om at betale for deres dæk, og Yasukawa svarede: " Ja, nogle teams vil blive bedt om at bidrage, men prisen, de skal betale, vil selvfølgelig kun repræsentere en lille del af de omkostninger, som er forbundet med fremstillingen, fragten og det øgede behov for flere ansatte, samt den service der følger med. Så selv om Bridgestone er et profit foretagende, vil det kun være et mindre beløb disse teams vil blive opkrævet." "Vi vil endvidere gøre opmærksom på, at vi aldrig har ønsket at få monopol på dæk leverancen i Formel 1. Sidste år havde vi valgt at levere dæk til 6 teams, i år er tallet 11 plus de to teams, som forbereder sig til formel 1 i år 2000 (Williams BMW og Honda). Bridgestone vurderer at de udgifter, der er forbundet med at være med i formel 1, vil blive fordoblede i 1999". Hvilke teams, der skal være med til at betale gildet, er ikke bestemt, men det bliver næppe Ferrari.
CS  


Hop til top
Biaggi tester F300

En drøm gik i opfyldelse for motorcykelkøreren, Max Biaggi, da han fik lov til at prøvekøre Ferraris 1998-model, F300. Biaggi var blevet lovet en prøvetur i en formel 1 racer af Ferrari-direktøren, Luca Di Montezemolo. Biaggi fik mere en end prøvetur. Italieneren som normalt kører en Honda-motorcykel, fik kørt 30 omgange. Efter turen fortalte Biaggi det var en drøm som gik i opfyldelse og at det var ulig fra alt hvad han nogensinde havde prøvet. Montezemolo roste Biaggi for en intelligent og koncentreret debut. Williams-teamet har også prøvet at lave ikke-formel 1 kørere prøve deres racer. Både rally-køreren Tommy Makkinen og 500cc verdensmesteren Michael Doohan har kørt formel 1 men kørte begge galt på deres første tur!
NJ  


Hop til top
Sauber C19

Sauber-teamet præsenterede tirsdag deres 1999-model som igen er udstyret med Ferraris aflagte Petronas motorer. En anden genganger er franskmanden Jean Alesi som for andet år i træk sætter sig i en Sauber. Johnny Herbert er flyttet til Stewart så Pedro Diniz har overtaget hans sæde. Saubers nye model er en videreudvikling af den sjældent imponerende C18 men teamet har selvfølgelig stadig ambitioner om at vinde et løb i 1999. Peter Sauber udtalte at han meget gerne snart vil vinde et grand prix og gøre Sauber til et top-team. Sauber sagde desuden at første/anden kører rollerne er fjernet. Begge kørere har frit lejde til at give Peter Sauber en længe savnet sejr.
NJ  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk