Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
25.1.2001
 Barcelona test - torsdag
 Jo Ramirez stopper alligevel ikke
 Ny designer til Sauber
 
24.1.2001
 Sauber præsenterer C20´eren
 Årtusindets første dækkrig
 Anderledes testdag for Jaguar
 Williams vil bryde monopol
 Fyring af Anderson blev støttet
 Flere motor problemer hos McLaren
 Har Ferrari skrevet kontrakt med Raikkonen?
 Prost på vej til England?
 McLaren mister deres team koordinator
 Har Paul Stoddart købt Minardi ?
 Barcelona test - Tirsdag
 

Hop til top25.1.2001

Barcelona test - torsdag

Olivier Panis vendte tilbage til toppen af testtiderne og satte blandt andet Michael Schumacher til vægs med en meget hurtig tid. Men ser vi lidt tættere på tiderne, bør vi nok placere Panis lidt tilbage.

Franskmanden satte nemlig dagens bedste tid i 2000-raceren, og det er efterhånden ved at være kendt at de bedste tider kommer i de lettere ombyggede 2000-racere. Så dagens bedste tid - 1:20,792 blev sat i BAR002'eren. Men det tager stadig væk ikke meget væk fra Panis - han var trods alt den hurtigste kører af 2001-racerne.


Olivier Panis var hurtigst - både i en ombygget 2000-racer og i en 2001-racer

Michael Schumacher sluttede Ferraris testprogram for denne gang. Teamet er nu klar til at evaluere og gøre de sidste ting klar til den nye racer, selvom det nok er begrænset da raceren præsenteres her i weekenden. Teamet vender tilbage i starten af februar for at teste den nye Ferrari, der skal forsvare VM-titlerne. 83 omgange blev det til for verdensmesteren, og han var ganske godt tilfreds. "Vi har arbejdet meget med dæk, især med fokus på de to første løb i sæsonen," siger Schumacher. Han er tilfreds med Bridgestones nye dæk. "Bridgestone leverer nogle rigtig gode dæk. Derudover forsøgte vi os med et par løsninger til traction control," siger tyskeren videre.

Jos Verstappen satte 3. bedste tid - også i en 2000-racer. Arrows har endnu ikke fået leveret en ny racer til test, men den ventes at bliver klar i starten af februar til de første tests. Hollænderen brugte dagen til at teste dæk - også Arrows kører med Bridgestone i 2001. Der var dog stadig lidt problemer med racerens holdbarhed, og derfor nåede han kun 34 omgange i dag. Teamet fortsætter testen i morgen med.

Jarno Trulli var i aktion for Jordan og manglede stadig et par tiendedele i forhold til dem som der bliver målt imod - BAR. Til gengæld nåede italieneren mange omgange. "Raceren kørte glat hele dagen og uden problemer. Vi koncentrerede os om en langdistance for at få de påkrævede 450 kilometer i Melbourne-motoren. Både Honda og vi er tilfredse med hvordan raceren har klaret sig i dag," siger Tim Edwards fra Jordan. Trulli tager endnu en testdag i morgen, og så pakker Jordan sammen for denne gang.

Til sidst skal Darren Manning og Marc Gene nævnes. Manning kørte udviklingstest for BAR, mens Marc Gene testede den nye BMW i en 2000-Williams. "Vi fik kørte så meget som vi gerne ville. Vi havde et mindre motorproblem, som dog ikke var noget alvorligt," siger Marc Gene, der således kun nåede 47 omgange i dag.

Testtider fra Barcelona - torsdag den 25. januar 2001

Nr.KørerTeamBedste tidOmg.
1.Olivier PanisBAR-Honda (2000)1:20,79217
2.BB  


Hop til top
Jo Ramirez stopper alligevel ikke

I går skrev jeg at Jo Ramirez skulle på pension når denne måned sluttede, men det ser nu ud til ikke at passe.

