Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
25.1.2002
 Sauber 2002-klar
 Lidt 2001-guf til statistikrytterne
 Schumacher-brødrene de kendteste tyske sportsfolk
 Bridgestone opmuntret over testtiderne
 
24.1.2002
 Badoer tilbage på Fiorano
 Jaguar udskyder Barcelona-test
 Derfor er Wurtz stadig testkører
 Illegalt hjulophæng på McLarens MP4-17?
 Gerhard Berger ser frem til spritny Williams
 Planlægger Ferrari en Lego-bil i Melbourne?
 

Hop til top25.1.2002

Sauber 2002-klar

Så kom Sauber med deres bud på en 2002-racer. Det er C21'eren der skal bygge videre på sidste års succes, hvor teamet sluttede som nummer fire i konstruktørernes mesterskab.

"Vi ved at vi stiler højt. Vores fjerdeplads i 2001 var det optimale resultat for os. Alligevel må vi acceptere den udfordring der ligger i at gøre det endnu bedre i vores tiende år i Formel 1," siger teamchef Peter Sauber der således går efter at være blandt de tre bedste - en målsætning der godt kan gå hen og blive en for stor mundfuld. C21'eren er helt ny og kommer som forlængelse på den succesfulde C20'er der gav det schweiziske team deres bedste sæson i Formel 1. Willy Rampf og resten af hans folk har arbejdet på at optimere raceren, så den kan blive endnu bedre. Der er fundet nye aerodynamiske løsninger og vægten er blevet reduceret.


Her er den nye C21'er
(Foto: Sauber-Petronas)

Som teamets kørere er Nick Heidfeld klar til en ny sæson, mens teamet henter en ny kører ind, den 20-årige Felipe Massa der vandt det europæiske Formel 3000-mesterskab. "Nick har vist konstant præstation. I sit tredje år i Formel 1 vil han være i stand til at være fremme i den bedste tredjedel," siger Peter Sauber. Felipe Masse kom til teamet efter at teamet så brasilianeren an i et par tests på Mugello, og her var han overbevisende nok til at kontrakten blev klar efter at Kimi Raikkonen blev købt af McLaren.


Nick Heidfeld, Peter Sauber og Felipe Masse (i raceren) stiler mod bedre resultater end i 2001!
(Foto: Sauber-Petronas)

Sauber har stadig sin første sejr til gode - og det bliver meget spændende at se hvor langt de kan nå med deres koncept i 2002.

BB  


Hop til top
Lidt 2001-guf til statistikrytterne

Man kan hurtigt blive enig med de fleste hardcore F1-fans om, at man ikke kan læse alt ud af statistikkerne. Men omvendt er det jo utroligt morsomt at lyde som om man har styr på sit stof ved at kunne drøne det ene frække tal af efter det andet i en ophedet F1-debat.

Derfor hér en lille værktøjskasse til dem, der med et populært udtryk går under betegnelsen "statistikryttere". I stedet for at skulle slå op på alle mulige sites, og checke tallene efter, kommer her en hurtig gennemgang.

Sejre pr. kører
9 - Michael Schumacher
3 - Ralf Schumacher
2 - David Coulthard
2 - Mika Häkkinen
1 - Juan Pablo Montoya

Som man tydeligt kan se, var 2001-sæsonen en dans på roser for verdensmesteren Michael Schumacher. Han tog ikke bare flere sejre end nogen anden kører, men flere end alle de andre tilsammen.

Pole-Positions pr. kører
11 - Michael Schumacher
03 - Juan Pablo Montoya
02 - David Coulthard
01 - Ralf Schumacher

Igen ligger verdensmesteren i spidsen med hele 11 pole positions i sæsonen. Overraskende er det en debutant, Juan-Pablo Montoya, der tager andenpladsen med tre poles. Hvis man sammenholder det med antal vundne løb, er hverken Montoya eller Schumi de bedste til at omsætte en pole til en sejr. Coulthard gør det i forholdet én til én, og Ralf Schumacher samt Mika Hakkinen er de eneste, der har flere sejre end poles.

Hurtigste omgang pr. kører
5 - Ralf Schumacher
3 - David Coulthard
3 - Juan Pablo Montoya
3 - Mika Häkkinen
3 - Michael Schumacher

"To win a race, you have to finish it." Sådan nogenlunde har mangen en F1'er formuleret vigtigheden af en stabil racer. Så hurtighed på banen kan ikke altid omsættes til reelle resultater. Det er det umiddelbare billede af de fem kørere, der har sat hurtigste omgang i løbene i 2001.

DNF pr. kører
01 - J Alesi, R Zonta, T Enge
02 - A Yoong, M Schumacher
03 - G Mazzacane, R Barrichello
04 - D Coulthard
05 - J Button, J Verstappen
06 - G Fisichella, HH Frentzen, J Villeneuve, L Burti, N Heidfeld, O Panis, P de la Rosa
07 - K Räikkönen, M Häkkinen, R Schumacher
08 - F Alonso, T Marques
09 - J Trulli
10 - E Bernoldi
11 - E Irvine, JP Montoya

I denne tabel bliver vigtigheden af førnævnte sætning endnu tydeligere. Af de seks kørere i de tre topteams, tegner der sig et tydeligt billede. Michael Schumacher havde kun to DNF's og teamkammeraten Barrichello havde tre. David Coulthard havde fire DNF's og disse tre endte på de første tre pladser i mesterskabet. Jo færre DNF's - jo større chance for en pointplacering.

Her skal det iøvrigt lige nævnes at den eneste kører der deltog gennem hele sæsonen, med færrest DNF's rent faktisk var nu pensionerede Jean Alesi. Han går ellers for at være lidt af en vildbasse på banerne, ligesom eksempelvis Montoya og Irvine, der dog bekræfter deres kørestil med dertilhørende 2001-rekord i DNF's.

Sejre pr. team
9 - Scuderia Ferrari
4 - McLaren Mercedes
4 - BMW-Williams

Så går vi over til at kigge på holdene. Her stemmer tallene fint overens med sæsonens endelige resultat, så vi lader dem tale deres eget tydelige sprog.

Pole-Positions pr. team
11 - Scuderia Ferrari
4 - BMW-Williams
2 - McLaren-Mercedes

Det eneste bemærkelsesværdige i denne sammenhæng, er at hos Ferrari svarer tallene på sejre og poles overens med køreren Michael Schumacher. Rubens var ikke særlig markant i 2001, og tog hverken poles eller sejre. Hos McLaren og Williams var det lidt mere fordelt mellem kørerne.

Hurtigste omgang pr. team
8 - BMW-Williams
6 - McLaren-Mercedes
3 - Scuderia Ferrari

Igen er det markant at Ferrari formår at vinde begge mesterskaber, med kun tre hurtigste omgange. En driftsikker Fiat kan altså sagtens vinde VM-titler mod mere fikse fabrikanter som Mercedes og BMW.

DNF pr. team
05 - S

XT  


Hop til top
Schumacher-brødrene de kendteste tyske sportsfolk

Et tysk markedsanalyse-bureau, Emnid, har lavet en undersøgelse for fagbladet "Horizont Sport Business", hvor de har undersøgt hvem de kendeste tyske sportsfolk er. Og her står brødrene, Michael og Ralf Schumacher på en førsteplads i tyskernes sportserindring for 2001-sæsonen.

De har begge opnået så meget opmærksomhed sidste år, at 92.2% af den tyske befolkning nikker genkendende til deres navne. Meget interessant at Ralf for første gang er ligeså kendt som sin bror.

På andenpladsen følger den olympiske længdespringer, Heike Drechsler, med 91,7% skarpt forfulgt af den tyske Tour de France-helt Jan Ulrich med 91,6% og svømmeren Franziska van Almsick med 91,5%.

En anden sjov faktor i den tyske sportsverden, er at det er det eneste land i verden hvor Formel 1 er mere populært i TV end fodbold. Den kendteste tyske fodboldspiller er således landsholdkaptajnen og Champions League-mesteren, Stefan Effenberg, der dog ligger nede på en syvendeplads med 89% genklang i den tyske befolknings erindring.

DD

XT  


Hop til top
Bridgestone opmuntret over testtiderne

Det er ikke kun de respektive teams der tester på højtryk i øjeblikket. Også dækleverandørerne har travlt med deres produkter.

Der testes på højtryk i øjeblikket. Sæsonstarten nærmer sig og alt skal være klar. Ikke kun biler og motor osv., men også dækkene skal være klar. Dækkene har som bekendt meget stor indflydelse på hvordan en bil bevæger sig rundt på banen.

Bridgestone er i år blevet den mindste af de to dækleverandører, i hvert fald når det gælder antallet af teams. Men det gør ikke deres indsats mindre. Alle Bridgestones teams deltager aktivt i tests af de nye dæk. Jordan har udført et stort arbejde for Bridgestone i Valencia i sidste uge. Det samme gjorde Sauber, bare på Fiorano banen i stedet. I denne uge er det Sauber der udfører det store arbejde, mens Jordan har travlt med deres ny bil på Silverstone.

Også Ferrari udfører sædvanligvis et stort udviklingsarbejde sammen med Bridgestone. Foreløbigt har Ferrari testet dæk på Mugello og Fiorano, og mon ikke også der vil ske yderligere tests inden sæsonstarten. De opnåede testresultater der hidtil er opnået i år har været meget opmuntrende for Bridgestone.

Hisao Suganuma, Teknisk direktør, Bridgestone:
"Igennem hele sidste sæson identificerede vi flere områder hvor vi kunne lave forbedringer, så vi har afprøvet forskellige ideer for at imødegå mindre forsinkelser. Desuden har vi arbejdet med at finde de bedst mulige compounds og opbygninger i dækkene for at være med til at forbedre balancen i bilerne. Jeg er meget glad for hvad vi hidtil har opnået, specielt de tider som Ferrari har sat i Valencia. Det har opmuntret os meget, og de er meget værdifulde indikatorer for hvilken retning vores fremtidige udviklingsarbejde skal gå i."

Måske er Bridgestone ikke den største dækleverandør i år, men de arbejder sandelig på at lave det bedste dæk, og måske på sigt at få nogle af "kunderne" tilbage igen.

PDL  


 

Hop til top24.1.2002

Badoer tilbage på Fiorano

På en dag hvor det var koldt og overskyet, testede Scuderia Ferrari Marlboro på Fiorano banen. Man brugte dagen på at teste nogle nye eksperimentelle dele som var påmonteret på en F2001.

Testkøren Luca Badoer startede kl. 11:30 og testen sluttede først efter kl. 17:00.
Luca Badoer kørte hele testen på en bane som var oversprøjtet med vand. Luca Badoer kørte i alt 44 omgange, hvor 8 af dem var på den korte del af banen.
Luca Badoer bedste tid lød på 1:06.684.

BKP  


Hop til top
Jaguar udskyder Barcelona-test

Jaguar udskyder Barcelona-test til weekenden, for at koncentrere sig et "lige-ud-program" på Lurcy Levis i Frankrig. Her håber man, at finde en løsning på problemet med R3'erens frontvinge.

Jaguar vil bruge et par dage på Lurcy Levis, som ligger ca. ½ time fra Magny-Cours. Oprindelig havde de planlagt en samtidig test i både Frankrig og Spanien, men vurderede, at det ville være meningsløst, indtil man havde løst problemet med frontvingen.

Testarbejdet bliver foretaget af test-kører A. Lotterer. E. Irvine og P. De La Rosa vil genoptage deres del, når teamet kommer til Circuit de Catalunya i Barcelona.

Teamet mener, på trods af de forestående problemer, at have en bil som er forbedret betydeligt i forhold til sidste års R2'er og er overbevist om, at de er 100% klar til debut-løbet i Melbourne i starten af marts.

Af Jan Vinderslev

BKP  


Hop til top
Derfor er Wurtz stadig testkører

McLaren's testkører A. Wurtz har fortalt til Motorsport Aktuell, at hans afgørelse om at blive som testkører hos McLaren afhang af, en mulighed for at blive løbskører for teamet.

Sent i sidste sæson fortalte han nogle journalister, at han var blevet tilbudt en kontrakt, men måtte se til, at pladsen gik til Kimi Raikönnen.
Dette kostede ham muligvis chancen for en plads hos Toyota, som tidligere havde udvist interesse for Wurtz. Østrigeren havde nemlig håbet på, at Peter Sauber ikke ville slippe Raikönnen, men da det viste sig, at Sauber gav sig, var det blevet for sent med Toyota, hvorfor Wurtz stadig må kalde sig test-kører.

Af Jan Vinderslev

BKP  


Hop til top
Illegalt hjulophæng på McLarens MP4-17?

McLarens teamchef, Ron Dennis, har for få dage siden indikeret at et andet team bøjer reglerne for meget, og at han vil tage dette op med FIA's tekniske delegerede, Charlie Whiting. De fleste forventer traditionen tro at det er Ferrari han taler om. Men er det virkelig det?

Hvis det er Ferrari, er det muligvis deres mulige anvendelse af en art ground-effect, som der har været spekuleret i gennem den sidste tid. Ground effect er som bekendt blevet gjort illegal, gennem en regel i FIA's reglement, der hæver racerens bund over asfalten, så ground-effect ikke kan anvendes - noget man måler ved hjælp af den træplanke der sidder i bunden af bilen.

Ferrari har tilsyneladende fundet en løsning, der betyder at man ved at løfte næsen på den nye F2002-racer, kan opnå en tilsvarende form for groundeffect på den forreste halvdel af bilen - altså inden man overhovedet når til træplanken. Det strider ikke mod det skrevne bogstav i FIA's reglement, men naturligvis mod ånden i reglementet. Man kan derfor forestille sig at Ron Dennis vil gøre indsigelser til Charlie Whiting mod dette.

Men omvendt virker det på Ron Dennis, som om han allerede har taget kontakt til FIA og Charlie Whiting. Derfor skulle det være meget mærkeligt om det overhovedet er Ferrari han taler om, da alt man ved om Ferrari er baseret på rygter og forlydender.

Men bedst som Ron Dennis går til pressen og indikerer snyd i et andet team, er han og McLaren selv havnet i modvind, med spekulationer i tysk presse om at deres forreste hjulophæng er illegalt. Nogle har hæftet sig ved, at den nye hjulophæng ved præsentationen af MP4-17, var særdeles godt pakket ind og svært at se hvordan fungerer.

Ved den lejlighed påpeger de nye rygter, at hjulophænget ligger for tæt på frontvingen, og dermed er illegalt. McLaren har svaret tilbage at man allerede har haft fat i Charlie Whiting, og at det nye ophæng er fuldt legalt. Hvordan det, hvis det i givet fald ligger for tæt på frontvingen? Her skal man måske lede efter svaret, ét ud af to steder.

Enten kan det skyldes at den specielle indpakning af hjulophænget, faktisk kun skal dække over det egentlige udseende på det, og vil blive fjernet når bilen går på banen i Melbourne. En anden mulighed er spekulationer om at McLarens nye frontvinge slet ikke er den rigtige frontvinge, men en falsk frontvinge som man kun vil bruge ved præsentationen og i de første tests, for at dække over den egentlige frontvinge som de vil bruge i 2002-sæsonen.


Er den nye McLaren illegal? FIA skal måske se nærmere på ophænget og vingerne på MP4-17'eren
(Foto: McLaren-Mercedes)

Lige nu er det ikke til at sige om der overhovedet er noget om snakken, og hvilke konsekvenser det i givet fald vil få for McLaren. Selvom de siger at det allerede er godkendt af FIA, kan det sagtens nå at ændre sig. Det så man eksempelvis i 1998-sæsonen, hvor McLaren anvendte en bremsebalance-pedal der allerede var godkendt af FIA. Prostester fra en række teams, deriblandt Ferrari, fik FIA til at vende på en underkop, og allerede efter Brasiliens Grand Prix gøre pedalen ulovlig.

Man kan tydeligt mærke at sæsonen nærmer sig, og at rygterne om både dette og hint i Formel 1 tager til. Således virker det i hvert fald som om sæsonen allerede er startet i korridorerne hos FIA, og de indledende juridiske manøvrer nu bliver kørt i stilling, i en sportsgren der efterhånden kæmpes ligeså meget på banerne som konspiratorisk i FIA's hovedkvarter i Paris.

DD

XT  


Hop til top
Gerhard Berger ser frem til spritny Williams

I morgen oprinder dagen da BMW-Williams F1 skal præsentere deres nye FW24-racer for motorsportspressen på den stolte engelske bane, Silverstone. Og ifølge BMW's motorsportschef, Gerhard Berger bliver det en helt ny racer.

"Det er ikke en videreudvikling, men en fuldstændig ny bil," siger Berger til det tyske sportsmagasin Kicker. "Vi håber således på at den vil vise de samme værdier når vi ruller den ud på banen, som den har vist i vindtunnelerne - det bliver den første prøve."

Som repræsentant for BMW, er der naturligvis stor fokus på den nye P82-motor som præsenteres i morgen sammen med FW24'eren. Og her er der stor nysgerrighed om hvorvidt den kan leve op til konkurrenten, Mercedes' 18.500 omdrejninger i minuttet.

"Det prøver vi naturligvis at leve op til," fortsætter Berger. "Vi regner i hvert fald med over 18.000 omdrejninger. Og hestekræfterne vil i begyndelsen ikke være så markant høje. Ofte starter man med færre hestekræfter end forrige års motor. Men motoren har helt sikkert et større potentiale."

Teamet har arbejdet hårdt for at forberede sig i interimversioner af den nye bil, på de spanske testbaner. "Vi har allerede tilbagelagt flere tusind kilometer med tre biler og fire kørere - Ralf Schumacher, Juan-Pablo Montoya, Marc Gene og vores nye mand Antonio Pizzonia."

"De har kørt i pendulfart mellem Valencia og Barcelona mellem seks og syv dage. Og vi har ikke haft nævneværdige problemer - kun i periferien. Olie- eller vandlækager - absolut ikke noget dramatisk," forsikrer Berger op til morgendagens launch.

DD

XT  


Hop til top
Planlægger Ferrari en Lego-bil i Melbourne?

Der har på det seneste været meget snak om at Ferrari vil stille op på Melbourne med en revideret version af deres 2001-bil, "F2001B" som nødplan, hvis ikke de når at gøre deres nye F2002-racer færdig. Og nu er der nye oplysninger, der igen tyder på at den nye F2002 ikke vil blive brugt i Melbourne.

Ifølge det tyske motormagasin, Auto Motor und Sport vil det italienske team godt nok lancere den nye F2002 den 6. februar, men den vil ikke være klar til sæsonstarten. Og planen er nu i stedet at opbygge overgangen fra F2001B til F2002 som en modul-løsning, en art byggeklodsovergang som giver en minder om noget så skandinavisk som Lego-klodser.

De nye enheder, der egentlig er tiltænkt den nye F2002, vil alle kunne passes ned i F2001B-raceren, og løbende blive udskiftet som sæsonen skrider frem. Man har således heller ikke sat sig fast på en endelig afløsning af F2001B til F2002 ved San Marinos Grand Prix. Det hele kommer til at køre meget mere flydende.

Man vil teste de enkelte nye komponenter både i F2001B'eren og F2002'eren, og se hvordan de vil fungere i begge biler. Men udfra Ferrari's succesopskrift om at stabilitet er det vigtigste i Formel 1, vil man altså hælde mere mod en løsning hvor man er sikker på points, end med en ny bil der kun muligvis vil kunne sejre.

Der går samtidig også rygter om at Ferrari ikke er helt sikre på at ville anvende den nye revolutionerende sammenbyggede motorblok, som man ellers har arbejdet så intensivt på. For det første fordi den har vist sig for ustabil til at satse alt på fra sæsonens start. Og samtidig har Mox Mosley truet med en ny regel i F1, der betyder begrænset antal anvendte motorer i en GP-weekend.

Hvis denne regel gennemføres, kan det blive meget risky business for Ferrari. Hvis deres gearbox ryger i en GP-weekend, skal man derfor udskifte hele motoren, og man risikerer derfor flere løb, hvor Ferrari aldrig når at stille op til selve løbet fordi motor-kvoten er blevet brugt op i løbet af fredagen og lørdagen.

Man satser derfor nu på at bruge nogle af koncepterne fra den nye motor på en anden måde, således at motoren stadig vil være separeret fra gearboksen. Interessant er det, at Ferrari arbejder med en art dobbeltkobling, som vil nedsætte tiden gearskiftet yderligere. Og godt nyt fra Ferrari-lejren - Man forventer under alle omstændigheder at den nye racer bliver både mindre, lettere og dermed hurtigere end alle modstandernes.

DD

XT  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk