Jordan bilerne har ved diverse tests i år hidtil været uden reklamer af nogen art. Den iøjnefaldende gule farve har været det eneste kendetegn. Men det er der en årsag til. Man er i fuld gang med diverse forhandlinger med sponsorerne.
Modsat flere andre teams som har testet med sponsorernes logoer på bilerne, har Jordan undladt dette. Man har besluttet at så længe ingen aftaler er på plads, vil man ikke reklamere for nogle af dem, heller ikke ved tests.
Andre teams har reklamer på deres biler. Eksempelvis McLaren har hele tiden haft deres kendte sponsornavne på bilerne. På den nye MP4-17 er dog byttet lidt rundt på navnene. Det kunne tyde på at flere sponsorer har ændret prioritet af deres sponsorat.
Det kunne være et tegn på en afmatning af sponsorater. Flere marketingsdirektører, både i Formel 1 og andre klasser, har nævnt at det er blevet meget vanskeligere at få hevet de store sponsorater i land. Bl.a. danske Lars-Christian Brask nævner det i forbindelse med de kørere han har under kontrakt, at det i år har været utrolig vanskeligt at finde de nødvendige sponsorater til sine kørere. Måske er det et fænomen som også mærkes i Formel 1. Det tyder på at mange teams bliver nødt til at have et lavere budget i år i forhold til specielt sidste år.
Jaguar udsatte i starten af denne uge sin test på Circuit de Catalunya. Grunden var at man havde problemer med den nydesignede frontvinge på bilen. Tiderne som er sat med den nye R3 har ikke været imponerende og teamet og kørerne har slet ikke været tilfreds med det downforce som frontvingen skulle lave.
I stedet har man haft travlt med at designe en helt ny frontvinge. Jaguar har i stedet været på Lurcy Levis banen i Sydfrankrig udelukkende for at afprøve den nye frontvinge og nu skulle det virke bedre.
Fra teamet har en talsmand udtalt følgende:
"Vi mangler meget downforce fra frontvingen. Det vi opnåede i vindtunnelen har slet ikke svaret til det vi har opnået på banen. Vi vil redesigne frontvingen. R3'eren har store aerodynamiske fordele i forhold til R2'eren, men vi har været meget skuffede over at den downforce som kommer fra frontvingen slet ikke har været så stor som vi troede. Bilen er 30 kg. lettere end sidste år, så hvis vi kan løse problemet, vil vi have en hurtigere bil. Og da vi synes at forstå problemet, forventer vi at få det løst snarest."
Både Williams og Jaguar stødte til "sølvpilene" i Barcelona, men kunne ikke følge med McLaren som gennem hele ugen, har sat de bedste tider. Wurtz som kørte i en MP4-16B, kørte stadig hurtigere end sin nye finske kollega Raikönnen, som dog fortsatte med at forbedre sine tider i den nye MP4-17, men ikke nok til at slå Wurtz, som igen satte en ny uofficiel bane-rekord.
Hverken Jaguar, som stadig slås med sine front-vinge problemer, eller Williams som kørte i deres 2001-model kom i nærheden af Wurtz's tider.
Testene fortsætter weekenden over, med Williams-kørerne J.P.Montoya og R. Schumacher i den nye 2002-model FW24, samt fortsat deltagelse af Jaguar, med nye vinge-designs testet af E. Irvine. Dog slutter testarbejdet for McLaren, som har været her siden introduktionen af deres nye model i lørdags, i aftes.
Bedste tider (25. Januar):
A. Wurtz McLaren : 1.17,328
K. Raikönnen McLaren : 1.17,775
M. Gene Williams : 1.18,846
A. Pizzonia Williams : 1.19,211
P. de la Rosa Jaguar : 1.21,989
Alle teams kørte på Bridgestone dæk
Af Jan Vinderslev
Dog forventes det, at R. Schumacher og Montoya vil fortsætte som faste kørere, hvilket lader Button i en blindgyde, hvis ikke andet dukker op. Og som om det ikke er nok; Button's plads hos Renault er heller ikke sikker, da man her har tegnet kontrakt med Fernando Alonso som testkører, med henblik på debut som løbskører fra 2003. Hermed virker teams som Jaguar, BAR eller Arrows som eneste udvej for Button.
Jan Vinderslev
Heftig regn på Silverstone var dog ikke med til at gøre den første tur i raceren optimal for Ralf. Efter Ralf kørte Juan Pablo Montoya så også nogle omgange i regnvejret. Alt sammen skete uden problemer.
Det egentlige testarbejde begynder i de kommende dage i Barcelona, hvor både den nye racer og også den gamle racer er klar til tests. Marc Gene og Antonio Pizzonia kører også med i testarbejdet.
Ralf Schumacher kørte FW24 som den første
(Foto: BMW Motorsport)
"Efter fire sejre, fire pole positions og otte hurtigste omgange i vores andet år sammen, er vores forventninger til den tredje sæson høje," sagde Frank Williams ved præsentationen med henvisning til samarbejdet mellem teamet og BMW. "Vi har store forhåbninger til vores nye chassis FW24, og den nye P82 BMW-motor. Derudover mener vi også at vi har det stærkeste team ved vores kørere. Ralf Schumacher og Juan Pablo Montoya er forskellige personligheder med forskellig kørerstil, men deres mål er ens," fortsatte teamchefen.
Den nye Williams FW24
(Foto: BMW Motorsport)
Hos BMW er der også forventninger om flere sejre og mulighed for at gå efter VM-titlen. "Mine forventninger er at kørerne vil komme til at få den samme grad af succes gennem året. Juan vil være bedre på nogle baner, mens Ralf er det på andre. Begge har vist at de kan vinde Grand Prix'er," siger Gerhard Berger.
Igen i 2002 forventes det at Williams kommer til at dominere de løb hvor motoreffekt og styrke er af stor vigtighed - blandt andet på Monza, mens det måske nok bliver lidt anderledes på Hockenheim hvor banen jo som bekendt bliver bygget om, og indeholder færre lige strækninger.
Den stærke duo - Ralf Schumacher og Juan Pablo Montoya
(Foto: BMW Motorsport)
Raceren er en viderebygning på sidste års racer og den er blevet optimeret på forskellige områder så den giver bedre aerodynamik. Samtidig har teamet også arbejdet på øget holdbarhed, hvilket har været lidt af teamets akilleshæl til tider i 2001.
På sponsorsiden er der kommet lidt nye til - FedEx, der tidligere var sponsor for Benetton er nu på Williams-raceren. Endvidere er 7Up også tilbage i Formel 1 som sponsor for Williams. Alt sammen er det med til at øge midlerne til den fortsatte udvikling af raceren.
Forfra - og de nye sponsorer FedEx
(Foto: BMW Motorsport)
Dén har ex-verdensmesteren på intet tidspunkt været med på, men nu tyder noget på et radikalt kursskifte hos den desperate teamchef. Mens han afventer de allersidste manøvrer fra investorer, samt Handelsretten i Versailles' afgørelse, har nu bekendtgjort at han er klar til at forlade teamet hvis det kan redde situationen.
"Hvis teamet kan reddes, ved at jeg forlader dem, vil jeg gøre det. Jeg er mere bekymret for mine ansatte, end hvad der måtte ske mig," siger Prost nu. Altså en håndbremsevending af den franske teamchef, i sit ultimative forsøg på at redde teamet.
Han afslører dermed med dette desperate træk, at der nok ikke er de store forhåbninger om gode nyheder, som vi har fået stillet i sigte vil komme på mandag. Og dette bekræfter han ligeledes med en noget deprimerende kommentar.
"Det altoverskyggende problem for hold, der ikke samarbejder med de store motorfabrikker, er at finde sponsorer. Jeg har kæmpet hårdt helt til enden, men det har ikke ført til noget." Og mest frustreret er han over manglen på support i hjemlandet. "Der har ikke været et eneste tilbud fra Frankrig."
Dermed begraver han også rygterne om at enten Michelin eller Polo Ralph Lauren skulle have været på banen, med redningsforsøg, som der ellers har cirkuleret rygter om. De sorte skyer synes at trække sig sammen over Prost-teamet, der forbereder sig til det endelige farvel.
DD
"Vi ved at vi stiler højt. Vores fjerdeplads i 2001 var det optimale resultat for os. Alligevel må vi acceptere den udfordring der ligger i at gøre det endnu bedre i vores tiende år i Formel 1," siger teamchef Peter Sauber der således går efter at være blandt de tre bedste - en målsætning der godt kan gå hen og blive en for stor mundfuld. C21'eren er helt ny og kommer som forlængelse på den succesfulde C20'er der gav det schweiziske team deres bedste sæson i Formel 1. Willy Rampf og resten af hans folk har arbejdet på at optimere raceren, så den kan blive endnu bedre. Der er fundet nye aerodynamiske løsninger og vægten er blevet reduceret.
Her er den nye C21'er
(Foto: Sauber-Petronas)
Som teamets kørere er Nick Heidfeld klar til en ny sæson, mens teamet henter en ny kører ind, den 20-årige Felipe Massa der vandt det europæiske Formel 3000-mesterskab. "Nick har vist konstant præstation. I sit tredje år i Formel 1 vil han være i stand til at være fremme i den bedste tredjedel," siger Peter Sauber. Felipe Masse kom til teamet efter at teamet så brasilianeren an i et par tests på Mugello, og her var han overbevisende nok til at kontrakten blev klar efter at Kimi Raikkonen blev købt af McLaren.
Nick Heidfeld, Peter Sauber og Felipe Masse (i raceren) stiler mod bedre resultater end i 2001!
(Foto: Sauber-Petronas)
Sauber har stadig sin første sejr til gode - og det bliver meget spændende at se hvor langt de kan nå med deres koncept i 2002.
Derfor hér en lille værktøjskasse til dem, der med et populært udtryk går under betegnelsen "statistikryttere". I stedet for at skulle slå op på alle mulige sites, og checke tallene efter, kommer her en hurtig gennemgang.
Sejre pr. kører
9 - Michael Schumacher
3 - Ralf Schumacher
2 - David Coulthard
2 - Mika Häkkinen
1 - Juan Pablo Montoya
Som man tydeligt kan se, var 2001-sæsonen en dans på roser for verdensmesteren Michael Schumacher. Han tog ikke bare flere sejre end nogen anden kører, men flere end alle de andre tilsammen.
Pole-Positions pr. kører
11 - Michael Schumacher
03 - Juan Pablo Montoya
02 - David Coulthard
01 - Ralf Schumacher
Igen ligger verdensmesteren i spidsen med hele 11 pole positions i sæsonen. Overraskende er det en debutant, Juan-Pablo Montoya, der tager andenpladsen med tre poles. Hvis man sammenholder det med antal vundne løb, er hverken Montoya eller Schumi de bedste til at omsætte en pole til en sejr. Coulthard gør det i forholdet én til én, og Ralf Schumacher samt Mika Hakkinen er de eneste, der har flere sejre end poles.
Hurtigste omgang pr. kører
5 - Ralf Schumacher
3 - David Coulthard
3 - Juan Pablo Montoya
3 - Mika Häkkinen
3 - Michael Schumacher
"To win a race, you have to finish it." Sådan nogenlunde har mangen en F1'er formuleret vigtigheden af en stabil racer. Så hurtighed på banen kan ikke altid omsættes til reelle resultater. Det er det umiddelbare billede af de fem kørere, der har sat hurtigste omgang i løbene i 2001.
DNF pr. kører
01 - J Alesi, R Zonta, T Enge
02 - A Yoong, M Schumacher
03 - G Mazzacane, R Barrichello
04 - D Coulthard
05 - J Button, J Verstappen
06 - G Fisichella, HH Frentzen, J Villeneuve, L Burti, N Heidfeld, O Panis, P de la Rosa
07 - K Räikkönen, M Häkkinen, R Schumacher
08 - F Alonso, T Marques
09 - J Trulli
10 - E Bernoldi
11 - E Irvine, JP Montoya
I denne tabel bliver vigtigheden af førnævnte sætning endnu tydeligere. Af de seks kørere i de tre topteams, tegner der sig et tydeligt billede. Michael Schumacher havde kun to DNF's og teamkammeraten Barrichello havde tre. David Coulthard havde fire DNF's og disse tre endte på de første tre pladser i mesterskabet. Jo færre DNF's - jo større chance for en pointplacering.
Her skal det iøvrigt lige nævnes at den eneste kører der deltog gennem hele sæsonen, med færrest DNF's rent faktisk var nu pensionerede Jean Alesi. Han går ellers for at være lidt af en vildbasse på banerne, ligesom eksempelvis Montoya og Irvine, der dog bekræfter deres kørestil med dertilhørende 2001-rekord i DNF's.
Sejre pr. team
9 - Scuderia Ferrari
4 - McLaren Mercedes
4 - BMW-Williams
Så går vi over til at kigge på holdene. Her stemmer tallene fint overens med sæsonens endelige resultat, så vi lader dem tale deres eget tydelige sprog.
Pole-Positions pr. team
11 - Scuderia Ferrari
4 - BMW-Williams
2 - McLaren-Mercedes
Det eneste bemærkelsesværdige i denne sammenhæng, er at hos Ferrari svarer tallene på sejre og poles overens med køreren Michael Schumacher. Rubens var ikke særlig markant i 2001, og tog hverken poles eller sejre. Hos McLaren og Williams var det lidt mere fordelt mellem kørerne.
Hurtigste omgang pr. team
8 - BMW-Williams
6 - McLaren-Mercedes
3 - Scuderia Ferrari
Igen er det markant at Ferrari formår at vinde begge mesterskaber, med kun tre hurtigste omgange. En driftsikker Fiat kan altså sagtens vinde VM-titler mod mere fikse fabrikanter som Mercedes og BMW.
DNF pr. team
05 - S
De har begge opnået så meget opmærksomhed sidste år, at 92.2% af den tyske befolkning nikker genkendende til deres navne. Meget interessant at Ralf for første gang er ligeså kendt som sin bror.
På andenpladsen følger den olympiske længdespringer, Heike Drechsler, med 91,7% skarpt forfulgt af den tyske Tour de France-helt Jan Ulrich med 91,6% og svømmeren Franziska van Almsick med 91,5%.
En anden sjov faktor i den tyske sportsverden, er at det er det eneste land i verden hvor Formel 1 er mere populært i TV end fodbold. Den kendteste tyske fodboldspiller er således landsholdkaptajnen og Champions League-mesteren, Stefan Effenberg, der dog ligger nede på en syvendeplads med 89% genklang i den tyske befolknings erindring.
DD
Der testes på højtryk i øjeblikket. Sæsonstarten nærmer sig og alt skal være klar. Ikke kun biler og motor osv., men også dækkene skal være klar. Dækkene har som bekendt meget stor indflydelse på hvordan en bil bevæger sig rundt på banen.
Bridgestone er i år blevet den mindste af de to dækleverandører, i hvert fald når det gælder antallet af teams. Men det gør ikke deres indsats mindre. Alle Bridgestones teams deltager aktivt i tests af de nye dæk. Jordan har udført et stort arbejde for Bridgestone i Valencia i sidste uge. Det samme gjorde Sauber, bare på Fiorano banen i stedet. I denne uge er det Sauber der udfører det store arbejde, mens Jordan har travlt med deres ny bil på Silverstone.
Også Ferrari udfører sædvanligvis et stort udviklingsarbejde sammen med Bridgestone. Foreløbigt har Ferrari testet dæk på Mugello og Fiorano, og mon ikke også der vil ske yderligere tests inden sæsonstarten. De opnåede testresultater der hidtil er opnået i år har været meget opmuntrende for Bridgestone.
Hisao Suganuma, Teknisk direktør, Bridgestone:
"Igennem hele sidste sæson identificerede vi flere områder hvor vi kunne lave forbedringer, så vi har afprøvet forskellige ideer for at imødegå mindre forsinkelser. Desuden har vi arbejdet med at finde de bedst mulige compounds og opbygninger i dækkene for at være med til at forbedre balancen i bilerne. Jeg er meget glad for hvad vi hidtil har opnået, specielt de tider som Ferrari har sat i Valencia. Det har opmuntret os meget, og de er meget værdifulde indikatorer for hvilken retning vores fremtidige udviklingsarbejde skal gå i."
Måske er Bridgestone ikke den største dækleverandør i år, men de arbejder sandelig på at lave det bedste dæk, og måske på sigt at få nogle af "kunderne" tilbage igen.