Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
26.1.2004
 Stiller Sauber op med en tredje bil?
 Minardi på banen
 
25.1.2004
 Løb for to-sædede Formel 1 racere måske på vej
 FIA: "Den nye Sauber er ingen Ferrari kopi"
 Ny Toyota ligner forgængeren, men er ny
 

Hop til top26.1.2004

Stiller Sauber op med en tredje bil?

Det nye reglement giver mulighed for at de seks laveste rangerede teams kan stille med tre biler ved den frie træning i løbsweekenderne. Vil Sauber bruge den mulighed?

I reglementet til i år er blevet mulighed for de seks laveste rangerede teams at de kan teste med tre biler i de frie træninger om fredagen forud for et Grand Prix. Sauber har vaklet lidt i den sag. Teamets økonomi er ikke umiddelbart til at man har råd til at bruge tre biler. Men måske kommer der hjælp udefra til det. Et af de store rygter i den seneste uges tid har gået på at Ferrari vil gå ind og betale omkostningerne for denne tredje bil for Sauber.

Hvis dette rygte eller postulat om man vil taler rigtigt er der en vis portion sund fornuft i det - især for Ferrari, men selvfølgelig også for Sauber. Ferrari vil få meget ud af en sådan ordning. Men hvordan?

Sagen er den at Ferrari er det eneste af de førende teams som kører Bridgestone. Ellers er det Michelin der dominerer blandt de førende teams. Ved at gå ind og betale for en tredje bil for Sauber, vil Ferrari få tilført ekstra test af Bridgestone dækkene på den måde. Det vil bl.a. medføre at spekulationerne omkring dækvalg forud for kvalifikation og selve Grand Prixet vil blive lettere, da Sauber er med til at teste dækkene på den måde. Det har også den fordel at Ferrari ikke behøver at køre helt så mange kilometer i deres løbsbiler om fredagen for at teste dæk. Derved undgår man at slide for meget på motorerne i teamets egne løbsbiler. Ifølge det nye reglement skal man anvende den samme motor gennem hele weekenden.

Det er heller ikke noget problem at finde en testkører umiddelbart. Man sætter bare Luca Badoer til at udføre dette arbejde. Luca Badoer kan opfylde de nye regler med at den tredje testkører ikke må have kørt mere end 6 Grand Prixer i de seneste to sæsoner. Luca Badoer er samtidig en god kapacitet for Ferrari. Han har været test og udviklingskører for Ferrari i omkring syv år nu.

Fra Saubers side har holdningen været at man ikke ville deltage med tre biler i træningen af økonomiske årsager, men det ændrer sig måske. Til et par medier har Saubers talsmand udtalt, at man endnu ikke har besluttet sig endeligt.

PDL  


Hop til top
Minardi på banen

Som det sidste af de team der deltager i Formel 1 mesterskabet, så påbegynder Minardi teamet i dag deres testkørsler op til den kommende sæson.

Teamet vil teste på Valencia banen i Spanien fra i morgen og frem til torsdag, og testen vil blive kørt med sidste års racer påmonteret nogle 2004 detaljer.

Tirsdag og onsdag skal italieneren Gianmaria Bruni, der pt er den eneste kører der har kontrakt med Minardi teamet, stå for kørslen.
Onsdag og torsdag er det planen at ungaren Zsolt Baumgartner skal teste for teamet, og dermed ser det mere og mere ud til at det nok bliver ham der skal være makker med Bruni i Minardi teamet i den kommende sæson.

AN  


 

Hop til top25.1.2004

Løb for to-sædede Formel 1 racere måske på vej

Efter at søndag formiddags warmup er blevet droppet og Formel 3000 alligevel ikke skal køre der, er der opstået et tomrum i Grand Prix afviklingen.

Et tomrum søndag formiddag forud for Grand Prix'et kan måske udfyldes med et løb for de to-sædede Formel 1 racere. Det er i hvert fald en ide som Minardi chefen Paul Stoddart arbejder med.

Det kan blive interessant at se om det bliver til noget. Ideen er at de tilgængelige to-sædede Formel 1 racere skal køre en form for opvisningsløb søndag formiddag hvor der pt. Ikke er nogen aktivitet, andet end hvad der kan gives tilladelse til af lokale løb. Det har Paul Stoddart tænkt sig at lave om på. Forslaget er sendt til teamcheferne og indtil nu er der ikke nogen der har sagt nej. Ifølge Reuters som Paul Stoddart har udtalt sig til, er der 4 teams som har sagt ja til ideen.

Planen er at der i bilerne skal være berømtheder. Flere af disse har allerede været ude at køre, som passagerer i Minardis egen flåde af to-sædede racer.

Paul Stoddart:
"Det er faktisk svært at finde noget negativt ved denne plan. Man får berømtheder ud at køre søndag formiddag, hvor alverdens medier er til stede sammen med en masse tilskuere. Jeg mener ikke at der skal ret mange ændringer til det forelagte forslag. Vi har siden 2000 kørt adskillige gange med betalende deltagere. Vi og andre har mere end demonstreret succesen med disse biler. Jeg er overbevist om at det bliver til noget. Ingen andre er endnu kommet med et bedre forslag."

Paul Stoddart hentyder til at der ellers ikke sker noget overhovedet søndag formiddag forud for et Grand Prix. Siden år 2000 hvor Minardi for alvor har kørt opvisningsløb og demonstrationsløb med deres to-sædede racere, har mere end 1300 personer haft lejligheden til at sidde i deres racere.

PDL  


Hop til top
FIA: "Den nye Sauber er ingen Ferrari kopi"

Da Sauber i forrige uge præsenterede deres nye bil i Salzburg var der mange der faldt over ligheden med Ferraris F2003 GA. Flere mente at bilen er en kopi.

Er Sauber C23 i virkeligheden en Ferrari F2003 GA? Det var der mange antydninger om efter at Sauber præsenterede deres 2004 model. Flere teams stillede endda spørgsmål om ikke at det var et lige lovlig ens design de to biler har. Men det har FIA efterfølgende afvist. Bilen er ok og helt efter reglementet.

Ligheden mellem de to biler er slående, er det blot en Ferrari der er malet om eller hva'? Absolut ikke siger FIA. FIA afviser at det er en kopi. Faktisk siger FIA også at Sauber flittigt undervejs i udviklingen og bygningen af den nye C23, har konsulteret FIA og alt - det være sig papirarbejdet, design og fremstilling - er fuldt ud lovligt.

Dermed afviser FIA de mange påstande og klagelignende udtalelser som er kommet frem fra mange sider. Som en unavngiven talsmand fra FIA udtrykker det:
"Alting er efter bogen. Bilen er ikke én Ferrari, men den ligner meget."

Peter Sauber forsvarer også bilen selvfølgeligt, og det med en ganske naturlig forklaring:

"Alle biler er en følge af konstant udvikling, og selvfølgeligt ser alle teams efter hvad andre laver. Det er masser af lighedspunkter i hele pitlane. I vores tilfælde, kommer der nogle lighedspunkter eftersom vi anvender både Ferrari motor og gearkasse."

Ydermere kan det ikke være en fuld kopi. Det siger reglementer for det første. Noget andet er at reglementet er ændret i forhold til sidste år. Bagenden af bilerne har som bekendt været udsat for reglementsændringer. Derfor kan det selvfølgelig ikke være en fuldstændig kopi. At Sauber så har haft visse problemer med at få bilen igennem FIA's obligatoriske crashtest er en helt anden sag. Desuden har det altid været brugt det at kopiere hinanden. Ikke hele biler men gennem tiden har det været adskillige ting der har været hentet fra en anden bil. Sådan har det altid været og sådan vil det sikkert blive ved med at være.

PDL  


Hop til top
Ny Toyota ligner forgængeren, men er ny

Fornyeligt blev den nye Toyota TF104 præsenteret for medierne og alle os andre. Mange tænkte ved den anledning: "Hvor den dog ligner forgængeren".

Da Toyota for godt et par uger siden præsenterede deres nye TF104, var der mange tænkte at der er da ikke lavet ret meget om på den. Den ligner jo næsten forgængeren på en prik. Kun nogle sponsormærker er anderledes. Men sådan forholder det sig faktisk ikke. Bilen er helt ny på trods af udseendet. Chefdesigneren Gustav Brunner siger at det faktisk er en helt ny bil der er lavet.

"Tusindvis af ting er anderledes hvis går tæt på. Stort set alt er anderledes. Efter den massive indsats der er lagt i arbejdet, har vi fået en meget god bil mekanisk."

Man skal nok gå under "skallen" på den for at få øje på de store forandringer. En af de helt nye ting er en ny gearkasse. Man har lavet en helt ny syvtrins gearkasse i titanium. Flere har tidligere forsøgt sig med titanium gearkasse med større og mindre helt. Toyota har nu udviklet en som man mener, kan klare opgaven.

"Det er her vi har haft den vel nok største indsats. Gearkassen er fuldstændig ny, alt er nyt i den. Det er helt vores eget arbejde, her har der ikke været andre udefra involveret. Den nye gearkasse er meget tynd og dermed meget let. Og så er den bygget meget stift."

Siger altså Gustav Brunner der har stået for det meste af udviklingen på den nye bil. Det er først nu at Mike Gascoynes indflydelse for alvor kan begynde at gøre sig gældende.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk