Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
27.1.2000
 Minardi klar den 16. februar
 Præsentationsdatoer
 Jordan noget anderledes
 Irvine: R1 bedre end Ferrari.
 Problemer for Williams
 Godt vejr til Ferrari
 Nyt VM i Formel 1
 Ferrari hurtig i frostvejr
 Hakkinen hurtigst
 Jaguar forandrer mig ikke!
 
26.1.2000
 Junqueira meget tæt på
 Benetton på rette vej
 Hvad nu Zanardi?
 BAR holder sig på jorden
 Ralf Schumacher glad for den nye FW22
 Jordan småtester
 2000 nyt højdepunkt for Herbert ?
 Barcelona test
 Ferrari igang igen
 Verstappen får endnu en chance
 

Hop til top27.1.2000

Minardi klar den 16. februar

Endnu et team er nu blevet føjet til listen over præsentationer - det lille italienske Minardi-team. Det sker når de i Bilbao i Spanien præsenterer deres nye racer. Allerede nu vides det at teamet får den spanske telegigant Telefonica som hovedsponsor samt at den ene kører er Marc Gene. Derudover har teamet sikret sig de nuværende Ford-motorer som de allerede anvendte i 1999. Disse motorer bliver videreudviklet og omdøbt til Fondmetal - en anden sponsor. Der er med andre ord ikke tale om de nuværende Ford-motorer som har bragt masser af succes til Stewart i 1999.

Hvem der skal være andenkører er fortsat et åbent spørgsmål. Favoritterne er fortsat Norberto Fontana, tidligere Sauber-kører og Max Wilson, tidligere testkører for Williams.

BB  


Hop til top
Præsentationsdatoer

De fleste teams er inde i den travle periode. Der skal præsenteres nye kørere, der skal testes, og alt muligt andet. De nye biler skal også præsenteres, bl.a. på grund af reklameværdien, men især genkendelsesfaktoren. Hvem har ikke allerede set hvordan den nye BMW/Williams ser ud? Hvid og blå ikke sandt? Vi ved allerede, hvad vi skal kikke efter. Nedenstående kan ses hvornår de forskellige teams præsenterer deres biler. Vær opmærksom på, at nogle kan ses direkte på nettet via web-cam.
Team Præsentationsdatoer
BMW Williams Mandag d. 10. januar 2000
Benetton Mandag d. 17. januar 2000
British American Racing Mandag d. 24. januar 2000
BMW Williams Mandag d. 24. januar 2000
Jaguar Racing Tirsdag d. 25. januar 2000
Jordan Mandag d. 31. januar 2000
Prost Tirsdag d. 1. februar 2000
Sauber Onsdag d. 2. februar 2000
McLaren Torsdag d. 3. februar 2000
Ferrari Mandag d. 7. februar 2000
Minardi Onsdag d. 16. februar 2000
PDL  


Hop til top
Jordan noget anderledes

Næste team til at præsentere er Jordan, og sidste års store sensation, Heinz-Harald Frentzen har indikeret at den nye EJ10-racer får en ny næse. "Den nye racer ser mærkbart anderledes ud. Det markante frontparti er ret forskelligt fra dens forgænger," siger Frentzen der skal forsvare sin 3. plads fra 1999.

Det er kun ganske få billeder der har været af den nye Jordan-racer, men de billeder der har været indikerer at fronten bliver noget mere spids i forhold til sidste års racer. Derudover er siderne ved cockpittet også ændret, selvom det er et sted hvor Jordan i forvejen bevæger sig på grænsen af FIAs lovgivning.

Vi får syn for sagen på mandag hvor raceren præsenteres og siden hen tager teamet til Barcelona for at teste - indtil videre har de kun kørt shake-downs på Silverstone.

BB  


Hop til top
Irvine: R1 bedre end Ferrari.

Jaguars nye R1 er ifølge Eddie Irvine bedre end den Ferrari han kommer fra, i hvert fald på nogle punkter.

"Vognen har alt hvad du behøver for at vinde, det drejer sig blot om at finjustere den for at opnå resultaterne," udtalte Irvine ved præstentationen forleden. Senere blev han måske mere realistisk: "Jeg tror ikke vi kan vinde fire løb i år, hvis vi kunne ville det være fantastiskt, men team'et er endnu ikke tilstrækkeligt sammenarbejdet. Vi har en masse gode folk, men der mangler noget før vi når Ferrari på det punkt." (Men forhåbentligt mener han ikke Jaguar skal gentage Ferraris 2 katastrofalt lange pit-stops hvor man blandet andet ikke ikke kunne finde et af Irvines baghjul ?)

"På langt sigt skal vi nok klare det, jeg mener, hvis vi vinder det første løb ville det være fantastiskt, men konstant at være de bedste er en lang proces. Men når de bedste hold har problemer, skal vi være klar til at udnytte chancen."

Irvine mener også Jaguar har designet den mest fuldstøbte racer, han nogensinde har set. Chefdesigner Gary Anderson supplerede:"Vor målsætning som den blev formuleret i juni 1999 er allerede blevet indfriet, både med hensyn til synlige og indre forbedringer, dvs såvel aerodynamik som det mekaniske komponenter. Udover alle de små forbedringer kan jeg nævne to væsentlige, R1 har fået en større benzintank og køreren er placeret bedre. Alt i alt er der nu bedre balance i bilen, og tyngdepunktet er sænket."

Anderson rundede emnet af med: "Man kan ikke revolutionere designet i dag - grundet reglementet, man kan kun optimere vognen, og det er det vi har gjort."

"John Russel er udnævnt til chef designer, så der bliver bedre tid til at planlægge forløbet af samarbejdet mellem os og Ford. Jeg venter mig meget af deres assistance, for de har så mange resourcer og i denne sport er man nødt til at planlægge med 2-3 års horisont, og det er det vi skal have lagt i faste rammer."

GRN  


Hop til top
Problemer for Williams

Snevejr, en iskold bane og en i forvejen halvsyg racer, er ikke en særlig god kombination, hvilket de to Williams-kørere måtte sande i går. Tirsdag var der snekaos mens det næsten var ligeså dårligt i går, onsdag. Regn og 8 grader var med til at gøre det svært at få kørt nogle konkurrencedygtige tider. Jenson Button var dog i 99-raceren i stand til at køre fra Ralf Schumacher i den nye FW22-racer. Men der var problemer for de to kørere.

Onsdagens test måtte nemlig forkortes for teamets vedkommende da der opstod tekniske problemer - igen! "Som det er normalt med en ny racer, var der lidt problemer. Når en ny racer kommer på banen sker ting som dette. Vi har haft problemer med benzintilførelsen og vi har udført de nødvendige forandringer så vi er sikre på at problemet er væk i morgen," siger dr. Werner Laurenz. Hvorfor Button fik FW21'eren er der også en forklaring på. "Vi kørte et par gode kilometer med FW21b'eren for at give Jeson mulighed for at lære raceren at kende og vi vil fortsætte med det i morgen," siger Laurenz. Mon ikke det også er for at Jenson får nogle omgange inden debuten i Melbourne, mens Ralf Schumacher må forsøge sig med den nye racer?

BB  


Hop til top
Godt vejr til Ferrari

Ferrari er tæt på at indgå en kontrakt med et fransk metrologisk institut. Jean Todt og Stefano Domenicali vil i begyndelsen af februar indgå kontrakten med instituttet i Toulouse. For Ferrari betyder det at de får vigtige informationer om vejrudvikling samt prognoser som kan bestemme hvordan deres valg af dæk skal være. Men Voldborg og co. tager fejl fra tid til anden - hvem husker ikke de to Williams-racere i Monaco i 1997?

Flere andre teams har også ansat meteorologer sådan at de kan være med til at give råd og hjælp. Men i flere tilfælde er det også sats og intuition der gør en forskel. At Ferrari så får et fransk institut til at forestå det er placeringsmæssigt forståeligt - det ligger centralt i Europa kan dække området rimelig præcist.

BB  


Hop til top
Nyt VM i Formel 1

Betragt titlen på denne artikel, som lidt spøgefuld, men alligevel med et vist gran sandsynlighed.

Efter at Stewart, nu Jaguar, har hyret Eddie Irvine, kan der måske opstå visse konflikter i teamet. EI er som bekendt en kontroversiel person, og der har været skrevet og sagt meget om ham. Så er spørgsmålet hvordan han vil gebærde sig i Jaguarteamet.

Selvom Jackie Stewart er trådt tilbage som den øverste leder i teamet, så er han stadig tilstede. Selv siger han, at han er fuldt klar over, at der vil være en vis rivalisering mellem de to kørere, og han om nødvendigt er klar til at gå imellem, hvis det skulle vise sig at være nødvendigt.

Johnny Herbert siger: " Jeg har kendt Eddie i 15 år. Vi kørte sammen i Formel Ford, hvor jeg kørte ham sønder og sammen, det vil jeg stadig prøve at gøre. Men Eddie er vokset meget siden, og overordnet har vi det samme mål, nemlig at vinde med teamet."

Irvine's kommentar: " Jeg tror ikke, at rivalisering imellem os vil skade. Vi er ikke unge kørere mere der skal vise os. Vi vil begge vinde for og med teamet."

Om hans fars tilbagetræden siger Paul Stewart: " Det er tredje gang han træder tilbage, én gang fra skydning, én gang fra at køre løb og nu som leder af et grand prix team. Hver gang han er trådt tilbage, er det ikke for at ligge ved stranden og nyde cocktails. Hans måde at træde tilbage på, er anderledes end de fleste andres. Men jeg er glad for at han har fundet en måde hvorpå han stille og rolig kan trække sig ud."

Ja, indtil videre skal han deltage i det nye vm, nemlig som dommer i diplomati mellem to kørere, det kan muligvis udvikle sig, så han bliver nødt til at skære igennem.

PDL  


Hop til top
Ferrari hurtig i frostvejr

Hjemme i Maranello er Ferrari ved at være klar til år 2000 og den nye racer er allerede meget hurtig, på trods af at vejret ellers ikke indbyder til hurtige tider. I går kørte teamets testkører Luca Badoer en tid på 1:00,226 - på trods af at banetemperaturen ved flere lejligheder lå under eller i nærheden af frysepunktet.

Badoer begyndte testen klokken 10:30 og fortsatte dagen igennem med at eksperimentere med forskellige dele til F320'eren der præsenteres den 7. februar. Klokken 17:00 var det fyraften - efter en testdag hvor der ikke var problemer for Ferrari-raceren, hvilket lover meget godt for teamets forventninger om at vinde kørernes mesterskab efter over 20 års venten. Ferrari er indtil videre færdig med at teste på Fiorano.

BB  


Hop til top
Hakkinen hurtigst

Da sneproblemerne ikke længere generede de tre teams der er i Barcelona for at teste, blev der igen taget fat på tests af de nye 2000-racere, eller dele til den nye racer. Vejret var dog stadig ikke fra sin bedste side og det var først sent på eftermiddagen at kørerne kunne bruge slicks. Mika Hakkinen fik den første dag hvor han satte en officiel tid, og med det samme har den finske verdensmester lagt sig i front, da han efter 31 omgange i Barcelona satte dagens hurtigste tid - 1:22,044.

Det var lidt over en 1/10 af et sekund hurtigere end McLarens nye testkører, Olivier Panis. De to McLaren-kørere brugte dagen på at udvikle dele til 2000-raceren samt den nye Mercedes-motor.

Sauber-teamet er også i Barcelona. Pedro Diniz var 4/10 hurtigere end Mika Salo. Derudover fortsætter BMW-Williams med at teste og igen i dag var Jenson Button ganske overraskende et sekund hurtigere end Ralf Schumacher, men med de usikre racere BMW-Williams stiller op med er der vist ikke noget sammenligningsgrundlag. Tyskeren fik kørt 12 omgange i den nye 2000-racer, mens Button kørte i sidste års racer.

Testtider fra Barcelona, onsdag den 26. januar 2000:

KørerTeamBedste tid
Mika HakkinenMcLaren-Mercedes1:22,044
Olivier PanisMcLaren-Mercedes1:22,181
Pedro DinizSauber-Petronas1:23,209
Mika SaloSauber-Petronas1:23,695
Jenson ButtonBMW-Williams1:24,057
Ralf SchumacherBMW-Williams1:25,065

BB  


Hop til top
Jaguar forandrer mig ikke!

