Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
29.1.2011
 Lotus Renault klar til præsentation
 Schumacher har en plan
 
28.1.2011
 Ferrari præsentation
 Pirelli vil have ny bil
 Nyt FIA kører akademi ser dagens lys
 

Hop til top29.1.2011

Lotus Renault klar til præsentation

I mandags fik Lotus Renault GP startet op for teamets nye bil i Enstone i England. Det var naturligvis kun en prøve for at sikre at den nye bil vitterligt er klar til præsentation og efterfølgende testdage i Valencia på Ricardo Tormo banen udenfor Valencia.
Lastbilerne er blevet læsset og er på vej til Valencia, ligesom personel, kørere og de ledende personer også er det.

Lotus Renault GPs nye racer R31 blev mandag godkendt til den kommende præsentation og efterfølgende test på Ricardo Tormo banen. Teamet præsenteres mandag den 31. marts med efterfølgende test i to dage efter.

Teamets testprogram inden sæsonen starter:
BaneDatoKører
Ricardo Tormo1. februarVitaly Petrov
Ricardo Tormo2 - 3. februarRobert Kubica
Jerez10 - 11. februarVitaly Petrov
Jerez12 - 13. februarRobert Kubica
Circuit de Catalunya18 - 19. februarVitaly Petrov
Circuit de Catalunya20 - 21. februarRobert Kubica
Sakhir3 - 4. martsRobert Kubica
Sakhir5 - 6. martsVitaly Petrov

PDL  


Hop til top
Schumacher har en plan

Michael Schumacher fik ikke den succes med sin tilbagekomst som mange måske havde regnet med. Til gengæld er han opsat på at vise at han stadig kan begå sig i Formel 1.
Én to årsplan skal bevise at han stadig kan hvis det ikke lykkedes for ham i 2011 sæsonen. Får han så en bil der passer ham, eller bliver der taget hensyn til teamkollegaen?

Mange betvivlede at Michael Schumacher kunne komme stærkt tilbage efter sin pause fra Formel 1. Mange var derimod lige så overbevidste om at det nok skulle lykkedes for ham. Lad os blot konstatere at det ikke gik som mange forventede.

Men tyskeren giver ikke op. Ambitionerne og lysten er der skam stadig, og ser både hans og Mercedes's plan som langsigtet. Ifølge Michael Schumacher arbejdes der med en 3 års plan.


2 år til at bevise at han stadig kan - det er det han selv siger
(Foto: Mercedes GP)

"Vi har en 3 års plan. Det er klart at lige nu er vi ikke der hvor vi gerne vil være. Der er brugt mange kræfter på at komme tilbage, og jeg er sikker på at vi har en chance, men som Formel 1 historien ofte viser, så er det sjældent at man bare lige sådan vender tilbage og vinder."

Jeg er sikker på at vi kan vinde sejre i år, og måske også være med i kampen om mesterskabet. Jeg er her på en opgave, og den har jeg til hensigt at fuldføre. Lykkedes det ikke i 2011, så prøver vi igen i 2012."

Mange stiller stadig tvivl om det lykkedes for Michael Schumacher igen at være med helt i toppen, men Adrian Sutil mener at Michael Schumacher nok skal være der når det gælder.
"De nye Pirelli dæk vil passe meget bedre til Michael Schumacher, især i de langsomme sving."

Jos Verstappen mener også at Michael Schumacher nok skal kunne klare at komme tilbage i toppen:
"En racerkører af Michael Schumachers kaliber, mister ikke sit talent. Hvis han kan få en bil der passer til hans kørestil, kan han stadig være med i kampen om mesterskabet. Det kan godt være at han er blevet 42, men han er altså stadig skarp."

PDL  


 

Hop til top28.1.2011

Ferrari præsentation

Ferrari har i dag præsenteret deres 2011 racer, som vi allerede for få dag siden kunne fortælle, får navnet F150.
Præsentationen foregik som vanligt i Maranello, og Ferrari kan allerede nu afsløre at bilens udformning vil blive ændret i forhold til den præsenterede model.
Bilen vil blive ændret på en lang række punkter inden det første løb køres i Bahrain midt i marts måned.

Ferraris nye F150 blev præsenteret tidligere i dag, men allerede nu afslører Ferrari at den egentlige racer ikke bliver helt som præsentationsmodelle.

Præsentationsmodellen virker en anelse bredere i midtersektionen af bilen, og sandsynligvis for at blandt andet at lave plads til KERS. Bagenden er også ændret. Primært fordi den dobbelte diffuser nu ikke er lovlig mere, hvilket gør en ændring af udformning nødvendig. Heller ikke F-duct systemet er lovligt mere, så en radikal ændring af bagenden har været nødvendig.


(Foto: Ferrari Media)

Bilen ligner meget sidste års model, men ifølge Ferrari vil der komme en del ændringer på det aerodynamiske område inden det første Grand Prix køres i Bahrain i midten af maj måned.

Teamets tekniske direktør, Aldo Costa, siger også at allerede efter de første 2 - 3 løb kommer der igen en hel nye ændringer. Igen er det færdigudviklingen af den endelige aerodynamiske grundpakke der ikke er klar endnu.

PDL  


Hop til top
Pirelli vil have ny bil

Pirelli ønske kan skabe uro. Ja det lyder måske lidt underligt, men Pirelli ønsker en nyere bil at teste deres Formel 1 dæk på i fremtiden. Udviklingen af bilerne går som bekendt ikke langsom, og for at imødekomme en masse forskellige krav, ønsker Pirelli at få en nyere bil at teste i.
Men det kan skabe uro blandt teamene. For hvem skal levere bilen uden at andre føler at de mister fordele?

Pirelli vil for at forbedre deres Formel 1 dæk yderligere i takt med at bilerne bliver udviklet, have en nyere bil til rådighed. Det kan dog vise sig at være vanskeligt.

Det er allerede kommet flere teams for øre, og nu er man bange for at det skal give et eller måske flere teams visse fordele, og det ønsker man selvfølgelig ikke. Men hvad er mulighederne?

Pirelli føler ikke at den neutrale Toyota TF109 man hidtil har anvendt kan give ret meget mere til udviklingen af dækkene. En mulighed kunne så være at opgradere denne bil, men hvem skal betale det?

En anden mulighed som der er modstand imod, er at få leveret en 2010 racer fra et af de deltagende teams.
Der er også kommet et forslag om en bil udviklet af en af de deltagende teams, men som skal køres og testes af et ikke deltagende team.
Sidste umiddelbare mulighed er at lave private test med biler leveret af eksempelvis de syv bedstplacerede teams.

Lidt af puslespil hvor det gælder om at lave et så neutralt udviklingsarbejde til gavn for alle, uden at nogen føler at andre får en fordel. Pirelli ønsker helst ikke en hybrid, men så fuldt opdateret bil som muligt. FOTA er ved at kigge på sagen, men er endnu ikke kommet frem til et endeligt forslag.

PDL  


Hop til top
Nyt FIA kører akademi ser dagens lys

FIA har åbnet et helt nyt kører akademi som skal forberede og uddanne kommende Formel 1 kørere. Dermed går FIA samme vej som flere teams allerede har gjort i flere år via deres talentprogrammer.
I første omgang er der udvalgt 19 kørere som skal igennem en tre dages optagelsesprøve, hvoraf de 10 går videre til Young Driver Excellence Academy.

De 19 udvalgte kørere kommer fra flere forskellige klasser, nogen af dem udenfor Formel sporten. Det er dermed et bredt udsnit af kørere der udvalgt til at få chancen hos FIA. Akademiet vil blive ledet af den tidligere Formel 1 kører og Le Mans vinder, Alex Wurz, sammen med Robert Reid som har været co-driver hos flere kørere i WRC, blandt andet hos en tidligere verdensmester.

Ud over at lede akademiet vil de to også stå for træningen af de kørere der kommer igennem nåleøjet. Den første udvælgelse vil ske hos Melk's Test and Training Centre i Østrig, hvor deltagerne skal igennem et omfattende program bestående af blandt andet fitness, media træning, teamwork og psykologi.

I listen er der ikke blevet til nogen danskere, derimod er både Sverige, Finland og Norge repræsenteret med én kører hver. Udvælgelsen hvor antallet af deltagere beskæres til 10, finder sted i dagene den 6. til den 8. februar.

De 19 først udtagne kørere:
Navn Alder Nationalitet
Kevin Abbring 21 Holland
Hamad Ahmed Al Fardan 23 Bahrain
Paul-Loup Chatin 19 Frankrig
Albert Costa 20 Spanien
Alon Day 19 Israel
Philipp Eng 20 Østrig
Robin Frijns 19 Holland
Adam Gould 23 Storbritanien
Timmy Hansen 18 Sverige
Egon Kaur 23 Estland
Andreas Mikkelsen 21 Norge
Josef Newgarden 20 USA
Norman Nato 18 Frankrig
Alexander Rossi 19 USA
Jan Skala 19 Tjekkiet
Richie Stanaway 19 New Zealand
Molly Taylor 22 Australien
Stoffel Vandoorne 18 Belgien
Joni Wiman 17 Finland

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk