Ayrton Senna begyndte som så mange andre kørere i gokart - og den 1. juli 1973 markerede hans første sejr. De følgende mange år blev der arbejdet med talentet og det blev til flere mesterskaber - men faktisk ikke et eneste VM som kartkører! Men det var egentlig også ligegyldigt. I 1981 blev han engelsk mester i Formel Ford 1600 - året efter var han mester i Formel Ford 2000 - både i Europa og England. Den 22. august 1982 vandt han et Formel Ford løb på Jyllands-Ringen. Det gik videre til Formel 3 - og mere succes hvor han slog alle rekorder (siden hen slået af en dansker.)
Senna fik Formel 1-debut den 25. marts 1984 på hjemmebanen, Rio Jacarepagua, hvor han kørte for Toleman. Resultat var dog ikke prangende - han udgik efter 8 omgange. Allerede i debutåret viste han sig at være noget særlig, hvor han blev nummer to i det krævende løb i Monaco, og kunne måske have vundet løbet. Der understregede han overfor alle at han var i en klasse for sig. Han skiftede året efter til Lotus og kvitterede hurtigt. Det andet løb for Lotus vandt han! Det var på Estoril i øsende regnvejr.
Flere sejre fulgte men det kunne ikke give et mesterskab. Derfor skiftede han i 1988 til McLaren og vandt sit første VM. Året efter var der masser af ballade - da der var krig på kniven mellem ham og Alain Prost. Mesterskab nr. 2 kom i hus i 1990 efterfulgt med endnu et i 1991. McLaren-racerne kunne derefter ikke rigtig følge med tiden og blev overhalet af rivalerne fra Williams. I 1994 skiftede Senna derfor til Williams, men han nåede aldrig at komme i gang med sæsonen. Senna døde efter et uheld på Imola-banen den 1. maj 1994.
Det kunne have været blevet til flere mesterskaber for århundredes bedste kører. Formel-1.dk arbejder på en mindre biografi over Sennas liv der følger op på kåringen af Senna som århundredets bedste kører i Formel 1.
Tak til The Ayrton Senna Homepage! for billeder.
Mens Michael Schumacher har kørt for Ferrari, har hans holdkammerat ALTID været hans hjælpekører, men det ser ud til, at det er der blevet lavet om på i år. En af de ting der er blevet ændret er at Rubens Barrichello f.eks. har testet mere i år end Eddie Irvine gjorde. Et andet punkt der er blevet ændret er at Michael Schumacher slet ikke har testet i år, og det er ikke kun fordi han brækkede benet på Silverstone. Michael Schumacher skal iflg. planerne ikke teste før den nye model F320 er 100% klar, og det er den først 1½ måned før at sæsonen starter. Dette skulle give Rubens Barrichello en chance for at blive mere fortrolig med bilen end Michael Schumacher, men hvis det går, som det altid går, når Michael Schumacher sætter sig ned i sin formel-1 racer, så bliver Rubens Barrichello jo nok også kørt agterud ligesom alle de andre "hjælpekørere" som Michael Schumacher har slidt op.