Dagens testkører var Felipe Massa der kørte 104 omgange i den nye Ferrari F60, hvorunder han fortsatte på det udviklingsprogram som teamkollega Kimi Raikkonen har deltaget i de sidste par dage.
På grund af den konstant fugtige bane, nåede Felipe Massa slet ikke at få testet F60 raceren med slicks dæk.
Han sluttede dagen med en bedste tid på 1:33,353. og han fortsætter testenkørslerne i dag.
Dagen startede dog med en meget regnvåd bane efter nattes regnvej, så der blev lagt ud på 'extreme wet' Bridgestone Potenza dæk, før man via 'standard wets' kunne skifte til slicks ved middagstid.
For Toyota køreren Timo Glock udviklede dagen sig lidt uheldigt, da han ved 11 tiden fik en olie lækage på sin TF109 racer, hvorved der opstod en lille brand, som efterfølgende kostede ham lang tid i pitten.
Han nåede dog alligevel at køre 64 omgange på den 4686 mere nye bane Algarve Motor Park, og han sluttede dagen med 4. hurtigste tid.
ING Renault F1 teamet havde den tidligere verdensmester Fernando Alonso på banen i deres nye R29 racer, hvor han fortsatte det udviklingsprogram som Nelson Piquet Jr. har kørt på de sidste par dage.
Den regerende verdensmester englænderen Lewis Hamilton testede for McLaren teamet, hvor han fik sit første indtryk af hvordan deres nye MP4-24 racer opfører sig.
Hamilton testede med en '09 bagspoiler om formiddagen, mens banen var våd, og med en '09 bagspoiler om eftermiddagen på den tørre bane.
McLaren teamet havde et mindre motorproblem, men det kunne løses uden at skifte motoren, så Hamilton nåede at køre 81 omgange.
Toro Rosso teamet valgte at springe frokostpausen over, for at udnytte den tørre bane mest muligt, og det var åbenbart en taktik der kunne betale sig, for teamets kører Sebastien Buemi sluttede dagen som hurtigste mand på banen.
Undervejs mod dagens hurtigste tid, arbejde Toro Rosso og Buemi med test af forskellige affjedringskomponenter.
Williams teamet havde Nico Rosberg på banen, og han blev ubetinget den flittigste tester i går på Algarve banen, han nåede at køre 143 omgange i sin Williams racer, og han sluttede med næsthurtigste tid.
Onsdagens tider fra Algarve:
![]() | ||||
Plac. | Kører | Team | Tid | Omg. |
![]() | ||||
1 | Sebastien Buemi | Toro Rosso | 1:27,987 | 128 |
2 | Nico Rosberg | Williams | 1:29,729 | 143 |
3 | Lewis Hamilton | McLaren | 1:30,242 | 81 |
![]() | ||||
4 | Timo Glock | Toyota | 1:30,878 | 64 |
5 | Fernando Alonso | Renault | 1:31,743 | 85 |
![]() |
Robert Kubica testede i chassis nummer 2, og dagens program var hovedsageligt koncentreret omkring setup af den ny racer, samtidig med test af forskellige bremseindstillinger samt flere dæk compounds.
Herudover blev der også tid til en del prøve starter, samt en såkaldt "fuel run-out", hvor Robert Kubica kørte BMW Sauber raceren tør, så teamets teknikere kunne se hvor dan reaktionen var der, samt hvor meget benzin der evt. var tilbage i tanken, men som ikke kunne suges op.
BMW Sauber fortsætter testkørslerne på Valencia de næste tre dag, hvor de har lejet banen for dem selv.
Igen i dag bliver det med Robert Kubica ved rattet, mens det fredag og lørdag bliver Nick Heidfeld's tur.
Scuderia Toro Rosso, Toyota, McLaren, Williams og Renault har henlagt den første test til Portugal, nærmere bestemt på Autodromo Internacional do Algarve banen. Det var lidt blandet hvor meget de forskellige fik kørt.
En del af årsagen skal findes i vejret. Det var en yderst blandet fornøjelse. Således fik Sebastien Buemi prøvet at køre med de gængse dæktyper. Og uden at man skal lægge for meget i tiderne, så var han dagens absolut hurtigste kører.
Men også McLaren er tilstede på banen. Her var det tirsdag testkører Pedro de la Rosa der havde fornøjelsen. For McLaren var det måske ikke verdens bedste test. Man valgte på grund af vejret primært at køre med en 2008 bagvinge. Man valgte også at køre uden KERS som således ikke blevet testet tirsdag. Det var derfor kun få anvendelige data man fik med på harddisken. Onsdag blev det Lewis Hamilton der tester. Det bliver hans første rigtige test i bilen.
Toyota havde veteranen Jarno Trulli bag rattet tirsdag hvor han afløste Kamui Kobayashi. Det var planen at Toyota skulle have indkørt en masse setup data. Det fik man for så vidt også, men på grund af vejret var det ikke så forfærdelig meget man fik ud af det. Man forventer at vejret er bedre onsdag hvor Timo Glock skal tage over.
Williams havde Nico Rosberg i bilen tirsdag. Rapporterne fra det portugisiske mere end antyder at man havde samme problemer som de andre teams.
Renault var repræsenteret af Nelson Piquet jr. i bilen. Også han blev angrebet af regn- og haglbyger. Derfor fik hverken han eller Renault teamet ret meget ud af dagen. Onsdag sidder Fernando Alonso bag rattet i bilen. Onsdag hvor alle håber og forventer ud fra vejrmeldingen på de kanter, at det bliver bedre vejr.
Tiderne fra Algarve tirsdag:
![]() | ||||
Plac: | Kører: | Team: | Tid: | Omg: |
![]() | ||||
1. | Sebastien Buemi | Toro Rosso | 1:34.429 | 48 |
2. | Pedro de la Rosa | McLaren | 1:37.512 | 62 |
3. | Jarno Trulli | Toyota | 1:42.399 | 30 |
![]() | ||||
4. | Nelson Piquet jr. | Renault | 1:45.860 | 9 |
5. | Nico Rosberg | Williams | 1:51.580 | 31 |
![]() |
BMW Sauber præsenterede deres ny bil og gik samtidigt igang med den første test på Valencia banen, altså ikke bybanen. Den første test var ifølge BMW Sauber teamet ikke en egentlig test, men mere én såkaldt shake-down test. Alligevel kørte man over 70 omgange på banen, hvor vejret var fint.
Robert Kubica kørte den første "test" og forsætter med at teste også onsdag og torsdag, inden Nick Heidfeld tager over fridag og lørdag. Indtrykket efter den første test for Robert Kubica, var særdeles positivt. Man havde dog et problem med at finde ordentligt bid i banen. Det skyldtes dog nok at man var ene på banen, og at det derfor ikke var kørt frisk gummi asfalten.
Robert Kubica havde ikke nogen problemer med bilen bortset fra førnævnte, og man kunne gennemføre den planlagte kørsel uden afbrydelser. Ifølge BMW Sauber teamet er det dog først i dag - onsdag - at testen for alvor løber afstablen.
Tirsdag skulle Kimi Raikkonen teste for Ferrari på Mugello banen i Italien. Det blev en lidt blandet fornøjelse for finnen. Det var skidt vejr med en hel del byger i området. Kimi Raikkonen fik kørt 42 omgange med en bedste tid på 1.33.920.
Efter testen udtalte Kimi Raikkonen blandet andet at det altid er en fornøjelse at komme i en ny bil og lære den at kende. Desværre var vejret ikke ret godt så det var umuligt at presse bilen alt for meget. Kimi Raikkonen sagde også at hans første indtryk af bilen var yderst positive i forhold til man kunne opnå under de vanskelige vejrlige betingelser, og heldigvis havde man ikke de store tekniske problemer.
Testen forsætter onsdag hvor det er Felipe Massa der sidder bag rattet.