Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
23.1.2001
 Nu lysner det for Minardi
 Testproblemer bekymrer ikke Button
 Barcelona test - mandag
 BAR undersøger ulykke
 Wurz fandt sin livs kærlighed hos Benetton
 Pollock - "Jacques kan slå Michael"
 Saubers racer præsenteres på torsdag
 Gasspjæld skyld i Irvines uheld
 
22.1.2001
 Badoer hårdt medtaget - opdateret!
 Første Ferrari 2001 er færdig
 Barcelona test søndag
 McLaren præsentation fastlagt
 Jeg kunne ikke have kørt i 70'erne
 Personaleændringer hos Ferrari
 

Hop til top23.1.2001

Nu lysner det for Minardi

Nu ser det alligevel ud til at det lille italienske Minardi team skal køre med Supertec motoren. I går (mandag) blev det arrangeret at teamet i denne sæson skal bruge Benetton teamets aflagte gearkasse. Da Minardi ikke har haft mulighed for at bygge deres egen gearkasse, da man ikke havde en motorkontrakt med nogen, søgte man derfor hjælp hos Benetton, for at få lov til at købe deres "gamle" gearkasse, og en talsmand fra Minardi teamet siger " Vi har fået en aftale i stand med Benetton om brug af deres "gamle" gearkasse. De er nu sammen med flere Supertec V10 motorer sendt til fabrikken i Faenza."

Vi ved endnu ikke hvad kontrakten indebærer, men i.flg. andre rygter, så skulle Paul Stoddart være i gang med af forhandle en kontraktforlængelse med Ford, om videre brug af Zetec V10 motoren.

Men endelig ser det ud til at Minardi har fået en motor, om det så bliver en Supertec eller Ford motor, betyder nok ikke så meget. Det vigtigste er at teamet kommer til start om 1½ måned i Australien.

BKP  


Hop til top
Testproblemer bekymrer ikke Button

Både Jenson Button og Giancarlo Fisichella havde motorproblemer under sidste uges test på banen ved Valencia. Benetton teamet siger i en pressemeddelelse, at det er mindre tekniske fejl, og man regner med at have løst problemerne til næste test på Silverstone banen.

Jenson Button indrømmer at man har haft nogle mindre tekniske fejl på motoren, men at han ikke er bekymret, da man har fået Mike Gascoyne fra Jordan teamet til at løse problemerne. Og med den nye motor fra Renault og Mike, så har teamet får en god sammensætning at materiale og personale, og han er sikker på at jo længere man kommer hen i sæsonen, så vil teamet kunne komme til at slås med de store teams

BKP  


Hop til top
Barcelona test - mandag

McLaren holdt sig fortsat i front da der blev gjort status over mandagens test. David Coulthard kørte dagens bedste tid foran testkøreren Alexander Wurz.

Coulthard nåede en hel del omgange - 75 blev det til, men så holdt motoren ikke længere og testdagen var forbi for skottens vedkommende. Dermed er der stadig noget der tyder på at Mercedes starter en ny sæson som de plejer - med uholdbare motorer. Alexander Wurz fortsatte udviklingsarbejdet, og havde blandt andet til opgave at teste gearkassen. Begge McLaren-kørere benyttede en modificeret 2000-racer.

Pedro de la Rosa blev nummer 3. Efter ikke at have kørt i går, fik spanieren endelig kørt noget. 58 omgange kørte de la Rosa, og havde dermed god mulighed for at teste AMT-motoren. Derudover stod mandagens test på dæktest. Hel problemfrit var det heller ikke for Arrows - de havde lidt knas med gearkassen, som der også blev arbejdet på.

Jordan havde Frentzen alene i aktion, og teamet havde selvfølgelig deres nye EJ11 med sig. De nåede dog ikke igennem et stort program, da der opstod problemer med koblingen - et problem som teamet også havde under den korte test på Silverstone. Testen skulle blandt andet bruges til at evaluere de vibrationer der kommer fra Honda-motoren, og som kan give teamet problemer med holdbarheden.

Testtider fra Barcelona, mandag den 22. januar 2001

BB  


Hop til top
BAR undersøger ulykke

British American Racing Honda team, er i gang med at undersøge hvorfor den bagerste affjedring forleden dag brød sammen på den nye BAR003, og sendte racen ind i dæk barrieren, da man testede i Valencia. Det var den tidligere verdensmester Jacques Villeneuve som kørte raceren, og han slap fra uheldet uden skrammer.

Team Chef Craig Pollock siger " Det er os meget magtpåliggende at finde fejlen, og at sikre os at alting fungerer 110% "

BAR teamet vil ikke teste mere, før man har præsenteret den nye racer på fredag.

BKP  


Hop til top
Wurz fandt sin livs kærlighed hos Benetton

Den tidligere Benetton kører Alexander Wurz, fandt sin livs kærlighed hos sin tidligere arbejdsgiver. Alexander bor i dag sammen med Julia Horden, som p.t. arbejder på Benettons presse kontor. Den 1. februar forlader Julia Horden Benetton, for at åbne sit eget reklamefirma i Monaco.

Julia Horden begyndte at arbejde for Benetton i 1999 som freelance, men op til 2000 sæsonen, blev Julia tilbudt en fastansættelse i teamet, men dette samarbejde slutter med udgangen af denne måned.

Tidligere var Alexander Wurz forlovet med sin barndomskæreste Karin.

BKP  


Hop til top
Pollock - "Jacques kan slå Michael"

Det ser ud til at denne Formel-1 sæson, bliver en af de mest spændende i mange år. Flere og flere bilfabrikanter involverer sig i Formel-1 sporten, og det ser ud til at det ikke kun bliver en kamp mellem Ferrari og McLaren i år.

BAR teamet ser ud til at stå stærkt i år. Olivier Panis er kommet til teamet, efter at han sidste år var testkører hos McLaren, og viste under diverse test, at han kan køre stærkt, og at han er god til udvikle racen.

Teamchef Craig Pollock tror da også at Olivier Panis vil gøre det godt i år, men han tror også at Jacques Villeneuve er den eneste der reelt kan slå Michael Schumacher, hvis de har det samme materiel.


Pollock tror at Villeneuve kan blive Schumachers overmand

Selvom Pollock og Villeneuve er meget gode venner, også uden for banen, så ved Pollock godt at det er i år at der skal ske noget. Hvis teamet ikke lever op til Villeneuves ambitioner i år, så skal de ikke regne med at Villeneuve er at finde i teamets racer næste år. " Det kan godt være at nogen vil beskylde mig for at være forudindtaget, med jeg ved hvad Jacques kan og hvad han er i stand til. Han kan slå Michael, hvis de er i ens racere. Det er ikke bare hans evner, men også hans indstilling til sporten der gør ham i stand til at slå Michael. Villeneuve lader sig ikke skræmme som så mange andre kører, når de ser den røde racer. Den eneste måde jeg kan bevise min påstand, er at give Villeneuve en racer som er lige så god, og kan vi ikke gøre det, så skal vi ikke regne med at kunne beholde Villeneuve, men så har vi heller ikke fortjent at have sådan en god kører i teamet." siger Craig Pollock

BKP  


Hop til top
Saubers racer præsenteres på torsdag

Sauber teamet er ved at lægge den sidste hånd på den nye racer. På torsdag skal den nye Sauber racer nemlig præsenteres. Som så mange andre teams i år, har Sauber valgt at spare penge på en storslået præsentation, og i stedet for bruge pengene på udvikling af bilen.

Nick Heidfeld har allerede været ude og prøve den nye racer, og de første meldinger har været meget positive. Ifølge Kimi Raikkonen, så har den nye racer potentiale til at gøre det godt.
" Denne racer er den bedste teamet nogen sinde har bygget, og indtil videre og ud fra de tests vi har kørt, så ser det ud til at vi vil kunne tage et stort skridt frem i den rigtige retning, og have muligheden for at score nogle flere point i år." siger Ifølge Kimi Raikkonen.

Med den nye racer håber Sauber at kunne komme væk fra den tunge ende, og komme længere frem på gridden.

BKP  


Hop til top
Gasspjæld skyld i Irvines uheld

Jaguar Racing team har nu fundet grunden til Eddie Irvines uheld ved sidste uges test i Valencia. Et gasspjæld havde sat sig fast. Eddie Irvine var selv i stand til at gå fra ulykken, men havde slået armen, men slap ellers billigt fra ulykken.

Jaguar har repareret raceren, og Luciano Burti skal nu teste i raceren.

BKP  


 

Hop til top22.1.2001

Badoer hårdt medtaget - opdateret!

Efter gårsdagens uhyggelige ulykke som ramte Luca Badoer, er der kommet nogle kedelige rappporter om italienerens tilstand.

Ifølge rapporter, har han mistet hukommelsen ved sammenstødet, og har smerter i nakken efter det voldsomme sammenstød. Derudover har Badoer også fået skader i ansigtet. Den seneste melding - her sidst på eftermiddagen - er at Badoer har brækket den syvende rygvirvel. Andre rapporter indikerer at der er sket et mindre brud ved nakken, og således kendes ikke skadens omfang.

Badoer bliver overført til et hospital i Italien, hvor hans tilstand bliver fulgt meget tæt. Alt efter den fysiske skades omfang, vil han mindst være ude i en måneds tid.

Ferrari har på grund af uheldet, aflyst dagens test i Barcelona, for at undersøge hvad der er gået galt. Således bliver testen først genoptaget når fejlen er blevet identificeret og rettet.

Vi håber at Badoer kommer sig efter det uhyggelige uheld.

BB  


Hop til top
Første Ferrari 2001 er færdig

Den første 2001 model fra Ferrari er netop færdigbygget. Det er igen en model som man forventer sig meget af. Muligheden for det tredje verdensmesterskab i træk, har motiveret teamet yderligere og forventningerne må være i top.

Ferrari forsætter den lidt mærkværdige nummerering af bilerne. Kodenavnet for det første eksemplar, 652, bliver 206. Bilen vil nu blive klargjort til præsentationen den 29 januar i Maranello. Imens forsætter diverse tests. Den nye motor bliver prøvet af i prøvebænken, mens kørerne opholder sig i Spanien for at teste der. Og indtil videre har det forløbet til alles tilfredshed. Kun et enkelt problem har man haft, det var en fejl i det hydrauliske system.

PDL  


Hop til top
Barcelona test søndag

Så er der atter gang i testkørslerne på Circuit de Catalunya uden for Barcelona. Og i går (søndag) var McLaren, Ferrari og Arrows på banen.

Til dagens test var der let overskyet, luft temperatur på 10 - 15 C og bane temperatur på 12 - 20 C.

For Ferrari teamet gik det ikke så godt, efter 11 omgange kørte Luca Badoer galt for enden af langsiden, og han blev straks fløjet på hospitalet. Han er dog i følge teamet foreløbige oplysninger ikke kommet noget alvorligt til.
Men Ferrari teamet hat indstillet deres testkørsler indtil tirsdag.

Arrows teamet havde også problemer, har var det deres traction control der drillede, og af den grund nåede Pedro de la Rosa aldrig at få tage tid på en omgang. Tre gange fik han de røde flag frem, når han racer var stoppet ude på banen.

McLaren testede med David Coulthard og Alexander Wurz. Og heller ikke her var man forskånet for problemer, i det David Coulthards racer fik motorproblemer.

Søndagens tider:

Nr.KørerTeamBedste tidOmg.
1.David CoulthardMcLaren-Mercedes1:20,3875
2.Alexander WurzMcLaren-Mercedes1:20,6632
3.Pedro de la RosaArrows-Asiatech1:21,1058
4.H.-H. FrentzenJordan-Honda1:22,1623
Plac.KørerTeamTidOmg.
1David CoulthardMcLaren1:20,46846
2Alexander WurzMcLaren1:20,79738
3Luca BadoerFerrari1:22,92611
4Pedro de la RosaArrows--

Arrows og McLaren fortsætter testkørslerne i dag.

AN  


Hop til top
McLaren præsentation fastlagt

Så blev der booket endnu en dato til præsentation af 2001-racere. Den 7. februar præsenterer McLaren-Mercedes deres nye MP4-16 - det sker i Valencia.

Raceren præsenteres samtidig med at der testes, og dermed holder McLaren stilen som de fleste andre teams, ved at afholde en meget anonym præsentation. Teamets tre kørere - Mika Hakkinen, David Coulthard og den nye testkører Alexander Wurz vil være til stede, sammen med topfolk hos McLaren og Mercedes.

BB  


Hop til top
Jeg kunne ikke have kørt i 70'erne

Michael Schumacher er flere gange blevet sat i centrum, bl.a. på grund af hans kørestil. Han refererer bl.a. til hvordan man kørte tidligere, når han skal forsvare sin kørestil.

Men måske er han ikke så vild med den måde man praktiserede Formel 1 løb på tidligere. I hvert fald har han til flere blade givet udtryk for, at han er glad for, at han ikke kørte i -70'erne.

"Jeg tror ikke at jeg kunne have kørt dengang. Det var så farligt, at jeg ikke ville have haft nogen glæde ved at køre."

Spørgsmålet om han kunne have kørt dengang, kom frem da han blev spurgt om en sammenligning af sikkerheden dengang og nu, hvor der bl.a. blev refereret til Jody Scheckter, som var Ferraris sidste verdensmester. Og i forhold til lyst contra motivation i fodbold, som han også er en ivrig udøver af: "Jeg er faktisk mere nervøs for at spille fodbold end at køre i Formel 1. Det lyder måske lidt tosset, men det er simpelthen, fordi jeg ikke kan præstere det samme. Når jeg spiller fodbold, kan jeg få tunnelsyn, og på en eller anden måde, kræver fodboldspillet mere opmærksomhed. For at kan præstere noget i en sport, må man være opmærksom på mange ting omkring dig selv, såsom at tænke på strategi. Jeg har ikke mulighed for eller evner til at gøre det i forbold."

Ved interviewet blev Michael Schumacher også spurgt, om han anser sig selv for at være verdens bedste kører. Til det svarede han:

"Jeg formoder det, men på den anden side set, så har jeg altid sagt til mig selv, at der et eller andet sted, er en der er endnu bedre end jeg, vedkommende har bare af forskellige årsager, aldrig fået chancen til at vise det."

PDL  


Hop til top
Personaleændringer hos Ferrari

I en tid hvor flere teams har oplevet personale afgang og tilgang, med en vis uro til følge. Eksempelvis Jordan, Prost og Arrows har oplevet mange ændringer.

Hos Ferrari oplever man også ændringer, men det er rent interne ændringerne der finder sted. Nigel Stepney, som en overgang blev sat i forbindelse med Jaguar, bliver hos Ferrari, og er blevet forfremmet til løbschef, efter at han i mange år har været chefmekaniker. Den nuværende teamchef, Stefano Domenicali forflyttes til logistikafdelingen, som han fremover skal lede. Ignazio Lunetta, som i øjeblikket beklæder en stilling som chefingeniør, skal fremover lede Ferraris R&D afd.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk