Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
28.1.2010
 Ferrari har præsenteret deres 2010 racer
 
27.1.2010
 Så er det slut med de dobbelte diffusere
 

Hop til top28.1.2010

Ferrari har præsenteret deres 2010 racer

Som det første af de deltagende teams i Formel 1 feltet, præsenterede Scuderia Ferrari i dag deres nye racer - Ferrari F10 - som de håber på kan bringe dem samt kørerne Felipe Massa og Fernando Alonso helt til tops i mesterskabet Formel 1 verdensmesterskabet, efter sidste år skuffende 4. plads i konstruktør mesterskabet.


Ferrari F10.
(Foto: Ferrari)

Ferrari præsenterede F10 raceren på fabrikken i Maranello, og efter planen skulle den umiddelbart efter selve præsentationen have kørt nogle demonstrations omgange på deres egen testbane - Fiorano - med Felipe Massa ved roret. Men denne del af programmet måtte opgives, da vejret i området ikke tillod det - banen var simpelthen helt overiset!


Ferrari F10.
(Foto: Ferrari)

Med kørerne Felipe Masse tilbage efter sin skade sidste år, samt med den tidligere verdensmester Fernando Alonso som kørere i denne sæson, har teamet to meget erfarne kørere i teamet, og de bliver bakket op af reservekøreren Giancarlo Fisichella.
Derudover bibeholder Ferrari teamet også deres to faste testkørere Luca Badoer og Marc Gené.


Ferrari F10.
(Foto: Ferrari)

Ferrari F10 raceren bliver udstyret med den nye 'type 056' V8 motor på 2398 cm3, en 6-trins semiautomatisk sequential gearkasse, BBS fælge og den skal selvfølgelig ligesom de tidligere modeller køre på Shell olie og benzin.

AN  


 

Hop til top27.1.2010

Så er det slut med de dobbelte diffusere

Det skabte voldsom uro i starten af 2009 sæsonen, da det blev åbenbart for de fleste teams, at det daværende Brawn GP kørte med såkaldte dobbelte diffusere. De var dog ikke de eneste. Williams og Toyota havde skabt noget tilsvarende, så det varede ikke længe inden konkurrenterne havde indgivet protest mod dette kontroversielle tiltag. Det endte dog med at diffuserne blev godkendt, og alle fik travlt med at tilrette deres biler.

Ordene dobbelte diffusere trak panderykker hos de fleste teams i starten af 2009 sæsonen. 3 teams var hurtigt ude med systemet, og da det trods protestafgivelse fra de resterende teams alligevel blev godkendt, blev der travlt hos diverse design- og udviklingsafdelinger.

Nu bliver systemet forbudt, men først med virkning fra og med 2011 sæsonen. Det er blevet besluttet efter et møde hos FIAs tekniske arbejdsgruppe hvor alle teams deltog.

En af årsagerne er tilsyneladende at trods økonomisk krise, så er det alligevel lykkedes at forbedre bilernes aerodynamik så meget at trods den noget omsiggribende reglementsændring forud for starten af 2009 sæsonen, at man i dag faktisk kan generere lige så meget downforce på bilerne som i 2008, altså før den meget omtalte reglementsændring. Det var her man fjernede alle mulige former for winglets blandt andet.

Flere teamchefer med Red Bulls Christian Horner i spidsen, efterlyser en meget større klarhed i reglementet omkring det tekniske. Man mener at en meget entydig fortolkning af reglementet burde være muligt at opnå. Ligeledes henviser man til at enkelte dele på bilerne kan være direkte farlige isoleret set. Der henvises dog ikke til hvilke. Ydermere ønsker den tekniske arbejdsgruppe også at det bliver pålagt en maksimumhøjde for bilernes chassis - først og fremmest på grund af sikkerhed.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk