Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
29.1.2010
 Ny dækregel i Formel 1
 Campos uden test
 
28.1.2010
 Ferrari har præsenteret deres 2010 racer
 

Hop til top29.1.2010

Ny dækregel i Formel 1

For at føje endnu mere spænding til Formel 1 verdensmesterskabet, har den nye sportskomite under FIA/FOTA - Sporting Working Group - nu foreslået en ny dækregel, et forslag som største delen af de deltagende teams allerede har tilsluttet sig.
Samtidig er der kommet forslag om endnu en ændring i pointsystemet, men denne er dog endnu ikke godkendt.

Den nye dækregel betyder at top 10 kørerne i kvalifikationen, den der kommer frem til tredje og sidste kvalifikationsrunde, skal starte løbet på de dæk de kvalificerer sig på.

Dermed er Formel 1 sporten tilføjet et spændende element til den kommende sæson, for nu skal teamne tænke helt anderledes i forbindelse med top 10 kvalifikationen.
Skal de satse på et blødt dæk der giver dem god speed over få omgange, og dermed større chance for pole position, eller skal de satse på et lidt hårdere dæk der bedre kan holde til de første omgange i løbet hvor racerne er tanket helt op.
Det sidste er bestemt ikke det mindst vigtige, da bilerne i år er tanket op til at køre hele løbet fra start af, efter at tankstoppene er blevet afskaffet.

Der er med den nye dækregel lagt op til store taktiske overvejelser om både hvordan kvalifikationen skal køres, samt ikke mindst om hvordan dæksatsningen til selve løbet skal være.

For kørerne giver denne nye dækregel også nogle helt nye udfordringer, for efter at have kvalificeret en sikkert ganske let racer, bliver denne en helt 'anden bil' til starten på løbet.
Godtnok er raceren den samme, og det er dækkene også, men når Formel 1 raceren står fuldt tanket til et Grand Prix løb, er der cirka 160 kilo brændsel ombord, hvilke ikke kan undgå at ændre bilen køre egenskaber væsentligt - specielt vil det være noget der påvirker bremserne og styretøjet.

Den nye dækregel skal til endelig godkendelse i 'Formula 1 Commission' samt 'World Motor Sport Council' i næste uge.

Samtidig er der også fremlagt endnu en ændring til det nye pointsystem, hvor man endnu en gang har gjort point forskellen mellem første og anden pladsen i løbet større.
I det sidst godkendte forslag var pointene for de to første pladser henholdsvis 25 og 20 point, men for yderligere at give de deltagende kørere en incitament til at at gå efter 1. pladsen, frem for at køre taktisk efter en måske sikker 2. plads, er der nu kommet et nyt forslag på bordet.

Det er igen Sporting Working Group der er fremme med et forslag hvor point forskellen mellem de to bedst placerede kørere øges til 7 point, således at første pladsen fortsat giver 25 point, mens anden pladsen 'kun' giver 18. point.

Også dette forslag skal en tur forbi 'Formula 1 Commission' samt 'World Motor Sport Council' i næste uge, men det regnes kun som en formalitet at få forslaget godkendt.

AN  


Hop til top
Campos uden test

Der har været meget tvivl rejst om flere af de nye teams i Formel 1 i denne sæson. Har de overhovedet økonomien på plads, bliver de klar i det hele taget, og kan de finde kvalificerede kørere? Det er nogen af de mange spørgsmål der er rejst, og som også har lagt grobund til den megen tvivl på de nye teams, som blandt andet Bernie Ecclestone har rejst. Campos teamet eksempelvis har erklæret at de ikke deltager i årets pre-season tests.

Er der noget galt hos eksempelvis det nye Campos team? Det kan man godt spørge sig selv om. Især med de udtalelser teamet selv er kommet med. Her hedder det blandt andet at man ikke vil deltage i årets pre-seasons tests, men i stedet vil lade det første Grand Prix i Bahrain være den første test for teamet.

Teamet siger også at alt skal være plads materielt, så man kun har det bedste af det bedste med.
"Alle udtrykker stor bekymring for os, og det er logisk fordi sæsonen er lang og vi er blandt de nye. Vi ønsker at være der med det bedste af alt, specielt bilerne."

Det kan lyde mere end almindeligt underligt, især hvis man tager i betragtning at man kun har tegnet kontrakt med én kører indtil videre, og det er som bekendt Bruno Senna, som ikke får løn hos teamet, kun det han kan få ind fra sponsorer. Et andet forhold er at man siger at "De manglende test før det første Grand Prix i Bahrain ikke gør noget for en ny holdkammerat til Bruno Senna. For han bliver alligevel først annonceret, når både sponsorer og investorer er sikret, eller når der bare skal en kører i bilen."

Det er en noget atypisk indgangsvinkel i sin første sæson i Formel 1. Især også når rygtet vil vide at Dallara som bygger bilerne for Campos teamet, tilsyneladende har holdt bilerne tilbage på grund af manglende betaling af fakturaer.

Men måske er en form for redning for teamet på vej. Rygterne vil vide at chefen for A1GP serien, Tony Teixeira, er på vej med en pose penge for at købe sig ind i teamet, eller måske endda overtage teamet. Tony Teixeira har tidligere udtrykt sin interesse i at få en fod indenfor i Formel 1. Det skulle give adgangsbillet for de bedste kørere i hans egen A1GP serie til et sæde i Formel 1.

Det kan vise sig at være utopi i og med at A1GP serien har aflyst en del af sin igangværende sæson på grund af økonomiske problemer. Tony Teixeira synes dog at have fundet penge til en eventuel investering i Campos teamet. Spørgsmålet er så lige hvor sund en sådan investering vil være - både for A1GP, Tony Teixeira og Campos Meta teamet.

PDL  


 

Hop til top28.1.2010

Ferrari har præsenteret deres 2010 racer

Som det første af de deltagende teams i Formel 1 feltet, præsenterede Scuderia Ferrari i dag deres nye racer - Ferrari F10 - som de håber på kan bringe dem samt kørerne Felipe Massa og Fernando Alonso helt til tops i mesterskabet Formel 1 verdensmesterskabet, efter sidste år skuffende 4. plads i konstruktør mesterskabet.


Ferrari F10.
(Foto: Ferrari)

Ferrari præsenterede F10 raceren på fabrikken i Maranello, og efter planen skulle den umiddelbart efter selve præsentationen have kørt nogle demonstrations omgange på deres egen testbane - Fiorano - med Felipe Massa ved roret. Men denne del af programmet måtte opgives, da vejret i området ikke tillod det - banen var simpelthen helt overiset!


Ferrari F10.
(Foto: Ferrari)

Med kørerne Felipe Masse tilbage efter sin skade sidste år, samt med den tidligere verdensmester Fernando Alonso som kørere i denne sæson, har teamet to meget erfarne kørere i teamet, og de bliver bakket op af reservekøreren Giancarlo Fisichella.
Derudover bibeholder Ferrari teamet også deres to faste testkørere Luca Badoer og Marc Gené.


Ferrari F10.
(Foto: Ferrari)

Ferrari F10 raceren bliver udstyret med den nye 'type 056' V8 motor på 2398 cm3, en 6-trins semiautomatisk sequential gearkasse, BBS fælge og den skal selvfølgelig ligesom de tidligere modeller køre på Shell olie og benzin.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk