Nogle timer senere ankommer jeg til Næstved Go-kart Center. Stemningen er hektisk, men varm og fuld af motorsports entusiasme. Alle er ekstremt venlige og parat til at besvare alle mulige spørgsmål.
Ideen til go-kart centeret blev skabt af de to unge fyre ved navn Morten og Lars, som selv er fascineret af motorsport. Efter en tur i et andet go-kart center, var de overbevist om hvad Næstved manglede, og godt et år senere står centeret klart til åbning. Ved hjælp fra kontakter inden for motorsport, har de fået sammensat et spændende felt, som skal indvie centeret i dag søndag d. 15 januar 2000.
Klokken 10:00 skal centeret så åbne (men en hvis Nicolas Kiesa og Ronnie Bo Bremer er ikke kommet - tsk tsk). Go-kart centeret bliver indviet af Næstveds borgmester og kort efter er alle kørerne klar til tidtagning.
Tidtagning slutter med at Ronnie Bo Bremer, kartkører fra hold nummer 1 får pole (hold nummer 1 som også består af Nicolas Kiesa og Brian Madsen).
Karterne køres nu frem til start/mål linien og løbet kan begynde. Selv står jeg nær pitområdet og venter på kørerne, men den eneste jeg ser er Nicolas Kiesa fra hold nummer 1. På få sekunder har han opbygget et fantastisk forspring, og der går ikke lang tid før han "æder" de bagerste karter op bagfra. Det går helt utroligt for Kiesa, men nu begynder der at ske noget bag i feltet. Kart nummer 6, kørt af Camilla Stephansen, kører nemlig sikkert op gennem feltet. Men selv ikke Camilla kan holde Kiesa fra at overhale hele feltet igen og igen, så Kiesa fortsætter sin "blærede" solokørsel.
Selvfølgelig skal kørere bytte, så kort efter at Bremer har overtaget rattet i hold nummer 1’s kart, snakker jeg med en tydelig udmattet, men smilende, Nicolas Kiesa. Jeg spørger, hvordan han selv mener det gik, hvortil jeg fik et morsomt svar! "Tja, det gik vel meget godt. Jeg tror, vi er 1 eller 2". Sødt svar, men når man har overhalet nr. 2 ti gange, burde han næsten vide at hans hold førte med ti omgange. Da jeg oplyser ham om dette, vokser hans smil og siger grinende "Virkelig?".
Kort efter skal også hold nummer 6 bytte kørere, så jeg får mulighed får at snakke med Camilla. Jeg kan ikke lade være med at rose hendes flotte kørsel, hvortil hun griner skævt og siger "Tak, men Gud hvor er det dog irriterende når Nicolas overhaler mig!"
Hold nummer 1 beholdt sin føring ved flot kørsel fra alle på holdet! De endte med et forspring på 8 omgange ned til hold nummer 6 bestående af Camilla Stephansen, Allan Simonsen og Michael Pedersen. De kørte et flot løb, men den giftige cocktail af Kiesa, Bremer, Madsen og en go-kart kunne de ikke klare. På en flot 3. plads fandt man Bilmagasinets hold bestående af journalisterne Christian Frost, Thomas Wullf og Niki Jensen.
Pokalerne (og kindkys) blev overrakt af to præmiepiger fra Tuborg (til stor glæd
Vi vil i det efterfølgende præsentere de 23 kørere, der, i hvert fald indtil videre, er en del af feltet og samtidig give vores bud på deres chancer i kampen om mesterskabet. Det er dog vigtigt at understrege, at der helt sikkert kommer flere kørere til. Det endelige felt plejer at ligge omkring 26 - 28 kørere.
Michael Andretti, Newman/Hass Racing.
250 starter, 38 sejre og 32 pole-positioner.
Den mest erfarne kører i dette års CART serie. Han er så absolut én af favoritterne i kampen om mesterskabet. Han er altid særdeles stærk på oval-banerne, men også de almindelige racerbaner og bybaner hører også under hans domæne.
Mark Blundell, PacWest Racing.
62 starter, 3 sejre og 1 pole-position.
Engelske Mark Blundell havde han hidtil bedste sæson i slutningen af 1997-sæsonen, hvor det blev til 3 sejre. I de to efterfølgende sæsoner har det dog knebet gevaldigt med såvel resultater som den stabilitet, der prægede hans kørsel i 1997, men derfor skal man absolut ikke afskrive hans chancer for at vinde mesterskabet.
Kenny Brack, Team Rahal.
Rookie.
Eftersom vi desværre nok må undvære Jan Magnussen i dette års CART serie, så er dog rart at se, at Skandinavien alligevel er repræsenteret i den jævnbyrdige serie ved svenske Kenny Brack. Han er måske nok et navn, som ikke er så kendt af de fleste eftersom at han i de sidste 3 sæsoner har kørt i IRL (Indy Racing League), der er den konkurrende serie til CART. Men netop det faktum, at han dermed er vant til oval-banerne, hvilket bl.a. indbragte ham sejren i det prestigefyldte og legendariske Indy 500 løb sidste år, gør at han bestemt bliver meget spændende at følge som rookie under Bobby Rahal's vinger. Hold derfor et vågent øje med ham.
Patrick Carpentier, Player's/Forsythe Racing.
52 starter, 2 pole-positioner.
Selvom man måske ikke skulle tro det, så har Patrick Carpentier faktisk hele 52 starter på bagen i CART siden han i 1997 debutterede i serien. Han har dog stadig den første sejr til gode, men han har dog opnået 2 pole-positioner. Han har udviklet sig til at være specielt god på oval-banerne, hvorimod det stadig kniber lidt på de andre baneformer, men der er ingen tvivl om, at han kan blive lidt af en joker for Player's/Forsythe-teamet - hvis han da vel at mærke får lidt mere stabilitet ind i hans kørsel.
Helio Castro-Neves, Penske Racing.
39 starter, 1 pole-position.
Lige siden af Helio Castro-Neves debutterede i CART serien tilbage i 1998, har man altid forventet, at han ville høre hjemme på podiet. Han er uden tvivl et kæmpe talent, men alligevel er det kun blevet til 1 pole-position i hans 39 starter. Sidste sæson hos Hogan Racing var lidt af en downperiode for den unge brasilianer, men med skiftet til Penske Racing, så er han nu tilbage som én af favoritterne til at vinde mesterskabet - især efter at Roger Penske annoncerede, at hans team i denne sæson kører med Reynard-chassis og Honda-motor. Derfor; hold godt øje med Emerson Fittipaldi's protegé; Helio Castro-Neves.
Adrian Fernandez, Patrick Racing.
105 starter, 5 sejre og 1 pole-position.
Adrian Fernandez debutterede rent faktisk i CART helt tilbage i 1993, og han har med årene udviklet sig til en kører, som absolut må regnes for én af favoritterne til at vinde mesterskabet. Med 105 starter, 5 sejre og 1 pole-position lyder måske ikke så imponerede, men hvis man ser på hans resultater som helhed over de sidste to sæsoner, så er han en utrolig dygtig racerkører. Og netop stabilitet er noget nær alfa og omega i CART. Hans sejre i Japan de sidste to år i træk er i sig selv lidt af en bedrift.
Gil de Ferran, Penske Racing.
109 starter, 3 sejre og 6 pole-positioner.
Gil de Ferran er endnu et af de stærke brasilianske kort
Davis mener, at både Rockingham og Lausitzring bør dele de omkostninger, der er forbundet med at få hele CART feltet til Europa mod at der vel at mærke bliver kørt løb på begge baner. En sådan ordning er dog nok kun praktisk muligt, såfremt de to løb bliver kørt med en uges mellemrum.
Formand for CART-organisationen, Andrew Craig, er meget interesseret i, at få CART til Europa, men hvorvidt han er interesseret i hele to løb er måske nok lige i overkanten.
Men eftersom at både Rockingham og Lausitzring projekterne bliver færdiggjort i løbet af i år, så er der i hvert fald muligheder i Davis' udspil.
Nu må vi så bare krydse fingre og håbe på, at Europa får besøg af CART-feltet.
www.cart.dk