Lotus Renault GPs nye racer R31 blev mandag godkendt til den kommende præsentation og efterfølgende test på Ricardo Tormo banen. Teamet præsenteres mandag den 31. marts med efterfølgende test i to dage efter.
Teamets testprogram inden sæsonen starter:
Bane | Dato | Kører |
Ricardo Tormo | 1. februar | Vitaly Petrov |
Ricardo Tormo | 2 - 3. februar | Robert Kubica |
Jerez | 10 - 11. februar | Vitaly Petrov |
Jerez | 12 - 13. februar | Robert Kubica |
Circuit de Catalunya | 18 - 19. februar | Vitaly Petrov |
Circuit de Catalunya | 20 - 21. februar | Robert Kubica |
Sakhir | 3 - 4. marts | Robert Kubica |
Sakhir | 5 - 6. marts | Vitaly Petrov |
Mange betvivlede at Michael Schumacher kunne komme stærkt tilbage efter sin pause fra Formel 1. Mange var derimod lige så overbevidste om at det nok skulle lykkedes for ham. Lad os blot konstatere at det ikke gik som mange forventede.
Men tyskeren giver ikke op. Ambitionerne og lysten er der skam stadig, og ser både hans og Mercedes's plan som langsigtet. Ifølge Michael Schumacher arbejdes der med en 3 års plan.
2 år til at bevise at han stadig kan - det er det han selv siger
(Foto: Mercedes GP)
"Vi har en 3 års plan. Det er klart at lige nu er vi ikke der hvor vi gerne vil være. Der er brugt mange kræfter på at komme tilbage, og jeg er sikker på at vi har en chance, men som Formel 1 historien ofte viser, så er det sjældent at man bare lige sådan vender tilbage og vinder."
Jeg er sikker på at vi kan vinde sejre i år, og måske også være med i kampen om mesterskabet. Jeg er her på en opgave, og den har jeg til hensigt at fuldføre. Lykkedes det ikke i 2011, så prøver vi igen i 2012."
Mange stiller stadig tvivl om det lykkedes for Michael Schumacher igen at være med helt i toppen, men Adrian Sutil mener at Michael Schumacher nok skal være der når det gælder.
"De nye Pirelli dæk vil passe meget bedre til Michael Schumacher, især i de langsomme sving."
Jos Verstappen mener også at Michael Schumacher nok skal kunne klare at komme tilbage i toppen:
"En racerkører af Michael Schumachers kaliber, mister ikke sit talent. Hvis han kan få en bil der passer til hans kørestil, kan han stadig være med i kampen om mesterskabet. Det kan godt være at han er blevet 42, men han er altså stadig skarp."
Ferraris nye F150 blev præsenteret tidligere i dag, men allerede nu afslører Ferrari at den egentlige racer ikke bliver helt som præsentationsmodelle.
Præsentationsmodellen virker en anelse bredere i midtersektionen af bilen, og sandsynligvis for at blandt andet at lave plads til KERS. Bagenden er også ændret. Primært fordi den dobbelte diffuser nu ikke er lovlig mere, hvilket gør en ændring af udformning nødvendig. Heller ikke F-duct systemet er lovligt mere, så en radikal ændring af bagenden har været nødvendig.
(Foto: Ferrari Media)
Bilen ligner meget sidste års model, men ifølge Ferrari vil der komme en del ændringer på det aerodynamiske område inden det første Grand Prix køres i Bahrain i midten af maj måned.
Teamets tekniske direktør, Aldo Costa, siger også at allerede efter de første 2 - 3 løb kommer der igen en hel nye ændringer. Igen er det færdigudviklingen af den endelige aerodynamiske grundpakke der ikke er klar endnu.
Pirelli vil for at forbedre deres Formel 1 dæk yderligere i takt med at bilerne bliver udviklet, have en nyere bil til rådighed. Det kan dog vise sig at være vanskeligt.
Det er allerede kommet flere teams for øre, og nu er man bange for at det skal give et eller måske flere teams visse fordele, og det ønsker man selvfølgelig ikke. Men hvad er mulighederne?
Pirelli føler ikke at den neutrale Toyota TF109 man hidtil har anvendt kan give ret meget mere til udviklingen af dækkene. En mulighed kunne så være at opgradere denne bil, men hvem skal betale det?
En anden mulighed som der er modstand imod, er at få leveret en 2010 racer fra et af de deltagende teams.
Der er også kommet et forslag om en bil udviklet af en af de deltagende teams, men som skal køres og testes af et ikke deltagende team.
Sidste umiddelbare mulighed er at lave private test med biler leveret af eksempelvis de syv bedstplacerede teams.
Lidt af puslespil hvor det gælder om at lave et så neutralt udviklingsarbejde til gavn for alle, uden at nogen føler at andre får en fordel. Pirelli ønsker helst ikke en hybrid, men så fuldt opdateret bil som muligt. FOTA er ved at kigge på sagen, men er endnu ikke kommet frem til et endeligt forslag.
De 19 udvalgte kørere kommer fra flere forskellige klasser, nogen af dem udenfor Formel sporten. Det er dermed et bredt udsnit af kørere der udvalgt til at få chancen hos FIA. Akademiet vil blive ledet af den tidligere Formel 1 kører og Le Mans vinder, Alex Wurz, sammen med Robert Reid som har været co-driver hos flere kørere i WRC, blandt andet hos en tidligere verdensmester.
Ud over at lede akademiet vil de to også stå for træningen af de kørere der kommer igennem nåleøjet. Den første udvælgelse vil ske hos Melk's Test and Training Centre i Østrig, hvor deltagerne skal igennem et omfattende program bestående af blandt andet fitness, media træning, teamwork og psykologi.
I listen er der ikke blevet til nogen danskere, derimod er både Sverige, Finland og Norge repræsenteret med én kører hver. Udvælgelsen hvor antallet af deltagere beskæres til 10, finder sted i dagene den 6. til den 8. februar.
De 19 først udtagne kørere:
Navn | Alder | Nationalitet |
Kevin Abbring | 21 | Holland |
Hamad Ahmed Al Fardan | 23 | Bahrain |
Paul-Loup Chatin | 19 | Frankrig |
Albert Costa | 20 | Spanien |
Alon Day | 19 | Israel |
Philipp Eng | 20 | Østrig |
Robin Frijns | 19 | Holland |
Adam Gould | 23 | Storbritanien |
Timmy Hansen | 18 | Sverige |
Egon Kaur | 23 | Estland |
Andreas Mikkelsen | 21 | Norge |
Josef Newgarden | 20 | USA |
Norman Nato | 18 | Frankrig |
Alexander Rossi | 19 | USA |
Jan Skala | 19 | Tjekkiet |
Richie Stanaway | 19 | New Zealand |
Molly Taylor | 22 | Australien |
Stoffel Vandoorne | 18 | Belgien |
Joni Wiman | 17 | Finland |