Peter Sauber: "For at rykke fremad har vi brug for kørere af Trulli, Barrichello eller Frentzens kaliber. Men vi kan aldrig få fat i disse kørere, så derfor har vi ansat meget unge talenter, så vi kan opbygge dem selv. Det er helt klart en risiko at have så unge kørere, fordi du ikke kan vide hvordan de vil udvikle sig. Men det er en kontrolleret risiko vi løber, der er risikoen for en startkollision og han (Raikkonen) kender ikke alle banerne så godt som de andre kombattanter, men når jeg ser hvor roligt Kimi tager det, tror jeg ikke at der er fare Jeg vil ikke begynde at komme med forudsigelser omkring næste sæson, men samtlige af vores sponsorer vil have at vi rykker op fra en ottendeplads i konstruktørernes mesterskab. Hvis vi havde samme pointsystem som i CART, ville vi være blevet nummer 6 sidste år. Vi ville være foran Jordan og det ville have været en mere fair reflektering (af mesterskabet). FIA vil ikke ændre det fordi de vil sammenligne pointene med fortiden, med kørere som Fangio. Mika Salo ringede til mig efter den første test med vores 2 unge kørere og spurgte hvorfor de kørte så stærkt og hvad vi havde gjort ved bilen. Vi svarede ham: 'Vi har fået nye kørere Mika'".
Peter Sauber sammenligner Raikkonen med Jenson Button, der jo ikke havde de store problemer med at finde sig til rette i Formel 1, og Raikkonen selv afviser at hans manglende erfaring (kun 23 formel løb) kan udgøre en fare, når der skal køres løb i Melbourne og siger at han ikke har tænkt sig at køre forsigtigt.
Kimi Raikkonen: "Jeg tror ikke at jeg vil være mere forsigtig, bare fordi jeg er i Formel 1. Det er ikke en god ting hvis du begynder at køre forsigtigt. Det første løb bliver lidt svært, fordi det vil være næsten 2 timer langt, og jeg kun er vant til at køre løb på en halv time. Men når jeg vænner mig til det i en formel 1 bil, vil det være OK. Det sværeste at vænne sig til er nedbremsningen, hvor sent man kan bremse og hastigheden i de hurtige sving. Jeg er ligeglad med hvad folk siger. Jeg føler mig godt tilpas med det. Nick og jeg har det godt med hinanden og jeg ser frem til sæsonen forude. Jeg er klar over at alle vil have blikket rettet mod mig, og det er op til mig i starten at vise at jeg hører hjemme i Formel 1."
Sauber har
Willy Rampf, der er Saubers chefingeniør, har meget store forventninger til til C20 raceren, og mener at teamet absolut har mulighed for at opnå flotte resultater i år, men maner samtidig til forsigtighed, da det stadig er for tidligt at spå om hvordan bilen vil klare under deciderede løbsforhold. C20 raceren har da også klaret at køre mere end 720 kilometre uden problemer med pålideligheden.
Om Rampf har noget at have sin optimisme i, kan kun fremtiden vise, men der er arbejdet utroligt intenst
Fornylig blev det annonceret, at Sergio Rinland ville stoppe hos Sauber. Begrundelsen for hans afgang fra teamet, kendes ikke. Flere steder i pressen er det blevet antydet, at Peter Sauber skulle have bedt Sergio Rinland om at stoppe i teamet, når arbejdet med den nye C20 var færdiggjort. Andre steder hedder det sig, at han er stoppet af private årsager. Hvad end grunden måtte være, så har Sauber nu ansat en ny chefdesigner. Valget faldt ikke på en af de emner, som er blevet nævnt flere steder i pressen. Mulighederne var Alan Jenkins, Gary Anderson og John Barnard. Ingen havde tilsyneladende tænkt på Stephen Taylor. Men hvem er Stephen Taylor så?
Stephen Taylor har faktisk i mange år beskæftiget sig med Formel 1. Taylor kommer fra McLaren International, hvor han har været ansat siden 1995. Hos McLaren International har han primært arbejdet med konstruktion af monocoque'en og dele til front- og hækvinger. Hans karriere startede hos firmaet, Advanced Composite Group, hvor han som navnet antyder, har arbejdet med konstruktion og udvikling af kompositdele. På dansk hedder det kulfiber, som efterhånden findes i utallige afskygninger. Hos ACG designede og konstruerede han dele til Le Mans vinderen Mazda 787 og til Jaguar XJR-10. Også Lotus havde glæde af ham i en kort periode, et årstid blev det til hos Lotus, inden han vendte tilbage til ACG, hvor arbejdet primært blev udført for det daværende Larrousse Formel 1 team. I 1995 kom han så til McLaren International. Og er så nu hos Sauber.
Chefen for Hungaroring, Ferenc Studniczky, har valgt at trække sig fra posten efter forskellige samarbejdsproblemer med den øvrige ledelse. Nogle af problemerne skulle ifølge kilder i den ungarske presse være, at man ikke har villet godkende regnskabet for sidste år, og heller ikke det kommende budget og aktiviteterne for banen for 2001. Den manglende godkendelse af planer omkring aktiviteterne for 2001, skulle være dråben der fik bægeret til at løbe over for Studniczky.
Banen har i mange år været statsstøttet, og får tilskud fra staten. Staten ejer også den største andel af det selskab, der driver banen. Banen har aldrig været kendt for at give det store overskud, hvis der har været overskud nogensinde. Sidste år fremlagde Studniczky planer om en øget aktivitet på banen, for bl.a. at øge indtjeningen. Det er øjensynligt den samlede aktivitetsplan, som man har valgt ikke at godkende.
Selskabet har i stedet indsat næstformanden i bestyrelsen, Attila Gaal, som daglig leder indtil en generalforsamling i februar beslutter, hvem der skal overtage Studniczkys plads. Der har været kørt Grand Prix'er på Hungaroring siden 1986, og den nuværende kontrakt udløber i 2006.
Mange i Formel 1 verdenen har udtrykt deres begejstring for Kimi Raikkonen, som efter manges mening måske er for ung. Men andre er meget imponeret over den unge finne. Bl.a. skulle Michael Schumacher have udtrykt, at her er en kører med en stor fremtid. Den afgåede chefdesigner hos Sauber, Sergio Rinland, som i en periode har arbejdet sammen med Raikkonen, er ligeledes meget begejstret.
Sergio Rinland:
"Kimi imponerer mig hver eneste gang, han sætter sig i en bil. Jeg tror at han bliver rigtig, rigtig god. Man får en helt speciel følelse, når man møder en som har et eller andet specielt over sig."
Men desværre for Rinland får han ikke fornøjelsen af at følge Kimi Raikkonen på tæt hold. Rinland og Saubers veje er skilte.
Således har Craig Pollock igen fundet de store ord frem, næsten som de kunne høres i starten af 1999. Efter at være blevet nummer 5 i 2000, skal de nu frem over stepperne. "Jeg er ikke glad for at slutte som nummer 5 i konstruktørernes mesterskab. Vores må i 2001 er at vi mindst sikrer os tredjepladsen og vinder løb, og med det team og den infrastruktur som vi nu har fået på plads, er det opnåeligt - og det er det jeg ønsker," lyder det kontant. Så kender vi BAR igen!
Sådan ser den nye BAR ud
Modsat de fleste andre teams, præsenterede BAR deres nye racer (der i øvrigt var en påmalet sammenstykning) med et større show. Så var scenen ellers sat til at Pollock kunne fremvise BAR003'eren. Teamet har arbejdet længe på raceren og de indledne test er gået nogenlunde - Villeneuve mener dog at den nok er lidt for langsom i forhold til sidste års racer, hvilket bestemt ikke er et godt tegn for et team med så store ambitioner. Men i den tekniske afdeling er der stor tilfredshed. "Vi er meget tilfredse med 2001-raceren. Den har levet op til alle de målsætninger som vi havde i designplanen sidste år," forklarer Malcolm Oastler. Blandt andet har teamet arbejdet meget på at slanke raceren på forskellige steder. "Vi har sparet godt 30 kilos vægt i raceren og har allerede overgået vores oprindelige aerodynamiske mål. Det har været et intensivt program og teamet har virkelig gjort det godt," siger den tekniske leder videre og er sikker på at teamet er i god form til at tage fat på 2001-sæsonen.
De bedste kørere
Craig Pollock stiller store forventninger til teamets to kørere. Det er fortsat Jacques Villeneuve der er ubetinget førstekører, men teamchefen forventer at Olivier Panis bliver et stærkt køb. "Olivier vil presse Jacques, og jeg er sikker på at Jacques er klar til det. Vi mener at vi har en fantastisk kører line-up - faktisk vores bedste," siger han - og de har jo som bekendt også kun haft to, så det ville være underligt at forklare det anderledes!
Lidt utraditionelt har teamet valgt at lade Olivier Panis kører i racer nr. 9 mens Jacques Villeneuve får racer nr. 10. Hvorfor egentlig det? "Olivier vandt i Monaco i racene nr. 9, så vi håber at han kan gøre det igen i år," siger Pollock om Panis' eneste sejr, der var et regulært lucky-punch af dimensioner, da han i 1996 sejrede i fyrstendømmet.
Den bedste line-up - Craig Pollock tror på konstellationen Villeneuve/Panis
Men selvom Craig Pollock gerne vil vinde, så slår han ikke på samme stortromme som forud for 1999-sæsonen hvor der blev lovet sejre i første løb og verdensmesterskaber. "Vi satte mål i vores første sæson og de var for meget for os, så vi vil ikke sætte en masse til i år. Vi ønsker at blive bedre og være med fremme sammen med McLaren og Ferrari i år," siger teamchefen.
Hondas anden hest
Honda leverer motorer til både Jordan og BAR, og japanerne vil stille de to teams lige, sådan som det officielt lyder. Dog må det siges at BAR og Honda har opnået et lille forspring, da de kender hinanden og har arbejdet sammen i et år. Men budskabet er det samme til BAR, som det er til Jordan, ja det er næsten ordret gengivet ved begge præsentationer. "Vores mål i 2001 er at have et Honda-team i top 3 i konstruktørernes mesterskab. Vi ønsker også at en Honda-kører skal stå øverst på podiet," siger Takefumi Hosaka.
Honda tror dog på at det vil gavne deres Formel 1-indsats at have to rivaliserende teams. "Vi mener at det er en sund konkurrence som vil være til Hondas formål set over lang tid," siger Shoichi Tanaka, der leder Honda Racing Development.
Det bliver ganske interessant at se hvordan
Heinz-Harald Frentzen: "Den vigtigste ting er at selv efter to dages test i Barcelona, er jeg stadig meget tilfreds med min bil. Men jeg vil nu holde mig til min forsigtige dom, fordi vi hidtil kun har udført motortests for Honda. Generelt kan jeg sige at vores bil kørte uden nogen større mekaniske problemer. Opsætningen med hensyn til Chassiset har også vist sig at være i orden. Det eneste der har irriteret mig var at vores konkurrenter stadig brugte deres gamle biler, hvilket gør en kritisk definition af vores EJ11 nærmest umulig."
Testen fortsatte onsdag og torsdag, hvor Jarno Trulli tog over. Efter nogle startvanskeligheder i sidste uge, har Jordan haft en rimelig god test på Circuit de Catalunya, og Trulli er da også, ligesom Frentzen, fortrøstningsfuld hvad angår bilen og teamets chancer i den nye sæson. Trulli kørte 96 omgange og satte 4. bedste tid af alle.
Jarno Trulli: "Jeg har kørt mange kilometre i den nye bil og det hele ser meget positivt ud. Det vigtigste lige nu er at bilen er pålidelig. Dette er vores hovedmål efter sidste års problemer. 2001 bliver en vigtig sæson for os, fordi vi har direkte support fra Honda og vi må ikke fejle. Jeg har kontrakt hos Benetton indtil 2002, og jeg ender der måske også hvis folk gerne vil have det. Men først vil jeg se om det lykkedes for dem at blive konkurrencedygtige igen."
Tim Edwards, der leder Jordans testarbejde, var tilfreds med testen, især fordi Trulli kørte 450 kilometre uden problemer, vel at mærke med den Honda motor teamet benytter I Melbourne om små 37 dage.
Begge Jordan kørere får fra denne sæson hver 2 løbsteknikere, David Brown for Frentzen og den for nyligt ansatte Gabriele Delli Colli for Jarno Trulli. Begge teknikere får hver en assistent, fordi der efterhånden er for meget arbejde til at én person kan udføre det optimalt. Delli Colli kom til Jordan fra Sauber, og erstatter Dino Toso, der var blandt de folk der "flygtede" fra Jordan til Benetton.
Minardi benægter at der vil falde en endelig afgørelse for teamets fremtid i denne uge.
Der er ellers blevet spekuleret meget i at Minardi ville bekræfte rygtet om Stoddarts overtagelse af teamet i denne uge, men det bliver tilsyneladende ikke tilfældet.
I en pressemeddelelse skriver Minardi, "Gian Carlo Minardi bekræftede at forhandlinger er i gang for at sikre fremtiden for det team han grundlagde i 1979, men ingen formel annoncering omkring emnet vil finde sted i denne uge. Han understregede at historierne der antyder at afsløre salgsprisen på teamet, såvel som andre detaljer om dets fremtidige aftaler, er fuldstændig upræcise fordi der endnu ikke er forhandlet nogen kontrakt på plads."
Visse websteder rapporterer at aftalen der skal redde Minardi er forhandlet på plads. Det skulle som ventet være den australske rigmand, Paul Stoddart, der har underskrevet aftalen, hvilken gør ham til ejer af Minardi teamet. Salgsprisen skulle efter sigende udgøre den nette sum af cirka 400 millioner danske kroner. På trods af disse oplysninger, har ingen af parterne villet bekræfte salget, selvom Stoddart aldrig rigtig har lagt skjul på at han forhandler om et muligt køb af teamet.
Minardi har også senere indrømmet at der er noget om snakken: "Forhandlinger er stadig i gang og en officiel udtalelse vil følge dem i de kommende dage. Vi er til salg, og har været det et stykke tid efterhånden, selvom vi på nuværende tidspunkt ikke kan sige noget om hvorvidt en aftale er underskrevet", lyder det fra en talsmand for Minardi.
Stoddart ville i givet fald blive ejer af et team uden motoraftale eller kørere. Dette skulle ifølge rygter dog være kun et spørgsmål om formaliteter, da Fernando Alonsos og Enrique Bernoldis navne konstant dukker op som Mazzacane og Genes afløsere.
Selvom Ford tidligere afviste at ville levere motorer til Minardi i år, ser det nu ud som om Paul Stoddart har fået en aftale på plads, der tillader teamet at benytte sidste års Ford ZETEC motorer. Til gengæld ser det ud til at Renault vil koncentrere sig udelukkende om deres eget program i år, og derfor ikke vil levere de formentligt lidt stærkere Supertec motorer til Minardi.
Paul Stoddarts luftfartsselskab, European Aviation, der sidste sæson sponserede Arrows teamet afbrød samarbejdet med Tom Walkinshaw, da han nægtede at give Stoddarts protegé, Mark Webber, den tid i vognen han havde forventet. Arrows blev ellers den yderst motorsportsinteresserede Paul Stoddarts vej til Formel 1. Efter samarbejdet ophørte, begyndte Stoddart at lede efter nye muligheder. Det ser for alvor ud til at være lykkedes. Paul Stoddart har en kollektion af gamle Formel 1 racere, bestående af cirka 40 vogne, han selv kører I når lejligheden byder sig.
Stoddart har udtalt sig til magasinet, British weekly Motoring News, "Vi er I de afgørende faser af forhandlingerne og jeg er meget håbefuld. Jeg gik glip af købet af Tyrrell i 1997, men jeg håber at det samme ikke sker denne gang." Lykkedes det for Stoddart at købe Minardi, bliver han den første australske teamejer siden legendariske Jack Brabham, der måtte sælge sit Brabham team til Bernie Ecclestone i 1972.
Det bliver spændende at se udfaldet af forhandlingerne, selvom der nok går en lille uges tid inden Stoddarts køb bliver officielt bekræftet.
Ligeledes skal det blive spændende om Gabriele Rumi og Gian Carlo Minardi overhovedet vil få nogen indflydelse på teamet efter salget, og om det fører til en navneforandring á la "EAR" eller "European Aviation Racing"?
Marc Gene siger "Jeg
tror at mit skift til Williams teamet, vil hjælpe mig i fremtiden, da jeg
gerne vil køre for nogle af de store teams i fremtiden. Nu må vi se hvad
fremtiden bringer, og om det var det rigtige valg jeg tog med mit skift
til Williams teamet. Mit skift til Williams teamet betyder også at jeg
ikke kommer i løb hver anden weekend. Men jeg har ventet med mit skift så
længe jeg kunne, men da Minardi teamets fremtid endnu ikke ligger fast,
ville jeg ikke spille hasard med min fremtid.
Jeg har snakket med
Giancarlo Minardi om min beslutning, og han siger at han bakker mig 100%
op, og jeg forlader teamet uden at smække med døren, og det har været
meget vigtigt for mig"
"Jeg er meget glad for min første test. Alle i Prost-teamet har været meget flinke og vi kommunikerer meget godt," siger argentineren. Han skulle blandt andet vænne sig til den nye AP04-racer, og det kostede blandt andet en tur af banen. "Jeg har opdaget mange nye ting i den første test, og mit første indtryk er meget godt," siger han om Prost-Ferrari raceren.
Søndag påbegynder teamet en større test i Barcelona. Først kører Mazzacane to dage og derefter overtager Jean Alesi racren. Alesi er også meget godt tilfreds med raceren. "Raceren er fyldt med potentiale, er meget stabil og nem at køre," lyder det fra den franske veteran.