Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
25.1.2007
 Renault præsentation
 Fy, fy, fy - det må de ikke
- eller må de?

 Crashtest ikke bestået
 Spyker fastsat test dato
 
24.1.2007
 Klien venter på sin chance
 

Hop til top25.1.2007

Renault præsentation

Som den første i anden runde af præsentationerne, kunne Renault i går præsentere deres nye R27 racer. Lidt atypisk men af hensyn til den nye storsponsor, blev bilen præsenteret i Amsterdam.

Amsterdam blev stedet hvor Renault præsenterede deres nye 2007 bil. Stedet blev valgt af sponsor hensyn, idet teamets nye storsponsor, ING, har hjemsted i Holland. Teamets nye navn er derfor også ændret til ING Renault F1. Som sædvanligt når det er et topteam, oven i købet vinder af begge titler i 2006, så var det en præsentation som trak stor opmærksomhed. De første billeder - om end de var uofficielle - slap ud i sidste uge. Det var dog billeder fra tests afholdt under private former.

Som det fremgår af nedenstående billeder, så er farverne ændret på bilerne. Men flere andre ting er også ændret. Bemærk sidespejlene. Renault har tilsyneladende taget Ferraris ide fra sidste sæson og bygget videre. I hvert fald er det en temmelig atypisk måde at sætte et sidespejl op på. Renault har en kæmpe opgave i 2007. Det bliver et forsvar af dobbelt mesterskaber fra de 2 seneste sæsoner. De første tests indikerer dog at man godt kan være med i år også. Heikki Kovalainen som får det man vist roligt kan betegne som andenkører sædet i teamet efter Fisichella, som nu er blevet forfremmet, har haft nogle gode og hurtige testsessioner.


Renault R27
(Foto: ING Renault F1)

Renault siger selv om designet på den nye R27 at næsten alle dele har været igennem evalueringsmøllen og således at delene enten er omdesignet, videreudviklet eller man simpelthen har fundet på noget nyt. Især det aerodynamiske har gennemgået en stor udvikling ifølge teamet selv. I det mekaniske område har man begået en ny syvtrins gearkasse som skifter endnu hurtigere end tidligere. Man har også taget forbehold for at der nu skal skiftes til Bridgestone dæk. Udfra den kendsgerning har man implementeret en større tolerance i forhold til setupmulighederne, således at man har et bredere område at arbejde med setuppet af bilen.


Renault R27
(Foto: ING Renault F1)

På motorsiden er det en videreudvikling af sidste års RS26. Faktisk siger Renault selv at godt 10 % af motoren er ny i forhold til sidste sæson. Og stop, den nye RS27 motor er udviklet i henhold til FIAs specifikationer for udvikling af motorer. Motorreglementet har for så vidt fastfrosset udviklingen af motorer, men der er dog enkelte ting der må ændres og bruges. Bruges må de dog først efter at FIA har godkendt ændringerne. Og så lover Renault at de motorer som man skal levere til Red Bull teamet, får samme specifikationer som de motorer Renault selv anvender.


Renault R27
(Foto: ING Renault F1)

På kørersiden er Fisichella nu rykket op i førstekørersædet og ny er Heikki Kovalainen. Fisichella får vel her en enorm chance for at vise hvad han vitterligt kan. Stabilitet og én ensartet præstation over hele sæsonen må være nøgleordene for ham. Kovalainen skal i første omgang bakke op om Fisichella, men Kovalainen er også en god racerkører, der godt kan finde de helt store takter frem og køre fra de fleste. I GP2 klassens første år, var det således Kovalainen og Nico Rosberg der i den største del af sæsonen kæmpede om titlen i det mesterskab. Kovalainen kan godt finde på at overraske. Men spørgsmålet er hvor meget han får lov til at overraske. Til gengæld kender han bilen. Efter en sæson som testkører for teamet, må han have kørt adskillige testkilometer i bilen -

PDL  


Hop til top
Fy, fy, fy - det må de ikke
- eller må de?

Alt tyder på, at det kan ende med den store ballade inden starten af Formel 1 sæsonen i Australien.
Begrebet 'kundebiler' er blevet et meget varmt emne.

Fy fy fy det må de ikke - eller må de ? Spændingerne mellem Super Aguri og Scuderia Toro Rosso, samt nogle af deres rivaler har sitret de sidste par uger, efter det er blevet afsløret at begge teams vil kører med 'kunde biler' i den kommende sæson. Da der samtidig ikke har været nogen tegn på en løsning mellem de involverede parter, kan det nu ende med den helt store ballade når alle teams møde op i pitten i Australien.

Problem stillingen er, at både Super Aguri og Toro Rosso insistere på, at de ikke gør noget galt ved at kører med en videre udvikling af henholdsvis sidste års Honda RA 106 og Bed Bull RB3 bilerne. <Å> Selv om det er ulovligt at kører med biler som er produceret af en konkurrent, så mener begge teams ikke at de overtræder reglerne, da begge bilers chassiser er produceret af uafhængige firmaer, og ikke af en rival.
Formel 1 superpremo Bernie Ecclestone har prøvet at komme med nogle løsningsforslag, men ingen af dem er blevet accepteret.

Det var håbet, at der ville være fundet en løsning som kunne komme alle til gode, men rygter i den internationale presse tyder nu på, at friktionen mellem Super Aguri, Toro Rosso og de øvrige teams er stigende.

Selv om Spyker indtil videre er det eneste team, som offentligt har luftet deres utilfredshed med situationen, er det nu sikkert at teamchef Frank Williams har advaret Super Aguri og Toro Rosso om, at han vil gå kraftigt ind i sagen hvis de teams presser på med deres planer.
Denne advarsel kom i sidste uge under et teamchef møde, og efter mødet stod klart at der ikke kunne findes en nem løsning på problemet.


Skal dette være næste års Toro Rosso Chassis?
(Foto: GEPA Pictures)

Det blev på mødet også foreslået, at både Super Aguri og Toro Rosso ikke kunne score point eller tjene penge på TV rettighederne, hvis de forsatte deres planer, men det afslog de to teams.

Andre muligheder som har været diskuteret inkludere også forslag om at pengene fra TV rettighederne skulle deles mellem alle elleve hold i stedet for som nu, kun til top ti. En anden mulighed som blev foreslået var at Super Aguri, Toro Rosso, Spyker og Williams skulle dele deres del at TV pengene lige over.

En ting er sikkert!
Hvis der ikke snart findes et kompromis, så kan sagen blive sat på spidsen når holdene ankommer til Australien, hvor der er en mulighed for at Spyker eller Williams vil udfordre reglementet.

Spyker og Williams kan klage til FIA, eller måske gå så vidt som starte en retssag, hvis de mener de vil forfølge sagen så kraftigt som de tidligere har antydet.

Både Super Aguri og Toro Rosso må teste med lige de biler de vil før sæson start, der er først når bilerne møder op til den tekniske kontrol i Melbourne at FIA, eller andre relevante myndigheder, kan afgøre om bilerne er legale og opfylder kravene i reglementet.

Selch  


Hop til top
Crashtest ikke bestået

Super Aguri F1 er blevet tvunget til at udsætte deres præsentation af 2007 raceren. Angiveligt fordi deres nye bil ikke bestod en crashtest.

Super Aguri F1 må hjem og gøre noget af arbejdet om. Ifølge flere udenlandske medier er teamets nye bil dumpet i FIA's crashtest forud for sæsonen. Crashtesten som FIA forlanger forud for hver sæson, er i år blevet skærpet. Og så vidt vides er det ved crashtesten af selve monocoquen hvor bilen dumpede. Test af fronten skulle angiveligt gået igennem.

Super Aguri havde planlagt præsentation af bilen i starten af næste måned, men den ventes nu udsat til i hvert fald slutningen af februar måned. Det forlyder også at det rent faktisk er Honda der bygger bilen for Super Aguri, ligesom det også forlyder at flere elementer fra Hondas RA06 er blevet anvendt på Super Aguris nye bil. Super Aguri har i det hele taget været noget i søgelyset, idet mange har ment at det rent faktisk er et Honda chassis RA06 der anvendes, hvilket vil være ulovlig i henhold til reglementet.

Det er dog ikke blevet påvist af nogen endnu at det vitterligt er tilfældet. Det er først fra og med næste sæson at det bliver tilladt at anvende chassiser fra andre.

PDL  


Hop til top
Spyker fastsat test dato

Det hollandske Formel 1 team Spyker har nu fastsat hvornår deres nye 2007 F1 bil med Ferrari motor vil kører sine første test kilometer på Silverstone.

Spyker F1 vil holde deres officielle lancering af deres nye F1 bil ved Silverstone den 5. februar og kort tid efter klædet er blevet trukket af den orange bil er det planlagt at de første tests vil blive kørt.

Det er planlagt at teamet vil teste på Silverstone den 6. og 7. februar. Det vil blive første gang siden Grand Prix'et i Brasilien at teamet har deres biler ude og køre, da de ikke var med til "Bridgestone testen" i Spanien.

Den nye Spyker bil med Ferrari motor vil ikke blive startet op under lanceringen som vil finde sted på teamets hovedkontor, som ligger lige ved siden af Silverstone banen.

Spyker teamet vil heller ikke deltage i Bahrain testen i februar, men vil lave tre tests på tre dage i Barcelona og Valencia, inden det for alvor går løs i Australien til marts.

Selch  


 

Hop til top24.1.2007

Klien venter på sin chance

I denne sæson vil F1 kører Christian Klien som test kører for Honda F1 teamet, men han håber alligevel på en chance for at komme ud og kører F1 løb i år.

Klien sagde for kort tid siden i et interview at han er parat til at træde ind for Rubens Barrichello eller Jenson Button hvis det bliver nødvendigt. Han vil til hver en tid 'snuppe' chancen for at vise at han stadig har hvad der skal til for at blive F1 chauffør igen i 2008. "Som test- og reservekører er det ikke kun min opgave at hjælpe Jenson og Rubens ved tests, men også at være klar til at sætte mig i bilen og køre løb til enhver tid. At køre race i bilen er nok den bedste måde at holde sig i fysisk topform, så som kompensation for kørsel, træner jeg hårdere end nogensinde. Hvis jeg får muligheden for at køre race, vil jeg være i perfekt form".

Selch  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk