Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
27.1.2007
 Flavio Briatore vil ikke involveres
 
26.1.2007
 Honda præsentation
 

Hop til top27.1.2007

Flavio Briatore vil ikke involveres

Renault chef Flavio Briatore er sikker på, at hans team ikke bør blande sig i den verserende sag, om hvornår man kan definere en bil som 'kunde bil' i Formel 1.

Flavio Briatore mener ikke hans team skal involveres i den ballade som omgiver emnet 'kundebiler', men han opfordre de teams som er utilfredse med Super Aguri og Toro Rosso's planer, om at få sagen ud af verden med en formel protest.

Selv om den igangværende kontrovers blev gennem diskuteret i sidste uge på et 'team chef' møde, så siger Briatore at han ikke ønsker at blive trukket ind i sagen, specielt fordi han mener at der er en nem løsning på problemet.

"Jeg syntes at sagen er mellem de teams som har klaget sammen samt Super Aguri og Toro Rosso, det er faktisk lidt fjollet" - sagde ham med henvisning Spyker og Williams som er mest utilfredse med hele 'kunde bil' situationen.

Briatore sagde videre:
"Hvis nogen mener at der er noget galt, så skal de indgive en protest og få det overstået. Jeg vil ikke involveres i sådanne situationer. De folk kender udmærket de regler som definere om det er en 'kunde bil' eller ej, og hvis en bil ikke overholder regulativerne, så indgiver man en protest!"

Selv om der nu er uenighed om 2007 reglementet, så er der allerede stigende kritik om den nye 'kunde bil' regler som giver et team lov at købe et chassis fra andre teams i 2008. Den kritik er ført an af andre ledende personer som Pat Symonds og Mario Theissen, som er i tvivl om det er til gavn for Formel 1 sporten.

Briatore er også i denne sag lidt svag i sine udsagn, måske specielt fordi reglerne er vedtaget.
"For mig så er det reglerne, og de er lavet" - sagde han - "hvis nogen vælger at deltage i 2008 mesterskabet, så er det fordi de har accepteret reglerne" - slutter Flavio Briatore.

Selch  


 

Hop til top26.1.2007

Honda præsentation

Torsdagen bød på endnu en præsentation. Denne gang var det Honda som fremviste deres nye RA 107, som skal tage kampen op med konkurrenteren.Honda fremviste torsdag deres nye 2007 bil med betegnelsen RA 107. Det endelige udseende er endnu ikke klart så derfor så man kun bilen i dens såkaldte testudseende. Men linierne er der. Nu er det for så vidt kun den forsatte udvikling der kan ændre på linierne. Og det skal nok komme. Vanen tro vil der hen over sæsonen ganske givet komme adskillige især aerodynamiske udviklinger og pakker.


Honda RA 107
(Foto: Honda F1)

Hondas tekniske direktør, Shuhei Nakamoto, fortalte blandt andet om bilen, at man startede udviklingen af den faktisk lige så snart det australske Grand Prix 2006 var kørt. Og det er dermed 10 måneder siden de første streger blev tegnet. Nakamoto fortalte også at man har været meget fokuseret på aerodynamikken - og selvfølgelig de nye krav til crashtesten, og dermed øgede sikkerhedskrav. Man har endvidere satset på at gøre bilen så let som muligt. Man har ændret designet især omkring udstødningssystemet ligesom der også er sket en del ændringer ved køleluftindtagene. Motorkarakteristikken er ændret så man har opnået et bedre drejningsmoment, samtidigt med at man også får en bedre brændstoføkonomi. Alt i alt har man fået en slankere bil ud af arbejdet.


Honda RA 107
(Foto: Honda F1)

Under hjelme og andre afdækninger, har man ændret på styring af bilen og især affjedringsgeometrien. Allerede efter de første få kilometer, kunne Rubens Barrichello mærke at der var en væsentlig forskel til det bedre med den ændrede geometri. Barrichello noterede sig også at der var væsentlige ændringer når det drejer sig om tracktion kontrollen. Allerede fra første færd gjorde han det klart at her er tale om en væsentligt bedre bil end den han havde til rådighed i 2006. RA 106 gav Barrichello visse problemer det meste af året, men i den sidste tredjedel fik han fat i bilen. Button har været sat udenfor med en skade siden nytår og det er først nu at han for alvor kan sidde i bilen igen. Han var derfor også meget forsigtig med at udtale sig om bilen og dens kvaliteter før han har fået kørt nogle flere omgange i den.


Honda RA 107
(Foto: Honda F1)

Staben hos Honda lagde dog ikke skjul på at man forventer sig meget af bilen. Man har en stærk fornemmelse at nu har man ramt noget af det rigtige, og at man derfor væsentligt mere end tidligere kan være med helt fremme. Straks efter den korte session med korte taler og fotos, kørte teamets kørere nogle få runder på Circuit de Catalunya. Også her var tilkendegivelsen at bilen allerede nu føles meget bedre end sidste års bil. Sejre og forhåbninger om et mesterskab er målet, forhåbning og motivationen hos Honda i disse dage. Det endelige udseende af bilen med den rigtige bemaling osv. vil blive præsenteret i løbet af februar måned.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk