Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
28.1.2011
 Ferrari præsentation
 Pirelli vil have ny bil
 Nyt FIA kører akademi ser dagens lys
 
27.1.2011
 Karun Chandhok til Lotus Racing?
 

Hop til top28.1.2011

Ferrari præsentation

Ferrari har i dag præsenteret deres 2011 racer, som vi allerede for få dag siden kunne fortælle, får navnet F150.
Præsentationen foregik som vanligt i Maranello, og Ferrari kan allerede nu afsløre at bilens udformning vil blive ændret i forhold til den præsenterede model.
Bilen vil blive ændret på en lang række punkter inden det første løb køres i Bahrain midt i marts måned.

Ferraris nye F150 blev præsenteret tidligere i dag, men allerede nu afslører Ferrari at den egentlige racer ikke bliver helt som præsentationsmodelle.

Præsentationsmodellen virker en anelse bredere i midtersektionen af bilen, og sandsynligvis for at blandt andet at lave plads til KERS. Bagenden er også ændret. Primært fordi den dobbelte diffuser nu ikke er lovlig mere, hvilket gør en ændring af udformning nødvendig. Heller ikke F-duct systemet er lovligt mere, så en radikal ændring af bagenden har været nødvendig.


(Foto: Ferrari Media)

Bilen ligner meget sidste års model, men ifølge Ferrari vil der komme en del ændringer på det aerodynamiske område inden det første Grand Prix køres i Bahrain i midten af maj måned.

Teamets tekniske direktør, Aldo Costa, siger også at allerede efter de første 2 - 3 løb kommer der igen en hel nye ændringer. Igen er det færdigudviklingen af den endelige aerodynamiske grundpakke der ikke er klar endnu.

PDL  


Hop til top
Pirelli vil have ny bil

Pirelli ønske kan skabe uro. Ja det lyder måske lidt underligt, men Pirelli ønsker en nyere bil at teste deres Formel 1 dæk på i fremtiden. Udviklingen af bilerne går som bekendt ikke langsom, og for at imødekomme en masse forskellige krav, ønsker Pirelli at få en nyere bil at teste i.
Men det kan skabe uro blandt teamene. For hvem skal levere bilen uden at andre føler at de mister fordele?

Pirelli vil for at forbedre deres Formel 1 dæk yderligere i takt med at bilerne bliver udviklet, have en nyere bil til rådighed. Det kan dog vise sig at være vanskeligt.

Det er allerede kommet flere teams for øre, og nu er man bange for at det skal give et eller måske flere teams visse fordele, og det ønsker man selvfølgelig ikke. Men hvad er mulighederne?

Pirelli føler ikke at den neutrale Toyota TF109 man hidtil har anvendt kan give ret meget mere til udviklingen af dækkene. En mulighed kunne så være at opgradere denne bil, men hvem skal betale det?

En anden mulighed som der er modstand imod, er at få leveret en 2010 racer fra et af de deltagende teams.
Der er også kommet et forslag om en bil udviklet af en af de deltagende teams, men som skal køres og testes af et ikke deltagende team.
Sidste umiddelbare mulighed er at lave private test med biler leveret af eksempelvis de syv bedstplacerede teams.

Lidt af puslespil hvor det gælder om at lave et så neutralt udviklingsarbejde til gavn for alle, uden at nogen føler at andre får en fordel. Pirelli ønsker helst ikke en hybrid, men så fuldt opdateret bil som muligt. FOTA er ved at kigge på sagen, men er endnu ikke kommet frem til et endeligt forslag.

PDL  


Hop til top
Nyt FIA kører akademi ser dagens lys

FIA har åbnet et helt nyt kører akademi som skal forberede og uddanne kommende Formel 1 kørere. Dermed går FIA samme vej som flere teams allerede har gjort i flere år via deres talentprogrammer.
I første omgang er der udvalgt 19 kørere som skal igennem en tre dages optagelsesprøve, hvoraf de 10 går videre til Young Driver Excellence Academy.

De 19 udvalgte kørere kommer fra flere forskellige klasser, nogen af dem udenfor Formel sporten. Det er dermed et bredt udsnit af kørere der udvalgt til at få chancen hos FIA. Akademiet vil blive ledet af den tidligere Formel 1 kører og Le Mans vinder, Alex Wurz, sammen med Robert Reid som har været co-driver hos flere kørere i WRC, blandt andet hos en tidligere verdensmester.

Ud over at lede akademiet vil de to også stå for træningen af de kørere der kommer igennem nåleøjet. Den første udvælgelse vil ske hos Melk's Test and Training Centre i Østrig, hvor deltagerne skal igennem et omfattende program bestående af blandt andet fitness, media træning, teamwork og psykologi.

I listen er der ikke blevet til nogen danskere, derimod er både Sverige, Finland og Norge repræsenteret med én kører hver. Udvælgelsen hvor antallet af deltagere beskæres til 10, finder sted i dagene den 6. til den 8. februar.

De 19 først udtagne kørere:
Navn Alder Nationalitet
Kevin Abbring 21 Holland
Hamad Ahmed Al Fardan 23 Bahrain
Paul-Loup Chatin 19 Frankrig
Albert Costa 20 Spanien
Alon Day 19 Israel
Philipp Eng 20 Østrig
Robin Frijns 19 Holland
Adam Gould 23 Storbritanien
Timmy Hansen 18 Sverige
Egon Kaur 23 Estland
Andreas Mikkelsen 21 Norge
Josef Newgarden 20 USA
Norman Nato 18 Frankrig
Alexander Rossi 19 USA
Jan Skala 19 Tjekkiet
Richie Stanaway 19 New Zealand
Molly Taylor 22 Australien
Stoffel Vandoorne 18 Belgien
Joni Wiman 17 Finland

PDL  


 

Hop til top27.1.2011

Karun Chandhok til Lotus Racing?

Karun Chandhok havde en noget omskiftelig debut sæson hos Hispania Racing Team i 2010 sæsonen. Det blev reelt kun til godt en halv sæson hos det problemfyldte team.
Det har dog ikke fået Karun Chandhok til at opgive sine Formel 1 drømme, så nu har han lagt billet ind hos Lotus Racing som angiveligt vil ansætte en fredags kører sideløbende med de to faste kørere.

Efter en masse fnidder i form af manglende sponsorpenge og tilsyneladende interne problemer hos HRT teamet, er Karun Chandhok en fri fugl. Drømmene om en Formel 1 karriere er ikke spoleret af den grund og derfor har han lagt billet ind hos Lotus Racing som fredags kører.


Karun Chandhok havde ikke nogen god sæson hos HRT
(Foto: Hispania F1)

Det er hvad Karun Chandhok oplyser fra hjemmet i Indien. Han håber på at komme i betragtning også selvom der er mange andre om buddet. Han håber på at få pladsen om ikke andet så for at samle erfaring, og så på et senere tidspunkt få tilkæmpet sig et sæde, enten hos Lotus eller et andet team.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk