Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
3.1.2005
 Nye regler, nye udfordringer
 Køen vokser hos Minardi
 
2.1.2005
 Jackie Stewart langer ud efter Ford
 Pantano uden kontrakt
 

Hop til top3.1.2005

Nye regler, nye udfordringer

De nye regler for 2005 giver en anderledes udfordring for kørerne især. Ingeniører og teknikere får ekstra arbejde på den konto.

Nye motorer der skal holde i 2 løbsweekender, hårdere dæk og mindre downforce. Det er primært de ting som de direkte involverede skal kæmpe med i 2005. Faktisk betyder det at kørerne skal til at ændre på deres kørestil. Det kan give problemer - for nogle mere end andre. Heller ikke Michael Schumacher slipper for at skal ændre visse ting.

Michael Schumacher:
"Vi skal vænne os til ændringerne i det nye år. Jeg har allerede smagt lidt på dem, da jeg kørte den sidste test på Jerez med 2005 konfigurationerne. Det hele virkede utroligt langsomt i begyndelsen. Det vil været et anderledes Formel 1, alle skal tilpasse sig til ændringerne. I øjeblikket vil jeg mene at bilerne i hvert fald er 2 sekunder eller rettere 3 sekunder langsommere pr. omgang. Det bliver anderledes, men også mere interessant."

Der hvor det måske kan hjælpe enkelte kørere med de langsommere tider, er svinghastighederne. I 2004 sæsonen var der ved flere lejligheder, kørere der klagede over smerter i nakkemusklerne. Selv Michael Schumacher har indrømmet at han ved det brasilianske kunne mærke hvor hans nakkemuskler sad henne. Det hører dog nok sammen med at netop på denne bane, kører man mod uret rundt, hvor man på næsten alle andre baner kører med uret rundt.

PDL  


Hop til top
Køen vokser hos Minardi

Nicolas Kiesa er en af de kørere der er ude efter det sidste sæde i Minardi teamet, men han er bestemt ikke alene om det, køen af kørere der vil køre for det lille italienske team vokser næsten dag for dag.

Umiddelbart før jul kom oplysningen om at hollænderen Christijan Albers havde skrevet kontrakt med Minardi teamet for 2005 sæsonen, og siden da er listen over kørere der ønsker den anden plads i teamet bare blevet længere og længere.

Lige efter jul var der følgende navne på listen:
Nicolas Kiesa, Patrick Friesacher, Tiago Monteiro, Pastor Maldonado, Robert Doornbos, Zsolt Baumgartner samt Jeffrey van Hooydonk.

Men nu er der kommet yderligere et par kørere til, det drejer sig om Giorgio Pantano og Franck Montagny, der begge kommer med Formel 1 erfaring i bagagen.
Pantano kørte sidste år for Jordan teamet og Montagny har været testkører i Renault teamet.

Men der er yderligere et par jokere i spillet:
Hos Red Bull Racing er der stadig en ledig plads ved siden af David Coulthard, denne plads bejler både Christian Klien og Vitantonio Liuzzi til, og den af dem som bliver tilovers her, kan muligvis vise sig interessant for Minardi teamet.
Det samme gør sig måske gældende for de to kørere der i øjeblikket kæmper om pladsen i Williams teamet ved siden af Mark Webber - Nick Heidfeld og Antonio Pizzonia. Får Heidfeld pladsen, så bliver Pizzinia sandsynligvis i teamet som 3. kører, hvorimod det næppe er sandsynligt at Heidfeld til tage til takke med en 3. køreres plads, hvis Pizzonia får pladsen.
Desuden er der to ledige pladser i Jordan teamet, men da disse pladser nok koster betydeligt mere end en plads i Minardi teamet, så er det tvivlsom om det gør køen foran Minardi raceren kortere!

AN  


 

Hop til top2.1.2005

Jackie Stewart langer ud efter Ford

Bruddet mellem Jackie Stewart og Ford er måske en lidt underlig størrelse for mange, men bruddet kom, og nu er der tilsyneladende lidt mudderkastning mellem de to parter.

Efter mere end 30 års samarbejde kom det til et brud mellem Jackie Stewart og Ford. De to parter som ellers har været meget gode venner gennem mange år, kommer nu efterfølgende med udtalelser om hinandens fejl. Hvem der har gjort hvad med bruddet til følge, må de to parter selv afgøre, men tilsyneladende er det Jackie Stewart der har gjort i nælderne.

Ford valgte i 2004 at trække sig helt ud af Formel 1. Det skete efter en meget lang årrække med større og mindre succes. Den berømte Cosworth V8 vandt sit første GP i det første løb, og var siden i adskillige år den foretrukne motor i 80 - 90 % af feltet. Det var en succes. Så kom turbotiden som motoren i en nyere udgave overlevede hæderligt, men siden overtog udviklingen.

Ford kom for alvor tilbage på banen da Jackie Stewart og sønnen Paul startede Stewart GP med støtte fra Ford med deres Cosworth motorer. Det blev dog til en meget begrænset succes. Siden valgte Jackie og Paul Stewart at afhænde teamet til Ford som omdøbte det til Jaguar Racing. Det holdt til sidst på 2004 sæsonen. Ford har nu solgt teamet til Red Bull mens Cosworth og Pi Group blev solgt til CCWS bosserne Kalkhoven og Forsythe.

Fornyeligt kom Ford så med meddelelsen om at samarbejdet mellem Ford og Stewart var ophørt. Måske meget forståeligt i og med at Ford ikke er repræsenteret i F1 især. Allerede på det tidspunkt kom der antydninger om at Stewart havde talt med andre sponsorer end lige netop dem som han skulle pleje. På daværende tidspunkt havde Stewart tilsyneladende haft stor kontakt med Royal Bank of Scotland. Banken er nu i hænderne på én konkurrent til Jaguar, nemlig i Williams teamet. Problemet her er, at Jaguar mens det var et team, havde en anden bank som en af de store sponsorer, nemlig HSBC.

Det har tilsyneladende gjort meget ondt på Ford som bebrejdede Stewart for at pleje andres interesser. Nu svarer Stewart så tilbage med at Ford bl.a. som et stort globalt firma, ikke tænker langsigtet nok og kun har plads meget kortsigtede løsninger i sit globale program.

Jackie Stewart:
"En af store ting ved Ford som koncern var, at firmaet var en såkaldt global tænker. Men jeg mener at ved ikke at have et arrangement kørende i Formel 1, vil give langsigtede komplikationer for firmaet. Selvom det ikke er tilfældet i USA, så er Grand Prix racing stadig det som trækker allerflest tv-seere."

Med denne svada, blander Stewart sig i Fords strategi. Hvilket måske kan være sundt nok, men modsat må man sige at flere af Stewarts holdninger og dispositioner i de senere år, måske ikke har været de mest heldige. Lad ham nu bare sit arbejde med at få det engelske GP til at fungere igen via sit job som præsident for BRDC som nu har rettighederne til det engelske GP i nogle år frem.

PDL  


Hop til top
Pantano uden kontrakt

Den tidliger Formel 3000 italieneren Giorgio Pantano der kørte under team Brask Managesment, kørte sidste år en del Formel 1 løb for Jordan teamet, men lige nu står han uden kontrakt for 2005 sæsonen.

Med seks sejre i Formel 3000 serien, så var det en velmotiveret Giorgio Pantano der sidste år satte sig til rette i Jordans Formel 1 racer, men sæsonen udviklede sig slet ikke som han havde forventet sig, og allerede inden sæsonen var kørt til ende skiltes deres veje.

Dette betyder dog ikke at Giorgio Pantano har opgivet drømmen om Formel 1:
"Jeg har stadig meget at vise, noget som jeg aldrig fik muligheden for hos Jordan."

Pantano har nu stillet sigtet ind på Minardi teamet, men for at holde alle muligheder åbne, så har han også været i Amerika, hvor han har forhandlet med et par Champ Car World Series teams.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk