Felipe Massa nåede at køre 103 omgange på slicks dæk, og han sluttede dagen med en bedste tid på 1:23,981.
Ferrari teamet oplyser at man nåede igennem dagen planlagte testprogram, selvom testen stoppede lidt før tid, da der opstod et hydraulisk problem på F60 raceren.
Felipe Massa gav den nye F60 racer, der de sidste fire dage har kørt over 1500 kilometer, et 8 tal pålidelighed. Og selv om mange af de kilometer både han og Kimi Raikkonen har kørt i bilen har foregået i regnvejr, føler Massa at det var den rette beslutning at teste på Mugello i denne omgang.
Formiddagens program bestod at test af forskellige setup på BMW Sauber F1.09-02 raceren, mens eftermiddagens program på grund at hård vind ændredes til lange stints, for at teste holdbarhed.
Robert Kubica sluttede altså både dagen, og sin andel af denne testrunde, med ialt at have kørt 465 kilometer i racere.
Når teamet i morgen genoptager testkørslerne på Valencia banen, bliver det med Nick Heidfeld ved rattet i F1.09-02'eren. Han får ligesom Kubica to dages test.
Vejret over den portugisiske bane var så voldsomt at redningshelikopteren slet ikke kunne lette, og for at fortælle hvordan forholdene var nede på banen, så kørte Toyota køreren Timo Glock kun en installationsgang, så returnerede han til pitten, og teamet opgav yderligere forsøg på at komme på banen.
Også Toro Rosso forsøgte sig, her kørte Sebastien Buemi først to omgange i sin Formel 1 racer, og senere to omgange i sin privatbil - han satte de hurtigste tider i privatbilen!
Ingen kørere fra de øvrige teams der var tilstede forsøgte sig på den oversvømmede bane.
Den næste store testrunde løber af stablen den 10. februar, og foregår på Jerez de la Frontera banen i Spanien.
Dagens testkører var Felipe Massa der kørte 104 omgange i den nye Ferrari F60, hvorunder han fortsatte på det udviklingsprogram som teamkollega Kimi Raikkonen har deltaget i de sidste par dage.
På grund af den konstant fugtige bane, nåede Felipe Massa slet ikke at få testet F60 raceren med slicks dæk.
Han sluttede dagen med en bedste tid på 1:33,353. og han fortsætter testenkørslerne i dag.
Dagen startede dog med en meget regnvåd bane efter nattes regnvej, så der blev lagt ud på 'extreme wet' Bridgestone Potenza dæk, før man via 'standard wets' kunne skifte til slicks ved middagstid.
For Toyota køreren Timo Glock udviklede dagen sig lidt uheldigt, da han ved 11 tiden fik en olie lækage på sin TF109 racer, hvorved der opstod en lille brand, som efterfølgende kostede ham lang tid i pitten.
Han nåede dog alligevel at køre 64 omgange på den 4686 mere nye bane Algarve Motor Park, og han sluttede dagen med 4. hurtigste tid.
ING Renault F1 teamet havde den tidligere verdensmester Fernando Alonso på banen i deres nye R29 racer, hvor han fortsatte det udviklingsprogram som Nelson Piquet Jr. har kørt på de sidste par dage.
Den regerende verdensmester englænderen Lewis Hamilton testede for McLaren teamet, hvor han fik sit første indtryk af hvordan deres nye MP4-24 racer opfører sig.
Hamilton testede med en '09 bagspoiler om formiddagen, mens banen var våd, og med en '09 bagspoiler om eftermiddagen på den tørre bane.
McLaren teamet havde et mindre motorproblem, men det kunne løses uden at skifte motoren, så Hamilton nåede at køre 81 omgange.
Toro Rosso teamet valgte at springe frokostpausen over, for at udnytte den tørre bane mest muligt, og det var åbenbart en taktik der kunne betale sig, for teamets kører Sebastien Buemi sluttede dagen som hurtigste mand på banen.
Undervejs mod dagens hurtigste tid, arbejde Toro Rosso og Buemi med test af forskellige affjedringskomponenter.
Williams teamet havde Nico Rosberg på banen, og han blev ubetinget den flittigste tester i går på Algarve banen, han nåede at køre 143 omgange i sin Williams racer, og han sluttede med næsthurtigste tid.
Onsdagens tider fra Algarve:
Plac. | Kører | Team | Tid | Omg. |
1 | Sebastien Buemi | Toro Rosso | 1:27,987 | 128 |
2 | Nico Rosberg | Williams | 1:29,729 | 143 |
3 | Lewis Hamilton | McLaren | 1:30,242 | 81 |
4 | Timo Glock | Toyota | 1:30,878 | 64 |
5 | Fernando Alonso | Renault | 1:31,743 | 85 |
Robert Kubica testede i chassis nummer 2, og dagens program var hovedsageligt koncentreret omkring setup af den ny racer, samtidig med test af forskellige bremseindstillinger samt flere dæk compounds.
Herudover blev der også tid til en del prøve starter, samt en såkaldt "fuel run-out", hvor Robert Kubica kørte BMW Sauber raceren tør, så teamets teknikere kunne se hvor dan reaktionen var der, samt hvor meget benzin der evt. var tilbage i tanken, men som ikke kunne suges op.
BMW Sauber fortsætter testkørslerne på Valencia de næste tre dag, hvor de har lejet banen for dem selv.
Igen i dag bliver det med Robert Kubica ved rattet, mens det fredag og lørdag bliver Nick Heidfeld's tur.