Følgende pressemeddelelse er kommet fra Jo Ramirez

" For at komme kommende rygter om min person i forkøbet, så har jeg sendt denne pressemeddelelse ud. - Jeg har været næsten 40 år inden for motorsporten, og de fleste af årene har jeg arbejdet for McLaren teamet. Jeg har ingen planer om at forlade denne vidunderlige sport lige nu, for at give plads til nogle yngre personer. Jeg har snakket med min chef om hvornår jeg stopper, men det forbliver mellem ham og mig. Jeg ser frem til den nye sæson, og jeg kan love alle, at den bliver bedre end sidste sæson. Vores mål for i år er at vinde begge mesterskaber. Vi ses i Melbourne."

BKP  


Hop til top
Ny designer til Sauber

Ved præsentationen af den nye Sauber C20, kom Peter Sauber med en ekstra annoncering. Igen har det noget at gøre med personale udskiftning.

Sagen er nemlig den, at firmaets chefdesigner Sergio Rinland forlader teamet. Men hvem skal afløseren være? Der er foreløbig gættet på Gary Anderson - tidligere Jaguar, Alan Jenkins - tidligere Stewart og Prost, og så på John Barnard - tidligere McLaren, Ferrari og til dels Prost. Peter Sauber vil endnu ikke afsløre ret meget om hvem der skal afløse Rinland:

"Den nye designer vil blive en englænder, jeg kan og vil endnu ikke sige hvem det bliver, men det bliver en overraskelse."

Det kan da nævnes i den forbindelse, at Gary Anderson flere steder er blevet sat i forbindelse med Arrows, efter at Eghbal Hamidy har forladt Arrows til fordel for Jordan.

PDL  


 

Hop til top24.1.2001

Sauber præsenterer C20´eren

Sauber har i dag præsenteret deres nye 2001-racer, der kommer til at hedde C20. Teamet har to nye kørere med i år - Nick Heidfeld der kommer fra Prost og den totalt grønne Kimi Räikkönen.

Teamet præsenterede den nye C20-racer hjemme på fabrikken i Hinwill under nogenlunde almindelige forhold. Her blev teamets sponsorer præsenteret, og det bliver sidste år at Sauber går under betegnelsen Red Bull Sauber Petronas, da Red Bull trækker sig ud af Formel 1 efter 2001. Teamet fortsætter med at aftage motorer fra Ferrari, der af hensyn til en anden storsponsor, det malaysiske oliefirma Petronas, netop er opkaldt efter det malaysiske firma.


Lidt røg og effekter blev det da til.

Teamet håber at have leveret en ny og hurtigere racer end C19'erne, som må siges at være kommet noget til kort, i forhold til at den i starten af 2000-sæsonen blev udråbt til at være den mest radikalt forandrede racer. Aerodynamikken er blevet forbedret, efter at der blevet brugt utallige timer i vindtunnel, og det er på dette område at teamet tror der sker fremskridt.

Præsentationen af Kimi Räikkönen som ny grand prix-kører har fået meget omtale, og Peter Sauber er da slet ikke i tvivl om at de har at gøre med et ganske særligt talent. "Fra det første øjeblik hvor han sad i en af vores racere i Mugello i september sidste år, viste Kimi at han er en utrolig ung mand. Han havde aldrig kørt noget mere kraftfuldt end en Formel Renault på det tidspunkt. Men han satte ikke et dæk forkert, og var i stand til at sætte meget overbevisende omgangstider," forklarer teamchefen.

Kimi Räikkönen sættes i disse dage i forbindelse med Ferrari, som efter sigende har et meget godt øje til den purunge finne. Hans erfaring fra single-seater race er således minimal, men til trods for mange bekymring har han fået grønt lys til at deltage i Formel 1. Men dermed forventer teamet ikke at han fra det australske grand prix kan alt. "Vi ved at det vil tage Kimi tid at falde til i Formel 1 når det begynder, men vores forventninger til hans potentiale over længere tid er høje," siger Peter Sauber.


Peter Sauber med sine alpetropper - målsætningen er at gøre det bedre end i 2000

Det er Nick Heidfeld der kommer til at stå som den mest erfarne af de to kørere, og selvom han mest af alt oplevede frustrationer hos Prost, bliver det en ny start for tyskeren. "Vi har stor tiltro til Nick Heidfeld og Kimi Räikkönen og forventer at de opnår bedre resultater end vi havde sidste år," forklarer Peter Sauber. Derudover vil teamet stille de to kørere helt lige - så ingen får særbehandling.

BB  


Hop til top
Årtusindets første dækkrig

Så sker det igen – der er udbrudt dækkrig i Formel 1. Efter to 'fredelige' sæsoner udfordrer Michelin nu Bridgestone til duel på grand prix-banerne.

Der er både for- og bagdele ved at der er en sådan dækkrig. Flere peger på at det er med til at sænke sikkerheden, eftersom dækkene bliver lavet hurtigere og hurtigere, og flere har de frygtede kvalifikationsdæk fra 1970'erne og 80'erne i erindring – der kunne sættes ekstremt hurtige tider, men sikkerheden var sat i baggrunden. Nu er det heldigvis ikke sådan i dag, da der stilles krav til hvor mange dæk hver kører må anvende – at meget bløde dæk skal benyttes i løbet, såfremt de har været anvendt i kvalifikationen. En regel der skal hindre at kvalifikationsdækkene vender tilbage.

Men der er så sandelig også fordele ved dækkrigen. Vi så i 1998 en næsten hysterisk kamp mellem McLaren og Ferrari – eller det var faktisk rettere Bridgestone (McLaren) mod Goodyear (Ferrari). En krig der gik i et hidsigt tempo. Flere gange er sæsonen 1997 blevet fremhævet som en særlig sæson – det var den første sæson i 'toårs krigen' mellem Goodyear og Bridgestone. Kortene blev flere gange blandet rigtig godt – primært på grund af dækkrigen. Bridgestone sejrede godt nok ikke det første år – primært da alle de store teams holdt sig til Goodyear – men det optrappede fokus på dækudvikling.

Michelin har gode muligheder for at begå sig med fremme – allerede i den første sæson. De har, modsat ved Bridgestones entre, sikret sig et par sultne teams der vil gøre alt for at bryde det monopol som McLaren og Ferrari har haft på sejre igennem 2000-sæsonen. De har Williams som frontteam – og der er stor tiltro til at Williams med den store støtte de får fra BMW, kommer til at få succes. Samtidig har Michelin et andet godt kort på hånden, som vi måske i nærmeste fremtid kommer til at se meget mere til – Benetton, eller det som i fremtiden bliver Renault-teamet. Som fabriksteam bliver Renault et team der skal regnes med. Renault nyder meget stor respekt for deres indsats i 1990'erne hvor de førte Williams til mange succes'er, inden de valgte at trække sig ud af Formel 1 efter 97-sæsonen.

Så Michelin har rigtig gode kort på hånden – og læg dertil at de også har Jaguar og Prost med sig, har de dækket sig godt ind. Men det er oplagt at Michelin kommer til at gå en hård tid i møde de første par løb. Derfor har de forsøgt at dæmpe forventningerne til deres indsats. "Naturligvis dæmper Michelin forventningerne. De leverer ikke dæk til de seneste års topteams, McLaren og Ferrari, og sammenholdt med, at Michelin ikke fik lov af FIA til at teste på andre Grand Prix-baner end Barcelona og Silverstone, er det klart, at starten bliver svær," siger Tom Kristensen til Motorsporten.dk.


Tom Kristensen har været med til at udvikle Michelin-dækkene, og tror på sejre til Bibendum

Så de første par løb kan vi godt komme til at se at Michelin kæmper, men det bliver meget interessant at se hvordan de vil klare sig på de to testbaner, Barcelona og Silverstone. Her kan vi nok for første gang komme til at se en direkte duel, hvor Michelin har lidt mere at give af. Husk tilbage på løbet i 1997 netop på Barcelona – her gennemførte racerne for første gang et løb på totalt ødelagte dæk… Netop dette med at dækkene kan blive total ødelagt, er et spørgsmål som Michelin har stillet spørgsmålstegn ved. De har truet med at indgive protester til FIA over løbsresultatet. Michelin vil have FIA til at håndhæve at dækkene ikke må ligne slicks. Som bekendt skal der være riller i dækkene, men især i 2000 viste det sig mange gange at kørerne kom i mål med dæk der havde minimalt med riller. Vi kan altså se frem til mulige protester – og det vil selvfølgelig ikke være i sportens ånd at det endelige løbsresultat skal debatteres.

Får M

BB  


Hop til top
Anderledes testdag for Jaguar

Jaguar har haft en lidt svær start på vintertesten, efter at Eddie Irvine satte sin R2-racer af med et brag. Nu er den blevet genopbygget, og teamet havde en noget anderledes testdag på Silverstone.

Den genopbyggede R2-racer gennemførte en shakedown med Luciano Burti bag rattet, mens Eddie Irvine testede dæk i R1B'eren. Derudover måtte Eddie Irvine tage sig tid til at medvirke i en reklame for det tyske øl-mærke Becks - hvor han dels fræser rundt i Jaguar-raceren og også ses med en kvinde i hver arm. Så det må vist siges at Irvine ikke behøvede de store skuespil-talenter.

Men dagen sluttede ikke kun med det. RTL-kommentatoren, tidligere Formel 1-kører Christian Danner fik en tur i R1B'eren. Det er nok sidste gang han får lov til det - på allerførste omgang kørte han direkte i barrieren! Godt nok var banen våd men. "Hjulspin - det var derfor jeg spandt af," lød søforklaringen.

Jaguar tester i den kommende uge i Barcelona, hvor de håber at få testprogrammet tilbage på skinner.

BB  


Hop til top
Williams vil bryde monopol

Williams går efter succes i 2001. Efter en god debutsæson sammen med BMW, er teamet rustet til at tage kampen op med de to store teams - McLaren og Ferrari. På lørdag præsenteres deres nye racer, som de forventer kan bryde monopolet.

Teamet har et par nye ting i posen - blandt andet med den nyankomne Juan Pablo Montoya, der har givet teamet stor opmærksomhed. Men på den tekniske side sker der også en markant forandring. Williams kommer til at være topteamet i Michelins comeback i Formel 1. Den nyudbrudte dækkrig vil rulle henover Formel 1-sporten, og selvom Michelin ikke fra dag 1 vil kunne matche Bridgestone, skal de nok komme tættere på som sæsonen skrider frem. Derfor er der store forventninger hos Williams om at det kan blive en god sæson der venter.

Skal man tage 2000-sæsonen i betragtning, så er det også oplagt at pege på Williams som det team der kan få chancen for at tage sejre fra McLaren og Ferrari - men det logiske vil nok være at det kan lade sig gøre i den sidste halvdel af sæsonen, primært på grund af Michelin.

Du kan følge præsentationen af den nye Williams FW23 på lørdag, ved at klikke dig ind hos BWM Williams F1.

BB  


Hop til top
Fyring af Anderson blev støttet

En af Bobby Rahals tiltag som ny teamchef for Jaguar, var at sende Gary Anderson på porten. Den tidligere Jordan-ingeniør havde stået bag Jaguars første racer, og den blev ikke en succes eftersom den var alt for kompliceret. Men der var andre grunde til at Anderson fik sparket.

Bobby Rahal erfarede at Anderson ikke var alt for nem at arbejde sammen med, og det var en årsagerne. Anderson ville lave det hele selv. "Resultatet blev at der var en atmosfære hvor folk ikke fik ansvar til at gå ud og lave ting, med den tiltro og forståelse som det skulle medføre," forklarer Rahal.

I teamet blev denne beslutning også støttet og derfor blev Anderson udskiftet til fordel for en større amerikansk invasion. Selv er Gary Anderson sat i forbindelse med Arrows, der fra februar mangler en teknisk chef når Eghbal Hamidy skifter til Jordan.

BB  


Hop til top
Flere motor problemer hos McLaren

David Coulthard var tirsdag dagens hurtigste mand på Circuit de Catalunya banen. David Coulthards tid var 1:21.245 og han kørte i alt 64 omgange. Testen var dog ikke uden problemer for McLaren teamet. 1 gang blev løbet stoppet, da en hjulbolt havde løsnet sig.

David Coulthard brugte dagen på at teste nye dele på sidste års model MP4-15, og selv om Coulthard igen var dagens hurtigste mand på banen, så var han langt fra sin tid i mandags, som var næsten 8,5 sekund hurtigere end gårsdagens tid. Mandagens tid var den hurtigste tid man nogen sinde har haft under en test.

Selv om Coulthard havde problemer i går, så var det ikke noget i forhold til Alexander Wurz. Igen havde Wurz store problemer med motoren.
Wurz kørte i en MP4-15K, som havde den nye Mercedes V10 installeret. Wurz var til gengæld dagens langsomste mand på banen med tiden 1:22.670. Selv om Wurz kun nåede at køre 21 omgange, så stod motoren af hele 2 gange.

Det kan godt se ud som om at de har et problem med deres motorer hos McLaren, med det er bedre at man har problemerne nu når man har tid til rette dem, end når sæsonen først er kommet i gang. Man kan sikkert huske at McLaren havde nogle problemer med deres motorer ved sidste sæsonstart, og det arbejder teamet meget hårdt på ikke skal ske igen

BKP  


Hop til top
Har Ferrari skrevet kontrakt med Raikkonen?

Der er mange rygter i gang i øjeblikket. Et af dem siger at Ferrari har tegnet kontrakt men den unge finske kører Kimi Raikkonen. Man skulle have tegnet en option på Kimi Raikkonen, så man i de næste 3 år har forkøbsret på den unge finne.

Kimi Raikkonen har kun kørt 23 løb i en Formel racer, derudover har han kørt cart siden han var 8 år.
I.flg. Michael Schumacher er Kimi Raikkonen en af fremtidens stjerner, og siger " Jeg så Kimi da han testede i Mugello, og jeg gjorde mine observationer, og med de omgangstider han præsterede med så lidt erfaring, så tror jeg han kan blive verdensmester engang. Han er stadig ung og vil lave nogle fejl, men vi laver alle sammen fejl. Men han er god."

BKP  


Hop til top
Prost på vej til England?

Måske. Hvis man skal gå efter nogle af de seneste rygter, kan det blive aktuelt. Rygterne siger nemlig, at når McLaren til næste år flytter over i de ny faciliteter - kaldet Paragon - så er Prost teamet klar til at flytte ind i de "gamle" McLaren bygninger.

Årsagen skulle findes i, at man lider lidt af pladsmangel, og at det ville være ideelt at finde ind i nogle bygninger, som allerede har været brugt til det samme formål. Men hos Prost siger man, at det er ren og skær spekulation, og at man ikke har nogen som helst planer om at flytte til England. Alain Prost har ikke selv kommenteret disse rygter, men har ladet alle udtalelser gå igennem en pressetalsmand.

Intentionerne hos Prost er gode, problemet har indtil nu været at få dem omsat i praksis. Det mislykkedes alt andet lige sidste år. Mange problemer var årsag til fiaskoen. En motor som ikke var hvad man forventede, samt en masse pålideligheds- og holdbarhedsproblemer, var de væsentlige årsager. Men nu har man en ny bil klar. Og en ny motor. Ferrari er i år motorleverandør til Prost, udover at man også leverer til Sauber. Alain Prost venter sig meget af den AP04. Man har været igennem den første test på Magny-Cours, og man er nu i gang med en test i Barcelona. De første tests er med Jean Alesi bag rattet. I næste uge skal Gaston Mazzacane teste, det sker også i Barcelona, og så er der foreløbig planlagt en test mere. Den vil finde sted i de første dage i Januar. Men hvor vides endnu ikke, muligvis bliver det også i Barcelona.

Det har været en travl vinter for Prost og hele teamet. Nye sponsorer skulle findes, en ny kører, en ny motor, en ny bil skulle gøres klar. Mange store og indviklede opgaver. Men det ser ud til at alt er på plads nu. Nogle personaleændringer er det også blevet til. Bl.a. har man fra Benetton fået Joan Villadelprat, fra McLaren har man fået Henri Durand, som er lidt af en troldmand udi det aerodynamiske. Prost siger i forbindelse med den nye bil, at det ikke er den endelige version. Det er nærmest en hybridbil man arbejder med ved de forskellige tests i øjeblikket. Allerede nu ved man, at der vil være visse ændringer i forhold til den endelige model. Man tester i øjeblikket holdbarheden i bilen. Bl.a. skal bilen igennem nogle endurancetests før man kan sige at nu er den klar. Henri Durand arbejder videre med nogle aerodynamiske ting, som endnu ikke er færdigudviklet. Alain Prost vil ha' en bedre bil, end det var tilfældet sidste år, hvor han ofte stod på sidelinjen og ærgrede sig mere og mere gråhåret over de manglende resultater.

PDL  


Hop til top
McLaren mister deres team koordinator

En af McLarens vigtigste personer forlader teamet. Jo Ramirez som har arbejdet med motorsport i mere end 40 år, har valgt at gå på pension. 28 februar er hans sidste arbejdsdag.

McLaren har endnu ikke fundet en afløser til Jo Ramirez.

BKP  


Hop til top
Har Paul Stoddart købt Minardi ?

Rygterne svirrer omkring Minardi teamet. Det seneste rygte går på at Paul Stoddart er ved at købe en stor aktiepost i Minardi teamet. Paul Stoddart skulle være rejst til Italien for at afslutte handlen med Gian Carlo Minardi. Paul Stoddart skulle have sagt at dette er Minardis eneste chance for at overleve, og for at stille op i Australien.

P.t. har Minardi ingen motorkontrakt, men de har købt Benettons gamle gearkasse, og skulle også havde købt nogle gamle Supertec motorer, men det med motorerne er endnu ikke bekræftet. Sidste års hovedsponsor Telefonica, har trukket sig ud af sporten, og en aftale om overtagelse af teamet med PSN faldt på gulvet, da PSN opdagede at teamet ikke havde nogen motorkontrakt. I stedet for er PSN blevet storsponsor hos Prost.

Selvom Gian Carlo Minardi fastholder at Minardi er klar til det første løb om ca. 1½ måned i Australien, så tvivler mange at de kan nå at blive klar. Chassiset skulle dog være, men som tiden går, bliver det sværere og sværere at skulle kunne nå at organisere en opstart at teamet.

Hvis Paul Stoddart i dag bekræfter at han har købt en stor del af Minardi teamet, så mangler teamet stadigvæk det vigtigste, nemlig en motor. Lige nu har teamet kun 2 muligheder for at få en motor, nemlig Supertec og Ford. Paul Stoddart skulle i.flg. andre rygter være i gang med forhandlinger med Ford om køb af de gamle og svage Zetec V10 motor. Men hvis det er sandt, så vil de fra starten være langt efter de andre teams ang. motorkraft. Man kan kun håbe at teamet får Supertec motoren, for så har de da en motor som kun er 1 år gammel, og ikke som Fords motor, som nu er 3 år gammel.

Teamet har heller ikke offentliggjort hvem der skal kører for teamet, men Fernando Alonso skulle være sikker på en plads i en af racerne, da han har en stor pose penge med til teamet.

BKP  


Hop til top
Barcelona test - Tirsdag

Dagens test på banen i Barcelona var en blandet fornøjelse. Næsten alle havde problemer af en eller anden slags. Og så var Michael Schumacher tilbage bag rattet for første gang, siden Malaysias Grand Prix sidste år.

Vejret var ret godt om formiddagen, men over middag begyndte det at blæse op. Og de springvinde der kan komme på netop denne bane, er næsten berygtede. Og de tillod sig at indfinde sig om eftermiddagen.

David Coulthard var for tredje dag i træk hurtigste mand. Men det var ikke fryd og gammen det hele. DC måtte på et tidspunkt trække uden for banen, fordi en hjulbolt havde løsnet sig. Alex Wurz var mere uheldig, to gange stoppede han på banen pga. motorproblemer.

For Ferrari var det en god dag. Michael Schumacher var tilbage, og satte sig på anden hurtigste tid, kun 4 tiendedele efter DC. Efter at han vænnet sig til banen, begyndte han sit testprogram. Han kørte i F-2000 modellen med adskillige 2001 dele, de skulle testes videre, efter at Luca Badoer kom galt af sted i søndags. Derudover testede han forskellige dæk compounds. Ved testen af dækkene erfarede man ligesom sidste år, at den hurtigste tid blev sat på den første hurtige omgang. Det er en erfaring at tage med sig til de respektive kvalifikationer, forud for de kommende Grand Prixer. Men ellers var det en veloplagt Michael Schumacher der testede.

Michael Schumacher:
"Jeg er meget glad for at være tilbage igen. Specielt når det er på så krævende en bane som denne. Bilen føles rigtig god. Jeg har haft en god lang pause, og jeg er i absolut topform nu. Jeg har lagt mærke til, at der er nogle nye ingeniører i teamet, det er rent faktisk mit første møde med dem. Men det viser bare, at Ferrari har øget bestræbelserne på at forblive på et topniveau, og at intentionen er at hænge fast i toppen med succes til følge. Jeg er ked af hvad der skete for Luca Badoer. Han var i gang med et meget vigtigt job for teamet. Men uheldigvis er det hvad der sommetider sker."

Udover McLaren, var andre teams også uheldige. Arrows havde planlagt en udholdenhedstest af A21'eren med den "nye" AMT motor. Men den blev afbrudt nogle gange, da Pedro de la Rosa havde forskellige problemer med gearkassen, og flere gange måtte i pit, fordi bilen begyndte at tabe olie. Men 64 omgange blev det til for Arrows under dagens test. Man var selvfølgelig ikke tilfreds med at ikke at have kørt det planlagte antal omgange, men bagefter var de la Rosa ikke helt utilfreds: "Jeg fik kørt rimelig mange omgange. Det var ikke som sidste år. Uheldigvis havde jeg nogle få problemer i dag, så jeg fik ikke kørt de omgange som jeg skulle, men alt i alt er jeg tilfreds."

For Jordan-Honda var det ikke meget bedre. Frentzen kørte i den nye EJ11, men måtte udgå efter kun at have kørt 33 omgange - med koblingsproblemer. Det er åbenbart en svaghed i bilen i den indledende fase, Frentzen har tidligere klaget over netop dette. Jordan teamet havde planlagt at skulle afprøve forskellige konfigurationer på det aerodynamiske område. Specielt omkring kølingen af motoren for at opnå den mest effektive køling, selvfølgelig for at få mest mulig kraft ud af den.

Også Alesi var ude i den nye Prost 2001 model. Men det gik næsten lige så dårligt som for de andre teams. Planen var at man skulle finde et setup for bilen, men det blev ikke til ret mange omgange. Bilen begyndte at smide med olie, og så blev man nødsaget til at skifte motoren.

Tirsdagens tider:
Plac.KørerTeamPDL  

 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk