En ny Grand Prix serie er på vej til at se dagens lys. Dog mangler man stadig at få FIA godkendelsen. Bliver serien til noget, er det meningen at serien i første omgang skal køres som en vinterserie, og får man godkendelsen, starter serien i vinteren 2005.
Serien får navnet A1 Grand Prix. Bag den nye serie står den meget motorsportsinteresserede Dubai sheik, Sheik Maktoum Hasher Maktoum Al Maktoum, Brian Menell som er bestyrelsesformand i DiamondWorks i Sydafrika og Antonio Teixeia som er en indflydelsesrig bygherre. At det lader til at være et seriøst forsøg, kan ses af at Lola Cars International Ltd. har underskrevet en foreløbig kontrakt om levering af bilerne. Motorerne skal leveres af Langford Performance Engineering og bliver på 3,5 liter.
For serien er det de foreløbige planer at der skal køres i 24 lande og der er lavet aftale med Lola Cars om at der skal bygges 30 biler i første omgang. Hvorvidt alle biler bliver anvendt som løbsbiler er der endnu ikke forlydender om.
I forbindelse med den officielle pressemeddelelse kom følgende udtalelse fra Lola Cars's bestyrelsesformand, Martin Birrane.
"Lola har al den anerkendelse som er nødvendig til at indgå i denne spændende nye serie. Mellemøstområdet er et at de mest voksende områder i motorsport i denne tid. Vi ser frem til at bidrage med vores ekspertise til at gøre A1 Grand Prix til et succesfuldt foretagende, med mulighed for yderligere udvidelse af selskabet muligheder."
A1 Grand Prix regner med at kunne afsløre den første prototype af bilen ved en formel præsentation som vil finde sted i Dubai enten i slutningen af marts måned eller i begyndelsen af april.
Lola har som de flest motorsportsinteresserede sikkert ved en lang og stolt tradition i motorsport. Firmaet står eller har stået bl.a. bag chassiserne til Formula Nippon, Champ Car og Formel 3000. I slutningen af sidste år offentliggjorde Lola også at man vil bygge biler til sportsvognsserierne. Det drejer sig her om et chassis beregnet på deltagelse i LMP675 klassen.
Der arbejdes i øjeblikket intenst på at få serien godkendt hos FIA. Derudover skal der skaffes kørere, og findes baner til serien. Først senere ved vi om serien bliver til noget eller går i sig selv igen. Det seneste forsøg på at skabe en konkurrerende serie til Formel 1, er tilsyneladende gået i sig selv igen. Premier1 har i lang tid ikke leveret oplysninger om udviklingen, ligesom at deres hjemmeside er lukket. Premier1 har annonceret flere startdatoer, den seneste for et års tid siden. Siden er der ikke sket noget nævneværdigt fra Premier1 arrangørernes side.
Det konkursramte selskab bag CCWS serien er måske på vej til at afgive eller sælge dele af organisationen til den konkurrerende serie ICS - det der tidligere hed Indy Racing League. Kun få timer før deadline modtog retten et tilbud fra ICS. ICS har ikke villet oplyse hvad det er man har budt, men kort fortalt har de budt visse vigtige elementer i CCWS.
Nu skal retten og kreditorerne så kikke nærmere på de indkomne tilbud og tage stilling til hvad der skal ske med CCWS. Flere teamejere i CCWS er ellers gået sammen om at prøve at bevare CCWS. De er ret oprørte over at ICS nu kommer med et tilbud.
Til gengæld er der måske en vis portion fornuft i det ICS foretager sig. Fra ICS har man udtalt at man arbejder på at samle CCWS og ICS i en fælles serie. Det skal ske for at tage kampen op med NASCAR serien som er yderst populær i USA. Endvidere vil man på et andet niveau konkurrere med Formel 1. Man ønsker ikke at Formel 1 skal få alt for stor succes i USA. Der skulle angiveligt også være planer om at køre på baner som vi kender det. ICS kører i øjeblikket kun på ovalbaner.