Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
29.1.2006
 Toyota tester TF106B i næste måned
 Super Aguri F1 - seneste nyt
 
27.1.2006
 4 Formel 1 teams indgår samarbejde
 Super Aguri F1 endelig godkendt
 Rossi tilbage i Ferrari raceren igen
 

Hop til top29.1.2006

Toyota tester TF106B i næste måned

For ikke så længe siden meddelte Toyota at man allerede har en "B" version af den nye TF106'er under forberedelse. B modellen skal testes første gang d. 20. februar - på 2 forskellige steder.

Toyota TF106 er næsten allerede forældet inden den har kørt sit første GP. Utroligt, men sandt hvis man spørger i Toyota lejren. En "B" version er næsten klargjort til test.

D. 20. februar vil Toyota teste den nye B model på 2 forskellige baner. Det bliver på Barcelona og Vallelunga at modellen skal testes. Det ligger dog ikke helt fast om man vil teste på begge baner samtidigt. De foreløbige meldinger lyder på at man i løbet af ugen vil teste på de to baner. Mike Gascoyne udelukker dog ikke at der godt kan testes på begge baner samme dag. En af de allerstørste ændringer på den nye model, er den aerodynamiske pakke som vil se noget anderledes ud på B modellen. Der er også lavet et mindre antal ændringer på selve chassiset. Lad os se hvad den dyre satsning fører med sig.

PDL  


Hop til top
Super Aguri F1 - seneste nyt

Hos Super Aguri F1 er der selvfølgelig glæde over at FIA godkendelsen er kommet - om end noget sent. Men nu kan man komme videre - med test og ansættelse af kørere.

Super Aguri F1 har travlt. Udover arbejdet på bilerne, så skal der også ansættes kørere. Takuma Sato har længe været bragt i forbindelse med teamet, og medejer af teamet, Fumio Akita, fortalte til blandt andet BBC Sport Online, at man er i gang med de afsluttende forhandlinger med netop Takuma Sato. Sato blev fravalgt hos Honda til fordel for Rubens Barrichello. Akita vil dog ikke komme nærmere ind på hvem man ellers forhandler med. Anthony Davidson har også været på tale til et sæde, men mange iagttagere mener at Super Aguri F1 vil starte med en rent japansk kørersammensætning.

Derudover skal der testes. I første omgang starter teamet ud med biler bygget på gamle Arrows A23 chassiser med en ny Honda motor installeret. Det ventes dog at teamet vil komme med en helt ny bil i et af de første Grand Prixer i Europa. Hvis ellers alt går vel. Fra teamet forlyder det dog at man er klar til at teste d. 21. februar, og at det bliver i Barcelona. Noget af det der stadig mangler er en bekræftelse på hvilket dækfabrikat der vil blive anvendt. Der er i øjeblikket forhandlinger i gang med Bridgestone. Ligeledes mangler der også navne på den anden kører samt på testkøreren. Fra teamet forlyder det at man har begrænset det til nogle få muligheder til de to resterende sæder. Ingen afgørelse er truffet endnu, den ventes dog snarest mulig.

PDL  


 

Hop til top27.1.2006

4 Formel 1 teams indgår samarbejde

4 Formel 1 teams indgår samarbejde. En næsten uhørt ting, men alligevel sker det. De 4 teams vil arbejde sammen om dækudvikling.

Ferrari, Toyota, Williams og Midland F1 vil arbejde sammen i den kommende sæson når det drejer sig om dækudvikling. Det har Ferraris tekniske direktør, Ross Brawn, afsløret. Bridgestone haltede lidt efter Michelin sidste år, men efter at Toyota og Williams har skiftet til det japanske dækmærke, så kan man igen udvikle i flere retninger efter at alt arbejde har været tilpasset Ferraris ønsker.

I samarbejdet mellem de 4 teams - og Bridgestone - indgår en aftale om at udveksle data fra tests og udviklingsdata. Ross Brawn udtaler blandt andet:

"Der er en aftale mellem Toyota, Williams, Ferrari og Midland om at udveksle alle informationer, således at alle data fra dæktests indgår i en fælles database, så vi alle kan se hvordan dæktestene forløber. På den måde kan vi alle sammenligne data fra de forskellige tests og se hvordan dækkene reagerer på de forskellige biler. Alt i alt er det en god ting at flere teams hjælper med udviklingen."

"Det betyder større udfordringer og forviklinger for Bridgestone, som i flere år har indrettet deres logistik efter Ferrari. Nu er der 2 andre større teams med i samarbejdet, som også kan give værdifulde inputs og data. Alt i alt vil det være en værdifuld ting for os alle. En masse ubesvarede spørgsmål vil ikke opstå på samme måde som i 2005."

PDL  


Hop til top
Super Aguri F1 endelig godkendt

Det som mange har gået og ventet på i et godt stykke tid - ikke mindst folkene hos Super Aguri F1 - kom sidst på dagen fredag. Super Aguri F1 er med i 2006 feltet.

Efter lang tids venten kom forløsningen fra FIA. Super Aguri F1 har fået den endelige bekræftelse på at teamet må stille op som det elvte team i Formel 1 2006 sæsonen. Dermed kan folkene hos Super Aguri F1 begynde de sidste forberedelser - som der er rigtig mange af - inden sæsonen starter om godt halvanden måned.

Forud har mange rygter svirret. Der var snak om et Honda "B" team, hvilket viste sig at være en sandhed med en del modifikationer. Honda leverer motoren til teamet samt noget teknisk støtte. Chassiset bliver som bekendt et chassis bygget på et ældre Arrows A23 chassis - for øvrigt købt hos Paul Stoddart da han alligevel var ved at sælge ud af Minardi besiddelserne. Det var også en noget lettet teamejer, Aguri Suzuki, der mødte pressen efter at FIA har udsendt meddelelsen.

"Jeg er meget glad for at FIA har accepteret Super Aguri F1's ansøgning om deltagelse i Formel 1 2006 verdensmesterskabet. Jeg er meget taknemmelig over den støtte vi har fået fra alle de andre Formel 1 teams. Vi ser frem til at skal mødes med dem snart."

"Alle medlemmer i teamet vil gøre deres bedste for at vi kan være på gridden i Bahrain, og jeg er overbevist om at vi nok skal nå det. Jeg vil meget snart bekendtgøre hvilken kørersammensætning vi får i 2006."

Fra FIA kom der en meget kort meddelelse der i vanlig FIA stil fortæller følgende:
"Efter at have modtaget de nødvendige finansielle garantier og modtaget en enstemmig accept fra de andre teams, har FIA accepteret den sene tilmeldingsansøgning fra Super Aguri F1, og har godkendt denne."

Super Aguri F1 har base i Leafield i England i Arrows teamets gamle bygninger. Teamet arbejder på højtryk på flere fronter. Udover at få klargjort det gamle A23 chassis til de første GP'er, så arbejdes der sideløbende med færdiggørelsen af en helt ny bil, som er planlagt til at få debut i et af de første GP'er der køres i Europa. Om det kan nås er dog et stort spørgsmål. Men dejligt bliver det at se et nyt team, ligesom det også bliver rart at se mere end de 20 biler som har været det gængse i de seneste sæsoner.

PDL  


Hop til top
Rossi tilbage i Ferrari raceren igen

Hele showet omkring Moto GP køreren Valentino Rossi, og han Formel 1 testkørsler går nu ind i et nyt kapitel.

Med cirka en uges mellemrum, kommer der nye rygter om at Valentino Rossi igen skal teste i en Formel 1 racer, for få dage efter at blive afkræftet igen.
Ligeledes er det med rygterne om hans fremtidige motorsportskarriere - også her svinger rygterne mellem Moto GP og Formel 1, dog blev der sat en 'endeligt punktum' i sidste uge, da Valentino Rossi udtalte:
"Min fremtid ligger i Moto GP, og det vil jeg nu koncentrere mig om!"

Igår kom det så frem, at Valentino Rossi igen skal teste sammen med Ferrari teamet, på Valencia banen i næste uge.
Hertil udtaler teamchef Jean Todt:
"Rossi skal køre flere tests for os i Formel 1 raceren. Det er hvad der ligger i kortene, men detaljerne er endnu ikke på plads" - og Todt tilføjede - "det er ikke udelukket at Rossi kører for os næste uge på Valencia, men det er heller ikke 100% sikkert.

Sidst Valentino "jeg-ved-ikke- rigtig-hvad-jeg-vil" Rossi tested sammen med Ferrari teamet, var på Mugello banen i november 2005, hvor han deltog i en to-dages testsession.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk