Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
27.1.2002
 Renault tilbage i Formel 1
 Prost forberedt på at forlade teamet
 Ferrari tester to steder
 Renault præsenterer deres racer i dag
 
26.1.2002
 Jordan forhandler med sponsorer
 Jaguar arbejder med ny frontvinge
 Barcelona test - Fredag
 Jenson Button´s fremtid usikker.
 Ralf Schumacher kører FW24 som den første
 Williams præsentation af FW24
 Et sidste desperat råb om hjælp fra Prost
 

Hop til top27.1.2002

Renault tilbage i Formel 1

Formelt set er Renault nu 100% tilbage i Formel 1. Det franske bilmærke der købte Benetton-teamet har nu total kontrol med teamet og dermed bliver de det tredje rene fabriksteam i Formel 1 sammen med Ferrari og Toyota. Den nye racer blev i dag præsenteret i Paris.

Under stor mediebevågenhed kunne Renault fremvise deres første racer siden 1985. "Vores comeback i konkurrencen er for at øge kendskabet til brandet og vores global tilhørsforhold," sagde Louis Schweitzer, og dermed følger de den strategi som alle de andre bilmærker har i Formel 1 - indsats i sporten for øget bilsalg.

"Vi er tilbage i Formel 1 for at vinde 100% med et Renault-team. Jeg vil blive skuffet hvis vi ikke slutter i top-4 i år," siger Patrick Faure der er topbossen i teamet. "Vores mål vil være at være så tæt på topteamsene som muligt med sigte på at vinde løb næste år og gå efter titlen i 2004," fortsætter Faure, og dermed er der lagt op til en flerårig strategi.


Sådan blev den nye R202 fremvist i Paris
(Foto: Renault F1)

I det daglige er det dog Flavio Briatore der kommer til at stå for driften af teamet. Som det ser ud nu har teamet ikke én specifik adresse - en hel del af arbejdet sker hos Renault i Viry-Châtillon i Frankrig og det tidligere Benetton-teams hovedsæde i Enstone i England. "Sidste år byggede vi et solidt og samlet team mellem Viry og Enstone. Under ledelse af Mike Gascoyne og Jean-Jacques His, har vi et stærkt teknisk line-up som arbejdet i god harmoni med vores kørere der har stort potentiale, Jarno Trulli, Jenson Button samt vores testkører Fernando Alonso," siger Flavio Briatore.

Umiddelbart ligger designet meget op ad raceren fra 2001. En del af de ændringer der er på den nye racer blev fundet i løbet af 2001, hvor teamet også kom lidt bedre med, men for at Renault kan komme helt frem skal der ske en fortsat udvikling. "Vi tog tiden til at få de aerodynamiske og research programmerne på plads. De begyndte at give noget markant i slutningen af 2001, men hvad I så i slutningen af sidste sæson er blot starten på denne proces, og det vil virkelig være til fordel for os i år," siger Mike Gascoyne der har stået bag udviklingen af den nye Renault-racer.

På motorsiden er der også arbejdet en del for at komme længere frem. "Dette års motor er ikke helt ny. Den har den samme opbygningsfilosofi som sidste års motor, men der er markante forbedringer til 2002. Efter at have koncentreret sig meget om stor holdbarhed i 2001, vil vi i år koncentrere os om at få den maksimale præstation," siger Jean-Jacques His der har stået bag udviklingen af den meget omtalte 111-graders motor.


Og sådan kommer den altså til at se ud i fuld bemaling
(Foto: Renault F1)

Renault har en god historie i Formel 1, især efter de mange succeser de sikrede sig i 1990'erne med 6 VM-titler for konstruktører i træk! Nu skal de forsøge med deres eget team, og mon ikke det giver masser af nye udfordringer? Den første test med R202-raceren sker fra i morgen mandag hvor teamet er i Barcelona til test.

BB  


Hop til top
Prost forberedt på at forlade teamet

Alain Prost og hans team nærmer sig en afgørelse på hvordan det skal gå i fremtiden. Prost har fortalt de franske medier at han er klar til at forlade teamet hvis det kan redde teamet.

Siden Alain Prost i 1997 overtog Ligier teamet har det været vanskelige tider for Alain Prost økonomisk. Især de sidste par år hvor det har knebet med sponsorer. Drømmen om at forsætte med et fransk team er mere og mere faldet til jorden. Pengene har mere eller mindre manglet hele tiden, og da teamets mangeårige sponsor Gauloises opsagde deres sponsorat gik det rigtigt ned af bakke. Det udmundede i en betalingsstandsning sidste år, og egentligt skulle sagen have været afgjort. Men den franske sø- og handelsret gik med til at udsætte afgørelsen i kortere tid da det viste sig nogle seriøse og interesserede købere og/eller investorer.

Fra italiensk side har der på det seneste været udvist interesse for at investere i teamet. Man har fra officiel side gået med til at udsætte sagen til starten af næste uge, så der kunne stilles bankgarantier fra de interesserede investorers side. Mandag er sat som sidste frist for dette.

Alain Prost har overfor de franske medier udtrykt flere for ham følsomme ting. Bl.a. er han meget skuffet over at stort set ingen franske firmaer har udtrykt interesse i at støtte et fransk team. Men han fortæller også andre ting.

Alain Prost:
"Hvis teamet kan blive reddet ved at jeg går min vej, er jeg klar til det. Jeg er mere bekymret for alle de ansatte end jeg er for mig selv."

Men der lurer nogle bankgarantier et eller andet sted fra. Kuratoren Franck Michel siger følgende:
"Vi afventer nogle bankgarantier. Vi er tæt på at afslutte noget, men også tæt på at lade teamet gå konkurs, såfremt at disse garantier ikke kommer rettidigt. Det første Grand Prix kommer tættere og tættere på, og der altså en økonomisk og en teknisk deadline. Det skal afgøres hurtigst muligt. I øjeblikket har teamet ingen sponsorer og der er ingen økonomiske resurser. Vi afventer situationen. Tribunalet har bemærket Alain Prosts store bestræbelser, men vi afventer nogle endelige ting på bordet."

Tiden nærmer sig hurtigt nu. Om godt et døgns tid vil vi - efter alt at dømme - få endelig besked på den franske sø- og handelsrets afgørelse. Gælden i teamet er i øjeblikket løbet op i anslået 300 mill. kroner. Men lad os se. En gruppe på ca. 30 italienske investorer skulle have afgivet et tilbud på teamet. Uofficielt er det bl.a. indeholdende i tilbuddet at Alain Prost beholder en mindre aktieandel i teamet, og kan forsætte som teamchef.

PDL  


Hop til top
Ferrari tester to steder

Ferrari har gang i de forberedelserne i øjeblikket. Alle nye dele, komponenter osv. skal testes inden den nye bil præsenteres.

Ferrari har lige som de andre teams meget travlt i øjeblikket. Den nye bil skal præsenteres onsdag d. 6 februar. Og inden da vil man helst have udført så omfattende et testarbejde som muligt. Efter præsentationen skal der testes videre i den nye bil. Det nye chassis er officielt ikke blevet testet endnu.

I den kommende uge vil Rubens Barrichello teste mandag på Mugello, tirsdag tager han og Michael Schumacher til Barcelona hvor man vil teste indtil d. 1 februar. Programmet for testen i Barcelona vil primært bestå af test af ny elektronik. Men også et stort udviklingsarbejde sammen med Bridgestone er planlagt. Bridgestone har nogle helt nye compounds og dækopbygninger klar som skal testes. Ferrari har i de seneste par uger udført et kæmpetest arbejde for Bridgestone hvor alle Ferraris 4 kørere har deltaget og det forsætter også i den kommende uge.

Michael Schumacher synes efter testen i Valencia at det var sket store forbedringer med Bridgestone dækkene.
"Jeg kan mærke store forandringer og forbedringer i de nye dæk."

Den nye Ferrari 2002 er næsten klar og bliver præsenteret på den nye fabrik som producerer motorer til både Ferrari og Maserati bilerne.

PDL  


Hop til top
Renault præsenterer deres racer i dag

Renault der jo har overtaget Benetton teamet præsenterer i eftermiddag deres nye racer.

I følge et stilstudie fra Renault F1 så kommer den til at se således ud:


(Foto: Renault F1)

Vi bringer selvfølgelig både kommentarer og billeder så hurtigt som det er muligt.

AN  


 

Hop til top26.1.2002

Jordan forhandler med sponsorer

Nogle har sikkert bemærket at Jordans biler i år ikke har haft nogle reklamer eller sponsorer navne på. Det har en ganske naturlig forklaring.

Jordan bilerne har ved diverse tests i år hidtil været uden reklamer af nogen art. Den iøjnefaldende gule farve har været det eneste kendetegn. Men det er der en årsag til. Man er i fuld gang med diverse forhandlinger med sponsorerne.

Modsat flere andre teams som har testet med sponsorernes logoer på bilerne, har Jordan undladt dette. Man har besluttet at så længe ingen aftaler er på plads, vil man ikke reklamere for nogle af dem, heller ikke ved tests.

Andre teams har reklamer på deres biler. Eksempelvis McLaren har hele tiden haft deres kendte sponsornavne på bilerne. På den nye MP4-17 er dog byttet lidt rundt på navnene. Det kunne tyde på at flere sponsorer har ændret prioritet af deres sponsorat.

Det kunne være et tegn på en afmatning af sponsorater. Flere marketingsdirektører, både i Formel 1 og andre klasser, har nævnt at det er blevet meget vanskeligere at få hevet de store sponsorater i land. Bl.a. danske Lars-Christian Brask nævner det i forbindelse med de kørere han har under kontrakt, at det i år har været utrolig vanskeligt at finde de nødvendige sponsorater til sine kørere. Måske er det et fænomen som også mærkes i Formel 1. Det tyder på at mange teams bliver nødt til at have et lavere budget i år i forhold til specielt sidste år.

PDL  


Hop til top
Jaguar arbejder med ny frontvinge

Jaguar teamet har lanceret en ny bil, men ikke alt ved den har været tilfredsstillende. Bl.a. har man manglet downforce fra frontvingen.

Jaguar udsatte i starten af denne uge sin test på Circuit de Catalunya. Grunden var at man havde problemer med den nydesignede frontvinge på bilen. Tiderne som er sat med den nye R3 har ikke været imponerende og teamet og kørerne har slet ikke været tilfreds med det downforce som frontvingen skulle lave.

I stedet har man haft travlt med at designe en helt ny frontvinge. Jaguar har i stedet været på Lurcy Levis banen i Sydfrankrig udelukkende for at afprøve den nye frontvinge og nu skulle det virke bedre.

Fra teamet har en talsmand udtalt følgende:

"Vi mangler meget downforce fra frontvingen. Det vi opnåede i vindtunnelen har slet ikke svaret til det vi har opnået på banen. Vi vil redesigne frontvingen. R3'eren har store aerodynamiske fordele i forhold til R2'eren, men vi har været meget skuffede over at den downforce som kommer fra frontvingen slet ikke har været så stor som vi troede. Bilen er 30 kg. lettere end sidste år, så hvis vi kan løse problemet, vil vi have en hurtigere bil. Og da vi synes at forstå problemet, forventer vi at få det løst snarest."

PDL  


Hop til top
Barcelona test - Fredag

Man skulle mene at konkurrencen på dette tidspunkt før sæson-start ville være hårdere, men McLaren-duo K.Raikönnen og A. Wurtz fortsætter med at sætte tempoet på circuit de Catalunya i Barcelona.

Både Williams og Jaguar stødte til "sølvpilene" i Barcelona, men kunne ikke følge med McLaren som gennem hele ugen, har sat de bedste tider. Wurtz som kørte i en MP4-16B, kørte stadig hurtigere end sin nye finske kollega Raikönnen, som dog fortsatte med at forbedre sine tider i den nye MP4-17, men ikke nok til at slå Wurtz, som igen satte en ny uofficiel bane-rekord.

Hverken Jaguar, som stadig slås med sine front-vinge problemer, eller Williams som kørte i deres 2001-model kom i nærheden af Wurtz's tider.

Testene fortsætter weekenden over, med Williams-kørerne J.P.Montoya og R. Schumacher i den nye 2002-model FW24, samt fortsat deltagelse af Jaguar, med nye vinge-designs testet af E. Irvine. Dog slutter testarbejdet for McLaren, som har været her siden introduktionen af deres nye model i lørdags, i aftes.

Bedste tider (25. Januar):

A. Wurtz McLaren : 1.17,328
K. Raikönnen McLaren : 1.17,775
M. Gene Williams : 1.18,846
A. Pizzonia Williams : 1.19,211
P. de la Rosa Jaguar : 1.21,989

Alle teams kørte på Bridgestone dæk

Af Jan Vinderslev

BKP  


Hop til top
Jenson Button´s fremtid usikker.

Afgørelsen om J. Button's fremtid i i F1, ligger flere måneder ud fremtiden. Teamchef Frank Williams, som gav Button hans Formel-1 gennembrud i 2000, har efter 2002-sæsonen hvor han stadig er udlånt til Renault, stadig kontrakt på den 22-årige englænder.
Williams skal så afgøre, hvorvidt de skal tage Button tilbage eller ej. Det må siges at være lidt af et luksus-problem idet teamet stadig har kontrakt med Ralph Schumacher til udgangen af 2004 ligesom det er tilfældet med Juan Pablo Montoya. Endvidere har man skrevet kontrakt med Antonio Pizzonia som testkører for 2002. Derfor er deres melding da også klar :"Vi træffer ingen forhastede afgørelser om 2003-opstillingen, alt afhænger af 2002-sæsonens forløb".

Dog forventes det, at R. Schumacher og Montoya vil fortsætte som faste kørere, hvilket lader Button i en blindgyde, hvis ikke andet dukker op. Og som om det ikke er nok; Button's plads hos Renault er heller ikke sikker, da man her har tegnet kontrakt med Fernando Alonso som testkører, med henblik på debut som løbskører fra 2003. Hermed virker teams som Jaguar, BAR eller Arrows som eneste udvej for Button.

Jan Vinderslev

BKP  


Hop til top
Ralf Schumacher kører FW24 som den første

Kort efter præsentationen af den nye Williams FW24 kørte Ralf Schumacher de første omgange i den nye racer på Silverstone. Det var i første omgang alene meningen lige at få en fornemmelse af raceren og den nye P82-motor.

Heftig regn på Silverstone var dog ikke med til at gøre den første tur i raceren optimal for Ralf. Efter Ralf kørte Juan Pablo Montoya så også nogle omgange i regnvejret. Alt sammen skete uden problemer.

Det egentlige testarbejde begynder i de kommende dage i Barcelona, hvor både den nye racer og også den gamle racer er klar til tests. Marc Gene og Antonio Pizzonia kører også med i testarbejdet.


Ralf Schumacher kørte FW24 som den første
(Foto: BMW Motorsport)

BB  


Hop til top
Williams præsentation af FW24

Williams-BMW er klar til i 2002 at kæmpe sig frem mod verdensmesterskabet, efter at have været blandt de tre bedste teams i den forgange sæson. Den nye Williams F1 BMW FW24 der i 2002 skal føre dem dertil, blev fredag præsenteret på Silverstone.

"Efter fire sejre, fire pole positions og otte hurtigste omgange i vores andet år sammen, er vores forventninger til den tredje sæson høje," sagde Frank Williams ved præsentationen med henvisning til samarbejdet mellem teamet og BMW. "Vi har store forhåbninger til vores nye chassis FW24, og den nye P82 BMW-motor. Derudover mener vi også at vi har det stærkeste team ved vores kørere. Ralf Schumacher og Juan Pablo Montoya er forskellige personligheder med forskellig kørerstil, men deres mål er ens," fortsatte teamchefen.


Den nye Williams FW24
(Foto: BMW Motorsport)

Hos BMW er der også forventninger om flere sejre og mulighed for at gå efter VM-titlen. "Mine forventninger er at kørerne vil komme til at få den samme grad af succes gennem året. Juan vil være bedre på nogle baner, mens Ralf er det på andre. Begge har vist at de kan vinde Grand Prix'er," siger Gerhard Berger.

Igen i 2002 forventes det at Williams kommer til at dominere de løb hvor motoreffekt og styrke er af stor vigtighed - blandt andet på Monza, mens det måske nok bliver lidt anderledes på Hockenheim hvor banen jo som bekendt bliver bygget om, og indeholder færre lige strækninger.


Den stærke duo - Ralf Schumacher og Juan Pablo Montoya
(Foto: BMW Motorsport)
Raceren er en viderebygning på sidste års racer og den er blevet optimeret på forskellige områder så den giver bedre aerodynamik. Samtidig har teamet også arbejdet på øget holdbarhed, hvilket har været lidt af teamets akilleshæl til tider i 2001.

På sponsorsiden er der kommet lidt nye til - FedEx, der tidligere var sponsor for Benetton er nu på Williams-raceren. Endvidere er 7Up også tilbage i Formel 1 som sponsor for Williams. Alt sammen er det med til at øge midlerne til den fortsatte udvikling af raceren.


Forfra - og de nye sponsorer FedEx
(Foto: BMW Motorsport)

BB  


Hop til top
Et sidste desperat råb om hjælp fra Prost

Den beklemte franske teamchef, Alain Prost, går nu til yderligheder for at få reddet sit team fra total udryddelse. Han har i længere tid forsøgt både dette og hint for at finde investorer til teamet, men de eneste seriøse forslag der har været, har betinget at Prost selv forlod teamet.

Dén har ex-verdensmesteren på intet tidspunkt været med på, men nu tyder noget på et radikalt kursskifte hos den desperate teamchef. Mens han afventer de allersidste manøvrer fra investorer, samt Handelsretten i Versailles' afgørelse, har nu bekendtgjort at han er klar til at forlade teamet hvis det kan redde situationen.

"Hvis teamet kan reddes, ved at jeg forlader dem, vil jeg gøre det. Jeg er mere bekymret for mine ansatte, end hvad der måtte ske mig," siger Prost nu. Altså en håndbremsevending af den franske teamchef, i sit ultimative forsøg på at redde teamet.

Han afslører dermed med dette desperate træk, at der nok ikke er de store forhåbninger om gode nyheder, som vi har fået stillet i sigte vil komme på mandag. Og dette bekræfter han ligeledes med en noget deprimerende kommentar.

"Det altoverskyggende problem for hold, der ikke samarbejder med de store motorfabrikker, er at finde sponsorer. Jeg har kæmpet hårdt helt til enden, men det har ikke ført til noget." Og mest frustreret er han over manglen på support i hjemlandet. "Der har ikke været et eneste tilbud fra Frankrig."

Dermed begraver han også rygterne om at enten Michelin eller Polo Ralph Lauren skulle have været på banen, med redningsforsøg, som der ellers har cirkuleret rygter om. De sorte skyer synes at trække sig sammen over Prost-teamet, der forbereder sig til det endelige farvel.

DD

XT  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk