Derudover er Kyalami blevet bekræftet som værende en 'Grade 1'-bane efter at Charlie Whiting har været i Sydafrika. Det var kun få ting der endnu manglede før det var helt perfekt - blandt andet med lidt arbejde med kerbs og maling af disse. Derudover var der særskilte krav fra FIM der er det ledende organ for motorcykelsporten, blandt andet til større sandkasser. Det ventes at Sydafrika kommer med i kalenderen i 2001.
Det er især vigtigt at Supertec-motoren klarer sig gennem en løbsdistance. "Vi har kunnet køre nogle længere stints og det betyder at de første småproblemer er mere eller mindre elimineret og vi er i stand til at håndtere alle temperaturer," siger Wurz men peger på at der sagtens kan ske noget andet i løbssituation, men at det indtil videre er et godt tegn.
Det eneste der måske stadig er svært at vurdere for østrigeren er det nye chassis. Den er ikke blevet testet ret meget. "Uheldigvis kan jeg ikke sige noget om chassisets præstation. Vi har ikke testet den aerodynamiske pakke indtil nu, så jeg er først i stand til at vurdere det efter en test i Barcelona mod slutningen af januar," siger Alexander Wurz. Benetton er i øjeblikket i Frankrig hvor de blandt andet tester topfart og arbejder i vindtunnel.
Baneforholdene var langt mere ideelle - 16 grader og lidt mindre skyer. Det udnyttede de to Sauber-kørere. "Vores arbejde gik godt fremad og vi var i stand til at løse et par få problemer. Dagens resultat viser at vi er på den rette vej," siger Willy Rampf, der er ingeniørleder i teamet. "Vi havde en bedre dag end i går og fordoblede antallet af omgange. Vi har løst er par få tekniske problemer," siger Mika Salo. Også Pedro Diniz var glad for resultatet. "Dagen gik godt. Fordi banen var så våd til morgen måtte jeg vente lidt for bedre forhold. Så udførte jeg et godt set-up arbejde som første til et godt resultat som vores omgangstider viser," sagde Diniz.
Efter de to Sauber-racere kom de to McLaren-kørere - Panis blot 3/100 efter Diniz og foran Mika Hakkinen der kørte 72 omgange og var 15/100 efter den franske testkører for McLaren. Derefter fulgte et stort hul ned til de kæmpende BMW-Williams'er. Der var dog en del omgange til begge kørere, hvor Ralf Schumacher var lidt over 3/10 hurtigere end Button. Igen var Ralf Schumacher i den nye FW22-racer.
Testtider fra Barcelona, torsdag den 27. januar 2000
Kører | Team | Bedste tid | Omg. | |||||||||||||||||||||||||||||
Pedro Diniz | Sauber-Petronas | 1:21,45 | 59 | |||||||||||||||||||||||||||||
Mika Salo | Sauber-Petronas | 1:21,47 | 40 | |||||||||||||||||||||||||||||
Olivier Panis | McLaren-Mercedes | 1:21,48 | 86 | |||||||||||||||||||||||||||||
Mika Hakkinen | McLaren-Mercedes | 1:21,63 | 72 | |||||||||||||||||||||||||||||
Ralf Schumacher | BMW-Williams | 1:23,15 | 36 | |||||||||||||||||||||||||||||
BB For første gang i år har Minardi været i aktion. Det skete da teamet gæstede Ferraris hjemmebane, Fiorano. Marc Gene, der indtil videre er den eneste kendte kører for teamet i 2000, var i gang med tests i den gamle 99-racer. Teamet brugte dagen til at teste nye tiltag. "Jeg er rimelig tilfreds med udfaldet af dagens test og er også glad fordi jeg endelig fik debut på banen," siger spanske Marc Gene. Han kørte 42 omgange og satte end bedste tid på 1:02,882, hvilket er over to sekunder fra Luca Badoers bedste tid der er sat i år. Her i dag er det Gaston Mazzacane, teamets argentinske testkører der har overtager rattet. Hvem der bliver andenkører er fortsat ukendt, men teamet regner med at det er afklaret indenfor de kommende dage. BB Prost-Peugeot lancerer deres nye 2000-racer, AP03'eren i begyndelsen af februar og har offentliggjort hvad der er deres planer for testarbejde. Teamet bliver i Europa og første gang at den nye racer kan ses ved selvsyn på tirsdag hvor teamet i Barcelona har den nye AP03 med. Prost testkalender:
1. til 4. februar - Barcelona BB Efter at mange har gættet, funderet og spekuleret på hvem, der skal køre for Arrows i år, udover Pedro de la Rosa selvfølgelig, er det nu blevet afklaret.
Jos Verstappen, som tidligere har kørt for teamet, er den som rendte af med pladsen. I forbindelse med de første tests på Silverstone af den nye A21, offentliggjorde teamet, at de har underskrevet en 2-årig kontrakt med Jos Verstappen. I de sidste par uger har Verstappen været hos teamet adskillige gange og har talt med teamet. Han "vandt" så kontrakten foran hans landsmand, Tom Coronel, og Mark Webber. Han er sponsoreret af den hollandske bank, ABN-AMRO, og en af grundende til, at han nok er blevet valgt, er en kombination af tilførslen af penge og hans formel 1 erfaring. Erfaringsmæssigt har han formel 1 erfaring fra Benetton, Simtek, Arrows, Tyrrell og Stewart. Han har også været en tur i Japan hos Honda, for at være med i udviklingen af deres formel 1 projekt, som dog blev aflyst. PDL Selvom Williams ikke fik fat i det store colombianske talent, Juan Pablo Montoya som erstatning for Alessandro Zanardi, er han ikke blevet mindre interessant for Williams der stadig forsøger at få ham til at tage pladsen i 2001 - også selvom Williams har sat deres lid til en ung 20-årig brite. "Vi har skrevet under med Jenson for en fortløbende periode over ret mange år, og det er til vores fordel. Montoya er stadig en del af vores planer for fremtiden og han er slet ikke blevet vraget af os," siger Frank Williams. Problemerne har været at Montoya har haft en toårig kontakt med Chip Ganassi i ChampCar og den ønsker begge parter at opfylde. Derfor bliver det først muligt i 2001 for Montoya at komme til Formel 1 og Williams. Med dette budskab lægges der blot yderligere pres på Jenson Button til at klare sig godt hvis han skal kunne gøre sig forhåbninger om at være et alternativ til Juan Pablo Montoya. Montoya vandt i 1999 ChampCar-mesterskabet i fornem stil - allerede i hans debutsæson. Det gjorde ikke engang den ellers så dominerende Alessandro Zanardi i sin tid. BB Michael Schumacher har indrømmet, at han er bekymret pga. denne meget sene lancering af dette års bil.
Efter den ellers succesfulde test i sidste uge med ugens hurtigste tid i Barcelona, vil Ferrari som tidligere nævnt først lancere bilen den 7 februar. Årsagen skulle være at man har nogle ting der skal prøves af i teamets vindtunnel. Det giver Ferrari godt en måned til at klare evt. problemer inden sæsondebuten. Michael Schumacher udtalte efter testen i sidste uge: " Hvis den nye bil viser sig at være god og konkurrencedygtig, kan vi kun være tilfredse, ellers kan det efterlade os med meget store problemer. Men det er svært at sige, jeg er ikke David Copperfield, så jeg ved ikke hvad der vil ske." Men ellers ser MS den største konkurrence fra McLaren, lige under dem ligger Jordan og man skal nok også regne med Jaguar. Altså ifølge Michael Schumacher. PDL Efter at Mild Seven Benetton Playlife har testet deres B200 racer i fem i Barcelona med begge kørere - Fisichella og Wurz - bag rattet, har teamet valgt at udvidde testen med yderligere fem dage på den noget ukendte bane Danielson i Frankrig fra mandag d.24/1 til og med fredag d. 28/1, hvor formålet med testen hovedsageligt vil dreje sig om arbejdet med det aerodynamiske udvikling på B200 raceren.
Vialli AN To testdage i England var der på skemaet, men formelt blev det kun til en halv. Tæt tåge og frost gjorde at de to teams ikke kunne teste igennem. Onsdag var det umuligt og i går, torsdag var det først om eftermiddagen at det var muligt at få testet. For Jaguar var det først og fremmest meningen at vise deres nye racer frem og få tjekket småting på den korte bane, også kaldet den nationale bane. Hos BAR havde man den nye testkører Darren Manning i aktion. Ifølge BAR var det meningen at Manning skulle køre shake-down på BAR-fabrikkens andet chassis, men eftersom raceren allerede var pålidelig og Manning klarede det godt under de svære forhold, besluttede teamet at lave en decideret test hvor man arbejdede med racerens elektronik og på motoren.
Da tågen endelig lettede fik Manning og BAR tid på Silverstone Det var da også Jaguar der var hurtigst, med Herbert som nummer 1. Herbert kørte 17 omgange og var et halvt sekund hurtigere end Manning, men det var ikke uden problemer. Ved en enkelt lejlighed stoppede raceren på vej ud af pitten efter at gearkassen ikke fungerede. Også Eddie Irvine var på Silverstone, men havde problemer med raceren og fik kun kørt 12 omgange. "Det er skuffende," sagde Jackie Stewart under testens første dag hvor en tæt tåge omhyllede Northamptonshire. "Men det er hvad man kan forvente ved at teste i England om vinteren," siger Stewart. Og ser man om sig i Europa har der ikke været særlig gode forhold at teste under. Testtider fra Silverstone den 27. januar 2000:
Et par kommentarer fra BAR. "Det var godt at komme bag rattet, men det var svært at få en god føling med raceren på grund af koldt vejr og en bane der var meget beskidt. Jeg nød det dog og følte mig med det samme komfortabel. Jeg er glad for at vi var i stand til at køre så mange omgange, fordi det var for koldt at være uden for raceren," siger Darren Manning om kulden og hans BB 27.1.2000 Minardi klar den 16. februarEndnu et team er nu blevet føjet til listen over præsentationer - det lille italienske Minardi-team. Det sker når de i Bilbao i Spanien præsenterer deres nye racer. Allerede nu vides det at teamet får den spanske telegigant Telefonica som hovedsponsor samt at den ene kører er Marc Gene. Derudover har teamet sikret sig de nuværende Ford-motorer som de allerede anvendte i 1999. Disse motorer bliver videreudviklet og omdøbt til Fondmetal - en anden sponsor. Der er med andre ord ikke tale om de nuværende Ford-motorer som har bragt masser af succes til Stewart i 1999.Hvem der skal være andenkører er fortsat et åbent spørgsmål. Favoritterne er fortsat Norberto Fontana, tidligere Sauber-kører og Max Wilson, tidligere testkører for Williams. BB De fleste teams er inde i den travle periode. Der skal præsenteres nye kørere, der skal testes, og alt muligt andet. De nye biler skal også præsenteres, bl.a. på grund af reklameværdien, men især genkendelsesfaktoren. Hvem har ikke allerede set hvordan den nye BMW/Williams ser ud? Hvid og blå ikke sandt? Vi ved allerede, hvad vi skal kikke efter. Nedenstående kan ses hvornår de forskellige teams præsenterer deres biler. Vær opmærksom på, at nogle kan ses direkte på nettet via web-cam. |