Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
29.1.2001
 Imens vi venter på Minardi
 Tilfredshed hos Prost
 ´Jeg er ikke glad for det nye reglement´
 Williams shakedown
 
28.1.2001
 Hvordan vil FIA styre elektronikken?
 Michelin lægger pres på Bridgestone
 FW23 på Silverstone
 Barcelona test - Fredag
 Williams præsentation
 

Hop til top29.1.2001

Imens vi venter på Minardi

Imens vi venter på at få at vide hvad Minardis videre skæbne bliver, så arbejder selve teamet videre med forberedelserne til årets første løb.

I sidste uge proklamerede Paul Stoddart, at han har til hensigt at købe det lille italienske team for ca. 250 mill. kr, men endnu er det ikke blevet bekræftet fra Paul Stoddart.

Imens afviser Giancarlo Minardi alle forlydener om at han er ved at sælge teamet, og siger at alle i teamet er ved at forberede sig det første løb i Melbourne, Australien. Man skulle være klar med det første monocoque, men man mangler stadigvæk det vigtigste - nemlig en motor. Indtil videre ser det ud til at det bliver Ford der skal levere motor til teamet, men det er endnu ikke afgjort.

Det der heller ikke af afgjort, er hvem der skal køre for teamet. Men det skulle være rimeligt sikkert, at Enrique Bernoldi er en af kørene i teamet, mens det andet sæde endnu ikke er optaget, eller ihverttilfælde så er navnet ikke blevet offentliggjort.

En der gerne vil tale om Minardis fremtid er teamets chef ingeniør Gustav Brunner. Brunner siger " Hvis alting falder i hak inden for de næste par dage, så har vi lige akkurat tid nok til at være klar til det første løb. Hvad angår motorer, så regner jeg med vi har den samme motor som vi kørte med sidste år. Da Ford og Cosworth nu bruger alle deres kræfter på Jaguar, så har de ikke tid til at hjælpe andre teams, så det må vi leve med. Igen i år skal alle i teamet arbejde meget hårdt for at få det til at løbe rundt, men det er jo svært at lave mirakler ud af ingenting, men det er de forhold vi er vant til at arbejde under her i teamet.

BKP  


Hop til top
Tilfredshed hos Prost

Prost teamet har i den forløbne uge testet det første chassis af den nye model, AP04, i Barcelona, og indtil nu har der været en god del tilfredshed med udviklingen.

Prost teamet var på Circuit de Catalunya tirsdag og onsdag for at teste den nye bil. Jean Alesi var bag rattet tirsdag og Gaston Mazzacane onsdag. Begge kørere var tilfredse med køreegenskaberne og fornemmelsen af holdbarhed i bilen. Nu arbejder teamet så på at få et chassis mere klart til næste test, som ifølge planen vil finde sted på Estoril fra den 7 februar.

Jean Alesi er også tilfreds af helt andre årsager. Sidste år led han under flere problemer. Først og fremmest var der alle problemerne med bilen, som var alt andet end driftsikker. Derudover var samarbejdet med Nick Heidfeld alt andet end godt. Der var flere episoder, hvor man var alt andet enige om hvordan tingene skulle foregå. Bl.a. lykkedes det at køre hinanden af banen. I år har Jean Alesi fået ny makker. Gaston Mazzacane er kommet til teamet fra Minardi. Og det er et helt andet indtryk, som Jean Alesi har af Mazzacane.

Jean Alesi:
"Sidste år kom Nick Heidfeld til teamet med en masse forestillinger og intentioner om, at han nok skulle kunne feje mig af banen. Med Gaston vil det ikke være et problem. Han ser meget mere realistisk på tingene."

Nogle kilder i Formel 1 verdenen har indikeret, at Mazzacanes kontrakt er fyldt med klausuler, som eksempelvis siger at han skal præstere noget rimeligt stort, og opnå visse resultater i de første løb i sæsonen, ellers kan han blive tvunget til at forlade teamet. Men det afviser Mazzacane blankt og siger: "Det er bare rygter, jeg har en kontrakt gældende for et år, og med option for et år mere." Mere tydeligt kan det vist ikke siges.

PDL  


Hop til top
´Jeg er ikke glad for det nye reglement´

Disse ord kommer fra Patrick Head fra Williams-BMW, som under et interview gav udtryk for de nye ændringer, som FIA har gennemført op til denne sæson.

Sp.: Smukke racerbiler er gode racerbiler - er det en teori du er enig i?
Patrick Head: "Jeg mener, at det er den anden vej rundt. Faktisk er det sådan, at hvis en bil har succes, så har den for vane at se godt ud. Jeg tror ikke der var ret mange som syntes, at Porsche 917 var speciel flot det første år den kørte på banerne. Den var faktisk frygtelig grim, og ingen kørere kunne lide at køre i den. Så blev den bygget om med en stærkt modificeret bagende, og blev faktisk en rigtig god bil. Fra da af syntes alle, at det var en flot bil, men det var fordi den nu havde stor succes. Jeg tror, at mange designere har et godt øje for linjerne i bilen, og at de gerne vil have, at bilen både skal se godt ud og køre hurtigt, men det er faktisk sådan, at jo hurtigere de er, jo bedre ser de ud. F.eks. så var Ford F3L fra tilbage sidst i tresserne, en sportsvogn som så utrolig godt ud, men det var en frygtelig ting at køre i, og der var ingen kørere der ønskede at køre i den."

Sp.: Hvad kan du li'/ikke li' ved det nye tekniske reglement?
Patrick Head: "Jeg kan ikke li', at dækkene er så begrænsede, og at den aerodynamiske downforce stadig er relativ høj. Jeg vil foretrække at se, at downforcen blev reduceret, og at de rillede dæk forsvandt. Jeg vil helt klart foretrække at man kørte på slicks igen. Modsat, kan jeg ikke forstå, at det tekniske reglement skal være så restriktivt. Jeg forstår ikke, at reglerne skal være så stramme og indviklede, når banerne som der bliver kørt på, ikke bliver forbedret år efter år. Bilerne overhaler jo banerne mange gange i udviklingen. Jeg ville foretrække, at der blev skrevet et helt nyt reglement."

Sp.: Hvornår og hvordan starter i forberedelserne til en bil?
Patrick Head: "Så tidligt som muligt. Den sværeste periode er i juni måned. I dag er det sådan, at udviklingen involverer både den gamle model, og den nye. En bil vokser i vindtunnelen. Det er ikke sådan, at vi bygger en model og afprøver den i vindtunnelen, for at se om det er godt eller skidt. Den vokser nærmest i vindtunnelen, sammen med en masse computersimulationer. Den gamle bil er basis og fundament for denne proces."

Sp.: Hvad tror du var nøglen til jeres succes sidste år?
Patrick Head: "Jeg tror at man skal have tre nøgler for at få succes i Formel 1: Fart, pålidelighed og taktik. De spiller alle en væsentlig rolle i det resultat som vi opnåede sidste år. Det var ikke nogen tilfældighed, at vi konstant var at finde i pointene i den anden halvdel af sæsonen. Det skyldtes også, at farten og holdbarheden i BMW motoren blev meget forbedret."

PDL  


Hop til top
Williams shakedown

Williams-BMW har netop præsenteret deres nye FW23 og allerede i eftermiddags kørte Ralf Schumacher en shakedowntest i bilen.

Imens at man forbereder og tester i Barcelona, så er arbejdet i fuld gang med den nye FW23. På Silverstone har man i dag lavet en shakedowntest på den nye bil. Bilen vil nu blive pakket sammen og fløjet til Barcelona, hvor videre tests af bilen skal foregå i de næste dage. I mens er man på fabrikken henne i Grove i fuld gang med at klargøre en FW23 mere. Sagen er nemlig den, at når testen i Barcelona er afsluttet, så pakker teamet hele molevitten sammen, og tager til Kyalami-banen i Sydafrika.

Det sker lige som sidste år, i følgeskab med BAR-Honda teamet. I dagene fra den 8 feb. til den 13 februar vil begge teams være tilstede på banen, for at teste. Man håber på, at tidspunktet er valgt med lidt mere omhu end tidligere, hvor en test på banen, bogstavelig talt regnede væk. Williams regner desuden med, at man kan nå en testrunde på enten Silverstone eller i Barcelona, inden sæson starter den 4 marts.

PDL  


 

Hop til top28.1.2001

Hvordan vil FIA styre elektronikken?

Der har i de seneste år været en stigende tendens til at "manipulere" med den efterhånden store del elektronik og software, der findes både i og udenfor bilerne i Formel 1 feltet.

Bl.a. Ferrari og McLaren samt et ikke navngivet team, har i de sidste par år været under mistanke for at have omgået reglerne. Mistanken ligger bl.a. i at man har prøvet at skabe en kunstig traktionkontrol og/eller en form for antispin. Det kræver en optimal indsats fra FIA at kunne kontrollere dette. Det kan sikkert ikke undgås, at et eller flere teams ved hjælp af dygtige programmører, måske vil prøve at omgå eller bøje reglerne. Men hvordan vil FIA håndtere kontrollen af elektronik og software?

Udgangspunktet findes i det Tekniske Reglement. Det siger, at alle computersystemer i bilerne, samt de enheder der tilsluttes bilen, skal gennemgå et tjek før de kan blive godkendt. Og det skal ske før starten af eksempelvis et Grand Prix. Dette tjek vil indeholde udlevering af kildekoden til det, eller de pågældende programmer der bliver brugt. Programmerne vil blive kopieret og opbevaret af FIA. Når et team så møder op til et nyt Grand Prix, vil softwaren i bilerne og den opbevarede kopi - som i mellemtiden er blevet godkendt - blive sammenlignet. Er der ændringer, skal disse ændringer oplyses, og FIA vil så tjekke igen, om der er mulighed for at de ændringer der er indført, vil give et team fordele fremfor andre teams. De kopierede sikkerhedskopier som bliver opbevaret af FIA, vil så til enhver tid kunne analyseres, også når sæsonen er afsluttet. Det samme gælder for så vidt også al hardware. Man skal kunne dokumentere, at der ikke er foretaget ændringer, og hvis det er, at man har den nødvendige godkendelse af den ændrede eller den nye hardware i orden.

Der hersker ingen tvivl om, at FIA får nok at gøre. De mennesker hos FIA, som skal kontrollere alle disse ting, skal om muligt være lige så dygtige som de programmører og elektronikeksperter, som findes ude hos alle teams. Lidt af en tilladelse af FIA at give, ved at indføre bl.a. traktionkontrol igen. De kommer bestemt ikke til at kede sig.

PDL  


Hop til top
Michelin lægger pres på Bridgestone

Mange forventer en dækkrig i Formel 1 i år, men vil der være en dækkrig? Spørgsmålet er om ikke at den øgede konkurrence vil ende med væsentligt bedre dæk i stedet.

Det kunne man næsten fristes til at tro, hvis man hører og læser, hvad eksempelvis Bridgestones tekniske chef, Yoshihiko Ichikawa udtaler: "Vi har en stor og dyb respekt for vor konkurrent. Det har fået os til at lave væsentlige forbedringer i dækkene. Vores udviklingsdæk har allerede vist sig, at være op til 3 sekunder hurtigere end sidste års dæk. Det bliver dog modsvaret af de aerodynamiske ændringer som FIA har indført." Dette bliver understøttet af en udtalelse fra Michael Schumacher: "Vi vil være meget velforberedte når sæsonen starter. Der har været en enorm udvikling af dækkene, så vi kan ikke være bekymrede. For mig er dækkene nok den største enkelte faktor, som afgør om man vinder eller taber løb. Jeg forventer en skarp konkurrence mellem Bridgestone og Michelin, fordi de er begge meget stærke. Jeg tror dog at Bridgestone vil have en fordel."

Michelin har til gengæld i løbet af 2000 kørt enormt mange testkilometer, og mange af de kilometer er kørt med regnvejrsdæk. En stor del af testarbejdet er udført af vores egen Tom Kristensen.

Bridgestone regner med at tage ca. 1900 dæk med til årets første Grand Prix i Albert Park i Australien. Og som sædvanligt, vil det først være meget kort tid før afgang, at man beslutter hvilke compounds og specifikationer af dæk, der vil blive afsendt til Australien.

PDL  


Hop til top
FW23 på Silverstone

Allerede få timer efter at Williams teamet havde præsenteret deres 2001 model, Williams FW23, så var den ude og køre for første gang.

Teamet var på Silverstone banen, og det blev Ralf Schumacher der fik æren af at være den første kører i den nye model.
Der var nu mest af alt tale om en præsentations kørsel, frem for en reel testkørsel.
Og af samme årsag er der heller ikke blevet offentlig gjort nogle tider.

Teamet udtrykte efter testen stor tilfredshed med at alt var forløbet uden problemer af nogen art.

Raceren er nu på vej til Barcelona, hvor den allerede mandag skal ud på sin første rigtige testkørsel. Igen bliver det med Ralf Schumacher ved rattet.
I Barcelona er også teamets testkører, Marc Gene, der tester i en modificeret 2000 model.

På Williams fabrikken arbejder man i øjeblikket på højtryk, for at få endnu en FW23'er klar til testen på Kyalami banen i Syd Afrika den 8. februar.

AN  


Hop til top
Barcelona test - Fredag

Test, test, test. Det er devisen i denne tid. Og i Barcelona står hjulene heller ikke stille. 5 teams er i fuld gang med at teste.

Sauber er et af disse teams, og den nye C20'er er igennem et omfattende testprogram. Der var dog et lille uheld, Nick Heidfeld kørte af banen og beskadigede nogle dele i undervognen.

Jacky Eeckelaert:
"Hovedopgaven i dag var en omfattende test af bilens kølingsevne, specielt for at være klar til de varme forhold i Australien, Malaysia og Brasilien. Det var ikke så godt at Nick Heidfeld kørte af banen. For en sikkerhedsskyld valgte vi at hente nye dele fra fabrikken, i stedet for at forsøge at udbedre skaden. Det betyder så, at bilen først er klar i morgen. Da bilen alligevel stod stille valgte vi at skifte motoren som en rutinemæssig opgave, og vi gjorde det samme ved Raikkonens bil, da dagens test var afsluttet. Lørdag vil vi forsætte med test af dæk og aerodynamik."

Nick Heidfeld:
"Jeg kørte en rigtig god omgang i formiddags. Det er ærgerligt at vi nu mister så meget tid pga. min afkørsel. Vi er i gang med at teste nogle nye dele, som skal bruges til at lave et forbedret setup, og det var under en sådan test, at jeg nærmest følte at bilen "kørte" fra mig. Den føltes rigtig god på den hurtige omgang, så jeg er meget optimistisk. De sidste små finjusteringer mangler dog."

Kimi Raikkonen:
"Jeg kunne simpelthen ikke vente med at komme i bilen igen. Jeg nød det virkeligt i dag. Balancen var igen helt i orden, jeg ser virkelig frem til at teste igen lørdag og søndag."

Williams var i dag kun repræsenteret af Marc Gene. Men det var også nok, Marc Gene satte dagens hurtigste tid. Selvom han to gange måtte stoppe ude på banen med øjensynlige motorproblemer, var det dog ikke nødvendigt at skulle miste tid på at skifte motoren. Dagens program bestod af test af dæk og motor. Det ser ud til at Michelin har fat i noget af det rigtige. Gene var på hjemmebane, og måske det også har haft en indflydelse på tiderne. "Det er den bedste dag jeg endnu har haft hos Williams. Det er rart at se resultaterne af ens arbejde, og så slutte øverst på listen. Bilen føltes rigtig god, og så pressede jeg den endda ikke til det yderste."

Arrows stod for en lille overraskelse. De har endnu ikke repræsenteret deres kørere, og det var for nogle en lille overraskelse at Enrique Bernoldi skulle teste fredag for teamet. Arrows teamet kunne tage det hele lidt afslappet i og med at man egentlig er kommet længere med testforløbet end planlagt. Bernoldis indsats imponerede flere af ingeniøerne i teamet.

Hos BAR var det Darren Manning der var på banen i stedet for Olivier Panis. Manning forsatte det setup arbejde, som man er i fuld gang med i øjeblikket. Lige sådan er det hos Jordan. Jarno Trulli synes at have fået fart i den nye EJ11. Teamet tester i øjeblikket Honda motoren med henblik på sæsonpremieren i Australien.

Plac.KørerTeamTidOmg.
1Marc GeneWilliams1:
PDL  


Hop til top
Williams præsentation

Williams præsenterede i går "FW23", bilen der skal tage kampen op mod Ferrari og McLaren. Præsentationen fandt sted på Silverstone banen.
Bilen er bygget op omkring sidste års model, men er forsynet med en ny BMW motor samt en ny gearkasse.

Yderligere er der foretaget en række ændringer for at tilpasse bilen det nye tekniske reglement fra FIA, og for at kunne klare de nye skærpede sikkerheds- og kollisionstests.
En anden forandring er dækkene, som Williams i år vil få leveret af Michelin.
Bilen er designet af et team anført af Geoff Willis og Gavin Fischer, henholdsvis aerodynamisk chef og designchef.

Geoff Willis: "I 2001 har vi udfordringen med nye aerodynamiske begrænsninger, skærpede kollisionstests, en ny motor fra BMW og en ny dækpartner i Michelin. Konceptet i FW23 er en videreudvikling af FW22'eren. Vi har dog været nødt til at gennemgå hvert område af bilen igen og det har ført til interessante opdagelser. Vi startede for 8 måneder siden i vindtunnellen med et rimeligt stort ydelsesmæssigt tilbageskridt, da vi konverterede FW22'eren til 2001 reglementet, så vi er glade for den ydelse vi har genvundet. I starten af sæsonen er det sandsynligt at ydelsen af alle bilerne på gridden, vil ligge meget tæt på 2000 sæsonen, men udviklingshastigheden næste år bliver sikkert hurtigere end den var med FW22, efterhånden som vi udforsker det nye reglement. Hensigten for 2001 er at bygge videre på de mange styrker FW22 havde og øge vores spil, for at gøre det muligt for FW23'eren at fremskynde vores tilbagevenden til sejrskursen."

Gavin Fisher: "Som altid har vi gransket ethvert aspekt af vores bil og fokuseret på de områder der har størst behov for forbedringer. Vi har også en ny dækpartner i Michelin, i 2001. Vi har arbejdet på et udviklingsprogram for at støtte Michelins indtræden i 2001, og for at sikre at vores bil udvikles i overensstemmelse med dækkene. Det bliver en absolut nødvendighed at WiiliamsF1, BMW og Michelin yder det bedste, hvis vi skal genvinde 1.pladsen i Formel 1."

Williams får som sagt en helt ny BMW motor. Motorsportscheferne hos BMW, Gerhard Berger og Mario Thiessen, mener ikke at Williams umiddelbart har lukket hullet til Ferrari og McLaren, men at de er meget tæt på og kan gå forbi dem, hvis de løber ind i problemer.

Gerhard Berger: "Det er højst usandsynligt at vi kan lukke hullet helt op til de etablerede frontløbere, i vores anden sæson med WilliamsF1. Sidste år var vi lidt mere konservative for motorens holdbarheds skyld. I år er vi parate til at løbe lidt flere risici - det er den eneste måde at lukke hullet til dem der ligger foran os på. Vi vil forbedre vores præstation, så vi kan være klar til at "sætte kløerne i", så snart en af Ferrari'erne eller McLaren'erne løber ind i vanskeligheder."

Der har været mange rygter om skænderier og verbale slagsmål mellem de to Williams-kørere, Ralf Schumacher og Juan Pablo Montoya. Der er atter blevet pustet til gløderne, denne gang af selveste Sir Frank.
Schumacher havde uden tvivl et rigtigt godt forhold til Jenson Button, men ved de seneste tests, har Schumacher og Montoya hold sig i hver deres ende af pitten, og hvis man skulle tyde deres kropssprog, så må man nok konstatere at der er noget om snakken.
Pressen er godt nok blevet beskyldt for at opdigte historier der aldrig har fundet sted, men i forbindelse med præsentation, såede Frank Williams ny tvivl om "det gode professionelle forhold" de to kørere efter sigende skulle have til hinanden."Vi har to virkeligt stærke kørere og jeg har ingen tvivl om hvad de kan udrette. Jeg tror ikke at de vil enes fantastisk godt, men det er ikke vigtigt. Det er hvad der sker på banen der tæller." sagde Frank Williams ved præsentationen.
Begge

RS  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk