Teamets formelle navn bliver i år 2000: "Lucky Strike Reynard BAR Honda", sådan som de blev præsenteret i Queen Elizabeth II Conference Centre i London her til middag. BAR-raceren bliver i år ikke todelt, men i stedet bliver det Lucky Strike der sponsorer begge sider af BAR'en, der i øvrigt bliver meget hvid! Husker man tilbage på de berømte billeder som Bernie Ecclestone næsten med vilje præsenterede til offentligheden i Belgien, ligner racerens farver meget godt.
År 2000 markerer også en ny tid for BAR - de indgår nu i en alliance med Honda der kommer tilbage til Formel 1 som fabriksmotor, eller som Hosaka kaldte det - "den trejde æra!" "Vores ret nye udseende viser at 2000-sæsonen marker en frisk start eftersom vi indlader os i partnerskab med Honda. At arbejde med et firma som har en ingeniørledet, resultatorienteret indgangsvinkel til alt hvad de går ind til, har en meget positiv effekt på alle i Brackley," siger Craig Pollock.
At det skulle blive BAR og Honda der fandt sammen, kan måske være Reynards bidrag. "Honda kender og forstår motorsporten utrolig godt, som vi hos Reynard alle ved fra vores succesfulde samarbejde med dem i ChampCar gennem de sidste fem år," siger Adrian Reynard. "Det kommer derfor ikke som nogen overraskelse at partnerskabet mellem BAR og Honda er faldet til så hurtigt med informationer der går frit mellem design og ingeniørgrupperne i de to organisationer," fortsætter Reynard videre.
Hosaka er enig i dette. "Da vi ledte efter en partner i Formel 1 var det vigtigt for os at vi kunne danne et samarbejde som tillod os at øge vores teknologi. Vi følte at BAR ville give os de bedste muligheder og faciliteter," som Hosaka berettede. Honda leverer RA000E-motoren der menes at runde 800 hestekræfter.
Derudover har Honda også en særlig strategi når det drejer sig om at finde nye ingeniører, hvilket Takefumi Hosaka forklarede: "Vi ønsker at tiltrække de bedste og nyeste ingeniører og vi begyndte at hyre folk til vores Formel 1-team lige da vi annoncerede at vi var på vej tilbage til sporten. Vi har masser af interesser og vi har nu et par folk der arbejder på programmet, nogle hos BAR, nogle hos HRD og andre i Japan. De nye ingeniører er udfordrende hjerner og er meget vilde med Formel 1-projektet." Samme filosofi har også Craig Pollock der i teamets første fase har haft fat i unge ingeniører der nu efterhånden er ved at have fået erfaring og han håber at de i fremtiden bliver i det der skal blive en fremtidig succes - BAR-Honda.
BAR-Honda 002'eren ligner forbløffende meget sidste års racer hvilket Malcolm Oastler forklarede lidt omkring. "BAR002-chassiset er på ydersiden ens i forhold til sidste års racer, men der er mange ændringer, nogle synlige mens andre ikke er, som et resultat af en hård vundet lærdom gennem 1999," siger Oastler og betegner raceren som en udvikling snarere end en revolution.
Teamet fortsætter med Jacques Villeneuve og Ricardo Zonta, mens Darren Manning er blevet testkører og Patrick Lemarie er 'udviklingskører'. Teamet tester allerede i denne uge den nye racer - det sker på Silverstone og derefter går det videre til en længere test i Sydafrika i februar. Teamet håber på en bedre sæson end sidste år, hvor alt hvad der kunne gå galt, gik galt. Dette år kan også blive noget problematisk med et nyt samarbejde, men der bør være mere potentiale i år til at BAR kan få scoret det første point.
Men op til præsentationen i dag var både problemer og frustrationer skubbet i baggrunden, og det var smilene og visionerne, der var dagens tema.
Det var en meget spændt presse, der var mødt op, for ikke alene skulle den nye FW22, samt den nye sponsor og farve layout afsløres, men også det endelige svar på ugers spekulationer om, hvem der skulle afløse Alex Zanardi i BMW.Williams teamet.
Valget faldt dog, som de fleste sikkert havde gættet, på Jenson Button, som dermed bliver Englands yngste Formel 1 kører nogensinde. Den anden kører, som var med i kampen om det eftertragtede sæde, Bruno Junqueira, må dermed tage til takke med rollen som testkører i første omgang: ”Vi ønskede at give begge kørere så meget tid på banen, som overhovedet muligt, før vi tog vores endelige beslutning” sagde Frank Williams og han fortsatte: ”De kunne dog have kørt mere, men med den meget lille forskel, besluttede vi os for Jenson Button, fordi vi føler, at han på længere sigt har et meget stort potentiale”.
En meget glad Jenson Button sagde til sin udnævnelse: ”Jeg tror stadig, at jeg er på den niende sky i øjeblikket. Det er en ubeskrivelig følelse at være en del af BMW.Williams F1 teamet.
Alle top folkene bag teamet var mødt op til dagens pressekonference på Catalunya banen, og Frank Williams, Patrick Head samt BMWs motorsports chef, Gerhard Berger, og Dr. Mario Theissen svarede på spørgsmål fra det meget store presseopbud. Med oppe på podiet var også Compaq’s Visepræsident for marketing og Communication.
Den nye BMW.Williams FW22, der er designet af et design team, ledet af chef aerodynamiker, Geoff Willis, og chef designer, Gavin Fisher, som forklarede om principperne omkring den nye FW22. ”Filosofien bag FW22 har været en intelligent design udvikling, frem for noget revolutionerende nyt, og det selv om vores samlede resultat i sidste sæson ikke var tilfredsstillende. Der var dog specifikke præstationer som viste, at de vigtigste principper omkring FW21 var baseret på et solidt udgangspunkt.
Der er ikke nogle væsentlige reglement ændringer i år, men vi står selvfølgelig ved begyndelsen af en ny æra med BMW. En ny motor skaber nye problemer, som kræver nye løsninger.”
Herfra fortsatte Geoff Willis: ”Den ydre udformning af FW22 reflekterer resultatet af et sammenhængende design program og vindtunnel tests. Aerodynamisk set var sidste års FW21 meget konkurrencedygtig, med led af problemer på baner, hvor vi kørte med høj ”downforce”. Vi har nu lavet nogle overordnede forbedringer vedr. aerodynamikken, og vi har fokuseret på at løse de mest karakteristiske problemer fra sidste år”. Patrick Head, som er teknisk direktør i Williams Teamet, gav også projektet et par ord med på vejen. Han sagde: ”Den største forandring er tydeligvis installationen af den nye BMW V10 motor, men vi har forsøgt at videreudvikle styrkerne ved FW21 designet og kun ændret på de områder, som vi ikke følte levede op til forventningerne.
Som altid ved disse præsentationer er der mange fine ord, pindemadder med vin og champagne, og alle smiler, men bag facaden ved alle de involverede parter, at problemerne langtfra er løst, og BAR teamets totale fiasko i sidste sæson, ligger som en tung skygge over det nye partnerskab mellem bilgiganten BMW og Williams teamet. Hos BMW behøver man blot at bevæge sig ned i ark
Heidfeld er endnu ikke begyndt at tælle dagene til han får debut i Australien, men tiden går langsomt. Han glæder sig meget til at komme til at arbejde under Alain Prost og sammen med Jean Alesi, der har vist sig at være villige til at lære tyskeren Formel 1 godt at kende. Målet for sæsonen: klare sig godt fra starten! "Det vil glæde mig hvis jeg i egen kraft kan køre i top-10," siger Heidfeld der hvis han skal drømme helt vildt om debuten, håber på en podieplads - selvom der skal mirakler til for at opnå det.
Heidfeld tipper at kampen kommer til at være mellem Ferrari og McLaren, og at det i år bliver Michael Schumacher der trækker sig sejrrigt ud af sæsonen 2000.
Næsten helt utroligt så kunne de to kompetanter køre godt 50 omgange på den sidste og altafgørende dag. Som tidligere beskrevet på formel-1.dk har det været Jenson Button som har været nr. 1 hos BMW-Williams, selvom man har forsøgt at give det udseende af at der var en direkte shoot-out. Tiderne har så kun understreget at Button er bedre end Junqueira så derfor er det helt oplagt at han får sædet. Derudover har Junquiera mistet fatningen på grund af den manglende tid i raceren og det faktum at Button har fået mere opmærksomhed.
Button kørte i går i tiden 1:23,34 - hvilket var 16/100 bedre end Bruno Junqueira - der endda havde fem omgange mere på banen end Button. Så dermed er den nu 20-årige Jenson Button klar til Formel 1. Det menes at Button har fået en etårig kontrakt med forlængelsesmulighed, men det ventes at Juan-Pablo Montoya kommer i Formel 1 næste år, hvorefter Button måske skal finde et andet arbejde - og hvem ved hvordan han slipper gennem Formel 1-debuten i en racer der dårligt kan køre en omgang uden at være tæt på at falde fra hinanden. Så får vi vel endelig fred for at høre mere om Button de næste par dage...
David Richards siger også, at formel 1 succes'en i dag er skabt af én mand, nemlig Bernie Ecclestone. Bortset fra de olympiske lege, er formel 1 den mest sete sportsgren i tv.
Richards mener, at de forskellige marketingsafd. i teamene og i FIA - og måske i samarbejde - allerede nu, skal til at arbejde for og med andre sponsorer, ellers bliver der kun nogle ganske få teams, der så kan få lov til at køre i cirkel rundt om sig selv, idet de andre ikke har et budget, der kan få det til at løbe rundt.
"I lang tid har der været teams, der faktisk lever af, at der indtil nu har været en "pæn" pengestrøm fra sponsorer. Det vil ændre sig når forbudet kommer, idet det slet ikke er sikkert at nye sponsorer, vil binde penge i formel 1, som tobaksfirmaerne har gjort indtil nu." siger altså David Richards.
Hermed følger Jaguar det mønster der er lagt af de teams (Williams, Benetton og i dag: BAR) der tidligere har præsenteret biler til 2000 sæsonen. Den største interesse samler sig nok om nøjagtig hvilket type grøn holdet har valgt. Det oplagte valg er naturligvis British Racing Green, men dels gør den farve sig ikke så godt på TV, dels var der bekymring om hvorvidt selve malingen skulle vise sig så tung, at det ville koste tiendedele for hver omgang. På holdets base i Milton Keys har teknikerne de sidste måneder testet forskellige nuancer, og team'ets pressemand Cameron Kellecher har til det sidste holdt kortene tæt ind til kroppen i sine kommentarer om dette arbejde: "Vi har simpelthen testet og testet, og de farver man har set i offentligheden, er ikke nødvendigvis den nuance der er valgt til præsentationen i morgen tirsdag."
Hårdnakkede rygter vil vide at man har bøjet sig for traditionen og netop valgt British Racing Green. Givet er det vi får 'syn for sagn' i morgen; personlig ville jeg nok foretrække en mere 'flashy' lys grøn i lighed med den er vist på Ford/Jaguar Racings hjemmeside.
Fredag afsluttede Jaguar testkørslerne i Barcelona med et par bemærkelsesværdige præstationer. Johnny gennemførte 61 laps og satte dagens ( og ugens) hurtigste tid 1,21,9, medens Irvine havde en voldsom afkørsel, hvorved han smadrede raceren. Selv kunne han dog gå nogenlunde uskadt fra vraget, bortset fra nogle smerter i den ene skulder. Årsagen skulle angiveligt være udskridning pga af noget væske, hans egen bil havde spildt på banen.
Herbert er godt tilfreds med R1: "Vognen er pragtfuld og jeg har det rigtig godt med den," kommenterede han dagens kørslen. "Sidste års Stewart SF03 var god, men denne her er bedre. Jaguar motoren (men det er nu en Ford) giver os kræfter hvor vi behøver det. Vi kan måske give de andre nogle overraskelser i år."
"Vi er længere fremme med udviklingen nu end på tilsvarende tidspunkt sidste år," supplede Jaguars tekniske direktør Gary Andersen. "Det er lykkedes os at gennemføre langt mere før-sæsons testkørsel end tidligere, og bilen har vist sig meget stabil. Selve chassis'et er ændret væsentligt i forhold til SF03, og der er udført betydelige justeringer i aerodynamikken." Fra testkørslerne forlyder det, at holdet omgærder den nye R1 med stort hemmelighedskræmmeri, såsnart vognen er tilbage i pitten, køres den ind og porten smækkes i !
Michael Schumacher blev fornylig spurgt om sin vurdering af Jaguars chancer i 2000. "Det er svært at bedømme," sagde han. "Jeg har kun hørt nogle få rygter om forløbet af deres test i Barcelona, da jeg selv sluttede før de ankom. Jeg har hørt de sætter nogle pæne tider, men tiden må vise hvordan det går."
I øjeblikket har teamet kun en kører på kontrakt, nemlig Marc Gene, som er sponsoreret af det spanske teleselskab, Telefonica, som også har en væsentlig aktieandel i teamet. Det er netop kommet ud, at teamet vil annoncere sin anden kører i forbindelse med lanceringen af 2000 bilen den 16 februar.
Det vil vel egentlig blive spændende at se, hvad det under finansierede Minardi-team har skabt i vinterpausen. Selvom teamet meget sjældent præsterer de store resultater, så er det beundringsværdigt, at man forsætter en næsten håbløs kamp for at blive i formel 1.
Vialli
BAR håber at kunne revanchere sig i forhold til den miserable 1999-sæson. Du kan følge BAR-præsentationen på mandag klokken 12:00 dansk tid.
Sådan er forventningerne til den 20-årige formel 3-kører fra Somerset, som i morgen forventes annonceret som Williams-kører. Der har både været positive og negative reaktioner på rygterne, men den generelle mening har været at Button er talentfuld, men for uerfaren. Men prominente, indflydelsesrige mænd bakker op om det nye håb eller 'Storbritanniens svar på Nick Heidheld', som han nu også benævnes. Stirling Moss, Bernie Ecclestone og Craig Pollock har givet deres mening til kende, og Patrick Head, der i sidste ende er med til træffe beslutningen virker afklaret:
Sir Stirling Moss: "Jenson er en vor sports mest en spændende unge håb. Han har allerede opnået meget og hvis han kan stå distancen, vil han sandelig blive et meget stort navn. Der er ingen grænser for hvor langt han kan komme og det giver lidt ekstra spænding til en af de mest nervepirrende og åbne sæsoner i lang tid."
Bernie Ecclestone: "Han er ung, det er sandt, men han skal nok klare sig. Jeg følger hans prøve med interesse . Det er skønt et have kørere der vil blive i sporten i lang tid."
Craig Pollock: "Jeg har fulgt Jensons karriere meget nøje og Williams interesse i ham overrasker mig ikke. Sir Frank er en meget skarpsindig mand og han ved præcis hvad han laver. At give en ung kører muligheden nu kan på langt sigt give en stor fortjeneste. Hvis Jenson ikke får et sæde i år, garanterer jeg at han ikke kommer til at mangle tilbud næste sæson."
Patrick Head, Williams tekniske chef, gjorde det kort: "Jeg har set nok", var alt hvad han havde at meddele pressen.
"Det er noget som har vakt 'genlyd' i hele pitlane," siger DC. "Der har været mange spekulationer allerede nu, om det var en ny V 12'er, men det er såmænd bare en ny motor. Det er dog en motor, som har et lige så højt omdrejningstal eller måske endnu højere end de andre i feltet har. Men jeg er mest tilbøjelig til at tro, at det er mere larm end omdrejninger, som folk reagerer på."
En ting er helt sikkert - ifølge forlydender - den nye motor og udstødning larmer helt utrolig meget. Der er endda nogle i pitlane som synes, at det virkelig er for meget.
Det nye anlæg er et led i Toyotas bestræbelser på deres kommende indtog i formel 1.
"Dette er et historisk øjeblik for alle i Toyota," siger Over Anderson, som er præsident for Toyota Motorsport Gmbh. "For første gang er der et synligt bevis på vores bestræbelser for at komme i formel 1. Toyota har efterhånden et langt tilhørsforhold til Køln og Nordrhein Westfalen regionen, så jeg er lettet over at vi har haft mulighed for at placere vores formel 1 base her."
Toyota har haft en lang række strålende resultater i motorsport i de senere år, specielt i rally. I det nye anlæg er der afdelinger til næsten alt, til deres formel 1 indtog, inklusiv en 50% skala vindtunnel. Toyota er i formel 1 måske allerede næste år og senest i 2002 ifølge deres planlægning.