Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
23.1.2000
 BAR planer
 En stjerne fødes...
 Junqueira tester videre
 Larm i Barcelona
 Toyota indvier ny fabrik
 
21.1.2000
 Update på Silverstone testforløb
 Zanardi ude - det er nu officielt
 Stewart enig med Scheckter
 Tysk tele-gigant sponsor for McLaren
 Formel 1 til vejrs
 

Hop til top23.1.2000

BAR planer

I morgen, mandag den 24. januar, præsentere BAR teamet deres 2000 model. Det er i London at sløret bliver løftet på BAR Honda 02, som er modellens officielle betegnelse.
Og allerede onsdag og torsdag så foretages de første testkørsler med raceren, det teamets testkører, Darren Manning, der skal køre på Silverstone banen i England.
Næste test bliver så den 8. til 14. februar på Kyalami banen i Syd Afrika.
Derefter gåt turen til Jerez i Spanien, hvor der skal testes fra den 23. til den 25. februar.
Og sidste testkørsel samt shakedown inden det Australske Grand Prix, det bliver i perioden den 29. februar til den 1. marts.
AN  


Hop til top
En stjerne fødes...

Jenson Button er morgendagens mand - og han er engelsk. Dette er køreren der skal føre Albions stolte motorsportstraditioner videre og bringe Storbritannien tilbage til den ekstase, de ikke har oplevet siden siden 'Our Nige', med Damon Hill som eksempel på den der var tættest på. Ingen af de nuværende kørere - Johnny Herbert, David Coulthard eller Eddie Irvine - har virkelig formået at vinde briternes hjerte.

Sådan er forventningerne til den 20-årige formel 3-kører fra Somerset, som i morgen forventes annonceret som Williams-kører. Der har både været positive og negative reaktioner på rygterne, men den generelle mening har været at Button er talentfuld, men for uerfaren. Men prominente, indflydelsesrige mænd bakker op om det nye håb eller 'Storbritanniens svar på Nick Heidheld', som han nu også benævnes. Stirling Moss, Bernie Ecclestone og Craig Pollock har givet deres mening til kende, og Patrick Head, der i sidste ende er med til træffe beslutningen virker afklaret:

Sir Stirling Moss: "Jenson er en vor sports mest en spændende unge håb. Han har allerede opnået meget og hvis han kan stå distancen, vil han sandelig blive et meget stort navn. Der er ingen grænser for hvor langt han kan komme og det giver lidt ekstra spænding til en af de mest nervepirrende og åbne sæsoner i lang tid."

Bernie Ecclestone: "Han er ung, det er sandt, men han skal nok klare sig. Jeg følger hans prøve med interesse . Det er skønt et have kørere der vil blive i sporten i lang tid."

Craig Pollock: "Jeg har fulgt Jensons karriere meget nøje og Williams interesse i ham overrasker mig ikke. Sir Frank er en meget skarpsindig mand og han ved præcis hvad han laver. At give en ung kører muligheden nu kan på langt sigt give en stor fortjeneste. Hvis Jenson ikke får et sæde i år, garanterer jeg at han ikke kommer til at mangle tilbud næste sæson."

Patrick Head, Williams tekniske chef, gjorde det kort: "Jeg har set nok", var alt hvad han havde at meddele pressen.

CBA  


Hop til top
Junqueira tester videre

Mens Button kan nyde tilværelsen som kommende superstjerne endnu en stund, er der slet skjult frustration at spore hos Bruno Junqueira. Den brasilianske f3000-kører har ikke helt haft samme mulighed for at imponere som sin rival, og det forventes at han får hovedparten af testiden i dag og i morgen. Williams' test har været forfulgt af dårligt vejr og tekniske proplemer. På et tidspunkt løb man tør for motorer og måtte indstille testen til nye blev skaffet fra Tyskland. Junqueira må have en anelse om at løbet er kørt, men er besluttet på at kæmpe til det sidste. "Jeg ved jeg er nødt til at præstere noget her. Jeg ved at jeg må køre godt og vise at jeg er god, det er meget meget frustrerende for mig og jeg er sikker på det samme gælder for teamet. Der er en meget sær situation, så jeg tror utvivlsomt det kan blive meget bedre."
CBA  


Hop til top
Larm i Barcelona

David Coulthard blev fredag nødt til at afbryde sin test i Barcelona pga. en lettere maveforgiftning. Det var nu ikke derfor, der var larm i Barcelona. Nej, McLaren tester i øjeblikket deres '99 bil med 2000 motoren. Og Ilmor, som bygger Mercedes-motoren, har åbenbart begået noget der virkelig larmer og da DC var klar til at teste igen lørdag, var det med et helt nyt udstødningssystem, som virkelig siger noget.

"Det er noget som har vakt 'genlyd' i hele pitlane," siger DC. "Der har været mange spekulationer allerede nu, om det var en ny V 12'er, men det er såmænd bare en ny motor. Det er dog en motor, som har et lige så højt omdrejningstal eller måske endnu højere end de andre i feltet har. Men jeg er mest tilbøjelig til at tro, at det er mere larm end omdrejninger, som folk reagerer på."

En ting er helt sikkert - ifølge forlydender - den nye motor og udstødning larmer helt utrolig meget. Der er endda nogle i pitlane som synes, at det virkelig er for meget.

PDL  


Hop til top
Toyota indvier ny fabrik

Fredag afholdte Toyota indvielse af nye bygninger i Køln. Det er det eksisterende anlæg for Toyota Motorsport som er blevet udvidet. Det skete under overværelse af en helt række kendte tyske personer. Præsidenten for delstatsregeringen osv.

Det nye anlæg er et led i Toyotas bestræbelser på deres kommende indtog i formel 1.

"Dette er et historisk øjeblik for alle i Toyota," siger Over Anderson, som er præsident for Toyota Motorsport Gmbh. "For første gang er der et synligt bevis på vores bestræbelser for at komme i formel 1. Toyota har efterhånden et langt tilhørsforhold til Køln og Nordrhein Westfalen regionen, så jeg er lettet over at vi har haft mulighed for at placere vores formel 1 base her."

Toyota har haft en lang række strålende resultater i motorsport i de senere år, specielt i rally. I det nye anlæg er der afdelinger til næsten alt, til deres formel 1 indtog, inklusiv en 50% skala vindtunnel. Toyota er i formel 1 måske allerede næste år og senest i 2002 ifølge deres planlægning.

PDL  


 

Hop til top21.1.2000

Update på Silverstone testforløb

Arrows og Jordan har i den forløbne uge testet på Silverstone. Det har mest drejet sig om holdbarhed og stabilitet.

Arrows har bl.a. testet noget nyt elektronik, men det har foregået i bilen fra sidste år. Rapporter derfra fortæller, at man har gjort fremskridt hver dag, og at de ændringer man foretager, reagerer som forventet. Dette skulle være de sidste test i sidste års bil, inden man begynder at teste i den ny A21 med Supertec-motoren. Man har samtidig endnu engang haft Mark Webber til at teste, så noget indikerer, at han overtager pladsen fra Takagi.

Jordan er også i gang med deres test, og det man tester er nye komponenter og forskellige tekniske systemer. De har ifølge HHF ikke kørt flat-out endnu, det sker først senere, når de tager til Barcelona for at teste der. Men endnu har der, ifølge HHF, ikke været nogle problemer, så de er faktisk godt på vej. Man havde ellers startet test en uge før end tidligere beregnet, for at imødekomme eventuelle problemer, men alt er forløbet godt.

PDL  


Hop til top
Zanardi ude - det er nu officielt

I en fælles pressemeddelse fra Williams teamet og Zanardi, som vi har modtaget her til aften, annoncerede begge parter en fælles beslutning om at slutte samarbejdet.

Det betyder at Alex Zanardi, som ventet, ikke vil køre for BMW Williams i den kommende sæson. Denne beslutning er truffet efter en vanskelig 1999 sæson for både Williams og Zanardi.

Hvorvidt BMW har haft en finger med i spillet, melder pressemeddelsen ikke noget om, men rygterne har længe gået på at BMW ikke har ønsket at Zanardi var en del af BMW williams teamet i 2000.

CS  


Hop til top
Stewart enig med Scheckter

Ja, så kan man ikke beskylde Jenson Button for at være teenager længere. Williams nye protege fejrede sin 20-års fødselsdag i denne uge på Barcelona. Testkørslerne for teamet var den bedste fødselsdagsgave nogen kunne få, udtalte britiske Button i går torsdag. På mandag kan han fejre en helt anden ting nemlig offentliggørelsen af hans kontrakt med Williams, forlyder det. Den tyske avis Bild vil vide, at Button er blevet tilbudt en et-årig kontrakt for år 2000, med option på endnu to år, men dette afviser Williams talskvinde. Den oficielle version er som følger:" Situationen er sådan at Jenson og den brasilianske kører Bruno Junqueira deltager i en tre-dages test for os på Barcelona. Efter det vil deres indsats blive evalueret og derpå vil teamet beslutte hvem af dem der sandsynligvis vil komme til at køre for os i år 2001. Alex Zanardi er stadig under kontrakt for 2000-sæsonen, men det er en vanskelig situation med ham. Teamet kunne måske stadig beslutte at droppe ham for i år og så vil enten Jenson eller Bruno erstatte ham. Men ingen offentliggørelse vil blive foretaget før mandag."

Selv siger Jenson Button: "Naturligvis må vi arbejde meget hårdt med min træning og der er altid ting vi ikke gør i F3 som for eksempel pitstoppene. Men jeg tror, at set fra et fartmæssigt synspunkt, er jeg næsten ved målet. Teamet har gjort en stor indsats for at få mig til at føle mig hjemme og som en formel 1-kører." Men mens Button jubler ryster mere erfarne folk på hovedet. Også Jackie Stewart er enig med Jody Scheckter i at Button er for ung og uerfaren. Og hans mening er til gengæld ikke farvet af en konkurrerende søn i samme klasse: "Jeg synes det er dejligt for ham, jeg kan godt lide knægten, jeg synes han er mægtig flink fyr, men jeg mener bare det er for tidligt for ham. Det har intet at gøre med evner eller endda intellekt. Du er nødt til at lære såvel livet som motorsporten at kende, og formel 1 er langt fra det bedste sted at lære om livet." Stewarts kritik er snarere rette mod Williams: " Det har ingen betydning for Frank (Williams) hvis hans team bruger ham som et hvilket som et hvilket som helst andet team ville bruge en person, for så derefter, hvis nødvendigt, skille sig af med ham. Og der er masser af bevis for at dette sker i alle former for racerteams."

Hvem end der så får det sæde ved siden af Ralf Schumacher må i hvert fald indstille sig på at det bliver en 'én-års-fornøjelse'. I 2001 arriverer Juan Pablo Montoya til teamet og ved mindre Ralf Scumacher har besluttet sig til at udnytte sin opadgående stjerne i f1-hierakiet til skifte til et andet team, vil der være en kører for meget hos Williams det år. Det er bestemt en meget indviklet affære og vender konstant tilbage til spørgsmålet: "Hvad er det Williams vil?" - og naturligvis: "Hvorfor vælger de ikke Tom?"

CBA  


Hop til top
Tysk tele-gigant sponsor for McLaren

Den tyske tele-gigant Telekom MobilNet som har mere end 9 mill. kunder, har underskrevet en sponsoraftale med West McLaren Mercedes teamet som en logisk opfølgning af at 1999-verdensmesteren Mika Hakkinen har deltaget i en stor reklamekampagne for teleselskabet i 1999. Både Ron Dennis fra West McLaren Mercedes og Kai-Uwe Ricke fra Deutsche Telekom MobilNet forventer begge meget af det nye samarbejde i 2000-sæsonen.
Logoet - T-D1 - vil komme til at pryde køredragten på hhv. Mika Hakkinen og David Coulthard.

René Christensen

AN  


Hop til top
Formel 1 til vejrs

Hvad er god reklame? Tv-spot, annoncer eller måske bannerreklamer? Qantas, flyselskabet, der sponsorere det australske grand prix, er ikke i tvivl. En 22 meter lang, 5,6 meter høj, mobil reklame for det første løb i det nye årtusind, er ikke særlig problematisk når man er i besiddelse af en jumbo jet. Flyet, der nu er smykket med et stort billede af en f1-racer og ternede flag i et efter sigende meget raffineret mønster, er en boeing 747-400, der meget passende er navngivet "City of Melbourne". Kunstværket blev udført i USA, da det ikke var teknisk muligt at udføre det i Australien.

Afsløringen foregik i Terminal 4, Heathrow-lufthavnen i England under overværelse af Sir Stirling Moss og Pedro de la Rosa. Arrows havde også stillet en bil til rådighed. Melbourne grand prix-ledelse havde så til gengæld medbragt en håndfuld grid-piger til mediebegivenheden. Australiens Grand Prix afholdes i weekenden d. 9.- 12. marts.

CBA  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk