Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
27.1.2005
 Uklarheder i det nye dækreglement
 
26.1.2005
 A1 GP flytter premieren - men kun datoen
 

Hop til top27.1.2005

Uklarheder i det nye dækreglement

Dækreglementet for 2005 sæsonen er for så vidt klar, men der er alligevel visse punkter som rejser spørgsmål hos de to konkurrerende dækleverandører i Formel 1.

Dækreglementet for 2005 sæsonen er klart, men alligevel ikke klart nok formuleret. Det mener i hvert fald de to konkurrerende dækleverandører i Formel 1. Det er klart forståelig tale når der i reglementet står at der ikke må skiftes dæk efter at kvalifikationen er gået i gang og til selve Grand Prixet er kørt.

Der findes dog enkelte undtagelser, nemlig hvis der bliver regnvejr, så Grand Prixet bliver erklæret for regnvejrsløb, eller det skifter til regnvejr undervejs. Ligeledes vil en punktering være gyldig grund til at skifte det punkterede dæk. Men så kommer der nogle uklarheder ifølge Bridgestone.

Uklarhederne kan gå ud over sikkerheden. Bridgestones motorsportschef, Hisao Suganuma, har sammen med Michelins ditto, en del spørgsmål til FIA. Man kan godt forestille sig at en kører kommer til at flatspotte et dæk. Bliver dette for kraftigt, skaber det voldsomme vibrationer i bilen, og kan dermed være til fare for køreren i visse situationer. Eller hvis dækket af en eller anden grund er revet så meget i stykker - uden at det har tabt luft - at køreren faktisk kan risikere at køre på eksempelvis kassen af dækket, hvad så med sikkerheden der?

I det nye reglement er der en anden uklar formulering. Der står at har en kører kørt over vragdele - de der skarpe kulfiberstykker - så kan det være tilladt at skifte dæk, men kun hvis det har været uundgåeligt. Men hvem skal kontrollere det? Skal der videooptagelser til, eller skal nogle officials/banemarshalls afgøre det spørgsmål?

De førnævnte spørgsmål og sikkert flere andre, vil både Bridgestone og Michelin gerne have svar på. Trækker det ud med svar, har de to dækleverandører den mulighed, at de kan få deres teams til at foreligge spørgsmålene for FIA, som dermed bliver tvunget til at få svaret på spørgsmålene og få indføjet i reglementet, hvad der er tilladt og ikke mindst hvad der ikke er tilladt.

Man kan måske mene at FIA ikke har gjort deres hjemmearbejde godt nok. Til gengæld er det godt at der er nogen - i dette tilfælde dækleverandørerne - som er opmærksomme på eventuelle problemer, så disse kan blive afklaret inden sæsonen starter, så det ikke ender i polemik ved et skrivebord senere.

PDL  


 

Hop til top26.1.2005

A1 GP flytter premieren - men kun datoen

A1 GP flytter datoen for deres første løb. Det sker efter henvendelse fra de mange engelske motorsportsfans.

A1 GP har set sig nødsaget til at flytte datoen for deres første løb. Mange engelske fans har henvendt sig til organisationen og sagt, at datoen må flyttes. Det har organisationen taget til sig og flyttet premiereløbet en uge. Oprindeligt skulle det første løb i serien have været kørt d. 18. september, men bliver nu flyttet til ugen efter - altså d. 25. september.

Sheik Maktoum, stifter og præsident for serien siger bl.a. at de mange fans har henvendt sig for at få datoen flyttet fordi at mange af dem allerede havde købt billet til andre motorsportsarrangementer på den først satte dato. Nu efterkommer man fansenes ønske og flytter datoen, sådan at så mange som muligt alligevel kan være med på Brands Hatch til seriens første løb.

Jonathan Palmer, direktør på Brands Hatch, er på linie med Sheik Maktoum og siger samstemmende at det gælder om at imødekomme både tilskuerne og tv seerne. Ved at flytte datoen, nås begge grupper af interesserede.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk