Sådan er forventningerne til den 20-årige formel 3-kører fra Somerset, som i morgen forventes annonceret som Williams-kører. Der har både været positive og negative reaktioner på rygterne, men den generelle mening har været at Button er talentfuld, men for uerfaren. Men prominente, indflydelsesrige mænd bakker op om det nye håb eller 'Storbritanniens svar på Nick Heidheld', som han nu også benævnes. Stirling Moss, Bernie Ecclestone og Craig Pollock har givet deres mening til kende, og Patrick Head, der i sidste ende er med til træffe beslutningen virker afklaret:
Sir Stirling Moss: "Jenson er en vor sports mest en spændende unge håb. Han har allerede opnået meget og hvis han kan stå distancen, vil han sandelig blive et meget stort navn. Der er ingen grænser for hvor langt han kan komme og det giver lidt ekstra spænding til en af de mest nervepirrende og åbne sæsoner i lang tid."
Bernie Ecclestone: "Han er ung, det er sandt, men han skal nok klare sig. Jeg følger hans prøve med interesse . Det er skønt et have kørere der vil blive i sporten i lang tid."
Craig Pollock: "Jeg har fulgt Jensons karriere meget nøje og Williams interesse i ham overrasker mig ikke. Sir Frank er en meget skarpsindig mand og han ved præcis hvad han laver. At give en ung kører muligheden nu kan på langt sigt give en stor fortjeneste. Hvis Jenson ikke får et sæde i år, garanterer jeg at han ikke kommer til at mangle tilbud næste sæson."
Patrick Head, Williams tekniske chef, gjorde det kort: "Jeg har set nok", var alt hvad han havde at meddele pressen.
"Det er noget som har vakt 'genlyd' i hele pitlane," siger DC. "Der har været mange spekulationer allerede nu, om det var en ny V 12'er, men det er såmænd bare en ny motor. Det er dog en motor, som har et lige så højt omdrejningstal eller måske endnu højere end de andre i feltet har. Men jeg er mest tilbøjelig til at tro, at det er mere larm end omdrejninger, som folk reagerer på."
En ting er helt sikkert - ifølge forlydender - den nye motor og udstødning larmer helt utrolig meget. Der er endda nogle i pitlane som synes, at det virkelig er for meget.
Det nye anlæg er et led i Toyotas bestræbelser på deres kommende indtog i formel 1.
"Dette er et historisk øjeblik for alle i Toyota," siger Over Anderson, som er præsident for Toyota Motorsport Gmbh. "For første gang er der et synligt bevis på vores bestræbelser for at komme i formel 1. Toyota har efterhånden et langt tilhørsforhold til Køln og Nordrhein Westfalen regionen, så jeg er lettet over at vi har haft mulighed for at placere vores formel 1 base her."
Toyota har haft en lang række strålende resultater i motorsport i de senere år, specielt i rally. I det nye anlæg er der afdelinger til næsten alt, til deres formel 1 indtog, inklusiv en 50% skala vindtunnel. Toyota er i formel 1 måske allerede næste år og senest i 2002 ifølge deres planlægning.
Arrows har bl.a. testet noget nyt elektronik, men det har foregået i bilen fra sidste år. Rapporter derfra fortæller, at man har gjort fremskridt hver dag, og at de ændringer man foretager, reagerer som forventet. Dette skulle være de sidste test i sidste års bil, inden man begynder at teste i den ny A21 med Supertec-motoren. Man har samtidig endnu engang haft Mark Webber til at teste, så noget indikerer, at han overtager pladsen fra Takagi.
Jordan er også i gang med deres test, og det man tester er nye komponenter og forskellige tekniske systemer. De har ifølge HHF ikke kørt flat-out endnu, det sker først senere, når de tager til Barcelona for at teste der. Men endnu har der, ifølge HHF, ikke været nogle problemer, så de er faktisk godt på vej. Man havde ellers startet test en uge før end tidligere beregnet, for at imødekomme eventuelle problemer, men alt er forløbet godt.
Det betyder at Alex Zanardi, som ventet, ikke vil køre for BMW Williams i den kommende sæson. Denne beslutning er truffet efter en vanskelig 1999 sæson for både Williams og Zanardi.
Hvorvidt BMW har haft en finger med i spillet, melder pressemeddelsen ikke noget om, men rygterne har længe gået på at BMW ikke har ønsket at Zanardi var en del af BMW williams teamet i 2000.
Selv siger Jenson Button: "Naturligvis må vi arbejde meget hårdt med min træning og der er altid ting vi ikke gør i F3 som for eksempel pitstoppene. Men jeg tror, at set fra et fartmæssigt synspunkt, er jeg næsten ved målet. Teamet har gjort en stor indsats for at få mig til at føle mig hjemme og som en formel 1-kører." Men mens Button jubler ryster mere erfarne folk på hovedet. Også Jackie Stewart er enig med Jody Scheckter i at Button er for ung og uerfaren. Og hans mening er til gengæld ikke farvet af en konkurrerende søn i samme klasse: "Jeg synes det er dejligt for ham, jeg kan godt lide knægten, jeg synes han er mægtig flink fyr, men jeg mener bare det er for tidligt for ham. Det har intet at gøre med evner eller endda intellekt. Du er nødt til at lære såvel livet som motorsporten at kende, og formel 1 er langt fra det bedste sted at lære om livet." Stewarts kritik er snarere rette mod Williams: " Det har ingen betydning for Frank (Williams) hvis hans team bruger ham som et hvilket som et hvilket som helst andet team ville bruge en person, for så derefter, hvis nødvendigt, skille sig af med ham. Og der er masser af bevis for at dette sker i alle former for racerteams."
Hvem end der så får det sæde ved siden af Ralf Schumacher må i hvert fald indstille sig på at det bliver en 'én-års-fornøjelse'. I 2001 arriverer Juan Pablo Montoya til teamet og ved mindre Ralf Scumacher har besluttet sig til at udnytte sin opadgående stjerne i f1-hierakiet til skifte til et andet team, vil der være en kører for meget hos Williams det år. Det er bestemt en meget indviklet affære og vender konstant tilbage til spørgsmålet: "Hvad er det Williams vil?" - og naturligvis: "Hvorfor vælger de ikke Tom?"
René Christensen
Afsløringen foregik i Terminal 4, Heathrow-lufthavnen i England under overværelse af Sir Stirling Moss og Pedro de la Rosa. Arrows havde også stillet en bil til rådighed. Melbourne grand prix-ledelse havde så til gengæld medbragt en håndfuld grid-piger til mediebegivenheden. Australiens Grand Prix afholdes i weekenden d. 9.- 12. marts.