Følgende melding kom fra Eddie Irvine i forbindelse med de mange interviews ved lanceringen af Jaguar R1. Direkte adspurgt om han ville ændre livsstil, efter hans skifte fra Ferrari til Jaguar, svarede EI: " Hvorfor skulle jeg dog det, jeg lever på samme måde som mange af mine venner gør, hvorfor skulle jeg lave om på mig selv. Jeg er en type der ikke gider at sidde foran fjernsynet, der skal ske noget andet."

Jackie Stewart sagde om Irvine: " Eddie Irvine er blevet mere moden. Tænk på, at han har været i skyggen af Michael Schumacher i flere år nu. Jeg tror han har indset, at tiden var inde til at vende et nyt blad, og prøve at køre for ham selv."

På spørgsmål om hans livsstil med skæg, sjov og ballade er noget som kan hænge sammen med hans karriere som professionel motorsportskører, siger EI: " Tro nu ikke på alt hvad I hører, tro ikke engang på alt hvad I ser."

Typisk Irvine, men der kom også frem at bag al det kontroversielle, så er Irvine seriøs omkring jobbet hos Jaguar. "Så længe jeg træner hårdt, møder op ved banen, og er professionel i min indstilling, kan jeg ikke se at det skulle skabe nogen konflikt. Det er jo det samme job uanset hvem jeg kører for. "

Der var også en del spørgsmål om hvordan han ser på mulighederne for Jaguar i fremtiden.

" Jeg har nogle mål med min karriere. Jaguar har nogle mål med deres deltagelse i formel 1, slutresultatet er det samme for os begge. Det sker måske ikke i år eller næste år, men det kommer. Vi er selvfølgelig også afhængige af, at de to topteams har mindre heldige dage. Målet i første omgang er at slutte bedre end f.eks. Jordan."

Noget som også optog mange er forholdet til Johnny Herbert. " Vi kører begge for det samme team. Det er klart at han ønsker at være bedre end mig, jeg ønsker jo det samme i forhold til ham. Men vi kører begge for teamet, det er ikke smart hvis jeg laver f.eks. 30 point og Johnny ingen laver. Hvis eksempelvis Jordan laver 50 point, så er vi efter dem, og det er ikke målsætningen. Vi skal begge score point og helst så mange som muligt."

Om selve bilen: " Det er klart det er en helt ny bil. Det hele kommer ikke på en gang. Se McLaren og Ferrari, de har begge oplevet nedture, men er kommet tilbage igen, det kræver en enorm indsats fra alle i et team at få vendt en situation. Så vi tror på det. Til sammenligning vil jeg sige, at jeg kun ganske kort har prøve SF 3 modellen, og på den korte tid kunne jeg slet ikke få det til at hænge sammen, det er meget nemmere og bedre med den nye R1."

Til sidst var der nogle der spurgte om hans afkørsel under den nyligt overståede test, hvor der var noget virak lige efter afkørslen. EI: " Jeg var faktisk utrolig heldig. Da jeg røg af banen, hoppede visiret på min hjelm op, og en hel masse sten slog ind i ansigtet på mig. Et par af dem var kun nogle få millimeter fra at ramme mig i øjnene. Det kunne de meget nemt have gjort, og hvis de havde gjort det, kunne jeg meget nemt have været blind i dag."

PDL  


 

Hop til top26.1.2000

Junqueira meget tæt på

Ifølge Frank Williams var det kun få timer der skilte Junqueira fra at have fået Jenson Buttons sæde. Godt nok er det svært at se at Bruno Junqueira overhovedet var en kandidat eftersom Button fik al opmærksomheden - både i de såkaldte neutrale medier, men også i BMW-Williams' egen presseafdeling, og gennem hele forløbet var det næsten tydeligt hvad der var teamets foretrukne valg, lige meget om man nu forsøger at få det til at ligne en reel duel.

Junquiera var favoritten aften før den nye andenkører skulle offentliggøres, men Frank Williams kom på andre tanker. "I går aftes var valget på ham," siger Frank Williams om Junqueira da man i stedet havde skrevet kontrakt med Jenson Button. "Vi snakkede om det og det var hvad der var den generelle tendens på det tidspunkt," siger Williams videre. Dagen efter satte Button en tid der var hurtigere end Junqueiras.

Det var dog ikke så meget det at Button var hurtigere, men det faktum at Button er yngre end Junqueira der gjorde forskellen. Button fyldte 20 under testdagene mens Junqueira er tre år ældre. "Vi følte at det i længden, eftersom det han allerede havde vist i raceren var utroligt, var sandsynligt at han ville fortsætte med at blive meget bedre," siger Frank Williams om Button.

Junqueira har fortalt at det blot var få minutter før præsentationen af Jenson Button at brasilianeren fik at vide at der ikke var plads til ham. Selv føler Bruno Junquiera ikke at Button overhovedet nåede at slå ham. "Han slog mig ikke!" fortalte Junqueira og pegede på at forholdene altid var forskellige fra dag til dag, hvorfor der reelt ikke var noget sammenligningsgrundlag. Som et plaster på såret bliver Junquiera testkører for BMW-Williams.

BB  


Hop til top
Benetton på rette vej

Det fallerede Benetton-team der siden 1995 har været tættere på bunden af Formel 1 end toppen, er ifølge Giancarlo Fisichella på rette vej. Benetton er efterhånden blevet meget trængt, også økonomisk eftersom de har en kontrakt med sponsorerne der er giver kroner i kassen i forhold til præstation - og eftersom pointscoren er blevet halveret de sidste par sæsoner, bliver sponsoraterne modsat også halveret fra år til år.

Men nu peger pilen i den rigtige retning (det sagde de også sidste år, hvis du skulle have glemt det!) "Jeg ønsker en meget meget konkurrencedygtig racer. Vi skal forbedre os i forhold til sidste år i højfartsving, vejgreb, traction - overalt! Men jeg tror at vi er på vej i den rigtige retning," siger Giancarlo Fisichella hvis karriere siden skiftet til Benetton i 1998 stort set er gået i stå - i 98 var der få store øjeblikke men 1999 var en decideret ørkenvandring for 'Fisico' Den nye B200-racer er ifølge italieneren bedre end den tidligere B199-model blandt andet fordi den er lettere og samtidig får de en lettere og stærkere motor. Men Supertec-motoren i forhold til de andre motorer i Formel 1 er næsten kun et minus.

På trods af at det går meget trægt hos Benetton tror han stadig på at han kan tage den sejr han et par gange har været tæt på. "Mit personlige mål er at vinde mit første løb i Formel 1 og at vinde så mange point til at slutte i top-5 mod slutning af sæsonen." Men mon det bliver for Benetton-Supertec i år? Næppe!

BB  


Hop til top
Hvad nu Zanardi?

For et par dage siden blev det officielt - Williams og Zanardi valgte at gå hver til sit, efter det der i den fælles pressemeddelelse blev kaldt en svær sæson for både Zanardi og Williams. Det har resulteret i at Zanardi får mellem 30 og 40 millioner kroner fordi den toårige kontrakt skulle brydes. Nogle peger endda på at det er et krav fra Williams at Zanardi ikke må deltage i motorsport på topplan - i hvert fald i år. Men hvis man skal tro Zanardi selv og hans udtalelser er det vist mere motivationen der er forsvundet og hindrer ham i at køre i denne sæson.

Hele samarbejdet fungerede, efter Zanardis opfattelse, ikke særlig godt fra begyndelsen og til sidst kørte begge parter sur i det fordi der simpelthen ikke længere var tillid mellem de enkelte parter. "Jeg har ikke svarene. Jeg menter dog at jeg kunne gøre det bedre end jeg gjorde," siger Zanardi der faldt helt igennem efter at have været på toppen i ChampCar.

Hvad der er Zanardis planer i den kommende tid er uvist. "Jeg bliver sammen med min familie og tænker. Hvis gnisten kommer tilbage tager jeg nok tilbage til Amerika, men lige nu er det ikke noget jeg overvejer," siger Zanardi der nok har kørt Formel 1 for sidste gang. Hvad det var der gik galt for Zanardi er fortsat en stor gåde!

BB  


Hop til top
BAR holder sig på jorden

Selvom BAR er kommet et væsentligt skridt videre ved det nye samarbejde med Honda, giver det ikke store resultater her og nu. Det er Jock Clear, der er chefingeniør for Jacques Villeneuve også kommet frem til. Hvor BAR sidste år gjorde et stort nummer ud af at de ville vinde debutløbet, er man i år mere afdæmpet.

Teamet har sat sig mål for sæsonen, men skyder ikke vildt om sig. "Vi har sat os et klart mål for Melbourne og hvis alt passer sammen ved vi hvor langt vi er efter McLaren," siger Clear og indikerer dermed også hvem de forventer sætter dagsordenen i den kommende sæson. "Det er for meget at kæmpe om pole og at vinde løb. Men hvis vi forstår hvor svaghederne er og bygger videre på dem, er jeg sikker på at vi kan lukke hullet," fortsætter han, men påpeger også at McLaren og for så vidt også de andre team, ikke venter på BAR men også går fremad.

Jock Clear her i briefing med Jacques Villeneueve

Clear er også sikker på at Honda gør fremskridt henover sæsonen. Igen er McLaren et sammenligningsgrundlag for ingeniøreren. "Vi mener at den udvikling man så fra Ilmor (der står for udviklingen af Mercedes-motorerne) i 1997 og 98, er hvad man vil se fra Honda i år," siger Jock Clear.

BB  


Hop til top
Ralf Schumacher glad for den nye FW22

Ved præsentationen af den nye BMW/Williams, var der som sædvanlig en god gang spørgsmål fra diverse journalister til teamet. Nogle af spørgsmålene gik til teamets førstekører, Ralf Schumacher, og her følger et sammendrag af hans udtalelser:
" Vi har taget et stort skridt fremad med den nye bil. Der er fundet afgørende forbedringer i det aerodynamiske område. Der har været lavet en masse tests med designet og videre i vindtunnelen. Sidste års bil var meget konkurrencedygtig på baner med low og medium downforce, men på baner med high downforce havde vi problemer. Der er nu lavet en masse forbedringer, så de problemer vi havde sidste år, nu skulle være løst. Vi tager nu hul på en ny æra med samarbejdet med BMW, og vi håber på, at vi helt tilbage i toppen i kampen om VM i løbet af to til tre år."
Om hans nye medkører, Jenson Button, siger han: " Jeg er helt med på at teamet har valgt Jenson Button. Jeg ser det ikke som et problem at være helt ung i formel 1. Jeg selv var kun et år ældre da jeg startede i formel 1. Det tager selvfølgelig et stykke tid, inden han har den fornødne erfaring til at være helt fortrolig med det hele. Det tog mig næsten to år. Jeg har aldrig set ham i løb, men han har lavet nogle virkelig gode tests. Jeg håber ikke at han er for hurtig og gør livet for vanskeligt for mig."
PDL  


Hop til top
Jordan småtester

Der er få dage til det næste team, Jordan præsenterer deres 2000-racer, EJ10'eren. Teamet har siden tirsdag gennemført tests på Silverstone til blandt andet at få tjekket at forskellige dele på raceren fungerer. Det har været Jarno Trulli der har forestået disse tests.

Teamet præsenterer deres racer den 31. januar - en præsentation der markerer 10-året for Jordans deltagelse i Formel 1. Derefter tager teamet til Barcelona hvor de for første gang tester den nye racer i lidt mere offentligt lys.

BB  


Hop til top
2000 nyt højdepunkt for Herbert ?

"Jeg skal stile højt," var Johnny Herberts svar på pressens interesse for hans umiddelbare fremtid. Og her tænkte han ikke på at passe børn og klare opvasken, der er ting han går op i på hjemmefronten i Monaco.

"Men vi skal arbejde hårdt for at avancere i tabellen," sagde han. "Vi har ikke rigtig set, hvad de andre top teams kan præstere i denne sæson. Personligt vil jeg gerne slutte i top-6, men i virkeligheden skal jeg stile højere, så Jaguar kan få en placering i top-3, når bare vi performer stabilt."

"Jeg ville være henrykt hvis vi kan genskabe Jaguars fordums glorie og f.eks. slå Ferrari. Jeg tror på 2000 vil blive min hidtil bedste sæson og håber Jaguar-fans over hele verden vil støtte os i kampen."

GRN  


Hop til top
Barcelona test

I går var der tre teams der testede i Barcelona, det var Sauber, Williams og McLaren. Testen blev udsat til midt på formiddagen, på grund af let snefald tidligt på morgenen, og man var nødt til at vente på at de smeltede.

McLaren stillede med både Mika Hakkinen og teamets testkører Olivier Panis, og det var sæsondebut til Mika Hakkinen, men det gik ikke helt efter planen, han fik slet ikke noteret nogen tid.
Sauber teamet testede "wet weather" setup og de nye regndæk fra Bridgestone samt arbekdede med aerodynamiske tiltag. Og heller ikke her var man fri for problemer, i det at Mika Salo midt på dagen måtte igennem et motorskift.
Williams stillede med begge deres kørere, Ralf Schumacher og nyudnævnte Jenson Button, som imponerede med at være 0,100 sek hurtigere end sin teammate.

Tirsdagens tider:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1Olivier PanisMcLaren1:32,2926
2Pedro DinizSauber1:32,7637
3Mika SaloSauber1:35,2613
4Jenson ButtonWilliams1:35,8819
5Ralf SchumacherWilliams1:35,989
6Mika HakkinenMcLaren-
AN  


Hop til top
Ferrari igang igen

Tirsdag genoptog Ferrari teamet deres testkørsler på Fiorano banen i Italien. Luca Badoer kørte i tidsrummet fra kl. 10:30 til 14:30, hvorefter testen blev afbrudt på grund af hydrauliske problemer. Testen blev kørt i chassis nr. 194 som er en F399 model.
Og det må have været en temmelig kølig fornøjelse, da luft temperaturen svingede imellen + 1 til - 1 C., og bane temperaturen var imellem -6 og 0 C.
Alligevel kørte han i alt 37 omgange med en bedste tid på 1:01,615.

Testkørslerne med Luca Badoer fortsætter i dag.

AN  


Hop til top
Verstappen får endnu en chance

Det hollandske racer es, Jos Verstappen, skal endnu engang testkøre i Formel 1. Han skal i dag teste for Arrows teamet på Silverstone banen i England. I følge en talsmand for Arrows teamte så skal han teste i en A21 model.
Jos Verstappen har tidligere kørt for Arrows teamet, det var i 1996 sæsonen dengang teamet hed Footwork og kørte med Hart motore.
Han sluttede som nr. 16 med 1 point som han fik for en 6. plads i Argentinas Grand Prix.

Der har i længere tid været rygter om at Jos Verstappen skulle vende tilbage til Formel 1 sporten, og det er da ikke umuligt at han får et sæde igen til denne sæsom. For ud over sit talent og hans Formel 1 rutine, så har han også en anden meget væssentlig evne, han er god til at skaffe sponsor penge, og det er ikke uvæsentligt når man skal have en plads i et af de mere økonomisk trængte teams i Formel 1 feltet.

Jos Verstappen har været mere eller mindre med i Formel 1 siden 1994 og har kørt i alt 57 Grand Prix løb.
Og han har kørt for følgende teams: Benetton, Simtek, Footwork, Arrows, Tyrrell og Stewart.
To gange i hans karriere har Jos Verstappen været oppe op sejrsskamlen, han har nemlig 2 tredje pladser, begge gange var i 1994 mens han kørte for Benetton Ford. De to placeringer blev opnået i Ungarn og Belgien.

I følge Verstappens manager, Huub Rothengatter, vil Jos Verstappen og Arrows teamet skrive kontrakt i forbindelse med denne testkørsel, og hvis det holder stik, så betyder det samtidig at han skubber den anden hollandske Formel 1 aspirant, Tom Coronel, ud i mørket for denne gang.
En anden kører som var med i kampen om pladsen hos Arrows teamet, Mark Webber, har der i denne forbindelse været ret stille om i længere tid nu, så han regnes for helt ude af denne sammenhæng.

Arrows teamet har allerede skrevet kontrakt med Pedro de la Rosa for denne sæson, han kørte også for teamet i 1999.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk