Mario Theissen:
"I øjeblikket anvendes der en motor pr. bil om dagen. Hvis man bliver nødt til at anvende den samme motor til kvalifikation og løb, må man naturligvis forbedre præstationen i motoren. Det vil også få indflydelse på designet og udviklingen af motoren. Det vil begrænse dispensationer i forhold til design og udviklingen af specielle kvalifikationsmotorer, og naturligvis også de store omkostninger der i dette. Det vil være til fordel for alle hvis det er noget som alle tager op."
Man kunne få den tanke, at set i lyset af de mange genforhandlinger der i øjeblikket af sponsorater, med lavere økonomisk støtte som resultat, om det er Williams og BMWs måde at forsøge at begrænse det enorme budget på. Motorerne er ret dyre og kan begrænse antallet af motor kan man skære i udgifterne. På den anden side set vil de enkelte motorer blive næsten tilsvarende dyrere.
Toyota debuterer i denne sæson i Formel 1. Strategien har været klar længe, og man er fuldt ud klar over at det hele ikke kommer på en dag.
Gustav Brunner, Teknisk chef:
"Vi er fuldstændig klar over at vi ikke har en vinderbil og at vi ikke er et vinderteam. Men vi ønsker at være på toppen om 5 år. Det jeg mener med at være på toppen er at vi er så konkurrencedygtige at vi kan køre med helt fremme. At vinde er en helt anden ting afhængig af mange forskellige faktorer. Vi vil have points til næste år, ikke nødvendigvis i år, og så måske nå podiet om to år. I teamets femte sæson er det meningen at vi skal køre med helt fremme. Det er realistisk men det kræver hårdt arbejde at nå."
Han tilføjer også i den forbindelse at Toyota starter helt på bunden, da Formel 1 i dag er på et utroligt højt teknisk niveau.
Alle tre dage var det Allan McNish der var ved rattet i Toyota raceren, og han fik testet under meget forskellige vejrtyper. Det skiftede fra storm, til regn og så sluttelig lidt opholds vejr.
Allan McNish udtalte efter testen at teamet i disse dage har fået indsamlet mange og meget værdifulde data, og de bearbejdes i øjeblikket.
I denne uge (28. - 31. jan.) tester teamet på Circuit de Catalunya udenfor Barcelona, og det bliver med både Mika Salo og Allan McNish.
Men er der ikke faldet nogle garantier for at der skydes penge i teamet, så er der ingen vej tilbage for Alain Prost og hans team. Klokken 16:30 skal der gives dom i sagen og teamets fremtid afgøres her. Teamets eneste håb om redning er den gruppe af investorer som den tidligere Ferrari-boss Cesare Fiorio har samlet.
Men lad os nu se om der kommer en afgørelse - det er noget der er gået en hel del tid med at få afklaret.
Marc Gene tog sig begge dage af de hurtigste tider og var lige lidt hurtigere end Williams' anden testkører Antonio Pizzonia. De to kørere havde en videreudviklet FW23B-racer for hånden.
Pedro de la Rosa kørte den svære Jaguar R3, som der efterhånden forlyder mange kedelige nyheder om. Raceren der skulle være optimeret på utallige områder har blot vist sig at være for langsom. Det er især over forenden af raceren at problemerne opstår og dermed at der tabes tid. Det forventes at teamet snart vil have en ny frontvinge klar.
Søndag kom Eddie Irvine til for at finde frem til eventuelle løsninger, men at dømme ud fra tider er der et problem. Endvidere kom Ralf Schumacher forbi med sin nye FW24, som fik sin første test. Raceren blev næppe presset helt til det yderste, og tiden lå tæt på de tider som sidste års racer har sat.
Testtider fra Barcelona, lørdag den 26. januar 2002:
Nr. | Kører | Team | Bedste tid |
1. | Marc Gene | Williams-BMW | 1:18,806 |
2. | Antonio Pizzonia | Williams-BMW | 1:19,013 |
3. | Pedro de la Rosa | Jaguar-Cosworth | 1:19,808 |
Testtider fra Barcelona, søndag den 27. januar 2002:
Nr. | Kører | Team | Bedste tid | Omg. |
1. | Marc Gene | Williams-BMW | BB Det er efterhånden blevet nævnt så mange gange, at de fleste tror at det allerede er besluttet, selv om der ingen underskrifter endnu er på kontrakten imellem de to parter.
Men i følge de seneste rygter så skulle den være god nok nu. KL Minardi skriver i denne uge under på en kontrakt med australske F3000 kører Mark Webber. Grunden til at dette rygte nu endnu engang er opppe at vende er at Webber imponerede KL Minardi teamet under de sidste testkørsler. Og så er det jo ikke nogen hemmelighed at teamejer Paul Stoddart altid har været en stor fan af Webber.
Mark Webber sluttede sidste års F3000 mesterskab på andenpladsen, kun slået af Justin Wilson. AN 27.1.2002 Renault tilbage i Formel 1Formelt set er Renault nu 100% tilbage i Formel 1. Det franske bilmærke der købte Benetton-teamet har nu total kontrol med teamet og dermed bliver de det tredje rene fabriksteam i Formel 1 sammen med Ferrari og Toyota. Den nye racer blev i dag præsenteret i Paris.Under stor mediebevågenhed kunne Renault fremvise deres første racer siden 1985. "Vores comeback i konkurrencen er for at øge kendskabet til brandet og vores global tilhørsforhold," sagde Louis Schweitzer, og dermed følger de den strategi som alle de andre bilmærker har i Formel 1 - indsats i sporten for øget bilsalg. "Vi er tilbage i Formel 1 for at vinde 100% med et Renault-team. Jeg vil blive skuffet hvis vi ikke slutter i top-4 i år," siger Patrick Faure der er topbossen i teamet. "Vores mål vil være at være så tæt på topteamsene som muligt med sigte på at vinde løb næste år og gå efter titlen i 2004," fortsætter Faure, og dermed er der lagt op til en flerårig strategi.
I det daglige er det dog Flavio Briatore der kommer til at stå for driften af teamet. Som det ser ud nu har teamet ikke én specifik adresse - en hel del af arbejdet sker hos Renault i Viry-Châtillon i Frankrig og det tidligere Benetton-teams hovedsæde i Enstone i England. "Sidste år byggede vi et solidt og samlet team mellem Viry og Enstone. Under ledelse af Mike Gascoyne og Jean-Jacques His, har vi et stærkt teknisk line-up som arbejdet i god harmoni med vores kørere der har stort potentiale, Jarno Trulli, Jenson Button samt vores testkører Fernando Alonso," siger Flavio Briatore. Umiddelbart ligger designet meget op ad raceren fra 2001. En del af de ændringer der er på den nye racer blev fundet i løbet af 2001, hvor teamet også kom lidt bedre med, men for at Renault kan komme helt frem skal der ske en fortsat udvikling. "Vi tog tiden til at få de aerodynamiske og research programmerne på plads. De begyndte at give noget markant i slutningen af 2001, men hvad I så i slutningen af sidste sæson er blot starten på denne proces, og det vil virkelig være til fordel for os i år," siger Mike Gascoyne der har stået bag udviklingen af den nye Renault-racer. På motorsiden er der også arbejdet en del for at komme længere frem. "Dette års motor er ikke helt ny. Den har den samme opbygningsfilosofi som sidste års motor, men der er markante forbedringer til 2002. Efter at have koncentreret sig meget om stor holdbarhed i 2001, vil vi i år koncentrere os om at få den maksimale præstation," siger Jean-Jacques His der har stået bag udviklingen af den meget omtalte 111-graders motor.
Renault har en god historie i Formel 1, især efter de mange succeser de sikrede sig i 1990'erne med 6 VM-titler for konstruktører i træk! Nu skal de forsøge med deres eget team, og mon ikke det giver masser af nye udfordringer? Den første test med R202-raceren sker fra i morgen mandag hvor teamet er i Barcelona til test. BB Alain Prost og hans team nærmer sig en afgørelse på hvordan det skal gå i fremtiden. Prost har fortalt de franske medier at han er klar til at forlade teamet hvis det kan redde teamet.Siden Alain Prost i 1997 overtog Ligier teamet har det været vanskelige tider for Alain Prost økonomisk. Især de sidste par år hvor det har knebet med sponsorer. Drømmen om at forsætte med et fransk team er mere og mere faldet til jorden. Pengene har mere eller mindre manglet hele tiden, og da teamets mangeårige sponsor Gauloises opsagde deres sponsorat gik det rigtigt ned af bakke. Det udmundede i en betalingsstandsning sidste år, og egentligt skulle sagen have været afgjort. Men den franske sø- og handelsret gik med til at udsætte afgørelsen i kortere tid da det viste sig nogle seriøse og interesserede købere og/eller investorer. Fra italiensk side har der på det seneste været udvist interesse for at investere i teamet. Man har fra officiel side gået med til at udsætte sagen til starten af næste uge, så der kunne stilles bankgarantier fra de interesserede investorers side. Mandag er sat som sidste frist for dette. Alain Prost har overfor de franske medier udtrykt flere for ham følsomme ting. Bl.a. er han meget skuffet over at stort set ingen franske firmaer har udtrykt interesse i at støtte et fransk team. Men han fortæller også andre ting. Alain Prost: Men der lurer nogle bankgarantier et eller andet sted fra. Kuratoren Franck Michel siger følgende: Tiden nærmer sig hurtigt nu. Om godt et døgns tid vil vi - efter alt at dømme - få endelig besked på den franske sø- og handelsrets afgørelse. Gælden i teamet er i øjeblikket løbet op i anslået 300 mill. kroner. Men lad os se. En gruppe på ca. 30 italienske investorer skulle have afgivet et tilbud på teamet. Uofficielt er det bl.a. indeholdende i tilbuddet at Alain Prost beholder en mindre aktieandel i teamet, og kan forsætte som teamchef. PDL Ferrari har gang i de forberedelserne i øjeblikket. Alle nye dele, komponenter osv. skal testes inden den nye bil præsenteres.Ferrari har lige som de andre teams meget travlt i øjeblikket. Den nye bil skal præsenteres onsdag d. 6 februar. Og inden da vil man helst have udført så omfattende et testarbejde som muligt. Efter præsentationen skal der testes videre i den nye bil. Det nye chassis er officielt ikke blevet testet endnu. I den kommende uge vil Rubens Barrichello teste mandag på Mugello, tirsdag tager han og Michael Schumacher til Barcelona hvor man vil teste indtil d. 1 februar. Programmet for testen i Barcelona vil primært bestå af test af ny elektronik. Men også et stort udviklingsarbejde sammen med Bridgestone er planlagt. Bridgestone har nogle helt nye compounds og dækopbygninger klar som skal testes. Ferrari har i de seneste par uger udført et kæmpetest arbejde for Bridgestone hvor alle Ferraris 4 kørere har deltaget og det forsætter også i den kommende uge. Michael Schumacher synes efter testen i Valencia at det var sket store forbedringer med Bridgestone dækkene. Den nye Ferrari 2002 er næsten klar og bliver præsenteret på den nye fabrik som producerer motorer til både Ferrari og Maserati bilerne. PDL Renault der jo har overtaget Benetton teamet præsenterer i eftermiddag deres nye racer.
I følge et stilstudie fra Renault F1 så kommer den til at se således ud: (Foto: Renault F1) Vi bringer selvfølgelig både kommentarer og billeder så hurtigt som det er muligt. AN Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|