Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
3.1.2001
 Rick Gorne forlader BAR
 Aktiesalg afvises
 Minardi ude i kulden?
 Ferrari mister Mugello
 Skal aktieemission redde Ferrari?
 Stor Benetton præsentation
 Dato for Jordan præsentation
 Tillykke Schumi
 
1.1.2001
 Udtalelser anno 2000 - 2. del
 

Hop til top3.1.2001

Rick Gorne forlader BAR

En af hovedpersonerne i etableringen af BAR, Rick Gorne, forlader nu teamet.

Gorne mener at han nu har præsteret det han er i stand til. "Personligt har jeg nået hvad jeg kunne hos BAR. Det har været en af de mest spændende, udbytterige og udfordrende projekter som jeg har været med i," siger Gorne. Han er meget stolt over at have været med til at etablere et Formel 1-team fra grunden.

Men hertil og så ikke længere. "Det er dog blevet tid for mig til at komme videre. Jeg har mange muligheder foran mig, og jeg ser frem til nye udfordringer," siger Rick Gorne. I stedet kaster han sig over andre opgaver, både i og udenfor motorsport.

BB  


Hop til top
Aktiesalg afvises

Ferrari og Fiat har i fælleskab afvist alle rygter om at de vil gå på børsen i Milano for at gennemføre en aktieemission.

En eventuel emission ville kunne give Ferrari og Fiat-koncernen lidt over 10 millarder kroner, men der er kun tale om rygter - Fiat sælger ikke ud af sine aktier.

"Alle beslutninger om et eventuelt aktiesalg på børsen er op til flertallet af aktienærerne, ikke Ferrari," lyder det fra den stejlende hingst. Det vil ene og alene være Fiat der kan bestemme et salg.

Og det har altså ikke været aktuelt. "Der har aldrig været nogle planer om at sælge Ferrari på børsen."

I disse tider er der meget blæst omkring Ferrari og teamets fremtid. Flere nøglepersoner kan være på vej væk, og dette er blot et af de mange dementier der er blevet udsendt fra Ferrari i den seneste tid. Der kommer sandsynligvis mange flere som året går...

BB  


Hop til top
Minardi ude i kulden?

Det lille italienske Minardi team har været en af dette års Silly Season's mest interessante teams. Holdets grundlægger, Gian Carlo Minardi, har udtalt at han er overbevist om at holdet stiller til start i begyndelsen af næste sæson. Det kunne tyde på at Minardi ikke pt. har nogen aftaler på plads, og dermed ikke er sikre startere i 2001 sæsonens første løb i Melbourne. Hvad der er helt sikkert ang. forhandlingerne er, at Minardi endnu ikke har en motoraftale på plads. Selv Gian Carlo Minardi; "Jeg har ingen intentioner om at kommentere historierne før de forhandlinger vi er involveret i er definitive. Hvad vi dog er sikre på er, at Minardi vil være med i starten af 2001 mesterskabet. Vi gør alt hvad vi kan for at finde frem til en løsning, fordi tid er penge og Grand Prix datoerne ikke flytter sig." Med lidt kreativ tolkning af ovenstående udtalelse, så kunne det betyde at Minardi måske misser sæsonens første par løb.

Holdets 2 kørere fra sidste har også antydet at det er ved at slut med Minardi, Marc Gene forlod holdet til fordel for en testplads hos Williams, hvilket nok var et klogt træk, så længe han kan imponere andre teams i sine tests, dermed er Marc Gene selvfølgelig helt ude af billedet hos Minardi. Gaston Mazzacanes rolle hos Minardi er mildt sagt usikker, og Mazzacane, der ellers var sikker mand hos Minardi, har da også selv mere eller mindre bekræftet sit skift til Prost, hvor han skal være makker med Jean Alesi. Om sit skift til Prost har Gaston Mazzacane sagt følgende til den argentinske presse; "Jeg vil lære en masse af Alesi, fordi han har meget erfaring og er også en af de kørere, jeg havde et godt forhold til i mit første år i formel-1."


Mazzacane har sandsynligvis kørt sit sidste løb for Minardi

De seneste rygter omkring Minardi er, at Flavio Briatore's Supertec selskab er meget interesseret i at købe en betydelig del af aktierne i Minardi, og dermed lave en slags "Renault junior team", men det er ikke bekræftet af nogen af parterne. Det er dog ikke første gang Briatore satser på to heste, idet han ejede en pæn del af det gamle ligier team, samtidig med hans ledelse af Benetton teamet.

Tiden er ved at rinde ud for det stolte gamle Minardi team, og med 3 store problemer (økonomisk støtte, motoraftale og 2 nye kørere), er det nok ikke 100% sikkert at Minardi vil være at finde på startgrid'en til Marts i Melbourne.

RS  


Hop til top
Ferrari mister Mugello

En lovændring fra den italienske regering gør at Ferrari kan komme til at miste en af deres testbaner. Ferrari har i øjeblikket tilladelse til at bruge banen i Toscana, men det ændrer sig nok meget snart.

Miljøministeren vil nemlig indføre en støjlov som gør at Formel 1-banerne i Italien kun må anvendes til større begivenheder - altså de grand prix løb der køres i Formel 1, motorcykelløb og andre større motorsportsløb. Men tests er ikke godkendt, så derfor kan de forsvarende verdensmestre se sig nødsaget til at finde andre baner.


Ferrari og Barrichello skal udenfor Italien hvis de skal teste offentlig

Visse rapporter indikerer at det kan blive en fare for Formel 1-løbene, men det har i lovgivningen været meningen at selve løbene ikke bliver omfattet af den kommende støjlov. Derudover kan der være lidt usikkerhed om Fiorano-banen bliver omfattet, men da der er tale om en privatejet bane bliver den sandsynligvis ikke omfattet.

BB  


Hop til top
Skal aktieemission redde Ferrari?

Fiat, der ejer Ferrari, går med planer om at gennemføre en aktieemission på den italienske børs i Milano, for blandt andet at give flere penge i kassen til Formel 1-projektet. Et salg forventes at ville indbringe over 10 milliarder kroner.

Det vil kunne sikre teamet et godt økonomisk fundament til Formel 1-sæsonen og samtidig også være vigtigt for bilfabrikken. Ferrari har i det hele taget haft stor succes de seneste år, hvor der har været et godt salg på de store markeder. Succes i Formel 1 giver også succes på markedspladsen, og således nåede Ferrari op på at have solgt 4000 gadebiler, hvilket er en positivt udvikling for mærket.

Der er dog også andre perspektiver i aktiesalget. Aktierne kan blandt andet bruges til at holde på nogle af topfolkene i teamet, ved udstedelse af aktieoptioner. Det vil blandt andet kunne få topfolk som Michael Schumacher, Luca di Montezemolo, Ross Brawn og senest nu Jean Todt, der kan være på vej væk fra teamet.

BB  


Hop til top
Stor Benetton præsentation

Benetton præsenterer sin sidste racer, og det kommer til at ske med pomp og pragt. Således bliver der ikke sparet på noget, selvom det er et team der lukker ned.

Teamet har offentliggjort at præsentationen kommer til at finde sted i Venedig på St. Markus pladsen. Benetton har i det hele taget altid haft næse for at lave præsentationer med kulturelle dimensioner, hvilket blandt andet sås sidste år, hvor B200'eren blev præsenteret på et museum i Barcelona.

De lokale myndigheder har godkendt det storstilede projekt, og vil blandt andet bruge muligheden til at profilere sig af begivenheden.

Teamet vil præsentere deres kørere - Giancarlo Fisichella og Jenson Button. Fra 2002 bliver teamet et total Renault-team. Den endelige dato er ikke offentliggjort endnu, men det forventes at løbe af stablen en gang i februar.

BB  


Hop til top
Dato for Jordan præsentation

Jordan Grand Prix præsenterer deres 2001-racer, EJ11, tirsdag den 16. janauar.

Teamet afholder præsentationen på fabrikken ved Silverstone, hvor Eddie Jordan håber at kunne præsenterer en bedre racer end EJ10'eren, som gav et af teamets mest skuffende sæsoner. Derudover kan noget tyde på at teamets mange shows i 2000 gør at de i år sparer lidt på krudtet ved at holde sig på fabrikken...

Præsentationen af raceren vil kunne følges via Jordans hjemmeside, så igen i år kan vi forvente at nettet bliver flittigt anvendt som et medie til præsentation af racere.

BB  


Hop til top
Tillykke Schumi

Ferrari-helten, den 3-foldige verdensmester Michael Schumacher fylder idag 32 år. Her på formel-1.dk vil vi naturligvis ønske fødselsdagsbarnet en rigtig god dag med det der hører til. Vi vil kort reflektere over Schumacher karriere.

Michael Schumacher startede karrieren i formel König i 1987, som han uden besvær blev mester i. Herefter deltog Schumacher i Formel Ford, hvor han blev nr.2 efter den tidligere Sauber kører, Mika Salo. I 1990 deltog Schumacher i det tyske Formel 3 mesterskab, som han dominerede og vandt 5 løb i. Som toppen af kransekagen, vandt Schumacher også de 2 internationale løb på Macau og Fiji.

1991 blev året hvor Schumacher for alvor fik sit internationale gennembrud. Schumacher deltog i det japanske Formel 3000 mesterskab, hvor han blev en flot nr.2 i løbet på Sugo-banen. Michael Schumacher fik en aftale i stand med det debuterende Jordan team, hvor han kørte et enkelt løb på Spa. Dermed fik Schumacher endelig drømmen om formel-1 opfyldt. Schumacher kørte en fantastisk kvalifikation, og startede som nr.7 på gridden. I løbet blev det dog ikke til mere end nogle få meter, da koblingen fra start var defekt, men det fjernede ikke det faktum at Schumacher havde fået en blændende debut. Flavio Briatore nærmest flåede Michael Schumacher ud af hænderne på Eddie Jordan og skrev kontrakt med Schumacher.

Schumacher fik sin første sejr på den bane hvor han debuterede, nemlig på Spa i 1992. Benetton raceren blev bedre og bedre, og Schumacher vandt sine første 2 verdensmesterskaber i 1994 og 1995. I 1995 sørgede Michael Schumacher og Johnny Herbert for at hive en konstruktørtitel hjem til Benetton, den eneste de nogensinde vandt.

Michael Schumacher fik et tilbud fra Ferrari han ikke kunne sige nej til, og har fra 1996 til og med idag kørt for Ferrari. Efter nogle startvanskeligheder, blev Ferrarien for alvor en trussel mod konkurrenterne, Williams og senere McLaren, og sidste år vandt Schumacher som bekendt verdensmesterskabet for Ferrari, der tilmed vandt konstruktørtitlen.

Michael Schumacher kan se tilbage på en efterhånden lang karriere, og som 32 år ung, har han sikkert mange flere formel-1 triumfer at se frem til.

RS  


 

Hop til top1.1.2001

Udtalelser anno 2000 - 2. del

Vi fortsætter vores miniserie med interessante udtalelser fra det år der er gået.

Det blev hurtigt sandhedens time for Barrichello hos Ferrari: "Der er noget galt. Michael vinder, det gør jeg ikke. Der må enten være noget galt med min bil, eller så er der noget galt med mig."

Frentzen blev ny racerfar. Sammen med Tanja fik parret datteren Lea. "Hun er ligeså smuk som sin mor."

Velkommen til Dr. Irvines klinik. "Der skete jo ikke rigtigt noget alvorligt med Michael Schumacher, han brækkede bare benet, det er der mange andre der gør hver dag, så det er helt ude af proportion med at den snak om et brækket ben" – citat Eddie Irvine.

Det siges at man bliver klog af skade. "Jeg er meget glad for at kunne sige at meget få folk forlader mig eller Jordan Grand Prix" – citat Eddie Jordan. Indtil videre har han stort set ikke set andet end skosålerne af folk der myldrer ud af teamet…

Mika Salo om Silverstone: "De fleste kørere vil sikkert kunne køre rundt på Silverstone med lukkede øjne, fordi så mange af os tester her så ofte!"

Årets håndvaske-udtalelser, går til Bernie Ecclestone og Max Mosley. "Jeg får skylden for meget, men jeg fortjener ikke skylden for dette. Jeg ønsker ikke at fortælle grunden til hvorfor det er i april, men det har intet at gøre med mig" – citat Ecclestone. "Det er helt op til Silverstone. De vidste at der ville komme 100.000 mennesker og de vidste at det kunne regne" – citat Mosley. Ja, men de fik jo ikke hjælp af Bernie og Max ved at de lagde løbet i påsken hvor der er størst fare for regn i England…

Pressefolkene hos Jaguar behøvede ikke at være opfindsomme. Langt de fleste pressemeddelelser havde følgende ordlyd: "Det var ikke en af vores bedste dage"

'Det kender vi da slet ikke, overhovedet intet til'-kommentaren. "Vi har ikke talt med ham; han har ikke besøgt Benetton og der er ikke planer om at mødes med ham" – en talsmand hos Benetton om rygterne om Antonio Pizzonia. Mindre end en måned efter sad han i en… Benetton racer!

Sand broderkærlighed: "Ralf var helt afklaret. Han gjorde det klart, at han hellere ville risikere en ulykke, end at lade nogle komme forbi" – citat James Robinson, Williams efter at Ralf knaldede døren i overfor storebroder Michael på Silverstone.

Her kommer en af de rigtig gode overskrifter på formel-1.dk i år – 'Michael Schumacher træner med FCK'…

Til tonerne af "Rigtige venner", kommer denne udtalelse: "Han kan kalde mig et fjols, men med det han præsterede, skulle han hellere selv tjekke i sine spejle en anden gang. Jeg gav ham en advarsel efter hændelsen, og jeg tror ikke han vil gøre det igen" – citat Jos Verstappen om Heinz-Harald Frentzen.

Endnu en af de skæve nyheder – her er Verstappen igen med. Der fandtes en kasket med et F1-logo på, som Verstappen solgte som officiel merchandise. "Det forlyder fra upålidelige kilder, at Jos Verstappen er set siddende i hans motorhome, sammen med konen og adskillige team medarbejdere, for at fjerne logoet fra kasketterne" – som det er beskrevet af Per Dons-Larsen, skribent på formel-1.dk. Så er det fedt at være Formel 1-kører ikke?

'Italiensk for begyndere'-udtalelsen: "Jeg er ikke den typiske italiener. Jeg ser livet mere lige på end nogen andre, og jeg kan endda ikke lide fodbold" – citat Jarno Trulli.

Årets 'vær god mod din nabo'-udtalelse: "Faktisk er min lejlighed lige over Giancarlos i den samme blok. Han siger at han kan høre mig flytte mine møbler, og det er generende for ham, så jeg bruger meget tid på at flytte mine møbler" – citat Alexander Wurz.

"Jeg troede at han ville være mere muskuløs og stærk" – citat Mario Basler, tysk fodboldspiller om Michael Schumacher.

"Hvad tror Frentzen jeg er? Jeg er ikke en helikopter. Jeg kan ikke bare forsvinde" – citat Eddie Irvine da Frentzen havde brokket sig over at Irvine trillede rundt i tunnelen i Monaco.

Vi ved nu

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk