Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
29.1.2000
 BHL afviser rygter
 Verdensmesteren tilbage bag rattet
 Arrows tester ny A21
 
28.1.2000
 Attraktive Kyalami godkendt
 Wurz: 2000 bliver bedre
 Jordan ikke til Sydafrika
 Barcelona - torsdag
 Minardi i gang med test
 Prost klar til test
 Verstappen til Arrows
 Williams stadig vilde med Monty
 Michael Schumacher er bekymret
 Benetton fortsætter test i Frankrig
 BAR og Jaguar på Silverstone
 

Hop til top29.1.2000

BHL afviser rygter

Brands Hatch Leisure afviste i går, fredag, rygterne om, at BHL skulle have planer om at leje Silverstone for en periode af tre uger, med det formål at afholde den engelske Grand Prix på banen.

Rygterne er kommet frem efter, at miljø godkendelse for udbygningen og moderniseringen af Brands Hatch, stadig ikke er givet fra de lokale myndigheder i Kent.

Rob Bain, som har afløst Nicola Foulston som chef for BHL, siger: ”Det har ikke været diskuteret, og det er os, der har bolden”.
Den endeløse debat om det engelske Grand Prix fortsætter tilsyneladende.

Men rygterne, som blev fremsat i Autorace sidste mandag, har en vis vægt af troværdighed, for hvis Brands Hatch ikke får sin miljøgodkendelse, så står BHL med et problem, for så har de ikke noget sted at afholde det engelske Grand Prix, med mindre de kan få bragt Donington Park bragt op til den fornødne standart. Om dette overhovedet er en mulighed er dog yderst tvivlsomt.

BHL’s tidligere chef, Nicola Foulston, kom under en pressekonference i efteråret til at antyde, at det engelske Grand Prix kunne blive afholdt i udlandet. Dette gav en hel del dyndinger i den engelske presse dagen efter, og Foulston var nødt til at sige, at hun var blevet misforstået. Men var hun det?

CS  


Hop til top
Verdensmesteren tilbage bag rattet

I onsdags d. 26/1 var den regerende verdensmester i Formel-1 Mika Hakkinen tilbage bag rattet i sin McLaren for første gang siden afgørelsen på Suzuka-banen i 1999 og i sin første testkørsel satte han hurtigste tid af samtlige kørere som testede på banen i Barcelona.

Grunden til den lange pause begrunder Mika Hakkinen med at han fuldstændig havde mistet appetitten til racerløb og har brugt den lange ferie til at løbe på ski, holde jul i Finland og været i Dubai.
Han tilføjer:" Det var virkelig hårdt at nå til afslutningen af sidste sæson. Jeg vidste at det ville blive hårdt, men det var meget værre end jeg havde forventet. Det vigtigste var at genvinde titlen, men bagefter måtte jeg bare væk fra telefoner og interviews og blot nyde livet med sne, strande og solskin. Det har givet mig appetitten tilbage til racerløb og jeg har sat mig nogle nye begrænsninger, tænkt på hvordan jeg kan køre hurtigere og hvordan jeg kan forbedre det taktiske i selve løbet for at vinde titlen for tredje gang. Jeg har også ændret mine fysiske og psykiske forberedelser for at gøre mig stærkere igennem hele sæsonen. Den dag Du siger til dig selv at Du er perfekt, er den dag, hvor det begynder at gå ned ad bakken for dig."

Hakkinens bud på hans værste konkurrenter til titlen er teamkammerat David Coulthard, Michael Schumacher fra Ferrari og måske Heinz-Harald Frentzen fra Jordan. Og så mener Hakkinen at Jaguar måske kan komme med en overraskelse eller to. Hakkinen uddyber det med:" Ferrari vil som altid være konkurrencedygtige, Jordan må man ikke udelukke, hvis de fortsætter fremgangen fra 1999 og Eddie Irvine må være fyldt med selvtillid efter den flotte 2.plads og kan overraske, hvis Jaguar'en viser sig at være hurtig nok."

Vialli

AN  


Hop til top
Arrows tester ny A21

Som en af de sidste teams har Arrows testet deres ny bil. De første prøvekørsler foregik på en tåget og diset Silverstone. Man skulle dog ikke køre stærkt, men derimod have prøvet en masse nye ting af.

Denne bil er helt ny konstruktion. Det må også siges at være nødvendigt. Den tidligere A19, som var designet af den nok så berømte John Barnard, var ikke nogen succes. Man regner med at A21 er væsentlig bedre. A21 er primært konstrueret af chefdesigner Egbhal Hamidy og R&D chefen, John Davis. Hele bilen er faktisk bygget op fra bunden, og selvfølgelig er der arbejdet meget med aerodynamik, men også med elektronik og data er der helt nye ting. Derudover er der arbejdet meget med vægtreducering og vægtfordeling. Dette var jo noget af årsagen til at bl.a. Damon Hill havde problemer. Allerede da han kørte i den dengang nye bil, var der problemer i den retning.

Noget andet nyt for Arrows er motoren. Hvor man de sidste par år har kørt med det der i grunden er en Hart motor, har man nu lavet kontrakt med Supertec. Den nye Supertec FB02 skulle efter sigende være væsentlig lettere end tidligere, og så har den fået flere hestekræfter.

Teknisk direktør, Mike Coughlan: " Tilgangen af Egbhal Hamidy og John Davis, har virkelig givet os en ny optimisme. Vi er nu helt sikker på at bilen og motoren udgør en god samlet enhed, og at resultatet giver én større hurtighed og stabilitet. Vi har været meget spændte på hvordan udfaldet af de første tests vil blive."

Pedro de la Rosa, som var den der skulle teste bilen første gang, siger: " Jeg er meget imponeret over bilen, motoren arbejder også fint. Jeg ser frem til næste uge tests i Barcelona."

Der træder Jos Verstappen også ind og er med i testforløbet.

PDL  


 

Hop til top28.1.2000

Attraktive Kyalami godkendt

Dårligt vejr - tæt tåge, frostvejr, masser af regn og endda sne har været med til at gøre det svært for de enkelte teams at teste. Det har gjort at Kyalami-banen i Sydafrika måske kan blive attraktiv for de 11 teams. Ligesom sidste år har BMW og BAR besluttet at de rejser til Sydafrika ligesom sidste år, mens Jordan har droppet planerne om at tage den lange vej. Det ventes derfor at det kun er BMW-Williams og BAR der kommer til at teste på Kyalami, men andre teams kan måske blive nødt til at tage den lange tur hvis vejret ikke arter sig.

Derudover er Kyalami blevet bekræftet som værende en 'Grade 1'-bane efter at Charlie Whiting har været i Sydafrika. Det var kun få ting der endnu manglede før det var helt perfekt - blandt andet med lidt arbejde med kerbs og maling af disse. Derudover var der særskilte krav fra FIM der er det ledende organ for motorcykelsporten, blandt andet til større sandkasser. Det ventes at Sydafrika kommer med i kalenderen i 2001.

BB  


Hop til top
Wurz: 2000 bliver bedre

Sidste sæson var et mareridt for Alexander Wurz der ikke fik meget ud af den besværlige og halvsvage Benetton-racer. Men efter de første tests af den nye B200-racer er der optimisme at spore. Wurz er især meget glad for den nye Supertec-motor der har flere hestekræfter og er bedre at køre. "Selvom Mercedes, Ferrari og Jaguar har mindre og lettere motorer kan vi være tilfredse med den nye FB02-motor, fordi den er bedre end den i 99. Jeg er glad med holdbarheden," siger Alexander Wurz.

Det er især vigtigt at Supertec-motoren klarer sig gennem en løbsdistance. "Vi har kunnet køre nogle længere stints og det betyder at de første småproblemer er mere eller mindre elimineret og vi er i stand til at håndtere alle temperaturer," siger Wurz men peger på at der sagtens kan ske noget andet i løbssituation, men at det indtil videre er et godt tegn.

Det eneste der måske stadig er svært at vurdere for østrigeren er det nye chassis. Den er ikke blevet testet ret meget. "Uheldigvis kan jeg ikke sige noget om chassisets præstation. Vi har ikke testet den aerodynamiske pakke indtil nu, så jeg er først i stand til at vurdere det efter en test i Barcelona mod slutningen af januar," siger Alexander Wurz. Benetton er i øjeblikket i Frankrig hvor de blandt andet tester topfart og arbejder i vindtunnel.

BB  


Hop til top
Jordan ikke til Sydafrika

Jordan-teamet bliver i Europa og dropper den planlagte tur til Sydafrika. Teamet præsenterer den nye EJ10-racer på mandag og tager derefter til europæiske tests. Ifølge Ian Phillips er teamet klar til at teste i Barcelona i dagene før testen på Kyalami og Phillips siger at teamet ikke har i sinde at rejse til Sydafrika derefter. Jordan er i Barcelona mellem den 8. og 11. februar og derefter fra den 17. til 20. Disse to datoer ligger rundt om Kyalami-testen fra den 8. til 14. februar.
BB  


Hop til top
Barcelona - torsdag

Sauber-racerene var på toppen i Barcelona med Pedro Diniz som den hurtigste på dagen. Efter brasilianeren, der i år bliver betalt Formel 1-kører, havde kørt 59 omgange var han den hurtigste mand på banen, efter at Sauber-teamet havde haft to frustrerende dage på den spanske bane. Salo fulgte trop og var nummer 2 - kun 2/100 efter Diniz.

Baneforholdene var langt mere ideelle - 16 grader og lidt mindre skyer. Det udnyttede de to Sauber-kørere. "Vores arbejde gik godt fremad og vi var i stand til at løse et par få problemer. Dagens resultat viser at vi er på den rette vej," siger Willy Rampf, der er ingeniørleder i teamet. "Vi havde en bedre dag end i går og fordoblede antallet af omgange. Vi har løst er par få tekniske problemer," siger Mika Salo. Også Pedro Diniz var glad for resultatet. "Dagen gik godt. Fordi banen var så våd til morgen måtte jeg vente lidt for bedre forhold. Så udførte jeg et godt set-up arbejde som første til et godt resultat som vores omgangstider viser," sagde Diniz.

Efter de to Sauber-racere kom de to McLaren-kørere - Panis blot 3/100 efter Diniz og foran Mika Hakkinen der kørte 72 omgange og var 15/100 efter den franske testkører for McLaren. Derefter fulgte et stort hul ned til de kæmpende BMW-Williams'er. Der var dog en del omgange til begge kørere, hvor Ralf Schumacher var lidt over 3/10 hurtigere end Button. Igen var Ralf Schumacher i den nye FW22-racer.

Testtider fra Barcelona, torsdag den 27. januar 2000

KørerTeamBedste tidOmg.
Pedro DinizSauber-Petronas1:21,4559
Mika SaloSauber-Petronas1:21,4740
Olivier PanisMcLaren-Mercedes1:21,4886
Mika HakkinenMcLaren-Mercedes1:21,6372
Ralf SchumacherBMW-Williams1:23,1536
BB  


Hop til top
Minardi i gang med test

For første gang i år har Minardi været i aktion. Det skete da teamet gæstede Ferraris hjemmebane, Fiorano. Marc Gene, der indtil videre er den eneste kendte kører for teamet i 2000, var i gang med tests i den gamle 99-racer. Teamet brugte dagen til at teste nye tiltag. "Jeg er rimelig tilfreds med udfaldet af dagens test og er også glad fordi jeg endelig fik debut på banen," siger spanske Marc Gene. Han kørte 42 omgange og satte end bedste tid på 1:02,882, hvilket er over to sekunder fra Luca Badoers bedste tid der er sat i år.

Her i dag er det Gaston Mazzacane, teamets argentinske testkører der har overtager rattet. Hvem der bliver andenkører er fortsat ukendt, men teamet regner med at det er afklaret indenfor de kommende dage.

BB  


Hop til top
Prost klar til test

Prost-Peugeot lancerer deres nye 2000-racer, AP03'eren i begyndelsen af februar og har offentliggjort hvad der er deres planer for testarbejde. Teamet bliver i Europa og første gang at den nye racer kan ses ved selvsyn på tirsdag hvor teamet i Barcelona har den nye AP03 med.

Prost testkalender:

1. til 4. februar - Barcelona
8. til 18. februar - Barcelona
23. til 25. februar - Jerez
28. og 29. februar - Magny-Cours

BB  


Hop til top
Verstappen til Arrows

Efter at mange har gættet, funderet og spekuleret på hvem, der skal køre for Arrows i år, udover Pedro de la Rosa selvfølgelig, er det nu blevet afklaret.

Jos Verstappen, som tidligere har kørt for teamet, er den som rendte af med pladsen. I forbindelse med de første tests på Silverstone af den nye A21, offentliggjorde teamet, at de har underskrevet en 2-årig kontrakt med Jos Verstappen. I de sidste par uger har Verstappen været hos teamet adskillige gange og har talt med teamet. Han "vandt" så kontrakten foran hans landsmand, Tom Coronel, og Mark Webber. Han er sponsoreret af den hollandske bank, ABN-AMRO, og en af grundende til, at han nok er blevet valgt, er en kombination af tilførslen af penge og hans formel 1 erfaring.

Erfaringsmæssigt har han formel 1 erfaring fra Benetton, Simtek, Arrows, Tyrrell og Stewart. Han har også været en tur i Japan hos Honda, for at være med i udviklingen af deres formel 1 projekt, som dog blev aflyst.

PDL  


Hop til top
Williams stadig vilde med Monty

Selvom Williams ikke fik fat i det store colombianske talent, Juan Pablo Montoya som erstatning for Alessandro Zanardi, er han ikke blevet mindre interessant for Williams der stadig forsøger at få ham til at tage pladsen i 2001 - også selvom Williams har sat deres lid til en ung 20-årig brite. "Vi har skrevet under med Jenson for en fortløbende periode over ret mange år, og det er til vores fordel. Montoya er stadig en del af vores planer for fremtiden og han er slet ikke blevet vraget af os," siger Frank Williams. Problemerne har været at Montoya har haft en toårig kontakt med Chip Ganassi i ChampCar og den ønsker begge parter at opfylde. Derfor bliver det først muligt i 2001 for Montoya at komme til Formel 1 og Williams.

Med dette budskab lægges der blot yderligere pres på Jenson Button til at klare sig godt hvis han skal kunne gøre sig forhåbninger om at være et alternativ til Juan Pablo Montoya. Montoya vandt i 1999 ChampCar-mesterskabet i fornem stil - allerede i hans debutsæson. Det gjorde ikke engang den ellers så dominerende Alessandro Zanardi i sin tid.

BB  


Hop til top
Michael Schumacher er bekymret

Michael Schumacher har indrømmet, at han er bekymret pga. denne meget sene lancering af dette års bil.
Efter den ellers succesfulde test i sidste uge med ugens hurtigste tid i Barcelona, vil Ferrari som tidligere nævnt først lancere bilen den 7 februar. Årsagen skulle være at man har nogle ting der skal prøves af i teamets vindtunnel. Det giver Ferrari godt en måned til at klare evt. problemer inden sæsondebuten.
Michael Schumacher udtalte efter testen i sidste uge: " Hvis den nye bil viser sig at være god og konkurrencedygtig, kan vi kun være tilfredse, ellers kan det efterlade os med meget store problemer. Men det er svært at sige, jeg er ikke David Copperfield, så jeg ved ikke hvad der vil ske."
Men ellers ser MS den største konkurrence fra McLaren, lige under dem ligger Jordan og man skal nok også regne med Jaguar. Altså ifølge Michael Schumacher.
PDL  


Hop til top
Benetton fortsætter test i Frankrig

Efter at Mild Seven Benetton Playlife har testet deres B200 racer i fem i Barcelona med begge kørere - Fisichella og Wurz - bag rattet, har teamet valgt at udvidde testen med yderligere fem dage på den noget ukendte bane Danielson i Frankrig fra mandag d.24/1 til og med fredag d. 28/1, hvor formålet med testen hovedsageligt vil dreje sig om arbejdet med det aerodynamiske udvikling på B200 raceren.

Vialli

AN  


Hop til top
BAR og Jaguar på Silverstone

To testdage i England var der på skemaet, men formelt blev det kun til en halv. Tæt tåge og frost gjorde at de to teams ikke kunne teste igennem. Onsdag var det umuligt og i går, torsdag var det først om eftermiddagen at det var muligt at få testet. For Jaguar var det først og fremmest meningen at vise deres nye racer frem og få tjekket småting på den korte bane, også kaldet den nationale bane.

Hos BAR havde man den nye testkører Darren Manning i aktion. Ifølge BAR var det meningen at Manning skulle køre shake-down på BAR-fabrikkens andet chassis, men eftersom raceren allerede var pålidelig og Manning klarede det godt under de svære forhold, besluttede teamet at lave en decideret test hvor man arbejdede med racerens elektronik og på motoren.

Da tågen endelig lettede fik Manning og BAR tid på Silverstone

Det var da også Jaguar der var hurtigst, med Herbert som nummer 1. Herbert kørte 17 omgange og var et halvt sekund hurtigere end Manning, men det var ikke uden problemer. Ved en enkelt lejlighed stoppede raceren på vej ud af pitten efter at gearkassen ikke fungerede. Også Eddie Irvine var på Silverstone, men havde problemer med raceren og fik kun kørt 12 omgange. "Det er skuffende," sagde Jackie Stewart under testens første dag hvor en tæt tåge omhyllede Northamptonshire. "Men det er hvad man kan forvente ved at teste i England om vinteren," siger Stewart. Og ser man om sig i Europa har der ikke været særlig gode forhold at teste under.

Testtider fra Silverstone den 27. januar 2000:

KørerTeamBedste tidOmg.
Johnny HerbertJaguar44,4217
Darren ManningBAR-Honda44,9667
Eddie IrvineJaguar45,2612

Et par kommentarer fra BAR. "Det var godt at komme bag rattet, men det var svært at få en god føling med raceren på grund af koldt vejr og en bane der var meget beskidt. Jeg nød det dog og følte mig med det samme komfortabel. Jeg er glad for at vi var i stand til at køre så mange omgange, fordi det var for koldt at være uden for raceren," siger Darren Manning om kulden og hans

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk