Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
22.1.2004
 Barcelona test - onsdag
 
21.1.2004
 Renault og DMG i samarbejde
 BAR forlænger med UGS PLM
 Ny frontvinge på den nye Ferrari?
 Barcelona test - tirsdag
 Signalforvirring eller problemer hos Jaguar
 

Hop til top22.1.2004

Barcelona test - onsdag

Williams fortsætter med rekordtempo i Barcelona - og igen var de to kørere i front i den nye FW26-racer. Belgieren Bas Leinders kom også i aktion - og han fik en ret dårlig start på sin Formel 1-oplevelse!

I det forholdsvis varme vejr i Spanien - 17 grader, kunne der køres godt til. Fernando Alonso sluttede igen på 3. pladsen, men kørende i en opdateret 2003-racer. Trulli fortsatte i den nye racer, der havde et enkelt problem undervejs. "Det var en ny opmuntrende dag for teamet. Jarnos kørsel blev afbrudt af et teknisk problem, men vi fik yderligere 320 km. samt nogle længere stints," siger Pat Symonds.

Williams havde endvidere Nico Rosberg med som tester, og han markerede sig pænt på dagen. Hos Ferrari fortsatte Badoer og Barrichello deres arbejde. I dag, torsdag kommer Michael Schumacher på banen for første gang i år. Sauber havde Felipe Massa i raceren med en 8. plads på dagen. Der var dog nogle problemer undervejs. "Desværre kunne vi ikke få vores Bridgestone-dæk til at arbejde så godt," siger Massa. Han glæder sig dog over at raceren er meget holdbar - på dagen testede de forskellige typer vinger.

Flere af de nye racere var også på banen - Toyota og Jaguar. At dømme ud fra tiderne, har de virkelig langt op. Da Matta havde dog en lidt bedre dag end i går, og også Klien fik en god portion omgange i den nye R5-racer.

Og så var der Bas Leinders. Eddie Jordan må vist overveje om han vil tage imod penge for at lade håbefulde kørere teste for sig. Tirsdag var det Glock der placerede raceren i muren - og det ville Leinders også forsøge sig med. Han satte dog en kedelig rekord. Første omgang - og seks sving henne satte den belgiske kører Jordan EJ13-raceren af. Sikke en debut! Jordan mekanikerne kom på overarbejde, men fik en racer klar til Leinders om eftermiddagen. Men mon ikke det er sidste gang han har testet for Jordan?

Testtider fra Barcelona, onsdag den 21. januar 2004

Nr.KørerTeamBedste tidOmg.
1.Ralf SchumacherWilliams-BMW1:15,62064
2.Juan Pablo MontoyaWilliams-BMW1:15,65945
3.Fernando AlonsoRenault1:15,718101
BB  


 

Hop til top21.1.2004

Renault og DMG i samarbejde

I fremstillingsprocessen af de mange komponenter og dele til bilerne, er det vigtigt at man anvender de absolut bedste værktøjer. Renault har fundet en ny partner til dette.

Renault og DMG har indledt samarbejde. Renault kender vi, men hvem er DMG? DMG er et af verdens absolut førende firmaer når det gælder drejebænke bl.a. Firmaet har en stor tradition for at levere de absolut bedste produkter når det gælder drejning og udboring af emner. Renault får glæde af det maskinelle både i Entstone og "hjemme" i Viry-Châtillon. DMG har ifølge sigende det i øjeblikket de mest opdaterede og integrerede produkter til førnævnte formål.

Flavio Briatore:
"Vores mål for 2004 er at kunne kæmpe med konstant med Williams, Ferrari og McLaren og være klar til at kæmpe om mesterskabet i 2005. For at opnå dette, har vi fuldført en omfattende omstrukturering af vores resurser og en vurdering af vores maskinpark i vores tekniske centre."

John Mardle, Renault:
"Vi ønsker alsidighed og vi vidste at DMGs maskiner vil være i stand til at kan håndtere de produkter som vi ønsker at fremstille. Vi ønsker at kunne se lidt frem i tiden, og vi er overbeviste om at disse maskiner vil kunne imødekomme vores behov. Oven i det vil DMG maskinerne tilfredsstille os med de krav vi har om tempo og arbejdstid som vi forlanger. DMG har den effektivitet og det samspil som vi kræver af vores partnere for at vi kan vinde verdensmesterskabet. Kvalitetskomponenter øger holdbarheden på banen, og det er meget essentielt."

PDL  


Hop til top
BAR forlænger med UGS PLM

I øjeblikket er det ikke kun kørere der finder sponsorer og laver aftaler disse. Det gælder også de forskellige teams. BAR har netop forlænget en sådan aftale.

I 5 år har BAR og UGS PLM Solutions haft et strålende samarbejde. Dette samarbejde er nu blevet forlænget med yderligere 3 år. UGS PLM Solutions er et it firma som har igennem tiden har leveret bl.a. CAD-CAM programmer til BAR. Firmaet har selv udviklet programmerne specielt til brugen hos BAR. Nu får BARs godt 80 designere så forsat glæde af programmerne fra UGS PLM, en fordel når man kender programmerne godt efter så lang tids brug.

Geoffrey Willis, BARs tekniske direktør:
"Vi er glade for at kan forsætte det tekniske samarbejde med UGS PLM. Deres CAD-CAM system er en integreret del design og fremstillingsprocessen, det er vigtigt at vi hele tiden kan optimere effektiviteten i den del af vores processer. Vi har til det brug, brug for at kan anvende de mest opdaterede løsninger og den bedste support. UGS PLM udvikler konstant og forfiner deres produkter til vores behov, og som en del af resultatet har vi et meget værdifuldt samarbejde."

Jim Duncan, Vicepræsident UGS PLM Europe:
"UGS PLM Solutions er glade for forsat at kunne sponsorere et så dynamisk og udviklende selskab som BAR. I Formel 1 er der ikke plads til fejl, og gennem den forsatte udvikling og sofistikering af vores produkt, føler vi et perfekt samarbejde og partnerskab med BAR."

PDL  


Hop til top
Ny frontvinge på den nye Ferrari?

Jean Todt, Ferraris teamchef, har afsløret at Ferrari har bygget et nyt design på frontvingen. Vil den ligne det Williams er kommet med?

De fleste blev overraskede da de så designet på frontvingen på den nye Williams racer. Noget tyder på at Ferrari har noget lignende på vej på den nye Ferrari der bliver præsenteret d. 26. januar. Interessant oplysning som kommer fra Jean Todt.

Noget tyder på at vil få modelnavnet 655, det er i hvert fald den arbejdstitel som bilen har fået, og som også er det navn som den bliver omtalt med fra Ferraris side.

Jean Todt:
"Med 655'eren håber vi på at kan forsætte vores store succes. Den vil få en frontvinge som nok vil overraske de fleste."

Sjovt nok kommer Todts kommentar efter at Williams har præsenteret deres noget anderledes design. Inden at bilen er blevet vist, kan man få tanken om at det er for at få noget af opmærksomheden tilbage igen. Det åbner også for en betragtning som flere og flere mener, er ved at ske i Formel 1. Er vi ved at komme ind i tid hvor der igen skal laves tekniske eksperimenter?

Ferrari har også andre ting at se på end lige netop designet. I sidste sæson fik Bridgestone for alvor konkurrence fra Michelin, og de tests der har været i vinter har vist, at Michelin ikke har tabt terræn. Giver det nervøse trækninger hos Ferrari?

Jean Todt:
"Bridgestone er japansk. De arbejder meget metodisk og med sejhed og stædighed. Det eneste vi ikke skal gøre er at gå i panik, det er der ingen grund til. Lad mig sige det klart; Jeg er overbevist om at vi igen vil klare os."

PDL  


Hop til top
Barcelona test - tirsdag

Der bliver fortsat testet intensivt i Barcelona, og igen er det Williams der dominerer. Den nye FW26 racer har været stærkt kørende, og begge racere indtog de to første pladser. Renault var også på banen med deres nye racer, der dog stadig har en del at indhente i forhold til Williams.

Også Ferrari var med i Barcelona, hvor Rubens Barrichello var på banen for første gang i år sammen med Luca Badoer. Ferrari arbejder stadig med udvikling på den gamle racer - den nye racer ventes meget snart at blive fremvist. En stor del af opmærksomheden gik dog på den nye Renault R24. "Det var en god første dag med test af R24'eren," siger Jarno Trulli der fik æren. "Alt gik godt fra starten, og vi brugte dagen på at fjerne de småproblemer der kommer med enhver ny racer. Den er meget velafbalanceret og gav god respons på de set-up ændringer vi forsøgte med," fortsætter italieneren.

Jaguar var også på banen med deres nye 2004-racer, som den unge Christian Klien testede for første gang. Mark Webber havde derimod en kort dag, da ophænget på hans 2003-racer brød sammen og resulterede i et crash. For Toyota blev det ikke den store dag. 2004-raceren som Cristiano da Matta førte havde problemer med softwaren, og derfor blev det ikke til mange omgange. Felipe Massa testede blandt andet dæk i Sauber-raceren, men havde ikke en let dag. Også her var der problemer med softwaren samt med motoren.

Også Jordan var på banen - denne gang med tyskeren Timo Glock der fik 54 omgange - og han nåede at få en snurretur i svinget på vej ud mod langsiden, som kostede tid at reparere. Om tyskeren reelt er inde i billedet om sædet hos Jordan er uvist - det er der efterhånden mange kørere der er!

Testtider fra Barcelona - tirsdag den 20. januar 2004

Nr.KørerTeamBedste tidOmg.
1.Ralf SchumacherWilliams-BMW1:15,71080
2.Juan Pablo MontoyaWilliams-BMW1:15,82285
3.Fernando AlonsoRenault1:15,89688
4.BB  


Hop til top
Signalforvirring eller problemer hos Jaguar

Hvis man kikker lidt på de udmeldinger, der er kommet fra Jaguar teamet gennem de seneste to uger kan man se, at der er en del modstridende meldinger fra Jaguar teamets ledelse.

For kun et par dage siden, har en talsmand fra teamet udtalt:
"Der er intet galt med bilen."
Men i det seneste nummer af det engelske motorsports magasin Autosport, udtaler Tony Purnell (Fords Premier Performance Division):
"Der nogle ting som jeg ved er galt, og der er en ting som vi fandt for en måned siden, som vil kræve en del arbejde."

Og kikker vi på sagen over de seneste par dage, så er det langt fra gået smertefrit Jaguar. Først bryder bilen sammen under præsentationen, og motoren måtte åbenbart have et tjek, før bilen kom ud igen til de ventende kameraer.

Den første officielle testdag på Circuit de Catalunya, som blev afholdt i går tirsdag, blev ligeledes noget af en skuffelses for Jaguar. Det engelske team sluttede dagen i bunden af tidstabellen, med over fire sekunder op til dagens hurtigste tid, som blev sat tyskeren Ralf Schumacher i BMW-Williams.

Men hvis talsmanden (Nav Sidhu) har ret i sin udtalelse, og der virkelig ikke er noget galt med bilen, så er problemet for Jaguar måske større end som så.

CS  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk