Allerede i slutningen af oktober måned 2009 forlød det første gang at Jaime Alguersuari havde skrevet kontrakt Scuderia Toro Rosso teamet, som den ene af deres kørere i 2010.
Det blev dog hurtigt dementeret af begge parter, for blot få uger senere at blive nævnt som fakta igen. Derefter afviste teamet at der var tale om at Jaime Alguersuari skulle køre for dem.
Jaime Alguersuari fortsatte med korte mellem rum at udsende pressemeddelelser om at han havde en kontrakt med teamet, og lige så mange gang kom der dementi fra teamet - sådan gik næsten hele november og december 2009.
I går kom den så endelig, bekræftelsen på at Jaime Alguersuari nu er den ene af Scuderia Toro Rosso teamets to kørere til den kommende sæson.
Jaime Alguersuari debuterede i Formel 1 sammenhæng sidste sæson, hvor han fra Ungarns Grand Prix afløste Sebastien Bourdais, som på det tidspunkt blev 'fyret' fra Toro Rosso teamet. Ved debuten var han kun 19 år gammel, og han var dermed den hidtil yngste Formel 1 kører.
Med Toro Rosso kontrakten til Jaime Alguersuari er der nu tre spanske kørere i Formel 1 feltet, de to andre er den tidligere Formel 1 verdensmester Fernando Alonso der i år skal køre for Ferrari teamet, den anden er McLarens tidligere testkører Pedro de la Rosa der i år har skrevet kontrakt med BMW Sauber teamet.
Sam Michael, teamchef hos Williams, tror på at 2010 sæsonen skal være en form for vendepunkt for Williams teamet. Han mener at Williams bilen i 2009 var noget af det mest konstante, især når man ser på de forskellige typer af baner. Williams bilen klarede sig for så vidt godt på alle typer af baner.
2010 modellen er dog ifølge Sam Michael, stort set helt ny. Efter den noget radikale reglementsændring til 2009 sæsonen på aerodynamikken, så har Williams teamet nærstuderet de opsamlede data og har nærlæst reglementet yderligere. Resultatet er ifølge Sam Michael at man har fundet frem til et noget mere aggrasivt aerodynamisk design som ifølge de foreløbige simuleringer, har givet store fordele i forhold til tidligere.
Sam Michael venter sig også meget af teamets to ny kørere i denne sæson. For Rubens Barrichellos vedkommende mener han, at Rubens Barrichello er en kører der vil se resultater. Hvilket nok hænger sammen med at Rubens Barrichello er i sin karrieres efterår når det gælder Formel 1. For Nico Hulkenberg er det ungdommens talent og mod der presser på. Sam Michael ser kombinationen af de to kørere som perfekt til 2010 sæsonen.
Williams teamet har ydermere øvet sig i pitstops. Som bekendt bliver det forbudt med brændstofpåfyldning under løb i 2010 sæsonen. Derfor har teamet øvet sig i dækskifte, og er nu nede på 3 sekunder. Enkelte gange har man været under, og det bliver sandsynligvis sat nye rekorder for dækskifte hen over sæsonen, efterhånden som alle teams får indøvet den nye praksis.
På grund af testforbudet, kan Felipe Massa endnu ikke teste i en 2009 eller 2010 bil. Derfor må han nøjes med en 2008 model. Og så må han - og andre - ikke anvende Formel 1 dæk. Derfor køres der både af Valentino Rossi og Felipe Massa på dæk fra GP2 klassen.
Felipe Massa må efterhånden have samlet en god del appetit på at køre igen. Trods tests på både Fiorano og Mugello, og nu på Circuit de Catalunya, så må the real thing være det optimale, men det må vente indtil de officielle tests kan blive indledt. Felipe Massa glæder sig dog til at komme til at køre igen. Det er nu kørefornemmelsen og kilometrene skal ind i kroppen igen.