Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
29.1.2002
 Barcelona testtider tirsdag
 Fra Formel Renault til Formel 1
 Mandagens testtider
 Prost Grand Prix konkurs
 
28.1.2002
 BMW vil begrænse antallet af motorer
 Toyotas engagement i Formel 1 er langsigtet
 939 km. på Paul Richard
 Prosts fremtid kendes 16:30
 Weekendens test i Barcelona
 Minardi og Webber?
 

Hop til top29.1.2002

Barcelona testtider tirsdag

Så er testkørslerne igen oppe i omdrejninger, og ikke mindre end 16 kørere var på Circuit de Catalunya banen i dag.

Vejret var solrigt og temperaturen lå dagen igennem på ca. 22 C.
Det var den 9. testdag på den spanske bane, og dagens tider blev toppet af Ferrari teamet, Michael Schumacher foran Rubens Barrichello og med Sauber køreren Nick Heidfeld på 3. pladsen.

Tirsdagens tider:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1Michael SchumacherFerrari1:18,470105
2Rubens BarrichelloFerrari1:18,63767
3Nick HeidfeldSauber1:18,81796
4Antonio PizzoniaWilliams1:19,24091
5Ralf SchumacherWilliams1:19,43028
6Felipe MassaSauber1:19,51375
7Marc Gene
LIC  


Hop til top
Fra Formel Renault til Formel 1

Vinderen af det tyske mesterskab for Formel Renault 2000 racere i 2001 sæsonen, tyskeren Marcel Lasee kører i dag Formel 1.


Marcel Lasee
(Foto: Jordan F1)
Som et led i en sponsoraftale med 'Deutsche Post Worldnet', så blev Lasee lovet en Formel 1 test hos Jordans Formel 1 team, og det er denne aftale der i dag er bliver indløst.

Lasee skal køre i en af sidste års modeller, en Jordan EJ11, på Circuit de Catalunya udenfor Barcelona.

Forud for testen udtaler Marcel Lasee:
"I øjeblikket tager jeg det afslappet, men det går nok snart over. Jeg er ikke bange forud for testen, men har selvfølgelig stor respekt for det der skal ske. Jeg har tænkt mig at følge samtlige instruktioner og så håbe på at jeg kan køre hurtigt."

AN  


Hop til top
Mandagens testtider

I går blev der teste på to baner, Circuit de Catalunya og Mugello. På først nævnte bane var der ti kørere på banen hvor imod der kun var en på Mugello.

Formiddagens tider fra Circuit de Catalunya
Plac.KørerTeamTidOmg.
1Ralf SchumacherWilliams1:19,28040
2Antonio PizzoniaWilliams1:19,38359
3Olivier PanisBAR1:19,91544
4Anthony DavidsonBAR1:19,92949
5Juan Pablo MontoyaWilliams1:20,35946
6Jarno TrulliRenault1:20,92226
7Mika SaloToyota1:21,30640
AN  


Hop til top
Prost Grand Prix konkurs

I går skete det. Prost Grand Prix er erklæret konkurs i den franske Sø- og Handelsret. De blå kommer ikke på banen i år.

I går skete det så. Prost Grand Prix kommer ikke ud at køre i år, da teamet i nu er blevet erklæret konkurs. En lang, sej og desværre forgæves kamp for Alain Prost er slut. Teamet blev erklæret konkurs da de interesserede investorer ikke kom med nogen bankgaranti. Alain Prost havde ellers fået udsættelse for at give det en chance, men det lykkedes ikke.

Konsekvensen af konkursen er nu at teamet skal afvikles, og det vil ifølge fransk lov og ret sige, at teamets bo bliver solgt på auktion for at dække underskuddet bedst muligt. Det betyder også at de 2 – 300 ansatte i teamet nu bliver fyret.

Alain Prost overtog i februar måned 1997 det daværende Ligier team, og havde mere eller mindre den samme målsætning med teamet, nemlig at der i Formel 1 skulle være et fransk team, og det helst så fransk som muligt. Det har vist sig at den seje kamp som Guy Ligier førte, skulle blive endnu hårdere for Alain Prost. Økonomisk gik det stille og roligt ned ad bakke, og da sponsorerne – specielt en stor fransk – sagde fra, gik det stærk. De sidste to år har ikke været nemme, hverken for teamet eller Alain Prost.

Med Prost Grand Prix ude af billedet betyder det at der i år kommer 22 biler til start i stedet for 24. Det betyder også at der kun mangler afgørelse på et sæde, nemlig hos Arrows, hvor Frentzen måske får sædet. Det andet ledige sæde som var hos Minardi, er blevet besat af Mark Webber.

PDL  


 

Hop til top28.1.2002

BMW vil begrænse antallet af motorer

BMWs motorsportschef, Dr. Mario Theissen, har offentligt gjort at man vil prøve at reducere antallet af motorer der bliver brugt i løbet af en Grand Prix weekend.

Mario Theissen:
"I øjeblikket anvendes der en motor pr. bil om dagen. Hvis man bliver nødt til at anvende den samme motor til kvalifikation og løb, må man naturligvis forbedre præstationen i motoren. Det vil også få indflydelse på designet og udviklingen af motoren. Det vil begrænse dispensationer i forhold til design og udviklingen af specielle kvalifikationsmotorer, og naturligvis også de store omkostninger der i dette. Det vil være til fordel for alle hvis det er noget som alle tager op."

Man kunne få den tanke, at set i lyset af de mange genforhandlinger der i øjeblikket af sponsorater, med lavere økonomisk støtte som resultat, om det er Williams og BMWs måde at forsøge at begrænse det enorme budget på. Motorerne er ret dyre og kan begrænse antallet af motor kan man skære i udgifterne. På den anden side set vil de enkelte motorer blive næsten tilsvarende dyrere.

PDL  


Hop til top
Toyotas engagement i Formel 1 er langsigtet

Toyota debuterer i denne sæson. Målet er selvfølgelig på sigt at blive verdensmester, men man ved også at det kommer ikke på en gang.

Toyota debuterer i denne sæson i Formel 1. Strategien har været klar længe, og man er fuldt ud klar over at det hele ikke kommer på en dag.

Gustav Brunner, Teknisk chef:
"Vi er fuldstændig klar over at vi ikke har en vinderbil og at vi ikke er et vinderteam. Men vi ønsker at være på toppen om 5 år. Det jeg mener med at være på toppen er at vi er så konkurrencedygtige at vi kan køre med helt fremme. At vinde er en helt anden ting afhængig af mange forskellige faktorer. Vi vil have points til næste år, ikke nødvendigvis i år, og så måske nå podiet om to år. I teamets femte sæson er det meningen at vi skal køre med helt fremme. Det er realistisk men det kræver hårdt arbejde at nå."

Han tilføjer også i den forbindelse at Toyota starter helt på bunden, da Formel 1 i dag er på et utroligt højt teknisk niveau.

PDL  


Hop til top
939 km. på Paul Richard

Toyota teamet testede i sidste uge på den franske bane Paul Ricard, og det blev til ialt 160 omgange på den 5,875 km. lange bane eller ialt ca. 939 km. hen over de tre dage som testen varede.

Alle tre dage var det Allan McNish der var ved rattet i Toyota raceren, og han fik testet under meget forskellige vejrtyper. Det skiftede fra storm, til regn og så sluttelig lidt opholds vejr.

Allan McNish udtalte efter testen at teamet i disse dage har fået indsamlet mange og meget værdifulde data, og de bearbejdes i øjeblikket.

I denne uge (28. - 31. jan.) tester teamet på Circuit de Catalunya udenfor Barcelona, og det bliver med både Mika Salo og Allan McNish.

AN  


Hop til top
Prosts fremtid kendes 16:30

I dag skal det afgøres om Prost-teamet går konkurs eller om teamet kan reddes. Meget afhænger af de investorer der står i baggrunden og vil lægge penge i teamet.

Men er der ikke faldet nogle garantier for at der skydes penge i teamet, så er der ingen vej tilbage for Alain Prost og hans team. Klokken 16:30 skal der gives dom i sagen og teamets fremtid afgøres her. Teamets eneste håb om redning er den gruppe af investorer som den tidligere Ferrari-boss Cesare Fiorio har samlet.

Men lad os nu se om der kommer en afgørelse - det er noget der er gået en hel del tid med at få afklaret.

BB  


Hop til top
Weekendens test i Barcelona

Lørdag og søndag blev der fortsat testet i Barcelona. Williams og Jaguar arbejdede videre med udviklingen af deres racere.

Marc Gene tog sig begge dage af de hurtigste tider og var lige lidt hurtigere end Williams' anden testkører Antonio Pizzonia. De to kørere havde en videreudviklet FW23B-racer for hånden.

Pedro de la Rosa kørte den svære Jaguar R3, som der efterhånden forlyder mange kedelige nyheder om. Raceren der skulle være optimeret på utallige områder har blot vist sig at være for langsom. Det er især over forenden af raceren at problemerne opstår og dermed at der tabes tid. Det forventes at teamet snart vil have en ny frontvinge klar.

Søndag kom Eddie Irvine til for at finde frem til eventuelle løsninger, men at dømme ud fra tider er der et problem. Endvidere kom Ralf Schumacher forbi med sin nye FW24, som fik sin første test. Raceren blev næppe presset helt til det yderste, og tiden lå tæt på de tider som sidste års racer har sat.

Testtider fra Barcelona, lørdag den 26. januar 2002:

Nr.KørerTeamBedste tid
1.Marc GeneWilliams-BMW1:18,806
2.Antonio PizzoniaWilliams-BMW1:19,013
3.Pedro de la RosaJaguar-Cosworth1:19,808

Testtider fra Barcelona, søndag den 27. januar 2002:

BB  


Hop til top
Minardi og Webber?

Det er efterhånden blevet nævnt så mange gange, at de fleste tror at det allerede er besluttet, selv om der ingen underskrifter endnu er på kontrakten imellem de to parter.

Men i følge de seneste rygter så skulle den være god nok nu. KL Minardi skriver i denne uge under på en kontrakt med australske F3000 kører Mark Webber.
Ja - der er så de der mener at det sker allerede i dag.

Grunden til at dette rygte nu endnu engang er opppe at vende er at Webber imponerede KL Minardi teamet under de sidste testkørsler. Og så er det jo ikke nogen hemmelighed at teamejer Paul Stoddart altid har været en stor fan af Webber.


Mark Webber under Minardi testen.
(Foto: KL Minardi)

Mark Webber sluttede sidste års F3000 mesterskab på andenpladsen, kun slået af Justin Wilson.
Webber var sidste sæson også testkører for Benetton's Formel 1 team, og han er stadig under kontrakt med teamet som nu hedder Renault Formula One Team. Og det var netop under præsentationen af den nye Renault racer i går, at Flavio Briatore luftede ideen at Mark Webber nok skulle køre for KL Minardi i år.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk

Nr.KørerTeamBedste tidOmg.
1.Marc GeneWilliams-BMW